2017-07-04, 23:34
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Tåget borde ju stannat i Kumla strax innan, tar ca 5 min. Och 10 min innan Örebro södra och ytterligare 2 min innan Örebro central. Eller tänker jag galet nu? Det är ju så kort om tid mellan stationerna då och inte finns det mycket att se mellan Kumla och Hallsberg, några åkrar typ...
Det har nämnts (spekulerats) tidigare i tråden att han kan ha sett något från tåget innan ankomsten till Hallsbergs station. Det är en krök precis innan stationsområdet börjar. Kumla station ligger inte långt bort, men iaf ca 8-9 km.
Frågan är vad han isf skulle ha sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Någon har tidigare kommenterat angående Patriks skolgång i Falun. Jag klickade in på Musikkonservatoriet och där går att läsa att man även bedriver eftergymnasial skolgång. Man förbereder elever som har musikhögskolan som mål. Så inget konstigt att 22-årige Patrik studerade där.

Göteborgsposten skriver 30 juni:
Citat:
De senaste två åren har Malmökillen gått på Musikkonservatoriet, ett musikgymnasium, i Falun och nu skulle han ha avslutat sina studier där.
http://www.gp.se/nyheter/göteborg/föräldrarnas-desperata-jakt-efter-försvunna-patrik-22-1.4400286

Citat:
Ursprungligen postat av Lingbos
Tyvärr har du nog rätt. Alla motgångar samlas på hög, de positiva sakerna i livet förbises och allt fokus hamnar på det negativa. En logisk slutsats blir att avsluta livet och slippa alla krav, misslyckanden och inte behöva göra folk besvikna mer. Det jag tycker är konstigt är att han väljer att stiga av på en helt främmande ort där han inte känner till omgivningarna. Folk som tar livet av sig brukar planera var och hur det ska ske, även o det är stundens ingivelse så har de tänkt ut hur det ska ske.

Frågan är hur många motgångar och misslyckanden han samlat på hög när han försvann. Musikpriser i våras och sökt till musikhögskolan låter inte som något misslyckande, iaf inte på ett yttre plan.
Citera
2017-07-04, 23:37
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
Undrar bara - det här att han satt kvar på tåget tio minuter, har det bekräftats? Självklart måste man kunna se det på filmen men ibland dyker det upp trådsanningar. 🙄

Det verkar troligt att det stämmer att han suttit kvar ett tag innan han klev av, men en länk vore inte fel.

Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Ingen aning när tågen ankom eller avgick, men 1445 lämnar han iaf.

Då bör det ha varit 2 min innan tåget skulle gå enligt ordinarie avgångstid.
Senast redigerad av pudellus 2017-07-04 kl. 23:42.
Citera
2017-07-04, 23:38
Medlem
Pajosvs avatar
Vi diskuterar en vuxen myndig man som inte hörts av sedan flera veckor. Det har genomförts flertalet eftersök av MPS och FIKK på flera olika ställen i landet. Halva Sverige håller utkik efter honom och än fler delar efterlysningen på sociala medier. Ändå har han inte hittats.

Vad kan man dra för slutsats av det?

Med de sökinsatser som genomförts så borde han ha hittats om han vore avliden. Nu vet jag i och för sig inte hur många sökinsatser som gjorts eller var de har sökt efter honom.

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg, vad motsäger att han uppehåller sig hos någon han känner eller är bekant med? Om han bor hos någon vän så kan de säkert leva snålt, det är ju många studenter som lever så. Det finns dessutom härbärgen där man kan få en sängplats över natten och ofta även lite enklare varm mat. Något kyrkligt samfund kan ha ställt upp, vissa av dessa hyste flyktingar mer eller mindre illegalt för några år sedan.

Hur vet man att han inte har rört sitt konto på banken eller använt sitt betal- eller kreditkort. Har föräldrarna tillgång detta?

Han kanske helt enkelt tagit en "Time out" vilket han är i sin fulla rätt att göra utan att informera någon person om detta.
Citera
2017-07-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Tåget borde ju stannat i Kumla strax innan, tar ca 5 min. Och 10 min innan Örebro södra och ytterligare 2 min innan Örebro central. Eller tänker jag galet nu? Det är ju så kort om tid mellan stationerna då och inte finns det mycket att se mellan Kumla och Hallsberg, några åkrar typ...

Ser ut att vara någon bangård/uppställningsplats, eller att det just är lite öde om han nu hoppat framför tåget. Men det området måste vara genomsökt tycker jag annars är det riktigt dåligt.
Citera
2017-07-04, 23:43
Medlem
notknapparens avatar
Kanske man kan lägga övervakningsfilmen på Patrik från Hallsbergs tågstation till trådstart?
(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg
Vore också bra med datum när Patrik försvann i rubriken (måndagen 22 maj 2017).
Citera
2017-07-04, 23:50
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Vi diskuterar en vuxen myndig man som inte hörts av sedan flera veckor. Det har genomförts flertalet eftersök av MPS och FIKK på flera olika ställen i landet. Halva Sverige håller utkik efter honom och än fler delar efterlysningen på sociala medier. Ändå har han inte hittats.

Vad kan man dra för slutsats av det?

Med de sökinsatser som genomförts så borde han ha hittats om han vore avliden. Nu vet jag i och för sig inte hur många sökinsatser som gjorts eller var de har sökt efter honom.

Som jag nämnt i ett tidigare inlägg, vad motsäger att han uppehåller sig hos någon han känner eller är bekant med? Om han bor hos någon vän så kan de säkert leva snålt, det är ju många studenter som lever så. Det finns dessutom härbärgen där man kan få en sängplats över natten och ofta även lite enklare varm mat. Något kyrkligt samfund kan ha ställt upp, vissa av dessa hyste flyktingar mer eller mindre illegalt för några år sedan.

Hur vet man att han inte har rört sitt konto på banken eller använt sitt betal- eller kreditkort. Har föräldrarna tillgång detta?

Han kanske helt enkelt tagit en "Time out" vilket han är i sin fulla rätt att göra utan att informera någon person om detta.

Föräldrarna har inte tillgång till Patriks bankuppgifter eftersom han är myndig.
Men eftersom Patrik är anmäld försvunnen har polisen med all säkerhet möjlighet att se om bankkonton rörts. Detta är ju inte bara för att se om Patrik lever, utan för att utesluta brott.
Citera
2017-07-04, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Ja, så har jag också tänkt. Men om han var på väg in i en psykos tror jag mer på självmord tyvärr. Däremot om han mådde dåligt men inte på psykosnivå s.a.s. så kan det ju tänkas att han ville "hoppa av", fly bort ett tag.

Ja men min spekulation bygger just på att ifrågasätta uppgifterna om psykos. Ps mamma Carina skriver på fb om varför de tror på psykos och att P förtvivlat försöker ta sig hem, hon grundar sig på personer som uppger sig ha sett honom. Som fått detta intryck. Om det nu var han vilket inte är säkert. Rätt lös grund alltså.
Så jag funderar om beskrivningen av depression i Falun som övergår i psykos under hemresan och hur detta i sin tur leder till ett förtvivlat sökande efter att ta dig hem, att hela den situationsbeskrivningen är en psykologiskt uthärdlig konstruktion av föräldrarna... Medan P i själva verket äntligen funnit mod o kraft att bryta sig loss och börja sitt eget liv.

Men absolut, stämmer det med verkligheten att han har en psykotisk depression så är självmord väldigt sannolikt.
Citera
2017-07-04, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Ja men min spekulation bygger just på att ifrågasätta uppgifterna om psykos. Ps mamma Carina skriver på fb om varför de tror på psykos och att P förtvivlat försöker ta sig hem, hon grundar sig på personer som uppger sig ha sett honom. Som fått detta intryck. Om det nu var han vilket inte är säkert. Rätt lös grund alltså.
Så jag funderar om beskrivningen av depression i Falun som övergår i psykos under hemresan och hur detta i sin tur leder till ett förtvivlat sökande efter att ta dig hem, att hela den situationsbeskrivningen är en psykologiskt uthärdlig konstruktion av föräldrarna... Medan P i själva verket äntligen funnit mod o kraft att bryta sig loss och börja sitt eget liv.

Men absolut, stämmer det med verkligheten att han har en psykotisk depression så är självmord väldigt sannolikt.

Som jag uppfattat det har kompisar och lärare sett psykosbeteende hos honom? Det är nog inget man slänger ur sig om nån "bara" är lite deprimerad eller frustrerad eller så. Någon grund för det borde finnas tycker jag.
Citera
2017-07-05, 00:03
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Föräldrarna har inte tillgång till Patriks bankuppgifter eftersom han är myndig.
Vet du det, eller är det ett antagande. Jag har vänner som åtminstone för några år sedan hade tillgång till varandras konton eftersom de tyckte det var smidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men eftersom Patrik är anmäld försvunnen har polisen med all säkerhet möjlighet att se om bankkonton rörts. Detta är ju inte bara för att se om Patrik lever, utan för att utesluta brott.
Men kollar polisen verkligen kontona på en myndig person som inte begått något brott?
Citera
2017-07-05, 00:22
Medlem
Pajosvs avatar
Den här tråden står emellanåt och "stampar på samma ställe". Väskornas plats för upphittandet ältas än idag. Samma sak om han satt kvar på tåget och hur länge i så fall. Och så alla personliga, men snarlika, teorier om vad som hänt eller inte hänt med Patrik.

Visst, detta görs i all välmening och det är skönt att slippa påhopp och hårda ord som förekommer i många andra trådar på Flashback.

Emellanåt funderar jag på varför inte någon kompis eller studiekamrat har uttalat sig om fallet. Visst, det är väl sunt att de inte alltför mycket deltar i tråden om sin kompis.

Men min personliga teori är att Patrik mycket väl kan vara i livet och frivilligt håller sig undan hos någon vän.
Citera
2017-07-05, 00:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vet du det, eller är det ett antagande. Jag har vänner som åtminstone för några år sedan hade tillgång till varandras konton eftersom de tyckte det var smidigt.

Men kollar polisen verkligen kontona på en myndig person som inte begått något brott?

Då har de skrivit fullmakt åt varandra. Och det är förstås möjligt att Patrik skrivit fullmakt till föräldrarna. Men det vet vi ju inget om.

Vad gäller polisens insyn i Patriks bankkonton, vet vi redan nu att de har sett att ingen har använt hans kort. Det är väl inte Patrik som de misstänker för brott. Han är efterlyst som saknad, och om man inte vet vad som har hänt (kan ju vara brott av annan) har polisen säkert rätt att ha insyn om kontona är rörda. Detta är min gissning.
Citera
2017-07-05, 00:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Den här tråden står emellanåt och "stampar på samma ställe". Väskornas plats för upphittandet ältas än idag. Samma sak om han satt kvar på tåget och hur länge i så fall. Och så alla personliga, men snarlika, teorier om vad som hänt eller inte hänt med Patrik.

Visst, detta görs i all välmening och det är skönt att slippa påhopp och hårda ord som förekommer i många andra trådar på Flashback.

Emellanåt funderar jag på varför inte någon kompis eller studiekamrat har uttalat sig om fallet. Visst, det är väl sunt att de inte alltför mycket deltar i tråden om sin kompis.

Men min personliga teori är att Patrik mycket väl kan vara i livet och frivilligt håller sig undan hos någon vän.

I vissa trådar har man i trådstarten lagt upp uppgifter som är bekräftade, t ex FUP (Förundersökningsprotokoll) eller kort introduktion och sammanfattning av tråden. Ibland har någon i tråden ansträngt sig att göra en mer grundlig sammanfattning med källor. Det underlättar verkligen.

Man slipper inte att olika personer (nya, som inte orkar läsa allt) kommer in och frågar det som redan "ältats" flera gånger om, men man kan hänvisa till trådstarten.

Men ibland är det ju bra att saker ältas, eller hur? Nya infallsvinklar och tankar är aldrig fel.

Och det där med tiden på tåget, hur länge satt Patrik på tåget innan han klev av - det har jag försökt att kolla ända från trådstart och även googlat, men ännu inte hittat en KÄLLA. Kanske en trådsanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in