2017-07-07, 10:31
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Inte kunde han ana att Bergslagståget har ett större avbrott i just Hallsbergsknuten för att hämta upp folk ifrån Stockholm osv. Så han hamnade i en frågeställning inombords.hmm-Är det här slutstationen,eller?

Jo, det kunde han ana - rentav visste - eftersom han åkt sträckan ett flertal gånger. Folk satt kvar på tåget (inklusive kvinnan med telefonen) så uppenbart var det inte slutstationen.

En annan sak - rätta mig om jag har fel för jag har bara susat förbi Hallsberg station - när Patrik går av tåget som man ser på filmen har han glasbron rätt framför sig. Är det så? Jag tror inte det finns någon glasbro på Mjölby station? Så i det ögonblicket han kom av tåget kunde han se att han var på fel ställe och kunde bara hoppat på igen.

Tycker att allt tyder på att han mycket väl visste att han var i Hallsberg men valde - av någon anledning - att gå av.
Citera
2017-07-07, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Jo, det kunde han ana - rentav visste - eftersom han åkt sträckan ett flertal gånger. Folk satt kvar på tåget (inklusive kvinnan med telefonen) så uppenbart var det inte slutstationen.

En annan sak - rätta mig om jag har fel för jag har bara susat förbi Hallsberg station - när Patrik går av tåget som man ser på filmen har han glasbron rätt framför sig. Är det så? Jag tror inte det finns någon glasbro på Mjölby station? Så i det ögonblicket han kom av tåget kunde han se att han var på fel ställe och kunde bara hoppat på igen.

Tycker att allt tyder på att han mycket väl visste att han var i Hallsberg men valde - av någon anledning - att gå av.
Precis och stationshuset ligget till vänster. Med avgångstavla osv. Varför har han då valt att gå till höger och upp och sen ut? Mitt ut i ingenstans dvs ett område som inte tilltalar någon istället för åt andra hållet?
Citera
2017-07-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
nej fb grejen är skum hur fick han tillgång till grabbens fb ? borde vara olagligt eftersom grabben är myndig och kan hålla sig borta frivilligt ,men det började ju efter att någon la upp en kommentar och namn på hans fb-syster i E-tuna
Precis det lär vara olagligt. En annan sak hur avslutades samtalet med mamma? Och vilken 22 åring vill prata med mamma under en hel resa? Hur lång tid tar det från Falun- Hallsberg? Och varför reagerade inte kvinnan på tåget när han tog väskorna och klev av? Och han sa väl till mamma att han var framme?
Citera
2017-07-07, 10:53
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Precis det lär vara olagligt. En annan sak hur avslutades samtalet med mamma? Och vilken 22 åring vill prata med mamma under en hel resa? Hur lång tid tar det från Falun- Hallsberg? Och varför reagerade inte kvinnan på tåget när han tog väskorna och klev av? Och han sa väl till mamma att han var framme?

vi har bara mammans version på att hon har pratat med honom hela vägen,jag köper inte hennes/deras version.

att han satt kvar en stund för att sen bestämma sig att kliva av "bokstavligt" tycker jag säger en del
Citera
2017-07-07, 10:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
De sökte med helikopter/värmekamera i 2 dagar samt satte in hundar på helgen. Sen har de inte lagt några större resurser på att leta.
De har inte använt likhundar eller sökt i vattendrag som någon påstod. De svar som framkommit är att de inte har resurser till att söka, gå igenom dator osv. Och gå igenom datorn får de väl bara göra om de misstänker brott?
Är det bara jag som undrar hur pappan kom in på Patriks FB?
Hela den här Patrikgrejen känns skum rakt igenom.

Det låter inte klokt. Känns jätteunderligt att så lite resurser har lagts ner.
Vilken hemsk situation för anhöriga.

Om det är sant det du säger, är det ju en skandal om Patrik t ex skulle ha vandrat ut i skog och mark, i dagar i sin förmodade förvirring.

Hur vet du detta?
Man får den känslan att polisen ändå vet något mer, något som inte kommit ut till allmänheten.
Citera
2017-07-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det låter inte klokt. Känns jätteunderligt att så lite resurser har lagts ner.
Vilken hemsk situation för anhöriga.

Om det är sant det du säger, är det ju en skandal om Patrik t ex skulle ha vandrat ut i skog och mark, i dagar i sin förmodade förvirring.

Hur vet du detta?
Man får den känslan att polisen ändå vet något mer, något som inte kommit ut till allmänheten.
Jag bor här i hallsberg. Och har hängt med från början. Samt väl insatt person som pratat om att polisen sagt att de ej har tid och resurser.
Citera
2017-07-07, 11:06
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Jag bor här i hallsberg. Och har hängt med från början. Samt väl insatt person som pratat om att polisen sagt att de ej har tid och resurser.

fanns det inte en kommentar i början från polisen om att han "inte ville hem" eller nått i den stilen därför dom inte sökte
kanske minns fel
Citera
2017-07-07, 11:16
Medlem
Citat:
Och vilken 22 åring vill prata med mamma under en hel resa?
Inte konstigt alls. Många unga har en tät kontakt med sina föräldrar, oftast med mamman. Speciellt om det är något extra besvärligt eller i krissituationer så ringer man till mamma. Det är vanligt om man haft en tät kontakt under hela uppväxten. Man slutar inte med det för att man passerat 20. Den som flyttat hemifrån och bor långt ifrån behöver ofta peppning från föräldrarna under ganska lång tid eller i perioder.

I andra kulturer är det jättevanligt att man har tät kontakt med sina föräldrar och inte bara i unga år utan hela livet. Föräldrarna är det viktigaste man har och man litar på deras ord och råd. Det är till dem man går när det krisar sig.

Vi infödda svenska är ofta kyligare och tycker att "nu är ungarna vuxna och utflugna jag behöver inte engagera mig". Inte undra på att många åldringar sitter ensamma på hemmen utan att barnen hör av sig mer än till jul och på mors dag. Som man sår får man skörda.
Senast redigerad av bjarv 2017-07-07 kl. 11:18.
Citera
2017-07-07, 11:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Nej det är inte straffbart om någon gömmer honom. Detta så länge det är på frivillig basis från Patriks sida.

Så länge det bedöms att han inte blivit utsatt för brott eller att han inte begått något brott sker det ingen aktiv sökning från polisens soda.
Patrik är myndig och får ta vägen vart han själv önskar. Det är föräldrarna som aktivt jagar honom på grund av bruten kontakt.

Du har säkert rätt när jag tänker efter. Det låter logiskt att man får hålla sig undan om man vill.

Nu tror jag ju inte att detta har skett.

Jag förstår att en del som argumenterar här på tråden tror att Patrik skulle vara hos någon kompis och menar att det är därför polisen inte aktivt letar längre. Att Patrik eller kompisen hört av sig till polisen att han lever, men inte önskar kontakt med föräldrarna.

Jag har svårt att tro att någon skulle gömma Patrik och låta föräldrarna/ FIKK/Missing People/ Hitta Patrik gruppen/ hela Sverige leta efter en person, som bara skulle ha som motiv att hålla sig undan föräldrarna. Han är ju trots allt inte med i maffian, en hemlig agent, eller en eftersökt knarkkung.

Varför lämna väskor och dator då? Även om det skulle vara ett villospår, är det bara inte enklare att ta med sig väskorna trots allt?

Och fortsättningen? Ska Patrik ta en ny identitet, nytt namn, fly landet eller vad? En dag måste han ju återvända till verkligheten. Vara Patrik Linfeldt igen. Då vet HELA Sverige om Patrik Linfeldt. Första sida stoft till kvällspressen.

Hur mycket enklare är det inte att bara säga att man behöver få vara i lugn och ro, att man inte orkar prata så mycket, att man har någon kompis som tar hand om en, att man åker bort ett tag eller vad som helst. Säga att man hör av sig när man orkar.
Citera
2017-07-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zippzon
fanns det inte en kommentar i början från polisen om att han "inte ville hem" eller nått i den stilen därför dom inte sökte
kanske minns fel
När han söktes i Köping vägrade polisen att åka ut på larm med orden om att han inte ville bli hittad.
Citera
2017-07-07, 11:41
Medlem
zippzons avatar
Citat:
När han söktes i Köping vägrade polisen att åka ut på larm med orden om att han inte ville bli hittad.

Ja just ja ! Hur konstig är inte det ? Som sagt jag tror inte alla kort ligger på bordet !
Citera
2017-07-07, 11:42
Medlem
Grandpas avatar
Citat:
Källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in