2017-07-07, 01:20
Medlem
IQ130s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag vidhåller att du dramatiserar oerhört. Ingenting tyder på annat än att han tagit ett lugnt beslut att avsluta sitt liv. En panikslagen Patrik hade nog väckt uppmärksamhet.

Din utsaga äcklar mig. Leker du dödsängel eller? Panik syns inte alltid utanpå, inte heller sjukdomstillstånd.

En del i tråden blandar även ihop psykisk funktionsnedsättning med psykisk sjukdom. Vad nu än Patrik hade så klarade han inte resan hem. Det finns självklart en mindre möjlighet att han utsatts för brott, vilket gör det viktigt att faktiskt söka efter honom. Han kan ha kidnappats av någon som uppfattat att han var i ett utsatt tillstånd. Kanske han blev erbjuden skjuts, sen dumpades hans väskor… Förstår föräldrarnas fruktansvärda oro. Brott, självmord eller olycka. Han måste hittas.
Citera
2017-07-07, 01:24
Medlem
Jag tror snarare att han har ett starkt band till familjen och när det krisar sig så ringer han dem om råd,som nu inte gick,där kom den stora knäcken.Att inte kunna nå dem han känner sig trygg med i en besvärlig situation,gjorde honom så olycklig så att han kom in i någon paralyserad tankevãrld...tror inte han själv visste vad han skulle ta sig till,en del människor är väldigt beroende att kunna kommunicera med sin mobil,utan den känner de sig handikappade....
Citera
2017-07-07, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det ÄR svårt att sätta sig in i andra människors situation.

Jag tror att denna låsning föräldrarna har att Patrik irrar runt och inte hittar hem, beror dels på det du säger, att de vill tro att Patrik är vid liv till varje pris.

Men jag tror också att de fastnar i denna tro för att Hitta Patrik gruppen när deras tro. De påverkar varandra att tro att detta är sant. Det blir som en slags sekt. De lever i symbios med varandra. Nu menar jag inget illa mot föräldrarna. Tror bara att när man är i en utsatt situation, kan man tänka och agera annorlunda än man annars skulle göra.

Till skillnad från vad du tror, utesluter jag nästan till hundra procent att han skulle vara hos någon kompis. Det är ju inte så att Patrik är utsatt för något hot, något som han till den milda grad måste fly från, så att en kompis skulle vara beredd att ta de konsekvenser som det skulle innebära att gömma honom. Skulle dessutom faktiskt tro att det är straffbart, med tanke på att polisen( och Missing Peolple) har lagt en del jobb på att utreda och söka efter Patrik.

Drog- problem kanske man inte direkt berättar för föräldrar, men jag antar att polisen kollat med hans kompisar och klasskamrater? Men absolut, föräldrar vet verkligen inte allt (och bör inte veta heller) om sina barn.

Och håller med dig också om att risken att utsättas för brott eller olycka är alltid större om man på något sätt inte är "som man ska". Man kan jämföra med att risken att det händer något dåligt när man är full.

Tycker också att föräldrarna låst på det absolut minst troliga scenariot. På samma plats som att han skulle vara hos en kompis.

Nej det är inte straffbart om någon gömmer honom. Detta så länge det är på frivillig basis från Patriks sida.

Så länge det bedöms att han inte blivit utsatt för brott eller att han inte begått något brott sker det ingen aktiv sökning från polisens soda.
Patrik är myndig och får ta vägen vart han själv önskar. Det är föräldrarna som aktivt jagar honom på grund av bruten kontakt.
Citera
2017-07-07, 01:42
Medlem
Okej April 162,ska försöka.

Jo nik145 , jag håller med dej om ;varför lämnade han stationsområdet om han nu förr eller senare ville med ett tåg neråt mot hemtrakterna.

En annan undran är,att varför vilja göra honom illa,han verkar ju stillsam och människovänlig,som inte gör en fluga förnär.

Tror ni att han aldrig någonsin kommer hittas?
Citera
2017-07-07, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Okej April 162,ska försöka.

Jo nik145 , jag håller med dej om ;varför lämnade han stationsområdet om han nu förr eller senare ville med ett tåg neråt mot hemtrakterna.

En annan undran är,att varför vilja göra honom illa,han verkar ju stillsam och människovänlig,som inte gör en fluga förnär.

Tror ni att han aldrig någonsin kommer hittas?

Mycket bättre.
Sedan när du svarar på någons inlägg använd "citera" nere till höger, istället för "svara".

Du tycks vara bekant med denna familj, direkt eller i andra hand.
Du kan kanske delge vad det är för familj. Är de överbeskyddande eller är det någon allvarlig åkomma på Patrik som inte framkommit

Att samtala med sin mamma oavbrutet från Falun till Hallsberg verkar inte riktigt vad normalt sker.
vet du vem som ringde till vem?
Citera
2017-07-07, 08:54
Medlem
Jag läste, någonstans på fb, att en kille hittats död i Sthlm för några dagar sedan. Någon som vet om den killen är identifierad än?

Om nu föräldrarna inte kan tänka sig något annat än att Patrik lever och de får samtal om att en kille hittats och behöver identifieras och de vägrar ens åka och titta? Kan det hända med tanke på den inställning som de verkar ha?

Jag tycker ett lik borde ha hittats vid det här laget, men det beror ju såklart på var söken varit, terräng, eller som någon annan frågade, befolkade gator? Ingen här som varit med på något av söken? MP har ju kontakt med polis, tänkte på hur MPs inställning är till det hela?
Citera
2017-07-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Det enda som"stör"mig är undran över varför han "antagligen"kollade alla anvisningsskärmar om tåggång längre och längre bort i den långa glasade korridoren tills han kom till sista hissen (går ju hiss ner till varje perrong,men verkar ju jobbigt att behöva åka upp o ner femtielva ggr just pga att han inte såg en enda tåganvisning som gick mot Malmö,eftersom han i sin iver inte märkt att han var på helt fel station för att kunna se de tåganvisningarna...hmm,,,så tragiskt....men i vilket fall.om man åker ner sista hissen hamnar man på en ödslig stor parkering +att allt där är genomödsligt,läskigt.rent ut sagt,Vet att när jag var tvungen att ta en buss från Motala till Hallsberg pga tågbanearbete,halvsprang jag fram till den hissen för att komma upp till civilisationen,två andra tjejjer kände likadant.Så hans känsla där kan inte varit gemytlig +att han hade ju press på sig att hitta Malmö tåget inom en halvtimme (som vi inte får glömma bort,EJ ens gick dãrifrån.Eftersom han inte hade möjlighet att kontaktas av sina nära och kära hade han väldigt mycket att besluta om pá det dãr otrevliga stället.En annan sak som jag vill nämna är att om man som jag och de andra tjejjerna(tågresenärerna (ett halvår sen,så ni vet),tar sig fram till de där skyltarna,de flesta är i andra änden på glasgången uppe i luften,så!satt det. ett helt koppel av latinos och somaliska ungdomar som spann på oss,visslade och höll på,så vi skyndade oss fort som tusan att hitta vårat tåg (mittenhissen)mot vidare mot Örebro..vi sa till och med till varandra att-Fy vad otrevliga de dãr killarna (gängbildningen)var.-Tur att vi var 3st.tjejjer och inte ensamma,pustade vi ut och sa till varandra.Jag känner en liten otäck rädsla för de där.och tar man sig nu,som Patrik gjorde.åt "fel"håll,ensam,ovetandes om det mesta just då,vad är det. då som säger (min egen spekulation)att han inte blev jagad,släppte tunga resväskan,sprang ännu en bit.blev nerslagen,ryggan åkte av i tumulten och sen...ja..???(Dumpad i en av countairnarna som stiod där just då.numera bortförda till Kvarntorp.Jag tror mer på ett olyckligt överfallstillbud än att han inte ville hem.Tror att hela han var 100%inställd på att fara vidare hem.Jag hatar sådana där ödsliga ställen +gängbildningar i centrumdelar där de frodas i väntan "något intressant"(Som hungriga gamar beteer de sig) och pá stationer,inte bra alls för oss vanliga resenärer.snyft...

Det du skriver om kanske du ska tipsa polisen om ? Sen tror jag inte på din teori att han är dumpad i en container. De töms osv. Däremot är området för rygsäcken som rimligt borde vara sista väskan väldigt dåligt sökt.
Senast redigerad av Piavik 2017-07-07 kl. 09:52. Anledning: felstavat
Citera
2017-07-07, 09:10
Medlem
Ytterligare en tanke, eftersom föräldrarna är tvärsäkra på att han lever, kan han hört av sig till dom och sagt att han inte vill komma hem nu, att han är hos en vän, teorier som diskuterats tidigare, föräldrarna är kontrollerande mm. De vet att han lever, men de vet inte var han är, därför nappar de på alla obs och härjar på så folk ska leta o varje stad? Även om man håller sig gäng hos kompisar kanske man vill gå ut i solskenet, sitta i parken och ta en öl, handla lite mat, kanske nya strumpor mm mm
Citera
2017-07-07, 09:51
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Ytterligare en tanke, eftersom föräldrarna är tvärsäkra på att han lever, kan han hört av sig till dom och sagt att han inte vill komma hem nu, att han är hos en vän, teorier som diskuterats tidigare, föräldrarna är kontrollerande mm. De vet att han lever, men de vet inte var han är, därför nappar de på alla obs och härjar på så folk ska leta o varje stad? Även om man håller sig gäng hos kompisar kanske man vill gå ut i solskenet, sitta i parken och ta en öl, handla lite mat, kanske nya strumpor mm mm

Det kan absolut vara så, eller att polisen meddelat föräldrarna om att han lever men inte vill träffa dem. Det har ju hänt att människor som lever under skyddad identitet blivit outade på nätet då människor blivit lurade att tro att h*n är en försvunnen person. Vi vet inte om Patriks föräldrar går att lita på.

Jag tänker att polisen verkar vara så säker på att Patrik inte blivit utsatt för brott trots att hans väskor hittats lite här och där. Vad är det som gör dem så säker på detta? Eftersom Patrik inte har en historia av psykisk sjukdom tidigare känns det för osäkert att anta att han skulle vara självmordsbenägen och därför sluta leta efter honom. Av min erfarenhet så tar det ändå ett tag för en psykisk sjuk person att begå självmord. Det är inget som man gör om man varit deprimerad i någon/några få månader. Man blir ju inte jättedeprimerad på en gång, det är en lång resa. Undantaget är förstås om man reagerar väldigt negativt på en medicin eller droger som man tagit och det är förstås möjligt, men det kan polisen knappast känna till.
Citera
2017-07-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Det kan absolut vara så, eller att polisen meddelat föräldrarna om att han lever men inte vill träffa dem. Det har ju hänt att människor som lever under skyddad identitet blivit outade på nätet då människor blivit lurade att tro att h*n är en försvunnen person. Vi vet inte om Patriks föräldrar går att lita på.

Jag tänker att polisen verkar vara så säker på att Patrik inte blivit utsatt för brott trots att hans väskor hittats lite här och där. Vad är det som gör dem så säker på detta? Eftersom Patrik inte har en historia av psykisk sjukdom tidigare känns det för osäkert att anta att han skulle vara självmordsbenägen och därför sluta leta efter honom. Av min erfarenhet så tar det ändå ett tag för en psykisk sjuk person att begå självmord. Det är inget som man gör om man varit deprimerad i någon/några få månader. Man blir ju inte jättedeprimerad på en gång, det är en lång resa. Undantaget är förstås om man reagerar väldigt negativt på en medicin eller droger som man tagit och det är förstås möjligt, men det kan polisen knappast känna till.

Jag tänker också att polisen vet mer än vad de kan och får säga till media. Någon som vet hur polisen arbetar kring försunna personer? Antar det finns rutiner? Hur länge till exempel? Och hur lång tid sökte egentligen polisen i det här specifika ärendet?
Citera
2017-07-07, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Jag tänker också att polisen vet mer än vad de kan och får säga till media. Någon som vet hur polisen arbetar kring försunna personer? Antar det finns rutiner? Hur länge till exempel? Och hur lång tid sökte egentligen polisen i det här specifika ärendet?
De sökte med helikopter/värmekamera i 2 dagar samt satte in hundar på helgen. Sen har de inte lagt några större resurser på att leta.
De har inte använt likhundar eller sökt i vattendrag som någon påstod. De svar som framkommit är att de inte har resurser till att söka, gå igenom dator osv. Och gå igenom datorn får de väl bara göra om de misstänker brott?
Är det bara jag som undrar hur pappan kom in på Patriks FB?
Hela den här Patrikgrejen känns skum rakt igenom.
Citera
2017-07-07, 10:11
Medlem
zippzons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
De sökte med helikopter/värmekamera i 2 dagar samt satte in hundar på helgen. Sen har de inte lagt några större resurser på att leta.
De har inte använt likhundar eller sökt i vattendrag som någon påstod. De svar som framkommit är att de inte har resurser till att söka, gå igenom dator osv. Och gå igenom datorn får de väl bara göra om de misstänker brott?
Är det bara jag som undrar hur pappan kom in på Patriks FB?
Hela den här Patrikgrejen känns skum rakt igenom.

nej fb grejen är skum hur fick han tillgång till grabbens fb ? borde vara olagligt eftersom grabben är myndig och kan hålla sig borta frivilligt ,men det började ju efter att någon la upp en kommentar och namn på hans fb-syster i E-tuna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in