2017-06-23, 23:12
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Windows 10 antar jag? Det är bra om sådan information medföljer när man ställer en sån här fråga.

En snabb googling gav detta:

https://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-password-in-windows-10/

Värt att prova. I värsta fall kan man ju blåsa om Windows, han har ju ändå inte hunnit göra något med datorn knappt.
Den här guidens ena förslag om att döpa om utilman till cmd för att Hjälpverktygen I inloggningsskärmen ska öppna en kommandotolk (som administratör) har jag använt förut och det har fungerat toppen. Förvisso på windows 7, men det verkar ju bevisligen fungera på 10an också.

Alltså under rubriken "Create a New User to Save Account Files". Eventuellt går det att ändra lösenord på det befintliga kontot direkt i kommandotolken, annars får du skapa ett nytt adminkonto, logga in på det som vanligt, sen återställa lösenordet på det ursprungliga kontot den vägen.
Senast redigerad av Falafeln 2017-06-23 kl. 23:14.
Citera
2017-06-23, 23:19
Medlem
Shit... riktigt krångligt detta. Kan man bara lämna in datorn för support dör den köptes? Verkar lättast efter dessa råd. Bra men svåra råd.
Citera
2017-06-24, 00:01
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinkenPinken
Shit... riktigt krångligt detta. Kan man bara lämna in datorn för support dör den köptes? Verkar lättast efter dessa råd. Bra men svåra råd.

Det första förslaget i min länk var att köra reset online:

https://account.live.com/password/reset

Det är väl inte så krångligt?
Citera
2017-06-24, 00:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Det hänger inte på datormodellen utan på operativsystemet.

Jag säger "du har delvis fel" eftersom OEM har rätt stora möjligheter att per-loada egen recoverymjukvara. Så nej, proceduren är inte nödvändigtvis den samma på en lenovo som en HP tillexempel.
Citera
2017-06-24, 00:45
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag säger "du har delvis fel" eftersom OEM har rätt stora möjligheter att per-loada egen recoverymjukvara. Så nej, proceduren är inte nödvändigtvis den samma på en lenovo som en HP tillexempel.

Visst kan en enskild tillverkare tillhandahålla egna verktyg också, men till slut är det ändå så att lösenordet är knutet till operativsystemet, inte till hårdvaran, och operativsystemet är utbytbart. I fallet Windows 10 loggar man in med sitt live-konto, som egentligen inte är knutet till en viss dator. Det kan man återställa i webbläsaren.
Citera
2017-06-24, 01:15
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RingInteSnuten
Menar du DOS? Det är kärnan som arbetar bakom Windows...
(Väldigt enkelt beskrivet.)
Nja så var det i Windowsversioner för konsumenter fram till och med WindowsME t ex Windows3.11, Windows95, Windows98 osv.
WindowsXP och senare har inte DOS som kärna.
Citera
2017-06-24, 02:33
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Visst kan en enskild tillverkare tillhandahålla egna verktyg också, men till slut är det ändå så att lösenordet är knutet till operativsystemet, inte till hårdvaran, och operativsystemet är utbytbart. I fallet Windows 10 loggar man in med sitt live-konto, som egentligen inte är knutet till en viss dator. Det kan man återställa i webbläsaren.

Jag använder inga jäkla "livekonton" på mina maskiner. Jag kör lokala (och i förekommande fall domänkonton)
Citera
2017-06-28, 08:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HinkenPinken
Hej.
Farsan börjar bli gammal. Han har köpt en ny bärbar dator nyss. Tyvärr glömde han lösenordet direkt. Och då menar jag det lösen som ger en åtkomst till skrivbordet. Han kommer alltså inte ens in i datorn.

Vad göra åt detta? Kan man mekaniskt fabriksåterställa på något sätt?

OJ! Då har han gjort flera fel i rad!

1: Han skapade INTE ett dedikerat Adminkonto på datorn, för att sedan skapa ett användarkonto till sig själv.. Därmed har han låst sig ute när hans konto blir oåtkomligt av valfri anledning..
Att skapa ett dedikerat Adminkonto på datorn, och sedan skapa ett användarkonto till "sitt" konto, hör till god dator sed! (oavsett operativsystem)

Han har inte kopplat Microsoftkontot till t.ex. sin mobil, hade han gjort det hade han kunnat skapa ett nytt lösenord, och problemet hade varit löst!

2: Han skapade inte ett lokalt konto till sig själv FÖRST, innan han kopplade det till ett MS-konto

3: Han har inte kopplat Microsoftkontot till t.ex. sin mobil/annat mailkonto, hade han gjort det hade han lätt kunnat skapa ett nytt lösenord, och problemet hade varit löst redan där!

4: Med adnimkontot hade han t.ex. kunnat skapa ett nytt lokalt konto, koppla det till ett nytt mailkonto och hoppas på att han så småningom kommer ihåg det bortglömda lösenordet.

Så med Adminkontot hade han lätt kunnat ta bort det borttappade MS-kontot från sitt lokala konto, och koppa sitt lokala konto till ett nyskapat MS-konto.
Detta endast ifall han inte lyckats skapa ett nytt konto via sin kopplade andra mailkonto eller telefon.

Allt ovan är självklara steg i alla mina guider, som proffs med lång erfarenhet VET man att dessa steg förr än senare blir nödvändiga, alltså ser jag till att alla rekommenderas utföra dessa steg.

LÖSNING:
Har han precis köpt datorn så har han troligen inte mycket sparat på det, varför ni kan installera om datorn via t.ex. fabriksåterställningen (Hur anges på märkets webbplats) och då följa ovan steg så ni inte sitter i samma sits igen..
Citera
2017-06-28, 08:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Det första förslaget i min länk var att köra reset online:

https://account.live.com/password/reset

Det är väl inte så krångligt?

Men kräver inte denna att du redan innan, har kopplat ytterligare ett mailkonto eller en telefon till ditt konto?

Så vitt jag förstår har ju inte detta skett!
Citera
2017-07-02, 02:08
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Har tabbat mig totalt

Haft Ubuntu installerat på min laptop men måste installera windows i den igen av olika anledningar. Så fixade en skiva med win 7 men fick bara felmeddelande när jag försökte starta upp från skivan. En röd ruta. Testade olika varianter i felsäkert läge men samma ändå. Brände även ny skiva. Samma fel. Så mitt dumma fan valde nån inställning om "security boot enable" till "disable" eftersom det stod om security boot i felmeddelandet.

Och nu är datorfan död, startar om och får bara Samsungloggan och sen svart skärm, oavsett om jag försöker starta med f5 eller ej.

Vad gör jag, bara lämna in den till tillverkar'n eller?
Citera
2017-07-02, 05:44
Medlem
Du ger för lite info.

Är din laptop en Samsung? Annars har du nog en "skräp-utility" installerad på din Samsung HDD.
Koppla ur disken tillfälligt och testa om det går att boota dina skivor då.
Man kan också tanka hem original Win10-USB.iso gratis från MS för att kunna boota och kolla datorn, samt rensa disken ifall det bara är ett GPT-/MBR-/diskkrypteringsproblem.

Hur gammal är PCn? Vad ska F5 hjälpa dig med? (Startknappar varierar mellan tillverkare och PCmodeller.)

Försöker du fixa dual-boot och måste du ha det eller behöver du spara något på din Linuxpartition?

Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har tabbat mig totalt

Haft Ubuntu installerat på min laptop men måste installera windows i den igen av olika anledningar. Så fixade en skiva med win 7 men fick bara felmeddelande när jag försökte starta upp från skivan. En röd ruta. Testade olika varianter i felsäkert läge men samma ändå. Brände även ny skiva. Samma fel. Så mitt dumma fan valde nån inställning om "security boot enable" till "disable" eftersom det stod om security boot i felmeddelandet.

Och nu är datorfan död, startar om och får bara Samsungloggan och sen svart skärm, oavsett om jag försöker starta med f5 eller ej.

Citera
2017-07-02, 05:50
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Har tabbat mig totalt

Fungerar inte den klassiska metoden?

Ändrar i Bios så installationsskivan ligger som första startval. Boota upp med skivan och därefter påbörja installationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in