Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 19:21
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Man borde ägna några helger i vinter till egen spaning, du kanske är på? Man kunde se hur pass vanligt det är att folk springer däruppe på krönet. Säg att man står i tvåtimmarspass med walkietalkielänk, då kan ju tre personer täcka området effektivt.

Om det visar sig att ingen springer överhuvudtaget, sätter det ju vittnesmålen i en annan dager. Vi har gärningsmannen, polispiketen och möjligen Stig Engström springandes på tunnelgatan. Vi har åtminstone två som springer i olika riktningar uppe vid trappkrönet. Tre springer på holländargatan.

Hur ofta springer folk mellan 22 och 24 under vinterhelger, egentligen?

Men springvanor kan också ha förändrats under trettio år, och det vore intressant att iaktta om det generellt blir mer spring i närheten av polisutryckningar.

Ja, jag är helt allvarlig.
Jag tror inte att man ens behöver stå i de trakterna. Vilka tätbebyggda trakter som helst duger. Men det måste vara vid rätt tid, runt 23:30 en fredagskväll, gärna vintertid.
Citera
2017-08-07, 19:44
Medlem
SGDFs avatar
Det kan ju vara så att dom tre på holländargatan verkligen höll på att missa pendeln, som det har sagts, då borde man ju kunna se det fortfarande.

Däremot kan det vara så jäkligt, att både Nieminens gubbe och den här andre nattvandrarens gubbe, hade orent mjöl i påsen (i tredubbel bemärkelse).

1. Dom kan ha haft knark i sina påsar/väskor.
2. Dom kan ha haft walkietalkies.
3. Någon kan ha haft vapnet.

Scenario ett: båda går, ovetande om mordet, från malmskillnadsgatan mot trappkrönet, där ser man blåljus och springande polis med dragna vapen komma mot sig. Klart man vänder på klacken. Kan du räkna på ett sånt scenario? Sekunder. Stämmer det med polispiketen och Nieminens rörelser?

Scenario två och tre har vi ju redan koll på, eller har nått vägs ände.
Citera
2017-08-07, 23:59
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Hans anställning som kommissarie på RPS utbildningsavdelning i oktober -86 är fortfarande oklar. Kan vara en befordran men också vara ett sätt att hålla honom under luppen.

Du har också Ivan von Birchans tips och den övervakning som den mystiske Joel Haukka bedrev mot Anders Larsson. Var det enbart SSI han jobbade för eller gick uppgifterna vidare till KGB. Intressant nog hade denne såphale sjökapten också kontakt med CIA.

Med detta som bakgrund blir Bo Johnson-Theutenbergs uppgifter om KGB-kamarillan på UD ännu intressantare det finns mycket som återstår att reda ut. Vare sig det visar sig ha med MOP att göra eller inte.

Likaså finns uppgifterna om Norrköpingsmötet där , liksom i Birchans fall, bekräftade varningar lämnas rakt in i hjärtat av socialdemokratiska partiet. Men inte ett finger lyfts för att undersöka de konkreta uppgifter som faktiskt kommer in.

Precis. Intressant.

En undran jag haft en tid är följande:

Hur kan det komma sig att Jan Guillou, Thomas Kanger och andra författare/journalister med bakgrund på den yttersta vänsterkanten så envist håller kvar vid att det måste vara Christer Pettersson som var gärningsmannen?

Folk som var med i SKP, KAF, KFML och allt det där i sin ungdom hatade ju sossarna mer än moderaterna.

De kan knappast vara del i någon mörkläggning. Eller är det nåt jag inte förstår?

Apropå GW:s "heta vapen" nyligen så menade ju Guillou att det måste kunna kopplas till Christer Pettersson och Lars Tingström för att vara intressant. Jag förstår ingenting.

Pelle Svenssons "testamente" inför HD-resningsansökan var ju en bunt blanka papper och han försökte slingra sig ur det faktum att han - via Tingström - fått veta var vapnet var dumpat. När polisen frågade honom kallade han det fria fantasier från medierna trots att han själv tidigare sagt att uppgiften om vapnet var sann.

Ingen substans alls, med andra ord.

Men varför vill de fd kommunisterna att det ska vara CP?
Citera
2017-08-08, 00:18
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Plus mannen som Sigge C såg komma springande på Luntmakargatan.

Visst är det bra att folk gräver i SAP och KGB men jag tror du håller med mig om att löjligt många spår pekar mot NATO, svenskt näringsliv, polisen, militären och högerextremister. Av självklara skäl kommer det aldrig att bli någon konsensus även om fler med tiden kommer att se den bild som så tydligt målar upp sig praktiskt taget själv. Det svenska samhället kan inte existera i sin nuvarande form, med ett sanningsenligt konsensus i denna fråga.

Jag håller helt med dig om att det finns ett stort - och uppenbarligen närmast outforskat - "uppslag" som handlar om CIA, Nato, WACL, EAP, Stay Behind, Säpo, marinen, nazistpoliser m fl. Det som Borgnäs kallar "patriotiska kretsar".

Kopplat till dessa kretsar fanns också ledande personer inom svenskt näringsliv och moderater i Sveriges riksdag. Den moderate riksdagsmannen Birger Hagård var trots allt ordförande i WACL. Den Palmefientlige USA-vännen Axel Iveroth på Industriförbundet anställde både Bertil Wedin och CG Holm och samverkade med Contra kring bokutgivning.

Carl Bildts samverkan med "den brinnande antikommunisten" Adolf H Lundin och höger om höger-aktive fd marinchefen Per Rudberg är också intressant att notera.

Sen tror jag personligen att Ingvar Carlsson gjorde vad han kunde för att förhindra att detta och andra "känsliga" uppslag utreddes. Det var därför HH tilläts ta kontrollen över utredningen från dag 1.

Carlsson ville ha full insyn på detaljnivå och kunna styra undan sådant som kunde skaka om Sverige.

När HH gjorde sig omöjlig tillsattes tandlösa byråkrater som hade till uppgift att spärra alla obekväma sanningar.

Ölvebro framstod för mig som instruerad att slita fram en ensam gärningsman ur gömmorna för att få slut på den eländiga utredningen. Tyvärr lyckades han inte så väl med sitt uppdrag.

Ett talande exempel är Feldts debattartikel om polisspåret och Carlssons hastiga avgång dagen därpå - och Lidboms ilska över att Feldt "förstört för Carlsson".

Eller Dahlstens envisa försvar för Christer Pettersson-spåret fortfarande efter 30 år.

Jag tror alltså inte att Ingvar Carlsson på något sätt hade med mordet att göra. Jag tror att den långa mörkläggningen handlade om att han var rädd för vilka konsekvenser sanningen om mordet skulle få för honom, sossarna och svenska staten.

Om svenska säkerhetspoliser, poliser och militärer i hemlighet konspirerat med CIA/Nato och mördat landets statsminister skulle det få enorma återverkningar i decennier framåt.

Folks förtroende för staten och "det statsbärande partiet" skulle rasa ner till nära noll (det finns alltid någon procent som är blint lojal in i döden).
Senast redigerad av Basfakta 2017-08-08 kl. 00:23.
Citera
2017-08-08, 00:21
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Man borde ägna några helger i vinter till egen spaning, du kanske är på? Man kunde se hur pass vanligt det är att folk springer däruppe på krönet. Säg att man står i tvåtimmarspass med walkietalkielänk, då kan ju tre personer täcka området effektivt.

Om det visar sig att ingen springer överhuvudtaget, sätter det ju vittnesmålen i en annan dager. Vi har gärningsmannen, polispiketen och möjligen Stig Engström springandes på tunnelgatan. Vi har åtminstone två som springer i olika riktningar uppe vid trappkrönet. Tre springer på holländargatan.

Hur ofta springer folk mellan 22 och 24 under vinterhelger, egentligen?

Men springvanor kan också ha förändrats under trettio år, och det vore intressant att iaktta om det generellt blir mer spring i närheten av polisutryckningar.

Ja, jag är helt allvarlig.

Jag har själv ställt mig samma fråga många gånger. Är det vanligt att ensamma män springer nattetid på gatorna i Stockholm?

Ibland undrar man och vill ha lite fakta i ärendet. Någon form av statistik/sannolikhetskalkyl.

Att flera män springer från mordkvarteret i olika riktningar endast minuter efter mordet får mig alltså att utan tvekan tro att dessa män hade något med mordet att göra.

Men om knarkare, poliser, allmänhet etc springer längs gatorna varenda fredagkväll så faller ett sådant antagande platt till marken.
Citera
2017-08-08, 00:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Precis. Intressant.

En undran jag haft en tid är följande:

Hur kan det komma sig att Jan Guillou, Thomas Kanger och andra författare/journalister med bakgrund på den yttersta vänsterkanten så envist håller kvar vid att det måste vara Christer Pettersson som var gärningsmannen?

Folk som var med i SKP, KAF, KFML och allt det där i sin ungdom hatade ju sossarna mer än moderaterna.

De kan knappast vara del i någon mörkläggning. Eller är det nåt jag inte förstår?

Apropå GW:s "heta vapen" nyligen så menade ju Guillou att det måste kunna kopplas till Christer Pettersson och Lars Tingström för att vara intressant. Jag förstår ingenting.

Pelle Svenssons "testamente" inför HD-resningsansökan var ju en bunt blanka papper och han försökte slingra sig ur det faktum att han - via Tingström - fått veta var vapnet var dumpat. När polisen frågade honom kallade han det fria fantasier från medierna trots att han själv tidigare sagt att uppgiften om vapnet var sann.

Ingen substans alls, med andra ord.

Men varför vill de fd kommunisterna att det ska vara CP?

Ja du, det kan man fråga sig. Har inget bra svar. Kräver nog en avancerad psykologisk analys av varje enskild person. Dom två du nämner är långt ifrån ensamma. Men även jag häpnar ofta över hur många sk "bedömare" uttalar sig utan att ha en susning om de mest elemäntare fakta i målet.

Journalister talar mer än en gång hånfullt om "privatspanare" som gräver ned sig i fakta, även om dessa fakta överrensstämmer med vad som framkommit i PU och andra källor. Sanningen är att pressens insatser i MOP var ok under mordnatten , sedan dess varit väldigt varierande. Ibland usla och rent vilseledande.

Samma märkliga pekande mot Christer Pettersson som du får från Jan Guillou och Thomas Kanger kommer också från en politisk motståndare till Olof Palme som fd moderatledaren Ulf Adelsson. Det finns säkert mer än ett svar , men jag håller med dig att företeelsen är förbryllande.
Citera
2017-08-08, 00:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja du, det kan man fråga sig. Har inget bra svar. Kräver nog en avancerad psykologisk analys av varje enskild person. Dom två du nämner är långt ifrån ensamma. Men även jag häpnar ofta över hur många sk "bedömare" uttalar sig utan att ha en susning om de mest elemäntare fakta i målet.

Journalister talar mer än en gång hånfullt om "privatspanare" som gräver ned sig i fakta, även om dessa fakta överrensstämmer med vad som framkommit i PU och andra källor. Sanningen är att pressens insatser i MOP var ok under mordnatten , sedan dess varit väldigt varierande. Ibland usla och rent vilseledande.

Samma märkliga pekande mot Christer Pettersson som du får från Jan Guillou och Thomas Kanger kommer också från en politisk motståndare till Olof Palme som fd moderatledaren Ulf Adelsson. Det finns säkert mer än ett svar , men jag håller med dig att företeelsen är förbryllande.

Ja ett effektivt sätt att få tyst på alla granskningar av mordet är att avfärda folk som "privatspanare" eller "foliehattar".

Medierna har inte gjort sitt jobb tycker jag, med undantag för Lars Borgnäs/Tomas Bresky och möjligen några till som jag glömmer i hastigheten.

Det TV3 och TV4 höll på med i flera år var ju att inpränta i svenska folket att det var CP som gjorde det. Även GW deltog i sådant i början, men har nu tagit sitt förnuft till fånga.

I Kangers fall kan jag förstå att han håller kvar vid den ensamme galningen. Han skrev sin bok bara något år efter mordet och vill naturligtvis framstå som oerhört klarsynt och intelligent i sin "analys".

Allt som framkommit därefter har han liksom bara struntat i verkar det.

Hur det ens är möjligt för tänkande människor - Kanger, Guillou m fl är trots allt inte korkade - att helt nonchalera 179 iakttagelser av WT-män kring Palme före och under mordkvällen övergår mitt förstånd.

WT-gubbarna var dessutom logiskt utplacerade både geografiskt och tidsmässigt. Varför stod annars en WT-man vid bostaden ca 19.30, två på tunnelbanestationen 20.35, en vid Grand 21.20, en vid Tunnelgatan 23.15 och en i hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan 23.23 ?

Det är som att följa en snitslad bana.

Och när man förstår det så förstår man att CP och andra ensamagerande personer är ointressanta spår.

Håller med dig om Adelsohn. Såg en Borgnäs-intervju där han konsekvent viftade bort alla resonemang om "Palmehatet" åren före mordet. Det kan man också förstå. Stämningen som piskades upp mot Palme kom inte minst från moderaterna när han var partiets ordförande.

Han hade själv inget med mordet att göra (tror jag) men han anade nog att det fanns tokstollar längre ut till höger i hans kretsar som mycket väl kan ha bildat en attentatsgrupp.
Citera
2017-08-08, 00:39
Medlem
Ni som är insatta vilka tyckee ni är troligast som gärningsman/gärningsmän?
Ge mig de tre bästa alternativen
Citera
2017-08-08, 00:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Här är ett intressant klipp https://www.youtube.com/watch?v=1j2E5ithan0 med Borgnäs om två vittnen i Gamla Stan som såg en person som liknade CP förfölja LOP i Gamla Stan. Redan tre dagar efter mordet beskriver ena vittnet Per en person med samma signalement som CP. Sommaren -86 ser han en bild i en tidning som påminner om den man han sett. Ett annat vittne Laila ser en man med samma signalement kliva in i samma tunnelbanevagn som LOP och sätta sig med överblick över paret. Inget av dessa vittnen blev kallade att vittna i hovrätten när CP blev frikänd.

Per Mellberg har garanterat inte sett Christer Pettersson. Han fick veckan efter MOP göra en fantombild av mannen han såg i gamla stan. Hade den fantombilden på det minsta sätt påmint om CP hade den bilden garanterat använts i rättegångarna.

I sin första kontakt med polisen lördagskvällen första mars nämner PM inte något om mannen. Han skriver att ingen verkade följa efter paret Palme. Pä sondagsmorgonen har han erinrat sig mannen och då ringt polisen igen. Lite mysko att Lars Borgnäs inte nämner detta i sitt inlägg.

http://lennartremstam.blogspot.se/20...-mellberg.html
Citera
2017-08-08, 01:16
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Om tid och plats var bestämt redan dagarna innan mordet så är den stora frågan hur LOP skulle komma att gå på bio och hur de skulle komma att gå på Grand eller någon annan biograf på Sveavägen. Den andra frågan, varför de promenerade hem och varför de korsade gatan är mindre intressant.

Precis, så sannolikt är varken plats eller tid bestämda dagarna innan.
Ska det till ett mötesscenario överhuvudtaget så bör detta med tid och plats ha bestämts efter ca. kl.19:50, då det var vid denna tidpunkt som Lisbet och Olof beslutade sig för både biograf och film (densamma som Mårten 17:15 köpt biljetter till)

Samt, för min del, så bör det också läggas till en rimlig förklaring till varför Olof Palme skulle gå med på ett möte inne i stan sent en fredag kväll.. näst intill midnatt?!
Varför ha Lisbet med till ett sådant möte?
m.m.
Citera
2017-08-08, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nickleanddimes
Ni som är insatta vilka tyckee ni är troligast som gärningsman/gärningsmän?
Ge mig de tre bästa alternativen
Leif Tell Milan Baresic Bertil Wedin Anthony White Klöversköld- Du fick 5st.

Det finns ju ett alternativ vilket jag inte tror på själv men det dök upp i huvudet-Det skulle va att Christer Petersson fick betalt för att bli haffad/släppt-allt va riggat och han fick stålar för att ställa upp.
Där även Lisbet skulle spela med o skylla på Christer medveten om att han senare skulle släppas.

Vilken tid kontaktades Birchan? Var inte det underligt Birchan tillhörde väl inte Sydafrikaspåret?
Är Sydafrika en bluff eller är Birchan en bluff?Birchan sa det va Cia.
Var det inte Kenneth Neilberg också som blev kontaktad erbjuden? Han var ju inte heller i sydafrika gruppen?
Var det så att svenska arla gryning la ut villospår bland knarkare för att egentligen redan ha kontakt med Anthony White och några till från rhodesia/sydafrika.

Eftersom Cp, Vg, Neilberg kontaktades alla långt ut i narkotikapereferin verkar de ev ha blivit kontaktade av stay behinds/arla grynings eller frimurarnas narkotikagrupper kommer även ihåg Gothus vidare teorier om scientologer o deras Narconon-Cia kan ha gömt sig i dessa grupper förmodligen talande svenska.
Senast redigerad av janostortan 2017-08-08 kl. 01:56.
Citera
2017-08-08, 02:01
Medlem
Kan man med stor säkerhet avskriva EAP för delaktighet i mordet Palme.
Hur stora resurser hade EAP, kunde man tänka sig att de kunde gå så långt som att mörda människor?

Det har skrivits i tråden att Stasi ville skylla mordet på Palme på EAP, om det stämmer, vad ville Stasi isåfall dölja?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in