2017-07-02, 18:26
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du ger för lite info.

Är din laptop en Samsung? Annars har du nog en "skräp-utility" installerad på din Samsung HDD.
Koppla ur disken tillfälligt och testa om det går att boota dina skivor då.
Man kan också tanka hem original Win10-USB.iso gratis från MS för att kunna boota och kolla datorn, samt rensa disken ifall det bara är ett GPT-/MBR-/diskkrypteringsproblem.

Hur gammal är PCn? Vad ska F5 hjälpa dig med? (Startknappar varierar mellan tillverkare och PCmodeller.)

Försöker du fixa dual-boot och måste du ha det eller behöver du spara något på din Linuxpartition?

Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Fungerar inte den klassiska metoden?

Ändrar i Bios så installationsskivan ligger som första startval. Boota upp med skivan och därefter påbörja installationen.

Hej. Det är en Samsung, dock finns inget kvar i den, inte ens recovery disken, någon tyckte jag skulle bli fullständig Linuxanvändare. :/
Har testat starta om via skivan med prioritet 1 på skiva men det är då jag får detta felmeddelande om "security boot". F5 brukar ta mig till bios eller om det heter felsäkert läge, iaf där jag byter prioritet vid uppstart.

Idag lyckades jag i alla fall komma in via F10 istället. Dock funkar inte skivorna ännu.. har testat två olika.

Jag har inte originalskivan till datorn heller utan köpt och laddat ner win 7 bara (från http://pc-mac-servicecenter.se/). Datorn är asgammal, köpt 2012-2013 ca.

Sitter alltså fortfarande på Ubuntu nu.
Senast redigerad av SkitArgDuva 2017-07-02 kl. 18:28.
Citera
2017-07-07, 14:32
Medlem
Faztrs avatar
Kan inte återställa Windows!!

Hej det är helt omöjligt för mig att återställa min dator till fabriksinställningarna, oavsett vad jag trycker på för alternativ så laddas allt, datorn startar om för att påbörja återställningen, den börjar ladda återställningen och direkt så står det - ångrar inställningar, och datorn startas om igen till windows och inga ändringar har skett!! Hur ska jag göra nu när jag inte ens har en cd med Windows 10 eller USB, behöver eran hjälp!! Allt annat funkar som de ska men vill bara återställa den så den går så smoooth o smidigt igen 😭😭😭
Senast redigerad av Faztr 2017-07-07 kl. 14:47. Anledning: Särskrivning
Citera
2017-07-07, 14:41
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faztr
Hej det är helt omöjligt för mig att återställa datorn till fabriksinställningarna, oavsett vad jag trycker på för alternativ så laddas allt datorn startar om, den börjar ladda återställningen och direkt så står det ångrar inställningar och datorn startas igen och inga ändringar har skett!! Hur ska jag göra nu när jag inte ens har en cd med Windows 10 eller USB, nehöver eran hjälp!! Allt annat funkar som de ska men vill bara återställa den så den går så smoooth o smidigt igen 😭😭😭

Är det fabriksåterställnings alternativet eller Windows egna inbyggda alternativ du försöker använda?
Vilka problem har du med datorn?
Vilken dator modell är det?

Det finns nya legala W10 ISO filer att hämta på nätet vilka förses av MS så att fixa en ominstallation är inget problem.
Citera
2017-07-07, 14:49
Medlem
Faztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Är det fabriksåterställnings alternativet eller Windows egna inbyggda alternativ du försöker använda?
Vilka problem har du med datorn?
Vilken dator modell är det?

Det finns nya legala W10 ISO filer att hämta på nätet vilka förses av MS så att fixa en ominstallation är inget problem.

Det inbyggda alternativet försöker jag komma åt, har inga problem bara att jag inte kan återställa den, en Msi - MS 1759
Citera
2017-07-07, 14:52
Medlem
Faztrs avatar
Jag håller på o uppdatera Windows nu men hjälp av ms10 Google sökningen kanske fungerar att återställa den efter uppgraderingen
Citera
2017-07-07, 17:53
Medlem
Faztrs avatar
Nu poppar rutan upp direkt att jag inte kan återställa datorn! Måste finnas någonting jag kan göra?
Citera
2017-07-07, 18:11
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Nu poppar rutan upp direkt att jag inte kan återställa datorn! Måste finnas någonting jag kan göra?

Har du kvar partitionen som avser recovery = fabriksåterställning?
Citera
2017-07-07, 18:41
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Hej. Det är en Samsung, dock finns inget kvar i den, inte ens recovery disken, någon tyckte jag skulle bli fullständig Linuxanvändare. :/
Har testat starta om via skivan med prioritet 1 på skiva men det är då jag får detta felmeddelande om "security boot". F5 brukar ta mig till bios eller om det heter felsäkert läge, iaf där jag byter prioritet vid uppstart.

Idag lyckades jag i alla fall komma in via F10 istället. Dock funkar inte skivorna ännu.. har testat två olika.

Jag har inte originalskivan till datorn heller utan köpt och laddat ner win 7 bara (från http://pc-mac-servicecenter.se/). Datorn är asgammal, köpt 2012-2013 ca.

Sitter alltså fortfarande på Ubuntu nu.

Kan jag ha gjort nåt fel när jag brände windows på skivan så det är därför jag får upp denna varningsruta när jag försöker starta med skivan i? Vill så gärna få Windows att fungera igen i datorn.
Citera
2017-07-07, 18:50
Medlem
Faztrs avatar
dump
Citera
2017-07-07, 18:50
Medlem
Faztrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du kvar partitionen som avser recovery = fabriksåterställning?

Kan du förklara det där?
Citera
2017-07-07, 18:56
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Kan du förklara det där?

Om du kan öppna Diskhanteringen så bör du kunna se om denna partition finns kvar. Är den raderad så måste du inskaffa en installationsskiva.
Citera
2017-07-07, 19:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det inbyggda alternativet försöker jag komma åt, har inga problem bara att jag inte kan återställa den, en Msi - MS 1759

Om du har en fabriksåterställnings partition på datorn så verkar det som att MSI datorer "bootar" till den via F3, så pumpa F3 knappen direkt efter att du har startat datorn ifrån dött läge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in