2017-07-09, 19:32
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joddlaren79
Vad menar du med det? Att vi började torka oss för det var ont om vatten att tvätta sig med?
När man bodde nära naturen kunde man tvätta sig i ett vattendrag och bli av med flugorna. Idag använder högt stående individer s k rövdusch vid sidan om toaletten. Vattenstrålen gör skinande rent istället för att smeta ut bajset med papper.
Citera
2017-07-09, 19:43
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Jag tror inte avföringen hos exempelvis stenåldersmänniskor luktade och var lika smetig som dagens. De åt ju naturliga råvaror enkom. Anledningen att vi behöver torka oss är för allt mjöl och annat som vi äter idag.

Jag har läst att skit ska vara luktlöst, fast och att man inte ska behöva torka sig efter om man äter "rätt".

Människorna för tusentals år sedan åt sannolikt rätt, som i naturliga saker. Inte massa bakverk, Mc Donalds, processat kött och annat som vi frossar i idag.

Jag drar därför slutsatsen att de förhistoriska människornas behov av att torka sig inte var lika stort som vårt.
Citera
2017-07-09, 19:45
Medlem
Carl Serungs avatar
Araberna använder ju endast vänster tumme.
Citera
2017-07-09, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Jag tror inte avföringen hos exempelvis stenåldersmänniskor luktade och var lika smetig som dagens. De åt ju naturliga råvaror enkom. Anledningen att vi behöver torka oss är för allt mjöl och annat som vi äter idag.

Jag har läst att skit ska vara luktlöst, fast och att man inte ska behöva torka sig efter om man äter "rätt".

Människorna för tusentals år sedan åt sannolikt rätt, som i naturliga saker. Inte massa bakverk, Mc Donalds, processat kött och annat som vi frossar i idag.

Jag drar därför slutsatsen att de förhistoriska människornas behov av att torka sig inte var lika stort som vårt.
Det är nog helt rätt. Men en stenåldersmänniska måste ju ha käkat ett dåligt äpple eller lite ruttet kött och fått sig en redig raketmage. Hur löste de det problemet?
Citera
2017-07-09, 20:08
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är nog helt rätt. Men en stenåldersmänniska måste ju ha käkat ett dåligt äpple eller lite ruttet kött och fått sig en redig raketmage. Hur löste de det problemet?

Ja, det har säkerligen funnits behov att torka sig i arslet sedan urminnes tider. Det löste man antagligen med löv från träd exempelvis. Man gick förmodligen ut och sket bland träden så det föll sig antagligen naturligt. Jag vet att jag själv gjort det någon gång när jag var på landet i skogen, utan att ha fått det lärt av någon. Minns dock att det inte fungerar så jättebra.

Man kan ju tänka sig att något lite grövre borde fungera bättre, kanske trä? Papper är ju trots allt trä.
Citera
2017-07-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
När man bodde nära naturen kunde man tvätta sig i ett vattendrag och bli av med flugorna. Idag använder högt stående individer s k rövdusch vid sidan om toaletten. Vattenstrålen gör skinande rent istället för att smeta ut bajset med papper.

Toapapper, tidningspapper är relativt nya uppfinningar. Svensken körde med näver, mossa, löv. Hygieniskt? Svar: Nej. Varför kom parfymer till? Jo, att dölja stanken av smutsigt folk.

I civiliserade länder, typ Kina, östra Asien gjorde man rent med vatten. Det gör man än idag. Kineser också uppfann vattentoaletten. Ex oriente lux
Citera
2017-07-10, 02:33
Medlem
Apologists avatar
På landsbygde i Sydostasien används ännu idag en träpinne för att "pilla ut skiten" o sedan efter det tar man vatten i ändan. Enligt källor så är det väldigt effektivt. När jag frågade en "utövare" varför hon inte använde toalettpapper så replikerade hon: "tänk om du blöter toalettpappret blir det inte effektivare då o snabbare att torka sig"....ja svarade jag..."precis samma princip gäller här om man kan tekniken".
Citera
2017-07-10, 02:41
Medlem
Apologists avatar
Ska även poängtera att sitta på en toaletstol o skita är en väldigt ineffektiv tenik o tarmarna töms inte helt. Sittande Hukande (squatting) position som många fortfarande använder i asien är mycket mer effektiv o man tömmer tarmarna helt vilket ger mindre skit att torka upp.

http://i247.photobucket.com/albums/g...09/pseudo2.gif
Citera
2017-07-10, 05:12
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Ska även poängtera att sitta på en toaletstol o skita är en väldigt ineffektiv tenik o tarmarna töms inte helt. Sittande Hukande (squatting) position som många fortfarande använder i asien är mycket mer effektiv o man tömmer tarmarna helt vilket ger mindre skit att torka upp.

http://i247.photobucket.com/albums/g...09/pseudo2.gif
Den här säljs till hjälp för detta ändamål (sitta rätt). Storsäljare utomlands.

https://www.squattypotty.com
http://www.squattypotty.co.uk
Senast redigerad av Kvasiintellektuell 2017-07-10 kl. 05:14.
Citera
2017-07-10, 14:33
Medlem
Den gamle ismannen Ötzi, (mumifierad man hittad i alperna, från Neolitisk stenålder), hade ju fickan full med mossa. Sannolikt vad han använt som toalettpapper för sin uppsugande effekt. Jag har aldrig provat så men någon kanske vet hur det känns?
Citera
2017-07-10, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LX
Den gamle ismannen Ötzi, (mumifierad man hittad i alperna, från Neolitisk stenålder), hade ju fickan full med mossa. Sannolikt vad han använt som toalettpapper för sin uppsugande effekt. Jag har aldrig provat så men någon kanske vet hur det känns?

Där fick jag iallafall ett år/tidsålder då är vi ca 5000 år tillbaka i tiden och skulle gissa på att vi kan komma ännu längre bak.

Har använt mossa när jag varit ute i skogen fungerar fint fint
Citera
2017-07-10, 18:01
Medlem
Läste precis att det första dokumenterade användet av toa papper var i Kina omkring 589 AD men vet inte hur trovärdig källan är.

Citat: “… the first documented use of toilet paper in human history dates back to the 6th century AD, in early medieval China. … In 589 AD the scholar-official Yan Zhitui (531–591) wrote about the use of toilet paper"

https://www.quora.com/When-did-human...-their-bottoms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in