2017-07-07, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det är ni som påstått en längre tid alltså flera år att Mats Alm är mördaren men ni har aldrig kunnat prestera ett enda bevis för påståendet.
Den som påstår att brott har begåtts måste kunna prestera bevis eller indicier att så har skett, i annat fall är det inte trovärdigt utan ses som grovt förtal.
Sedan har ni påstått att Mats är spelberoende och spelat bort Lindas pengar, men ni har ingenting som visar att så har skett, och att han tömt hennes konton finns inga sådana bevis, och som inte heller Linda misstänkt.
Ni har kommit med så många olika mordplatser att det finns ingen möjlighet att hålla räkning på dem.
Alla uppgifter som visar att Mats hade ingenting med Lindas försvinnande att göra anser ni är lögner och skall raderas.
Jag har under en lång tid påstått att Linda hade skulder och det var orsaken till problemet som drabbade henne, men jag kan hänvisa till starka indicier att så var fallet.
Linda fick in en skaplig hög med pengar 2007 och som gubben ur lådan dyker finans genierna upp som påstår de snabbt kan föröka kapitalet, de har aldrig eget kapital utan det är andras pengar det gäller alltid.
Jag anser att Linda drabbades av ett sådant finans geni som gjorde att hennes kapital till stor del gick upp i rök, som är vanligt med de här finansgenierna.
Nu var det andras pengar som Linda förvaltade och skapade problem för henne som slutade i en tragedi.
Jag bad dig om att du ska ange källor till dina påstående, inte komma med utläggningar som enbart är svammel. Om du läser Fup:en, åtal och dom så framgår det tydligt att det finns starka indicier för att Mats Alm mördade Linda Chen. Det handlar om att du ska vara kapabel att tillgodogöra dig innehållet i de nämnda handlingarna.
Att tro på rena sagor om kineser, combibil, kidnappning av Mats Alm, dubbelgångare är helt ofattbart. För alla människor med intellektet i behåll så råder det ingen tvekan om att hela den här historien är påhittad av en byfåne.
Citera
2017-07-07, 15:07
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Det är mycket konstigt därför 2007 hade Linda kända utgifter på 350.000 kr, men hade inga intäkter bortsedd från hennes lön som servitris.
Jag kan inte se de här pengarna, att de är det som kallas för vita pengar, utan de utmärker sig som "svarta pengar".
Sannolikt har de tagits in från utlandet illegalt, det menas det har inte skett genom bank till bank.
Det misstänkta landet som pengarna kommer från är Kina.
Eftersom den största delen av pengarna helt enkelt försvunnit, kan det misstänkas att det här är orsaken till Lindas försvinnande.
Hur kan du säga att Linda har fått 700k från Kina? Vad baserar du dina antaganden på?
Citera
2017-07-07, 15:22
Medlem
Citat:
Det är mycket konstigt därför 2007 hade Linda kända utgifter på 350.000 kr, men hade inga intäkter bortsedd från hennes lön som servitris.
Jag kan inte se de här pengarna, att de är det som kallas för vita pengar, utan de utmärker sig som "svarta pengar".
Sannolikt har de tagits in från utlandet illegalt, det menas det har inte skett genom bank till bank.
Det misstänkta landet som pengarna kommer från är Kina.
Eftersom den största delen av pengarna helt enkelt försvunnit, kan det misstänkas att det här är orsaken till Lindas försvinnande.

Men snälla nån Fagro, använd hjärnan. Linda hade sparkapital. Lägg till det en del pengar via Juan (och då talar vi om betydligt lägre belopp än 350.000 eller 700.000 kr). Lägg hennes inkomst ovan på det. Det är inte särskilt svårt att komma upp i 350.000 kr då. Om du dessutom lägger till lån + försäljningssumma för bostadsrätt så är det inte konstigt om det vid något tillfälle 2007 står 700.000 kr på utdraget. Siffror och ekonomi är inte Alm-klanens starka sida vilket även gäller Maria.

Men, i FUP finns inget udrag som det står 700.000 kr på. Så du har bara Marias ord att gå på. Och de vet du inte om de stämmer. Du säger också i ett inlägg att inget sådant utdrag hittades vid husrannsakan. Jag kan upplysa dig om att polisen kan få in ekonomisk information direkt från bankerna, de behöver inte ta med sig utdrag från svenska banker för den sakens skull. Men, om det nu fanns ett sådant papper och det försvunnit så är det ju redan ett välkänt faktum att familjen Alm tog med sig både det ena och det andra från Lindas lägenhet - i synnerhet sådant som skulle kunna vara till nackdel för Mats (exempelvis Lars idoga avlägsnande av kameror m.m. från lägenheten)

Du argumenterar för övrigt som ett barn. Du ser inte orimligheten i dina resonemang. Det är inte några pengar som försvunnit - om vi bortser från de pengar som tjuven Mats Alm tillskansade sig.

Lindas försvinnande kan mycket väl ha en del med pengar att göra, men då på så sätt att Linda kommit på eller konfronterat Mats med lögner om pengar, att han stulit pengar från henne eller liknande. Kom ihåg att Mats lovat Linda att lösa sina kreditkortsskulder (vilket kan gjorde genom pengar som kom från Linda).

Det är mycket möjligt att Mats lovat Linda att INTE skaffa nya kreditkortsskulder. Vad är då det första idioten går och gör när han betalat av skulderna? Jo, han skaffar nytt kreditkort som han ganska snabbt når kreditgränsen på. DÄR har du en betydligt mer plausibel förklaring till Lindas försvinnande än ditt desillusionerade Kina-dravel.

Förresten ljög du i ett tidigare inlägg där du skrev att Mats inte spelade bort pengar o.s.v. - det framgår av FUP att han satsat pengar på t.ex. onlinepoker men även att han spelade på hästar. Han stannade till på vägen upp till Lottefors helgen innan han flydde till Stockholm och där spelade han på ATG. Det finns till och med kvitton och loggar från betalsystemen med i FUP!
Citera
2017-07-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Hur kan du säga att Linda har fått 700k från Kina? Vad baserar du dina antaganden på?
Jag utgår ifrån att Maria hade korrekta uppgifter att det fanns 700.000 kr på ett konto för Linda 2007.
Det här stämmer in med att Linda hade utgifter på 350.000 kr under 2007.
Några andra intäkter än lön från jobbet som servitris hade inte Linda 2007.
Därför jag anser att kapital kommit från Kina är att Linda åkte dit vid många tillfällen, i början av 2008 var de där Juan och Linda.
Nu var det en kinesisk man som hade planer att gifta sig med Linda och 2008-01-14 ansökte han om uppehållstillstånd i Sverige med anknytning till Linda Chen, men 2008-04-16 avskrevs ansökan eftersom han begärt att återkalla den.
Min teori är att kinamannen och Linda hade planer att starta en restaurang i Sverige, Linda kände till restaurangbranchen, det som gäller asiatiska restauranger och kunde informera kinamannen om lönsamheten för den typ av restauranger.
Sannolikt var kinamannen kock och kanske drev restaurang i Kina men planerade flytten till Sverige.
Det behövs kapital för att starta en restaurang och därför kom pengar till Linda som hon skulle förvalta.
När kinamannen fick klart för sig att kapitalet i Sverige hade gått upp i rök till stor del, avbröt han hela projektet som är logiskt.
Sedan ansåg han att han hade rätt att få tillbaka pengarna, och då kom Linda i problem.
Citera
2017-07-07, 16:43
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån att Maria hade korrekta uppgifter att det fanns 700.000 kr på ett konto för Linda 2007.
Därför jag anser att kapital kommit från Kina är att Linda åkte dit vid många tillfällen, i början av 2008 var de där Juan och Linda.
Nu var det en kinesisk man som hade planer att gifta sig med Linda och 2008-01-14 ansökte han om uppehållstillstånd i Sverige med anknytning till Linda Chen, men 2008-04-16 avskrevs ansökan eftersom han begärt att återkalla den.
Min teori är att kinamannen och Linda hade planer att starta en restaurang i Sverige, Linda kände till restaurangbranchen, det som gäller asiatiska restauranger och kunde informera kinamannen om lönsamheten för den typ av restauranger.
Sannolikt var kinamannen kock och kanske drev restaurang i Kina men planerade flytten till Sverige.
Det behövs kapital för att starta en restaurang och därför kom pengar till Linda som hon skulle förvalta.
När kinamannen fick klart för sig att kapitalet i Sverige hade gått upp i rök till stor del, avbröt han hela projektet som är logiskt.
Sedan ansåg han att han hade rätt att få tillbaka pengarna, och då kom Linda i problem.
Det är i allra högsta grad oseriöst av dig att skriva som du gör. Du bekräftar aldrig det du skriver med någon källhänvisning. Du har i praktiken inte en aning om någon kinesisk man var på väg att gifta sig med Linda. Ännu mindre har du en aning om kinesen och Linda planerade att gemensamt starta restaurang. Håll dig till fakta framöver.
Citera
2017-07-07, 17:08
Medlem
Citat:

Du fortsätter oförtrutet att misskreditera offret istället för att ta till dig ren fakta. Sedan skopolaminteorin för länge sedan genomskådats och slängts i papperskorgen har ni istället börjat attackera offret istället vilket i mina ögon är helt vedervärdigt, men jag och de flesta andra här vet ju varför. Ni i Alm-klanen har tom haft den dåliga smaken att påstå att det var ett självmord!

Svara istället på dessa frågor, och eftersom du verkar känna Mats så bra kan ju han hjälpa dig,.

1. Varför går han ut i media, bla tv och gråter ut för att han saknar sin sambo när han sedan i förhören blåljuger och försvårar utredningen? Varför ville han inte att Linda skulle hittas?

2. Tycker han det är normalt att gå ut och ha en trevlig kväll och sitta och skratta med polarna när sambon är försvunnen?

3. Varför nämner han inte att Linda är försvunnen då han pratar med hennes "plastmamma" då de talas vid i telefon? Tycker han det är normalt att hon istället ska få reda på det via en löpsedel i affären?

4. Tycker han det är normalt att vid samtal om försäkringspengar nämna att "så länge kan jag inte vänta"?

5. Vad var det som var så viktigt med att åka till Torsång och titta på Ångbåten igen när dom bevisligen redan varit där någon dag tidigare?

6. Vad gjorde han i Åselby dagen då Linda försvann, vad var det som var så hemligt att han inte vill berätta detta?

7. Engångsförpackningarna han köpte på macken, skulle han hem och måla eller vad skulle han ha dessa till?

8. Sista gången han "ser Linda" är när hon går ut för att träffa "sin vän". I ett förhör ser han henne ifrån köket, i ett annat från vardagsrummet. Har han en historia med minnesproblem sedan tidigare? Och tycker han det är normalt att stå i fönstret och stirra bara för att sambon ska gå någonstans?

9. I de sista förhören då hans historier motbevisas har han helt plötsligt tappat minnet helt och minns inte ens tidigare förhör, återigen, har han någon sjukdomshistorik då minnet har ballat ur?

10. Tror han på fullt allvar att folk någonsin kommer glömma att han tog livet av Linda, och tror ni att ni har någonting överhuvudtaget att vinna på att försöka lägga skulden på andra?
Citera
2017-07-07, 17:08
Medlem
Jubberos avatar
Citat:

Ponera att Maria ånyo skulle kallas till förhör angående detta uttalande.........tror du att hon skulle framhärda att detta är fakta? Jag själv är nu tämligen övertygad om att Maria är såååå less på hela den här historien och hur hon manipulerats att framlägga uppgiften om detta kontoutdrag.
Hon vill inget hellre än att både fallet, tråden, ni Fagros....och eventuellt nån närstående bara ska gå upp i rök.
Om du tvivlar på detta, kan du ju alltid ta ett snack med henne.....men du kanske inte har nån direkt kontakt med Maria i dessa tider?

Åselby förresten......hur var det nu med det?
Citera
2017-07-07, 17:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Bevis på att Maria har sett kontoutdrag. Här beskyller du LC för ekonomiska oegentligheter, då får du BANNE mej bevisa det också.
Du verkar vara expert på kinesiska män eller har du träffat mannen som du anser sannolikt är kock?
Citera
2017-07-07, 17:15
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Så man kan sammanfatta det med att du helt enkelt hittar på? Det är svårt att resonera med någon som hittar på saker. Det du skriver är helt enkelt fantasi blandat med lögner kryddat med (påhittad) info från mördarens familj... Bra jobbat.
Senast redigerad av FiffelMona 2017-07-07 kl. 17:17.
Citera
2017-07-07, 18:27
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Den som anklagar Mats för att ha spelberoende och har spelat bort Lindas pengar måste ha mer att komma med än att man kunde spela anonymt i spelbutik.
Det här som du kallar fuluttag i Kina vad har du för bevis att Mats tagit ut pengar från hennes konto, Linda misstänkte aldrig Mats för uttaget och det kanske var hon själv som gjorde uttaget och minns fel sådant händer även den bäste.
Det är helt felaktigt att anklaga en person för stöld, utan några som helst bevis eller indicier om det.
Vad anklagar jag någon för? Det är ni Matsförsvarare som hävdade att inga spel hade registrerats och därför kunde inte Mats vara spelberoende, jag vill bara tala om att Mats kunde lägga många tusen om dagen 2009 utan att det registrerades någonstans och som sen kunde visas i FUP. Att inte Linda misstänkte Mats för uttagen kan inte någon skriva och veta som inte hade god inblick i deras liv.
Citera
2017-07-07, 23:28
Medlem
mercys avatar
Citat:
Det är ni som påstått en längre tid alltså flera år att Mats Alm är mördaren men ni har aldrig kunnat prestera ett enda bevis för påståendet.
Den som påstår att brott har begåtts måste kunna prestera bevis eller indicier att så har skett, i annat fall är det inte trovärdigt utan ses som grovt förtal.
Sedan har ni påstått att Mats är spelberoende och spelat bort Lindas pengar, men ni har ingenting som visar att så har skett, och att han tömt hennes konton finns inga sådana bevis, och som inte heller Linda misstänkt.
Ni har kommit med så många olika mordplatser att det finns ingen möjlighet att hålla räkning på dem.
Alla uppgifter som visar att Mats hade ingenting med Lindas försvinnande att göra anser ni är lögner och skall raderas.
Jag har under en lång tid påstått att Linda hade skulder och det var orsaken till problemet som drabbade henne, men jag kan hänvisa till starka indicier att så var fallet.
Linda fick in en skaplig hög med pengar 2007 och som gubben ur lådan dyker finans genierna upp som påstår de snabbt kan föröka kapitalet, de har aldrig eget kapital utan det är andras pengar det gäller alltid.
Jag anser att Linda drabbades av ett sådant finans geni som gjorde att hennes kapital till stor del gick upp i rök, som är vanligt med de här finansgenierna.
Nu var det andras pengar som Linda förvaltade och skapade problem för henne som slutade i en tragedi.
Kära nån! Har du verkligen hamnat i rätt tråd? Det här är tråden om Linda Chens död och vem som utfört handlingen.
Upplysningsvis:
Det är inte "vi" som påstår att Mats mördade Linda Chen utan det är i första hand åklagaren. Åklagaren ansåg att han hade tillräckligt med bevis och indicier för att åtala Mats för mord men tyvärr visade det sig ( till Mats smala lycka) att rättsläkaren inte med säkerhet kunde fastställa dödsorsaken vilken medförde att det inte gick att säga hur Linda Chen dög. Detta medförde att Mats inte kunde dömas till mord utan endast för att ha hanterat hennes döda kropp då det är omöjligt att hon själv skulle ha lagt sig under den rishög hon senare blev hittad ( vilken Mats visade vägen till) Ett är då säkert och det är att hon inte själv lagt sig där efter döden. Det finns otaliga bevis och indicier och alla leder endast till Mats.

Vad gäller brottsplatsen, så är den sannolikt i eller utanför bilen nära FP eller någonstans på vägen till FP. Den enda som vet med säkerhet är Mats. Stryper man en människa lämnar det inte så många spår. Man kan spekulera att strypningen skedde utomhus och bakifrån eftersom Mats hade skador på hals och ben.

Att Linda skrapat ihop lite pengar är inte så konstigt. Hon var en arbetande kvinna som säkert kunde äta på sin arbetsplats (restaurangen) och därför hade låga omkostnader. Hon var dessutom omvittnat sparsam. Det kapital hon sparat ihop försvann tyvärr i rask takt när hon träffade parasiten Mats som snabbt såg till att han kunde avbetala sina egna skulder med Lindas pengar.Allt fick hon betala under deras sambotid. Mats tog snabbt kontroll över Lindas konton. Man kan bara konstatera att hon inte hade mycket kontanta medel vid sitt frånfälle.
Thekeymaker har gjort en lysande framställning av Mats konto före/efter han träffade Linda. Du som påstår att du är initierad i detta fall, vad har du för kommentar till all "brödtext" där det står utland på Mats konto? Det är jag nyfiken på..

Du påstår att systern Maria skulle ha sett ett kontoutdrag från 2007 där Linda hade fått in 700 000 kronor. Visa gärna kontoutdrag på detta. Om du sitter nära källan är det inga problem att begära ut detta från banken. Om det finns ett uns av sanning i detta påstående så tycker jag att det minst sagt är mycket alarmerande att så många i familjen Alm var intresserade av Lindas tillgångar.
Varför skulle syster Maria snoka i Lindas kontoutdrag? Var är det här för släkt egentligen, Fagro??
Senast redigerad av mercy 2017-07-08 kl. 00:04.
Citera
2017-07-08, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Kära nån! Har du verkligen hamnat i rätt tråd? Det här är tråden om Linda Chens död och vem som utfört handlingen.
Upplysningsvis:
Det är inte "vi" som påstår att Mats mördade Linda Chen utan det är i första hand åklagaren. Åklagaren ansåg att han hade tillräckligt med bevis och indicier för att åtala Mats för mord men tyvärr visade det sig ( till Mats smala lycka) att rättsläkaren inte med säkerhet kunde fastställa dödsorsaken vilken medförde att det inte gick att säga hur Linda Chen dög. Detta medförde att Mats inte kunde dömas till mord utan endast för att ha hanterat hennes döda kropp då det är omöjligt att hon själv skulle ha lagt sig under den rishög hon senare blev hittad ( vilken Mats visade vägen till) Ett är då säkert och det är att hon inte själv lagt sig där efter döden. Det finns otaliga bevis och indicier och alla leder endast till Mats.

Vad gäller brottsplatsen, så är den sannolikt i eller utanför bilen nära FP eller någonstans på vägen till FP. Den enda som vet med säkerhet är Mats. Stryper man en människa lämnar det inte så många spår. Man kan spekulera att strypningen skedde utomhus och bakifrån eftersom Mats hade skador på hals och ben.

Att Linda skrapat ihop lite pengar är inte så konstigt. Hon var en arbetande kvinna som säkert kunde äta på sin arbetsplats (restaurangen) och därför hade låga omkostnader. Hon var dessutom omvittnat sparsam. Det kapital hon sparat ihop försvann tyvärr i rask takt när hon träffade parasiten Mats som snabbt såg till att han kunde avbetala sina egna skulder med Lindas pengar.Allt fick hon betala under deras sambotid. Mats tog snabbt kontroll över Lindas konton. Man kan bara konstatera att hon inte hade mycket kontanta medel vid sitt frånfälle.
Thekeymaker har gjort en lysande framställning av Mats konto före/efter han träffade Linda. Du som påstår att du är initierad i detta fall, vad har du för kommentar till all "brödtext" där det står utland på Mats konto? Det är jag nyfiken på..

Du påstår att systern Maria skulle ha sett ett kontoutdrag från 2007 där Linda hade fått in 700 000 kronor. Visa gärna kontoutdrag på detta. Om du sitter nära källan är det inga problem att begära ut detta från banken. Om det finns ett uns av sanning i detta påstående så tycker jag att det minst sagt är mycket alarmerande att så många i familjen Alm var intresserade av Lindas tillgångar.
Varför skulle syster Maria snoka i Lindas kontoutdrag? Var är det här för släkt egentligen, Fagro??
Finns det bevis att en person dödad en annan människa kommer den personen bli åtalad och fälld för mord även om det finns ingen dödsorsak.
Åklagaren hade inga bevis att Mats förorsakat Lindas död, därför blev han inte fälld för mord.
Någon brottsplats har aldrig hittats där Linda blev mördad, utan alla påståtta brottsplatser är gissningar och det finns mängder med sådana platser.

Det som är den viktiga biten vid en mordutredning är motivet för att Linda blev mördad som saknas helt i det här fallet.
Utgår man ifrån att Mats är gärningsmannen passar det inte in att Linda hade på konto år 2007, 700.000 kr, som Maria skall ha sett kontoutdrag på i bostaden, uppgifterna blir obekväma för den som anser Mats var gärningsmannen för Linda.
År 2007 hade Linda utgifter på 350.000 kr och det året hade hon endast intäkter från sin lön.
Därför finns det en logik att det fanns 700.000 kr på hennes konto.
Nu fanns det en person i Kina som sökte uppehållstillstånd till Sverige 2008-01-14 , med anknytning till Linda Chen, men återkallade den, som avskrevs 2008-04-16.
Därför kan misstänkas att pengar som Linda skulle förvalta kom från Kina och hade att göra med den planerade flytten av kinamannen med dottern till Sverige.
Det utgående saldot 2007-12-31 var 9.129 kr och ett Hypotekslån på 69.300kr
Under 2008 sålde hon lägenheten Sturegatan 90A och fick in på sitt konto den 24 april 2008 300.000 kr, därför finns det täckning för hennes utgifter under det året.
Hon hade utgifter på 250.000 kr under 2008 och ett utgående saldo 2008-12-31 på 111.300 kr.
Enligt de här uppgifterna har Linda förbrukat de här 700.000 kr och teoretiskt sett har 120.000 kr gått till bostaden, men de resterande 580.000 har helt enkelt gått upp i rök som man säger.
Naturligtvis kom problem för Linda när sådant sker och jag anser att det var motivet för hennes försvinnande.
Mats och Linda träffades i mars 2008 därför har han ingenting att göra med de pengar som försvann för Linda under 2007.
Senast redigerad av Fagro 2017-07-08 kl. 04:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in