2017-07-09, 18:32
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Om han nu skulle vara hos sin "låtsassyrra",så har hon en lång redovisning på hur man hjälper en person med panikångest,måste säga att jag är tacksamt upplärd nu ifall jag skulle träffa på. någon i den situationen.Tusen tack Ir*a. <3

Hoppas han är där och ligger lugn med huvudet i hennes knä,tror det skulle vara bra för honom.Lite lugn och ro ....

Skulle nog vara bra men bruden verkar vara vänsteraktivist, hon kanske har släpat med honom till Hamburg.
Citera
2017-07-09, 18:36
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Det är så få i gruppen som vill vara med och leta i Hallsberg, antagligen för att de flesta vet att de letar efter ett lik. Att Patrik plötsligt skulle "flyttat" till Hallsberg och bott där - eller vandrat runt i cirklar i stan - i sex veckor kan väl knappast vara realistiskt för någon.

Jag instämmer med "tidigare talare" - de borde dragga eller använda likhundar i sjöarna. Vet inte vad det skall till för att polisen skall vara behjälplig med dylika insatser? I vissa fall tycker jag de har varit väldigt snabba med att tillhandahålla dykare men inte denna gången.

Har följt tråden men kommer inte ihåg. Har de inte använt likhundar alls i detta fall?

Tänker på andra fall där hundar använts i tidigt skede. I detta fall finns ju stark misstanke om självmord iom depression under våren.
Citera
2017-07-09, 18:43
Medlem
Jag har följt försvinnandet från dag ett och är även medlem i fb-gruppen. Tyvärr välkomnar inte gruppen spekulationer så jag ventilerar min teori här. Det jag vet med säkerhet är att Patrik klev av tåget i Hallsberg och hans resväska hittades vid ett elskåp i närheten av Woody och ryggsäcken på ett gärde öster om Dollarstore och Volvo (ungefär mellan 15 och 16 på kartan). Gärdet löper längs en liten väg rakt mot järnvägen där den delar sig till höger och vänster och följer spåret en bit. Ryggsäcken såg ut att vara kastad över den breda bäcken på höger sida och låg med baksidan nedåt. Den sågs första gången runt 18-tiden samma dag och efter efterlysningen tillkallades polis som tog hand om den. På ryggsäcken satt tre märken av Snobben och ett Fi-märke. Dessa uppgifter har jag en säker källa till. Nu till min teori. Jag tror att Patrik gick ombord på tåget i Falun klädd enligt signalementet. Ett vittne ombord på tåget säger att han hade brunaktiga skor som såg nya ut. När han kliver av bär han blå jeans. Med andra ord skedde ett klädbyte på tåget. När tåget anländer till Hallsberg väntar han ut de andra passagerarna innan han själv går av. Han kanske vill undvika att bli sedd i onödan. Han gör sig av med de utbytta kläderna och går med sina väskor över bron och vidare mot Woody osv. Jag tror att Patrik valde dessa platser med omsorg så att väskorna skulle upptäckas som ett tecken på att han varit där. Kanske blev han sedan upplockad av nån som han bestämt möte med, kanske vandrade han själv vidare mot en bestämd destination. Jag tror att han lever och håller sig undan men han hade aldrig anat att försvinnandet skulle få sån här uppmärksamhet. Jag tror han behöver lugn och ro men jag tror inte att han lider av en psykos. Det finns många frågetecken kring hela händelsen. Jag tror att familjen har många svar men som de så klart inte vill delge allmänheten. Patrik verkar vara en levnadsglad kille och otroligt framgångsrik inom sitt intresse musiken. Det var intressant att se på hans fb att han vid ett tillfälle skrivit och undrat hur man stavar till "resväska". Jag hoppas att min teori stämmer för jag vill verkligen att detta ska sluta lyckligt. Många i Fb-gruppen hoppas att Patrik ska hittas vid varje sök i Hallsberg men det gör inte jag. Finns han kvar i terrängen så är han inte vid liv. Jag hoppas verkligen att han vilar ut hos nån och snart ger sig till känna.
Citera
2017-07-09, 18:55
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlterEgo69
Jag har följt försvinnandet från dag ett och är även medlem i fb-gruppen. Tyvärr välkomnar inte gruppen spekulationer så jag ventilerar min teori här. Det jag vet med säkerhet är att Patrik klev av tåget i Hallsberg och hans resväska hittades vid ett elskåp i närheten av Woody och ryggsäcken på ett gärde öster om Dollarstore och Volvo (ungefär mellan 15 och 16 på kartan). Gärdet löper längs en liten väg rakt mot järnvägen där den delar sig till höger och vänster och följer spåret en bit. Ryggsäcken såg ut att vara kastad över den breda bäcken på höger sida och låg med baksidan nedåt. Den sågs första gången runt 18-tiden samma dag och efter efterlysningen tillkallades polis som tog hand om den. På ryggsäcken satt tre märken av Snobben och ett Fi-märke. Dessa uppgifter har jag en säker källa till. Nu till min teori. Jag tror att Patrik gick ombord på tåget i Falun klädd enligt signalementet. Ett vittne ombord på tåget säger att han hade brunaktiga skor som såg nya ut. När han kliver av bär han blå jeans. Med andra ord skedde ett klädbyte på tåget. När tåget anländer till Hallsberg väntar han ut de andra passagerarna innan han själv går av. Han kanske vill undvika att bli sedd i onödan. Han gör sig av med de utbytta kläderna och går med sina väskor över bron och vidare mot Woody osv. Jag tror att Patrik valde dessa platser med omsorg så att väskorna skulle upptäckas som ett tecken på att han varit där. Kanske blev han sedan upplockad av nån som han bestämt möte med, kanske vandrade han själv vidare mot en bestämd destination. Jag tror att han lever och håller sig undan men han hade aldrig anat att försvinnandet skulle få sån här uppmärksamhet. Jag tror han behöver lugn och ro men jag tror inte att han lider av en psykos. Det finns många frågetecken kring hela händelsen. Jag tror att familjen har många svar men som de så klart inte vill delge allmänheten. Patrik verkar vara en levnadsglad kille och otroligt framgångsrik inom sitt intresse musiken. Det var intressant att se på hans fb att han vid ett tillfälle skrivit och undrat hur man stavar till "resväska". Jag hoppas att min teori stämmer för jag vill verkligen att detta ska sluta lyckligt. Många i Fb-gruppen hoppas att Patrik ska hittas vid varje sök i Hallsberg men det gör inte jag. Finns han kvar i terrängen så är han inte vid liv. Jag hoppas verkligen att han vilar ut hos nån och snart ger sig till känna.

Det där med kläderna är klurigt, är man hundra på att han verkligen hade de kläder man påstått, dvs de sk blommiga skorna mm?
Citera
2017-07-09, 18:57
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senicen
Alltså det är väl inget djur vi talar om utan en kille på 22 år ,som enligt föräldrar förmodas hamnat i en psykos, vilket faktiskt varken de eller vi vet.
Man kan för bara ge sig på en människa o hålla fast om personen gör motstånd, och har nu Patrik hamnat i psykos så lär det ej göra gott att ge sig på honom.
Jag hoppas och tror att Patrik håller sig undan självmant, ett mycket märkligt agerande från föräldrar.

Jag vet inte om du missförstod mitt inlägg.
Jag menar att man inte kan eller får hålla fast en myndig vuxen person mot dennes vilja, även om hon eller han anses vara försvunnen. Att vara försvunnen utan att meddela anhöriga är inget brott. Därför har man som lekman egentligen ingen rätt att fysiskt gripa Patrik.

Ett undantag skulle i så fall vara att personen håller allvarligt på att skada sig själv eller någon annan person.
Citera
2017-07-09, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det där med kläderna är klurigt, är man hundra på att han verkligen hade de kläder man påstått, dvs de sk blommiga skorna mm?
Jag vet inte vem som gett det signalementet men om det stämmer så är det här en väldigt viktig pusselbit i försvinnandet.
Citera
2017-07-09, 19:03
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Jag vet inte vem som gett det signalementet men om det stämmer så är det här en väldigt viktig pusselbit i försvinnandet.

Det tycker jag med, vad finns för rimliga anledningar till att byta kläder på ett tåg?

Ex. Det är varmt och kläderna blir blöta av svett(ångestattack). Det som talar mot detta är att isf borde rimligen dessa kläder återfinnas bland hans upphittade prylar.
Citera
2017-07-09, 19:12
Medlem
IQ130s avatar
Citat:

Var ryggsäcken kastad… just det har jag tänkt skulle vara tecknet på att han blivit bortförd och väskan dumpats ut genom fönstret. Eller att han faktiskt hade svår panik, huvudscenariot. Har han sökt kontakt med någon sekt? Stämt träff med någon dejt, kanske en man? Träffat någon ombord på tåget som han öppnat sig för?

Tror att han kastat av sig ryggsäcken och sprungit mot ett tåg… oroväckande att han sökt sig mot rälsen… han borde vara ombord på ett tåg, inte vid ett järnvägsspår. Depression är en dödlig sjukdom.

I övrigt: Att undvika att bli sedd är ett sjukt beteende, tycker du inte det, utifrån att killen är en vanlig student? Är familjen med i Jehovas? Andra religiösa "sekter"? Han har ju uppfyllt sin dröm, eller var det någon annans dröm? Han trummade på i några filmer och det är uppenbart att han är snudd på besatt av sitt trummande. Är det musikalitet eller tvångsbeteende? Lider han av tvång? Har han en diagnos? Om han har det, kan det vara svårt för föräldrarna att berätta, om han kommer tillrätta.

Klädbytet: Bytte han från byxor till skor?

Nej, många önsketänker. Fyra självmord om dagen, många blir sjuka av för hårda krav. Än en gång: Jobba inte ihjäl dig, inte ens om du brinner för något. Vi behöver vila, sömn och mat.

Patrik:
var mager, undviktig
hade sömnproblem
mådde dåligt på klassresan
kan ha provat droger
har inte rört bankkort sedan i slutet av maj
inte använt mobilen sedan i slutet av maj
ville hem för att han mådde dåligt
sista spåren finns vid ett järnvägsspår
ryggsäcken kastad
han har inte hittats trots många sök

Vart leder alla dessa ledtrådar? Tänk nu.
Senast redigerad av IQ130 2017-07-09 kl. 19:23.
Citera
2017-07-09, 19:20
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaaleesy
De verkar inte genomsöka naturen heller, in i skogen, draggarna sjöarna.
Han är där någonstans, har en känsla av det.

"Har en känsla av det"???
Hur kan du ha en "känsla" av det? Förlåt om jag verkar lite brysk, men när någon påstår att de har en känsla av något som de inte har någon någon som helst vetskap om, blir jag konfunderad.

Hade du sagt "jag har en teori byggt på vissa fakta som framkommit" eller "har erfarenhet av liknande fall sedan tidigare" så hade jag inte reagerat.

Det är som om jag skulle ha en känsla av att du har en blå Saab och att din mamma heter Gunnel.

Nu var det här lite utanför ämnet, kom gärna med väl underbyggda teorier, det kan leda till någonting, men när jag hör uttrycket "har en känsla" i sådana här fall så tänker jag direkt på medium.
Citera
2017-07-09, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Det tycker jag med, vad finns för rimliga anledningar till att byta kläder på ett tåg?

Ex. Det är varmt och kläderna blir blöta av svett(ångestattack). Det som talar mot detta är att isf borde rimligen dessa kläder återfinnas bland hans upphittade prylar.

Precis, hade han bytt om av den anledningen så skulle kläderna ligga i väskan. Om den eller de som gett signalementet är 100% säkra så bör de ta tag i det här. Beviset finns ju på filmen från perrongen.
Citera
2017-07-09, 19:25
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Precis, hade han bytt om av den anledningen så skulle kläderna ligga i väskan. Om den eller de som gett signalementet är 100% säkra så bör de ta tag i det här. Beviset finns ju på filmen från perrongen.

Polisen är nog övertygad om att han tagit livet av sig och att detta inte är någon deckarnöt. I så fall hade de haft en utredning i gång, om det funnits hopp.
Citera
2017-07-09, 19:32
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Polisen är nog övertygad om att han tagit livet av sig och att detta inte är någon deckarnöt. I så fall hade de haft en utredning i gång, om det funnits hopp.

Att det är det mest troliga scenariot är nog de flesta inne på.

Vad jag inte fattar är, varför polisen inte söker med hund i närområdet om de är övertygade om att han begått självmord?

Borde inte det vara standard vid misstanke om självmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in