Citat:
Jag har följt försvinnandet från dag ett och är även medlem i fb-gruppen. Tyvärr välkomnar inte gruppen spekulationer så jag ventilerar min teori här. Det jag vet med säkerhet är att Patrik klev av tåget i Hallsberg och hans resväska hittades vid ett elskåp i närheten av Woody och ryggsäcken på ett gärde öster om Dollarstore och Volvo (ungefär mellan 15 och 16 på kartan). Gärdet löper längs en liten väg rakt mot järnvägen där den delar sig till höger och vänster och följer spåret en bit. Ryggsäcken såg ut att vara kastad över den breda bäcken på höger sida och låg med baksidan nedåt. Den sågs första gången runt 18-tiden samma dag och efter efterlysningen tillkallades polis som tog hand om den. På ryggsäcken satt tre märken av Snobben och ett Fi-märke. Dessa uppgifter har jag en säker källa till. Nu till min teori. Jag tror att Patrik gick ombord på tåget i Falun klädd enligt signalementet. Ett vittne ombord på tåget säger att han hade brunaktiga skor som såg nya ut. När han kliver av bär han blå jeans. Med andra ord skedde ett klädbyte på tåget. När tåget anländer till Hallsberg väntar han ut de andra passagerarna innan han själv går av. Han kanske vill undvika att bli sedd i onödan. Han gör sig av med de utbytta kläderna och går med sina väskor över bron och vidare mot Woody osv. Jag tror att Patrik valde dessa platser med omsorg så att väskorna skulle upptäckas som ett tecken på att han varit där. Kanske blev han sedan upplockad av nån som han bestämt möte med, kanske vandrade han själv vidare mot en bestämd destination. Jag tror att han lever och håller sig undan men han hade aldrig anat att försvinnandet skulle få sån här uppmärksamhet. Jag tror han behöver lugn och ro men jag tror inte att han lider av en psykos. Det finns många frågetecken kring hela händelsen. Jag tror att familjen har många svar men som de så klart inte vill delge allmänheten. Patrik verkar vara en levnadsglad kille och otroligt framgångsrik inom sitt intresse musiken. Det var intressant att se på hans fb att han vid ett tillfälle skrivit och undrat hur man stavar till "resväska". Jag hoppas att min teori stämmer för jag vill verkligen att detta ska sluta lyckligt. Många i Fb-gruppen hoppas att Patrik ska hittas vid varje sök i Hallsberg men det gör inte jag. Finns han kvar i terrängen så är han inte vid liv. Jag hoppas verkligen att han vilar ut hos nån och snart ger sig till känna.
Om han då bytt kläder på tåget, borde väl de kläderna han hade i signalementet (om det nu stämmer) finnas i resväskan eller ryggsäcken? Eller upphittats någonstans?
Var det klasskamraterna som angett vad han hade på sig när han reste?