Citat:
Ursprungligen postat av
April62
Nej det är inte straffbart om någon gömmer honom. Detta så länge det är på frivillig basis från Patriks sida.
Så länge det bedöms att han inte blivit utsatt för brott eller att han inte begått något brott sker det ingen aktiv sökning från polisens soda.
Patrik är myndig och får ta vägen vart han själv önskar. Det är föräldrarna som aktivt jagar honom på grund av bruten kontakt.
Du har säkert rätt när jag tänker efter. Det låter logiskt att man får hålla sig undan om man vill.
Nu tror jag ju inte att detta har skett.
Jag förstår att en del som argumenterar här på tråden tror att Patrik skulle vara hos någon kompis och menar att det är därför polisen inte aktivt letar längre. Att Patrik eller kompisen hört av sig till polisen att han lever, men inte önskar kontakt med föräldrarna.
Jag har svårt att tro att någon skulle gömma Patrik och låta föräldrarna/ FIKK/Missing People/ Hitta Patrik gruppen/ hela Sverige leta efter en person, som bara skulle ha som motiv att hålla sig undan föräldrarna. Han är ju trots allt inte med i maffian, en hemlig agent, eller en eftersökt knarkkung.
Varför lämna väskor och dator då? Även om det skulle vara ett villospår, är det bara inte enklare att ta med sig väskorna trots allt?
Och fortsättningen? Ska Patrik ta en ny identitet, nytt namn, fly landet eller vad? En dag måste han ju återvända till verkligheten. Vara Patrik Linfeldt igen. Då vet HELA Sverige om Patrik Linfeldt. Första sida stoft till kvällspressen.
Hur mycket enklare är det inte att bara säga att man behöver få vara i lugn och ro, att man inte orkar prata så mycket, att man har någon kompis som tar hand om en, att man åker bort ett tag eller vad som helst. Säga att man hör av sig när man orkar.