Citat:
Ursprungligen postat av
HinkenPinken
Hej.
Farsan börjar bli gammal. Han har köpt en ny bärbar dator nyss. Tyvärr glömde han lösenordet direkt. Och då menar jag det lösen som ger en åtkomst till skrivbordet. Han kommer alltså inte ens in i datorn.
Vad göra åt detta? Kan man mekaniskt fabriksåterställa på något sätt?
OJ! Då har han gjort flera fel i rad!
1: Han skapade INTE ett dedikerat Adminkonto på datorn, för att sedan skapa ett användarkonto till sig själv.. Därmed har han låst sig ute när hans konto blir oåtkomligt av valfri anledning..
Att skapa ett dedikerat Adminkonto på datorn, och sedan skapa ett användarkonto till "sitt" konto, hör till god dator sed! (oavsett operativsystem)
Han har inte kopplat Microsoftkontot till t.ex. sin mobil, hade han gjort det hade han kunnat skapa ett nytt lösenord, och problemet hade varit löst!
2: Han skapade inte ett lokalt konto till sig själv FÖRST, innan han kopplade det till ett MS-konto
3: Han har inte kopplat Microsoftkontot till t.ex. sin mobil/annat mailkonto, hade han gjort det hade han lätt kunnat skapa ett nytt lösenord, och problemet hade varit löst redan där!
4: Med adnimkontot hade han t.ex. kunnat skapa ett nytt lokalt konto, koppla det till ett nytt mailkonto och hoppas på att han så småningom kommer ihåg det bortglömda lösenordet.
Så med Adminkontot hade han lätt kunnat ta bort det borttappade MS-kontot från sitt lokala konto, och koppa sitt lokala konto till ett nyskapat MS-konto.
Detta endast ifall han inte lyckats skapa ett nytt konto via sin kopplade andra mailkonto eller telefon.
Allt ovan är självklara steg i alla mina guider, som proffs med lång erfarenhet VET man att dessa steg förr än senare blir nödvändiga, alltså ser jag till att alla rekommenderas utföra dessa steg.
LÖSNING:
Har han precis köpt datorn så har han troligen inte mycket sparat på det, varför ni kan installera om datorn via t.ex. fabriksåterställningen (Hur anges på märkets webbplats)
och då följa ovan steg så ni inte sitter i samma sits igen..