2017-07-08, 22:39
Medlem
Dugins avatar
Troligtvis så är ägaren känd av polis för diverse våldsbrott för skulle snuten gripa en person som försvara sitt hem mot tjuvar så bör Sverige som land ta livet av sig.
Citera
2017-07-09, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Någon som vet varför det hände?

Är det villaägaren som är skyldig de pengar och detta var ett sätt att visa sin makt emot han?

Eller kommer detta bli en ny trend att gäng stormar villor snabbt och tar allt de kommer över på kort tid och sen flyr?

Varför?

För att de kan göra detta och komma undan med det. Jag tvivlar starkt på att villaägaren är skyldig dem pengar utan de tänkte bara göra lite snabba cash... nu visade det sig dock att just denna villaägare var beredd att försvara sig mot asen med vapen i hand.

Den nya trend som håller på att växa fram är inte att de bryter sig in och tar allt de kommer över på så kort tid som möjligt.

Den nya trenden är att de bryter sig in, misshandlar de som bor där och tvingar av dem pengar, ägodelar och bankkoder. Koderna verifieras och om något inte stämmer så åker innehavarna på än mer stryk tills de ger med sig... om asen måste misshandla hemägarnas barn för att få de rätta koderna så kommer de inte att tveka för en sekund att göra det. Har husägarna sen tur så binds de och lämnas, i värsta fall får de halsarna avskurna (vi är inte riktigt där än, men jag tror tyvärr att det bara är en tidsfråga)

Jag är övertygad om att hemägaren i detta fall kommer att åka dit så det visslar om det.

Staten börjar inse att de håller de på att förlora kontrollen över situationen när folk slutar lita på polisen och börjar försvara sig själva (som att staten hade kontroll innan)... således måste staten statuera exempel med de som försvara sig nu så att andra inte ska få för sig att de faktiskt ska kunna försvara sig utan polisens hjälp.
Citera
2017-07-09, 03:53
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dugin
Troligtvis så är ägaren känd av polis för diverse våldsbrott för skulle snuten gripa en person som försvara sitt hem mot tjuvar så bör Sverige som land ta livet av sig.
Både Rödeby och Vallåkra är exempel, antar vi tar livet av oss nu..

Citat:
Ursprungligen postat av cockteau
det är bara muslimer som stormar en villa i grupp. Om jag inte minns fel var det en farbror som var trakasserad av två muslimer för inte så länge sedan. Han sköt båda när de ville in i hans hus. antingen beväpnar man sig så att man kan försvara sin familj och det man har för polisen kommer alltid långt efter det hänt eller så lär man sig självförsvar.

min erfarenhet är att när man fäller en eller två av muslimerna så skingrar de sig.
Vallåkra, rätt säker på de båda bröderna inte var mussar... bosnier möjligen, men svenska pundare troligare då namnen tydde på svenskar och även deras morsas namn, glömt nu och ids inte söka.
Även jag ogillar musslor, men all skit som händer är inte deras fel
Citera
2017-07-09, 10:26
Medlem
Tulenloimus avatar
Sim*n och Fr*drik R*uschning (*o, e, a)
Senast redigerad av Tulenloimu 2017-07-09 kl. 10:30.
Citera
2017-07-09, 10:34
Medlem
Blazookas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulenloimu
Sim*n och Fr*drik R*uschning (*o, e, a)

Vad är det med dessa herrar?
Citera
2017-07-09, 11:31
Medlem
MeMajks avatar
Mycket tugg här om Hr Svensson och andra fall, men finns det ingen som har uppgifter om adress eller vilka som var inblandade ?
Citera
2017-07-09, 11:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Händer det inte ganska mycket skumma grejer i Falkenberg numera!?
Citera
2017-07-09, 14:08
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Händer det inte ganska mycket skumma grejer i Falkenberg numera!?

Nä. Verkligen inte. Det enda "skumma" jag kan komma på är den tragiska händelsen med Anna. Utöver det händer det oerhört få utstickande händelser. Senast var väl mordet i Falkagård typ 2013 (?).
Citera
2017-07-09, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazooka
Vad är det med dessa herrar?

Ingenting längre. De sköts ihjäl i Vallåkra. Alltså helt annat/gammalt fall.
Citera
2017-07-09, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PappasNyaKille
Känns som att den angripne har en historia med polisen.
En oskyldig som skyddar sitt hem blir knappast gripen (men kanske misstänkt för brott).

Att gripa någon är en utredningsåtgärd. Det har krävts här. Han har sedan hörts i ett 24:8 förhör där han gett sin histora med eller utan försvarare. Han hävdar nödvärn vilket betyder att han erkänner brottet men vill bli ansvarsfri genom nödvärn. Efter att han har hörts så har åklagaren ansett att han inte behöver anhållas för utredningens skull därför har åklagaren hävt gripet. Vidare förhör kommer givetvis hållas.
Citera
2017-07-09, 15:42
Medlem
smoerreboms avatar
Verkar ändå som de avfört husägaren från knivmisshandeln nu, det är nog ett snäpp ner till kökskniv i hemmet från hagelbössan i hemmet i Vallåkra.

Rent allmänt är det svårt att klara sig med nödvärn om man använt kniv, särskilt om det skett ute på stan. Läste en dom nyligen om en snubbe som blivit grovt misshandlat av nån lirare i ett parkeringsgarage och då tagit dennes kniv som han tappat o huggit ihjäl han. Den killen klarade sig men med excess om jag minns rätt.

Ett tips från tomten vid nödvärn är att istället ta tunga hårda kantiga föremål och slå ett riktigt hårt slag i huvudet bara, det går att krossa skallben och döda folk med ett slag, sen säger ni att ni fick panik o tog det som fanns tillgängligt. Då ser det helt plötsligt oerhört mkt bättre ut i proportionalitetshänseende. Vänta gärna 15-30 min innan ni ringer snuten om det går.
Citera
2017-07-09, 16:08
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
ta tunga hårda kantiga föremål och slå ett riktigt hårt slag i huvudet bara

Inte heller proportionerligt. Visst, ett dödligt slag med ett hårt kantigt föremål kan visserligen fria dig från ett uppsåtligt dödande och därmed få det under en misshandel som går under nödvärn ("Det var inte meningen att döda angriparen"), men då brukar man slänga på ett "Vållande till annans död" ist.

I fallet i TS lär det istället bli misshandel av normalgraden, med en kraftig straffrabatt pga nödvärnet. Typ som villkorlig dom. Iom att angriparen inte dog, men man vill ändå markera att kniv inte är försvarbart.

Det bästa är hårda kantiga föremål som man slår inte mot huvud, utan mot andra kroppsdelar, såsom ben och armar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in