Citat:
Ursprungligen postat av
PeoFallmo
Jo det är ju så det påstås. Men är det rimligt?
Inte om man går efter polisernas egna ord.
GS är 125 meter från mordplatsen när larmet går. Han hör 1230 och 3230 svara.
GS åker till mordplatsen på 10-15 sekunder.
3230 är 700 meter från mordplatsen när larmet går ut på radion.
Dessa båda bilar åker från sina positioner till mordplatsen.
Tycker du det är rimligt att en bil kör 125 meter på 10 sekunder och en annan bil kör 700 meter på 20 sekunder?
Det är omöjligt. 3230 kan omöjligt köra den sträckan och anlända alldeles bakom GS. Gör de det ljuger 3230 om sin position när larmet går.
I intervjuer, flera stycken, med bröderna Poutianen uppger både LL och passageraren att efter att LLs samtalsförsök med polis som avslutas 23.23.40 går LL ur sin bil och försöker prata med LP. Han får inte kontakt. Först därefter tar det flera minuter innan polisen anländer. Först GS och eventuellt betydligt senare än 10 sekunder kommet 3230.
Har inte polisen anlänt 23.24.00 är det osannolikt att YN ser GM.
Det påstår Dalsgaard i GRK. Under ed har han dock ångrat det uttalandet.
I programmet polisspåret medverkar Dalsgaard och Gerda och Djurfeldt och redogör där för sina respektive placeringar och hur de åker. Då får man den uträkning jag gjort.
Och den rimmar illa med vad som är möjligt.
Ska man hårddra ambulans 951s uppgift att de ser 3230 så är det så att CE säger att de ser bakljusen på 3230 upp mot Sveavägen och åker efter. Den anländer bara några sekunder efter 3230. Hade de stått i korsningen Kungsgatan Sveavägen och sett 3230 svischa förbi så hade de även, om 3230 är 10 sekunder efter GS, eftersom även GS står i samma korsning. 951 har inte sett GS där och högst troligt går det längre än 10 sekunder mellan GS och 3230/951.
3230's position är Beridarbangatan (enligt GRK). Dock inte vart på den. På Brunkebergstorg-sidan eller Sergel-sidan? Men tar man mitten där så är det ca. 600 m.
GS säger sig höra larmet när han är vid korsningen Kungsgatan-Sveavägen i denna intervju.
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/05/gosta-soderstrom-blir-intervjuad.html
Då skulle alltså 3230 befunnit sig på Beridarbangatan.
Men GS säger i samma intervju att "en piket från VD3 kom till platsen ögonblicket efter..."
Och det går ju inte ihop. Totalt omöjligt.
3230 ljuga om positionen? Skulle alla i bilen varit med på en sån lögn?
Hörde verkligen GS larmet i korsningen eller missade han(och Windén) något innan? är en annan fråga att ställa sig?
Ja, jag vet inte..
Men samtidigt så vittnar både GS och Östling om att de kom tämligen tätt.
Flertalet mordplatsvittnen ger samstämmiga uppgifter om tid efter skotten som polisen anlände. 3-4 minuter.
Så om poliserna anlände 23:24:30 ?
Vart mötte YN poliserna? (I förhöret med henne sägs nedanför trappan, men det behöver inte behöva betyda precis nedanför sista trappsteget).
Jag har ca 23:24:50 på Nieminen vid sista trappsteget. (kanske snålt/snabbt. GM kanske rörde sig lite för snabbt i min kalkylering för när YN möter "mannen" på DB-gata har jag strax efter 23:23:00)