2017-07-08, 22:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför var allt tjat om att Ryssland upprustar sin armé och invaderade Ukraina?

Sanktionerna är inte samma sak som att aktivt bomba flygbaser och anti-islamistiska läger i Syrien.

Så vänligen kom med en källa som bevisar att Ryssland och USA aktivt befann sig i ett väpnat konfliktläge under perioden 2014 och 2016, speciellt då USA inte kommer att lätta på sanktionerna med Trump som president.

Sanktionerna är helt enkelt ett annat ämne och inte kopplat till hot om att skjuta ner amerikanska samt ryska plan osv.
2017-07-08, 22:59
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Sanktionerna är inte samma sak som att aktivt bomba flygbaser och anti-islamistiska läger i Syrien.

Så vänligen kom med en källa som bevisar att Ryssland och USA aktivt befann sig i ett väpnat konfliktläge under perioden 2014 och 2016, speciellt då USA inte kommer att lätta på sanktionerna med Trump som president.

Sanktionerna är helt enkelt ett annat ämne och inte kopplat till hot om att skjuta ner amerikanska samt ryska plan osv.

Det sa jag inte. Jag sa att det har varit en konflikt mellan USA och Ryssland länge och nu har Trump och Herr Putin kommit överens om vapenvila i Syrien. Tänk vad enkelt det var!
2017-07-09, 01:18
Medlem
FlashyBears avatar
Här är NyTimes analys av vad Rex Tillerson berättade om mötet (den delen som handlade om vapenvilan i Syrien).
https://www.nytimes.com/2017/07/07/us/politics/syria-ceasefire-agreement.html
U.S., Russia and Jordan Reach Deal for Cease-Fire in Part of Syria
Citat:
Mr. Tillerson said that Mr. Trump and Mr. Putin spent much of their more than two hour meeting discussing the Syrian conflict.

“And I would tell you that, by and large, our objectives are exactly the same. How we get there, we each have a view,” Mr. Tillerson said. “But there’s a lot more commonality to that than there are differences. So we want to build on the commonality, and we spent a lot of time talking about next steps.”

Mr. Tillerson conceded that the United States may not have all the answers.

Maybe they’ve got the right approach and we’ve got the wrong approach,” he said in an extraordinary concession, considering previous statements by Mr. Trump that Russia likely had prior knowledge of a Syrian chemical attack on its own people.

- "our objectives are exactly the same"
- "Maybe they’ve got the right approach and we’ve got the wrong approach,"

Det börjar nog likna alltmer vad Trump lovade under valrörelsen. Visst, är det bara ord (än så länge), men det låter riktigt sweet. Vi får se dock hur Neocons svarar.
2017-07-09, 07:12
Medlem
Jaja. Trumps utrikespolitik, eller kanske miljöpolitik, levererar inrikespolitiskt. Trump har lämnat Paris-avtalet som i och för sig inte är bindande. Och nu i G20 i Hamburg har han fått in en klausul:

USA fick dock in en skrivelse i slutdokumentet att USA kommer att verka för att fossila bränslen kan användas på ett mer rent och effektivt sätt.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6735046

1. USA har blivit energiexportör och klart att Trump vill främja det. Det ville Obama också. Obama var mycket glad åt framstegen inom energisektorn under sin tid och verkade för att vinna exportmarknader för amerikansk shale gas, men genom att se till att begränsa konkurrensen från bl a Ryssland. Hans vice president Biden sa till Sverige att stoppa rysk-tyska samprojektet North Stream 2 då han var här på sitt sista besök. Det var hans svar på presskonferensen men svensk media rapporterade inte det. Trump fortsatte Obamas politik genom att besöka Polen inför G20. Polen är mot North Stream 2.

2. Vetenskapare inom energisektorn kommer att bli glada. Bara pussyhatvetenskapare kommer att hänga läpp.

3. Miljöfrågan är ingalunda fimpad pga Trumps klausul. Alternativa energilösningar har nu uppnått kritisk massa och börjat därmed rulla på av egen kraft. Näringslivet har tagit över från politikerna. De ekonomiska problem som vi har idag är klen efterfrågan i den rika världen. Nu ser näringslivet en chans att öka efterfrågan genom att putta politikerna framför sig och få dem att stifta lagar m m som tvingar konsumenterna att lägga pengar på energiinvesteringar. Inte mig emot. Det jag kräks på är dessa posörer till politiker som försöker rädda sina egna jobb.

Macron visar sig vara populist och vill ha ett nytt Paris-toppmöte om miljö i höst. Det gäller att smida medan järnet är varmt och skapa fototillfällen för världsledare med Eiffeltornet i bakgrunden. Trump har missat en chans där. Kalifornien har alltid varit i framkanten vad gäller miljö så han borde ha hittat på en alternativ konferens där för att vinna poäng hemma för jobb de redan gjort. Det finns många republikaner i Kalifornien.
2017-07-09, 14:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Donald J. Trump‏Verified account @realDonaldTrump 1h1 hour ago

I strongly pressed President Putin twice about Russian meddling in our election. He vehemently denied it. I've already given my opinion.....
...We negotiated a ceasefire in parts of Syria which will save lives. Now it is time to move forward in working constructively with Russia!
Putin & I discussed forming an impenetrable Cyber Security unit so that election hacking, & many other negative things, will be guarded..
...and safe. Questions were asked about why the CIA & FBI had to ask the DNC 13 times for their SERVER, and were rejected, still don't....
...have it. Fake News said 17 intel agencies when actually 4 (had to apologize). Why did Obama do NOTHING when he had info before election?
Sanctions were not discussed at my meeting with President Putin. Nothing will be done until the Ukrainian & Syrian problems are solved!

Wow, vilken tough peacemaker Trump är
2017-07-09, 15:23
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Det sa jag inte. Jag sa att det har varit en konflikt mellan USA och Ryssland länge och nu har Trump och Herr Putin kommit överens om vapenvila i Syrien. Tänk vad enkelt det var!
Det er enkelt når to toppledere er på talefot og det er reell kommunikasjon mellom dem.
Sammenlign kroppsspråk og graden av reell kommunikasjon mellom
** Obama - Putin og
** Trump - Putin
på denne korte video (44 sek). Bildene sier mer enn ord:

https://www.liveleak.com/view?i=2b1_1499547658
2017-07-09, 15:45
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Det er enkelt når to toppledere er på talefot og det er reell kommunikasjon mellom dem.
Sammenlign kroppsspråk og graden av reell kommunikasjon mellom
** Obama - Putin og
** Trump - Putin
på denne korte video (44 sek). Bildene sier mer enn ord:

https://www.liveleak.com/view?i=2b1_1499547658

Jag tycker det är bra att Trump och Putin har haft en god kommunikation mellan varandra. Detta ökar för världsfreden om USA och Ryssland lägger ned detta kalla krig.

Men det finns folk som inte tycker att det skall vara fred. För exempelvis John McCain.

Jag hade hellre föreställt mig detta: https://www.youtube.com/watch?v=txuWGoZF3ew
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2017-07-09 kl. 15:47.
2017-07-09, 22:05
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Wow, vilken tough peacemaker Trump är

Utmärkt personkemi.

Trump: Det har påståtts att ni har hackat er in i servrar, spridit konfidentiell epost via Wikileaks, samarbetat med vissa av mina kampanjmedarbetare i hatpropaganda mot Hillary, och därmed medverkat till att jag blev USA's president. Som USA's president måste jag fråga er: var det så?

Putin: Nej, det har vi inte gjort.

Trump: OK, jag tror dig. Nu går vi vidare. Jag gillar dig jättemycket, bara så du vet.
2017-07-10, 08:15
Medlem
Citat:
Jag tycker det är bra att Trump och Putin har haft en god kommunikation mellan varandra. Detta ökar för världsfreden om USA och Ryssland lägger ned detta kalla krig.

Men det finns folk som inte tycker att det skall vara fred. För exempelvis John McCain.

Jag hade hellre föreställt mig detta: https://www.youtube.com/watch?v=txuWGoZF3ew

Först tyckte Trump det var en bra idé att samarbeta med Putin om IT-säkerhet. Nu i natt när han är hemma igen, "har han ändrat sig" och skall inte samarbeta längre helt plötsligt.

Det är uppenbart att Trump inte bestämmer något i viktiga frågor, utan får mest ägna sig åt triviala representationsfrågor, bandklippningar, invigningar m.m som nickedocka åt Djupa statens folk. Någo tog helt enkelt Trump i örat när han kom tillbaka hem från G20.
2017-07-10, 09:34
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Först tyckte Trump det var en bra idé att samarbeta med Putin om IT-säkerhet. Nu i natt när han är hemma igen, "har han ändrat sig" och skall inte samarbeta längre helt plötsligt.

Det är uppenbart att Trump inte bestämmer något i viktiga frågor, utan får mest ägna sig åt triviala representationsfrågor, bandklippningar, invigningar m.m som nickedocka åt Djupa statens folk. Någo tog helt enkelt Trump i örat när han kom tillbaka hem från G20.
Han får gör avkall på lite så neocon-idioterna blir nöjda. Trump vet hur han ska utnyttja det. Man kan inte gärna dubbelbestraffa med sanktioner.
2017-07-10, 10:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen

Det är för att han fick stor kritik från media. Vänta du bara. Trump sänder bara signaler från Twitter.
2017-07-13, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Idag landade Trump et al. i Paris för att träffa Macron och delta i Frankrikes nationaldagsfirande:

Macron to Meet Trump in Paris

Citat:
U.S. President Donald Trump is visiting France to meet with President Macron and attend the annual Bastille Day celebrations. Bloomberg's Greg Viscusi reports on "Bloomberg Daybreak: Europe." (Source: Bloomberg)

https://www.bloomberg.com/politics/videos/2017-07-13/macron-to-meet-trump-in-paris-video

Vad tror ni kommer att avhandlas under det mötet?

Sedan måste jag säga att jag börjar nog gilla den där Macron mer och mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in