2017-07-05, 00:42
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Då har de skrivit fullmakt åt varandra. Och det är förstås möjligt att Patrik skrivit fullmakt till föräldrarna. Men det vet vi ju inget om.
Japp, de hade givetvis fullmakt.
Citat:
Vad gäller polisens insyn i Patriks bankkonton, vet vi redan nu att de har sett att ingen har använt hans kort. Det är väl inte Patrik som de misstänker för brott. Han är efterlyst som saknad, och om man inte vet vad som har hänt (kan ju vara brott av annan) har polisen säkert rätt att ha insyn om kontona är rörda. Detta är min gissning.
Då är det alltså möjligt för polisen att kontrollera huruvida kontot är rört eller inte trots att han är myndig och inte är misstänkt för brott.
Citera
2017-07-05, 00:43
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
I vissa trådar har man i trådstarten lagt upp uppgifter som är bekräftade, t ex FUP (Förundersökningsprotokoll) eller kort introduktion och sammanfattning av tråden. Ibland har någon i tråden ansträngt sig att göra en mer grundlig sammanfattning med källor. Det underlättar verkligen.

Man slipper inte att olika personer (nya, som inte orkar läsa allt) kommer in och frågar det som redan "ältats" flera gånger om, men man kan hänvisa till trådstarten.

Men ibland är det ju bra att saker ältas, eller hur? Nya infallsvinklar och tankar är aldrig fel.

Och det där med tiden på tåget, hur länge satt Patrik på tåget innan han klev av - det har jag försökt att kolla ända från trådstart och även googlat, men ännu inte hittat en KÄLLA. Kanske en trådsanning?

Att det sägs i tråden att han satt kvar i 10 min innan han gick av kan ha med det här citatet att göra.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Att han råkade kliva av i Hallsberg istället för Mjölby (Mjölby är tågets slutstation och ligger ungefär ytterligare en timmes resväg bort från Hallsberg) är inte jättekonstigt eftersom tågen gör ett längre uppehåll i Hallsberg på cirka 15 minuter. Detta då det aktuella tåget kommer in mot en stoppbock och måste köra ut från Hallsberg samma väg som det kom ifrån, vilket innebär att föraren måste göra ett hyttbyte med allt vad det innebär.

Givet tidpunkten han klev av tåget (måndag klockan 14:45) måste det röra sig om tåg nummer 8171, vars tidtabell ni kan se på följande länk: https://xn--tg-yia.info/8171,
I tidtabellen ser ni att tåget ankommer till Hallsberg klockan 14:33 och fortsätter sedan mot Mjölby först 14:47.

EDIT: Med andra ord är det lätt att misstolka Hallsberg som slutstation eftersom tåget gör ett sådant långt uppehåll där i kombination med att många människor kliver av. Om tåget var i tid och det stämmer som någon skrev i tråden att den försvunne klev av klockan 14:45 har han alltså varit kvar på det stillastående tåget i cirka tio minuter innan han lämnade det.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-07-05 kl. 00:45.
Citera
2017-07-05, 00:50
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
I vissa trådar har man i trådstarten lagt upp uppgifter som är bekräftade, t ex FUP (Förundersökningsprotokoll) eller kort introduktion och sammanfattning av tråden. Ibland har någon i tråden ansträngt sig att göra en mer grundlig sammanfattning med källor. Det underlättar verkligen.

Man slipper inte att olika personer (nya, som inte orkar läsa allt) kommer in och frågar det som redan "ältats" flera gånger om, men man kan hänvisa till trådstarten.

Men ibland är det ju bra att saker ältas, eller hur? Nya infallsvinklar och tankar är aldrig fel.

Och det där med tiden på tåget, hur länge satt Patrik på tåget innan han klev av - det har jag försökt att kolla ända från trådstart och även googlat, men ännu inte hittat en KÄLLA. Kanske en trådsanning?
Jo, jag har hängt med i olika trådar sedan 2009 och visst är det nyttigt med nya infallsvinklar och lite ältande, men i just den här tråden är det mycket fokus på mobilsamtalet, hur länge han satt kvar på tåget och var väskorna hittades. Det leder inte framåt. Och det har inte gjorts en riktig sammanställning från dag ett och framåt där allt kortfattat framkommer.
Citera
2017-07-05, 00:50
Medlem
notknapparens avatar
Kanske är här ifrån de tio minuterna som man säger att Patrik sitter kvar på tåget i Hallsberg kommer från? Tidigt tråden, #33.
https://www.flashback.org/sp60835312

Citat:
Givet tidpunkten han klev av tåget (måndag klockan 14:45) måste det röra sig om tåg nummer 8171, vars tidtabell ni kan se på följande länk: https://xn--tg-yia.info/8171,
I tidtabellen ser ni att tåget ankommer till Hallsberg klockan 14:33 och fortsätter sedan mot Mjölby först 14:47
.
Citat:
Om tåget var i tid och det stämmer som någon skrev i tråden att den försvunne klev av klockan 14:45 har han alltså varit kvar på det stillastående tåget i cirka tio minuter innan han lämnade det.

Kan alltså vara ett antagande, utifrån tidtabellen. Men vet vi om tåget kom till Hallsberg exakt enligt tidtabellen?

Edit: Mogna Meloner hann före! Tankeläsning?
Citera
2017-07-05, 01:04
Medlem
Pajosvs avatar
Facebook-sidan Hitta Patrik är minst sagt rörig. Äldre och nyare bilder blandas hej vilt och återkommer titt som tätt. Likadant är det med datum och tider för eventuella eftersök. Så är det på Facebook men i en sådan här grupp borde de gå att städa upp ordentligt så att respektive bild på Patrik eller liknande finns högst upp och bara på ett ställe i flödet. Nu får man scrolla som en tok för att hitta rätt bild eller inlägg.

Det skulle vara bättre om det var mer som en fysisk anslagstavla. Där sätter man inte upp fyra likadana lappar eller efterlysningar efter varandra.

Rensa även bort inlägg där någon skriver: "Jag har delat efterlysningen" det vet vi ju redan att många gör.

Ju färre inlägg desto större genomslag för det som är viktigt att meddela.
Citera
2017-07-05, 01:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Jo, jag har hängt med i olika trådar sedan 2009 och visst är det nyttigt med nya infallsvinklar och lite ältande, men i just den här tråden är det mycket fokus på mobilsamtalet, hur länge han satt kvar på tåget och var väskorna hittades. Det leder inte framåt. Och det har inte gjorts en riktig sammanställning från dag ett och framåt där allt kortfattat framkommer.

Ja, du har varit med ett tag och kan jämföra.
Då undrar jag om det inte är så att i det här fallet har det inte kommit upp så mycket ny information som i vissa andra fall?
Tycker pressen skriver om samma saker varje gång i stort sett och ingen i tråden verkar ha insyn eller kan bidra med nya fakta.
Vissa är ju duktiga på att "gräva" och lite matnyttigt har vi fått. Men Patrik är ju bara 22 år och verkar inte ha så mycket i bagaget som tillför tråden något direkt.

Liberty 45 gjorde en liten sammanfattning för ett tag sedan. Vore bra om någon/några orkade fortsätta på den!
Citera
2017-07-05, 01:38
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Kanske är här ifrån de tio minuterna som man säger att Patrik sitter kvar på tåget i Hallsberg kommer från? Tidigt tråden, #33.
https://www.flashback.org/sp60835312

.

Kan alltså vara ett antagande, utifrån tidtabellen. Men vet vi om tåget kom till Hallsberg exakt enligt tidtabellen?

Edit: Mogna Meloner hann före! Tankeläsning?

Ja, jag råkade plötsligt få in dina tankar i mitt telepatiflöde.

Var kan man få reda på vilken tid tåget egentligen kom in och inte bara tabelltiden?
Citera
2017-07-05, 01:42
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ja, du har varit med ett tag och kan jämföra.
Då undrar jag om det inte är så att i det här fallet har det inte kommit upp så mycket ny information som i vissa andra fall?
Tycker pressen skriver om samma saker varje gång i stort sett och ingen i tråden verkar ha insyn eller kan bidra med nya fakta.
Vissa är ju duktiga på att "gräva" och lite matnyttigt har vi fått. Men Patrik är ju bara 22 år och verkar inte ha så mycket i bagaget som tillför tråden något direkt.

Liberty 45 gjorde en liten sammanfattning för ett tag sedan. Vore bra om någon/några orkade fortsätta på den!

I trådar om aktuella försvinnanden är jag oftast inte speciellt aktiv. Men i äldre olösta försvinnande, speciellt i fallet om Viola Widegren, har jag varit väldigt aktiv i. Har till och med 140 sidor från polisutredningen. Där försöker jag "pussla ihop" olika händelser och sätta in dessa i ett sammanhang och därmed försöka få till en sammansatt helhetsbild över vad som faktiskt hände henne. för snart 70 år sedan.

I det fallet har jag väldigt många olika källor. Och det gäller att få till struktur i ens arbetssätt och en struktur i själva berättelsen där händelser och olika skeenden passar ihop till en sammanhållen enhet... Eller hur man nu ska beskriva det...
Citera
2017-07-05, 02:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I trådar om aktuella försvinnanden är jag oftast inte speciellt aktiv. Men i äldre olösta försvinnande, speciellt i fallet om Viola Widegren, har jag varit väldigt aktiv i. Har till och med 140 sidor från polisutredningen. Där försöker jag "pussla ihop" olika händelser och sätta in dessa i ett sammanhang och därmed försöka få till en sammansatt helhetsbild över vad som faktiskt hände henne. för snart 70 år sedan.

I det fallet har jag väldigt många olika källor. Och det gäller att få till struktur i ens arbetssätt och en struktur i själva berättelsen där händelser och olika skeenden passar ihop till en sammanhållen enhet... Eller hur man nu ska beskriva det...

Aha, lustigt. Jag råkade hamna på Viola Widegren av en slump ( via Skaraborg2, som även är här på tråden ibland). Tråden är sssååå många år! Ärligt talat, orkade jag inte följa den 7(!) år långa tråden.
Men ni har lite mer kött på benen än vi har, än så länge tror jag.

Det krävs också sådana personligheter som ni har, som orkar "forska" och diskutera ett gammalt fall.

I Patriks fall, arbetar polisen inte längre aktivt, utan tar bara emot och eventuellt bearbetar tips vad jag förstått. Den enda information som kommer ut nu är i stort sett samma som tidigare. Ofta kommer det i samband med ett sök av Missing People eller FIKK. Och tyvärr.... hittar man inte Patrik.
Citera
2017-07-05, 07:11
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Den här tråden står emellanåt och "stampar på samma ställe".
Emellanåt funderar jag på varför inte någon kompis eller studiekamrat har uttalat sig om fallet.

Men min personliga teori är att Patrik mycket väl kan vara i livet och frivilligt håller sig undan hos någon vän.

Det här har också tagits upp i tråden!
Din "personliga teori" har tagits upp av fler med samma teori.
Den är med andra ord inte heller ny1
Citera
2017-07-05, 08:20
Medlem
NinaBes avatar
"FIKK" verkar fast övertygade om, att det är i Hallsberg undret skall ske!
"På torsdag 6 Juli har FIKK sök i Hallsberg, kl.17.00.
Plats; Parkeringen Pizzeria Milano, Västra Storgatan 15 Hallsberg, vänligen kom och delta."
Citera
2017-07-05, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
"FIKK" verkar fast övertygade om, att det är i Hallsberg undret skall ske!
"På torsdag 6 Juli har FIKK sök i Hallsberg, kl.17.00.
Plats; Parkeringen Pizzeria Milano, Västra Storgatan 15 Hallsberg, vänligen kom och delta."

Jag tror att de flesta anser att Hallsberg är rätt plats att söka, eller var tänker du dig att de borde leta efter hans kropp? Jag tycker att det är bra att några tappra individer fortfarande söker efter honom så att föräldrarna kan få begrava honom och komma vidare med sitt sorgearbete. Om han inte hittas nu så hoppas jag på att någon jägare eller svampplockare snubblar över honom i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in