2017-07-05, 22:16
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad har du för "hålltider" på dessa moment?
Du bör väl ha räknat på det fall om det nu är GM som YN ser och när? Vidare YN's promenad. Träff med LJ och vidare ner och träffar poliserna. Vid vilken tid hamnade din "polisträff" med YN?
Enligt denna teori får man att LJ måste ha väntat länge? Men gjorde han det.
Detta skulle nog behöva utvecklas.
Beror på vilka tider man räknat på.
Vidare så är väl LJ en nyckel här, i hans "hålltider". När börjar han springa? Hur lång tid uppehåller han sig sedan på DB-gata? För när han går uppåt/tillbaka så får Djurfeldt syn på honom där nu även Dalsgaard befinner sig.

I förhör nummer två den 4/3, står att "Jeppsson står först stilla på sin plats men när mannen har kommit upp i den övre halvan av trappan går Jeppsson fram till början av trappan."
När mannen kommit upp och vänt sig om tar Jeppsson skydd bakom en barack igen samt tittar ner mot Sveavägen innan han börjar. Dock har han ju rört sig närmare trappan. Oklart är ändå när han börjar springa samt hur fort o.s.v. till tiderna på DB-gata där han också går.
Samtidigt så letar ju Djurfeldt och co i rulltrappan, kollar hiss samt han ska spy lite också.

GM förefaller ha joggat snarare än sprintat mot trappan. Avståndet, trappans lutning och en förmodad joggning ger en rimlig tid på ca 1 minut till krönet. Vidare mot Johannesgatan och rimligen bör mötet med YN ske strax före 23.23.00

Från denna punkt går YN i normalt tempo, med kort stopp för LJ, ner till foten och möter 3230 där ca 23.24.30.

Från det att 3230 får larmet och den tid det verkligen tar att åka sträckan och gör det de säger att de gör innan de springer mot trappan så kan inte larmet gå senare, som absolut senast möjligt 23.23.00 om de möter YN 23.24.30.

Men, Ulf Helin svara på Järfälla taxis samtal som rimligen pågår vid 23.23.00. Förmodligen har LL ringt före ALP. Både Helin och ALP uppger att detta samtal pågår i ca 20 sekunder. Något gör ju att ALP blir fundersam och ringer även LAC som tar emot samtalet alldeles efter LLs samtal bryts, ungefär 23.23.50.

Enligt Poutiainen går Helin inte till sin närmaste chef AT utan till HK. Ingen på LAC känner till detta samtal förrän efter 23.25.10 vilket framgår på LAC-bandet. Förmodligen pratar UH med HK innan han larmar ut och då är kl efter 23.25 när larmet går ut. Det ringer JH på SBC till LAC och berättar. 23.25.50 påbörjas samtalet och JH säger att de fick in detta alldeles nyss.

Det finns oerhört mycket som tyder på en larmtid kring 23.25. Det finns i stort sett ingenting som stödjer en larmtid till 23.23.00

GM uppehåller sig inte alls på DBs gata, han springer inte alls dit. Det är en annan person.
Citera
2017-07-06, 00:41
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
3230 kan hålla en högre snitthastighet. Det gör de. Men, enligt Gedda och Djurfeldt är 3230 mitt i böjen, dvs allra längst ner på Malmskillnadsgatan när larmet ropas ut. Från mitt i böjen är det 700 meter till mordplatsen. Kör man denna sträcka på 20 sekunder har man en snitthastighet på 126 km/h på hela sträckan. 30 sekunder ger 84 km/h i snitt. Med tanke då på de små kringliga vägar som leder fram till Sveavägen har men de första 300 metrarna av totalsträckan en låg snitthastighet.
Jag räknar från mitten på dubbelböjen, och mäter 650 m. Efter 140 m dunsar man ut i rondellen och efter 190 m har man raka vägen framåt i 460 m.

20 sekunder och 300 meter, är det något du hittat på själv och spinner problem kring?

Citat:
För att nå den mycket höga snitthastigheten på 126 km/h så måste pikètbussen ha haft en fart på över 200 km/h väl ute på Sveavägen.
Varför utgår du från 20 sekunder? En gång till? Påstår någon det? Är det ett dramaturgiskt grepp att skruva upp ett problem så långt som möjligt?

Citat:
Jag har själv gjort en test på detta. Jag körde från stillastående till ca 90 km/h till 700 meter, på en raksträcka ska nämnas, och det tog 40 sekunder.
63 km/h. Det låter rimligt om man accelererar snabbt.

Citat:
Söderström är redan på väg mot mordplatsen innan larmet ropas ut. Han blir upplyst av en privatperson. GS får bråttom och frågar inte ens efter denne persons namn. När GS/IW står i korsningen Kungsgatan/Sveavägen hör de Helins anrop.

Bråttom eller oskärpt, det vet vi inte. Anropen kommer på "Kungsgatan strax innan korsningen med Sveavägen", enligt Poutiainen. Hur långt innan är väl oklart?

Citat:
Därifrån kör de sedan på 10-15 sekunder.
Det vet vi inte.

Citat:
Som du skriver så har 3230, väl ute på Sveavägen, fri sikt ända till mordplatsen. Som man kan läsa sig till av vittnen så är det inte mycket trafik på Sveavägen vid mordtiden. Tex säger personerna i den bil AH och KJ sitter i att från det att skotten faller, sen står de kvar där en bra stund, om jag inte minns fel nämner någon av dem ett par minuter?, tills dess att de lämnar området via Tunnelgatan så har inte en enda bil kommit upp bakom dem.

Innebörden av detta tål att betänka.

Det betyder att 3230 sannolikt inte har någon bil framför sig och bör därför se ända till mordplatsen. Om de nu verkligen är endast 10 sekunder efter GS till mordplatsen så bör de då ha sett när GS kör ut från Kungsgatan och sett när GS bromsar in vid mordplatsen. Jag har aldrig hört någon ur 3230 nämna att de under sin resa ser att GS är i rullning, dvs innan GS har stannat. De uppgifter jag har hört och sett säger endast att när 3230 anländer så är redan GS på plats.
Korsningen Kungsgatan ligger på ett krön. I en personbil ser man inte mordplatsen förrän man korsar Kungsgatan, tror jag. Uppe i en chevroletvan borde de två som sitter fram se mordplatsen lite tidigare. Hursomhelst, om man ponerar att Söderström/Windén hade 10 sekunders försprång och chevroletvanen kör i 90 km/h på Sveavägen finns de 250 meter bakom som kortast.

Min gissning är att södermalmspiketen anlände lite mer än 10 sekunder efter Söderström/Windén. Kanske 35 sekunder?
Senast redigerad av Schlesien 2017-07-06 kl. 00:47.
Citera
2017-07-06, 00:49
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vi har bara Sven-Ove Granbergs ord på att det var en sovjetisk ubåt. Och beträffande Pierre Schori så har väl ingenting kommit fram som visar att han har begått några oegentligheter? Det är en konstig attityd att alla som inte gick CIA:s ärenden skulle varit KGB-agenter. Kanske är det så enkelt med Pierre Schori att han verkligen är den han utger sig för att vara?

Angående Töre får Sven-Ove Granberg anses vara en synnerligen god källa då han ledde operationerna.

SÄPO-kommissarien Bertil Österberg berättade i Gunnar Walls kartläggning om hur han hört Pierre Schori tala med Fidel Castro anstrukna latinamerikanska diplomater. PS exempellösa omfamningar av diktatorn Castro och dennes politik är närmast övertydliga.

Schoris kontakter med den PKK och därmed också KGB anstrukna Joyce Blau ska också plockas med i bilden. Liksom PS olika åtgärder för att hålla Bo Theutenberg borta från vita zonen förhandlingarna med Sovjet.
Citera
2017-07-06, 01:16
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Angående Töre får Sven-Ove Granberg anses vara en synnerligen god källa då han ledde operationerna.

SÄPO-kommissarien Bertil Österberg berättade i Gunnar Walls kartläggning om hur han hört Pierre Schori tala med Fidel Castro anstrukna latinamerikanska diplomater. PS exempellösa omfamningar av diktatorn Castro och dennes politik är närmast övertydliga.

Schoris kontakter med den PKK och därmed också KGB anstrukna Joyce Blau ska också plockas med i bilden. Liksom PS olika åtgärder för att hålla Bo Theutenberg borta från vita zonen förhandlingarna med Sovjet.
Med oegentligheter menade jag olagligheter, inte att han hade en annan politisk uppfattning än dig. Hade SÄPO eller CIA haft det minsta bevis för spioneri så hade vi fått veta det.
Citera
2017-07-06, 05:02
Medlem
ben-varfors avatar
Töre-87 och Mälsten-82 är lika på det sättet att ingen hundraprocentig offentlig
identifikation gjordes. Theutenbergs nya information om U-137 kan kanske
bidra. Om felnavigering kan uteslutas fokuseras diskussionen.
Citera
2017-07-06, 05:39
Medlem
ben-varfors avatar
Theutenbergs material verkar relatera till kommendör Avsukjevitj
och karaktären av specialuppdrag. I boken Omöjlig ubåt diskuteras
en insats mot hamnarna i Blekinge med kärnvapentorpeder, eller
i fallet med skymda hamnar med radiostyrda kärnvapenminor.

http://www.blt.se/karlskrona/u-137-var-bestyckad-med-ny-typ-av-karnvapen/
Citera
2017-07-06, 06:30
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag räknar från mitten på dubbelböjen, och mäter 650 m. Efter 140 m dunsar man ut i rondellen och efter 190 m har man raka vägen framåt i 460 m.

20 sekunder och 300 meter, är det något du hittat på själv och spinner problem kring?

Varför utgår du från 20 sekunder? En gång till? Påstår någon det? Är det ett dramaturgiskt grepp att skruva upp ett problem så långt som möjligt?

63 km/h. Det låter rimligt om man accelererar snabbt.

Bråttom eller oskärpt, det vet vi inte. Anropen kommer på "Kungsgatan strax innan korsningen med Sveavägen", enligt Poutiainen. Hur långt innan är väl oklart?

Det vet vi inte.

Korsningen Kungsgatan ligger på ett krön. I en personbil ser man inte mordplatsen förrän man korsar Kungsgatan, tror jag. Uppe i en chevroletvan borde de två som sitter fram se mordplatsen lite tidigare. Hursomhelst, om man ponerar att Söderström/Windén hade 10 sekunders försprång och chevroletvanen kör i 90 km/h på Sveavägen finns de 250 meter bakom som kortast.

Min gissning är att södermalmspiketen anlände lite mer än 10 sekunder efter Söderström/Windén. Kanske 35 sekunder?

Det jag vänder mig emot med det jag nämner är HHs officiella kronologi kring detta.

23.23.00 larmet går.
23.23.10 GS/IW anländer
23.23.20 3230 anländer

Det är en kronologi som ännu gäller. Det är ett måste att detta är korrekt om YN ska se GM.

Det jag försöker påvisa är att om man synar detta i detalj så är det orimligt om man jämför de som var där och deras egna ord om vad de gjorde och när.

Om det jag mäter visar rätt får jag att det är ca 300 meters körning från gallerian/böjen tills dess att de är på raksträckan efter sergelrondellen.

Att då köra hela denna totala sträcka på 700 meter på 20 sekunder som HH påstår är en faktisk omöjlighet.

Jag menar att om grunden i HHs version är så svajig är det stor risk att allt är det.
Citera
2017-07-06, 10:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

Detta är i linje med vad Nils-Ove Jansson trycker på i sin bok omöjlig ubåt.
Citera
2017-07-06, 10:14
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor

De meddelanden som Theutenberg hänvisar till var ju fabricerade av NSA, förstår inte att det är så lätt att lura kunniga, intelligenta och erfarna människor som Theutenberg.
Citera
2017-07-06, 10:21
Medlem
En liten men viktig detalj i tidsmätningarna. Söderström berättar i rekonstruktionsvideon som reportrara gjort (youtube), att de är strax före de är framme vid kungstornen då de hör larmet i radion. Det är där Malmskillnadsgatan går över Kungsgatan på en broviadukt. Är de strax öster om denna har de 135 m kvar att köra innan de kommer fram till Sveavägen vid Sergelstorg. Platsen där de fått informationen av mannen på gatan var väl utanför krogen King Creole?
Citera
2017-07-06, 11:01
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
De meddelanden som Theutenberg hänvisar till var ju fabricerade av NSA, förstår inte att det är så lätt att lura kunniga, intelligenta och erfarna människor som Theutenberg.

Vi får väl läsa boken och bedöma källorna.
Citera
2017-07-06, 16:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
1. LJ ser en man springa upp för trappan. Pga den tid som förflyter mellan detta tills dess att 3230 anländer till mordplatsen är det inte den mannen YN ser.

2. Näste man upp för trappan är LJ själv. Pga den tid som förflyter mellan GMs och 3230s möten med YN får man att LJ väntar länge med att själv gå upp för trappan.

3. Den man YN möter på DBs gata springer där innan LJ kommit upp för trappan och kan således inte ha kommit från trappan.

4. Den mannen kommer från ett annat håll, efter GM och före LJ. Med tanke på att YN ser mannen på södra trottoaren och har inte sett något som antyder att han korsar DBs gata så är det troligt att mannen kommer in på DBs gata söderifrån eller ut genom en närliggande port på södra sidan av gatan.

Okej, ja det är ju fakta vi har. Fick intrycket att något nytt tillkommit. Hinner inte utreda detta närmare nu, får återkomma, men grovt (allt är cirkatider):

23.21.40 GM lämnar mordplatsen.
23.22 GM når trappans fot. LJ ser honom.
23.22.30 GM når trappkrönet. LJ ser honom.
23.23 GM springer på DB gata (om han gjorde det).
23.23 YN ser GM (om hon gjorde det).
23.23.30 LJ börjar springa uppför.
23.24 LJ möter YN nära trappkrönet.
23.24.10 YN börjar gå nerför.
23.24 Första polislarmet går ut. GS når mordplatsen (hör larmet på vägen).
23.24.30 LJ på DB gata (GM är försvunnen).
23.24.30 Södermalmspiketen når mordplatsen.
23.25.30 Södermalmspiketens poliser har, efter viss väntan på order, nått trappans fot.
23.25.30 YN möter poliserna vid trappans fot.

Då har det tagit YN och hennes berusade kompis 2,5 minut att gå från observationspunkten på DB gata till trappans fot.

Då har det tagit henne och hennes berusade kompis 1 min o 20 sek att gå nerför trappan.

Ja, YN och hennes berusade kompis rörde sig sakta. Men är det orealistiskt - dvs uteslutet - sakta?

Vet inte, får nästan provgå sträckan igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in