2017-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det måste hon fått uppgift om av polisen efter det att de granskat övervakningsfilmen från Hallsbergs tågstation. Den filmen kom polisen tillhanda drygt en vecka efter hans försvinnande (#1292, Liberty75).

Polisen hade också fått veta att sista uppkopplingen på hans telefon var mot en mast i Hallsberg. Kanske var det så de kom fram till att det var där han förmodligen gått av.

Han pratade med sin mamma i en lånad telefon och sa att han kunde nås på den. När han inte kom fram faller det sig nog rätt naturligt att föräldrarna ringer detta nummret, då borde ju damen som lånade ut luren sagt att han gick av i hallsberg.
Citera
2017-07-04, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingbos
När jag var 18 var jag vuxen, ryckte in i lumpen och mina föräldrar behandlade mig som en jämlik. Min nu 18-årige son behandlar jag som ett barn, han skulle aldrig kunna ta det ansvar jag tog i den åldern. Klandrar inte föräldrarna, tiderna är annorlunda i dag med cykelhjälmar och curling och alla är olika. Kraven från skolan på att tillgodogöra sig kunskapen på egen hand är i dag större, på min tid matades man med fakta på lektionerna och fick prov på det man förhoppningsvis lärt sig. I dag får de ett ämne presenterat för sig och skall sedan på egen hand ta reda på fakta och resonera samt dra slutsatser för att sedan redovisa detta på ett sätt som faller läraren i smaken. Om man ifrågasätter eller påtalar brister i samhället som inte är helt pk så blir betyget därefter. Ja, detta var off topic, ja, Patrik är/var kanske omogen eller behandlades som ett barn men jag förstår föräldrarnas situation med en son som inte är helt vuxen.
Jo, det har du rätt i, jag curlar nog en hel del för mina barn fast det erkänner jag nog inte så gärna 😉
Tycker också bara att allt känns väldigt skumt. Om han tagit livet av sig borde han gjort det någorlunda nära stationen i Hallsberg, annars hinner man ångra sig flera ggr om om man väntar... och var det nära stationen borde han ha hittats nu.

Om han var överbeskyddad och ofrivilligt curlad kanske han fick nog nu när föräldrarna började prata om hjälp?
Citera
2017-07-04, 22:23
Medlem
Citat:
Enligt mamman säger han att han är i Mjölby (ändstationen) vilket sedan visar sig inte stämma, han kliver av i Hallsberg. Om han tar fel eller om det är medvetet vet vi inte.
Jag har pendlat en del i teorierna kring vad som har hänt P. Men just nu känns det som att han medvetet väljer att kliva av i Hallsberg istället för i Mjölby. Får känslan av att han funderar en stund innan han tillsut bestämmer sig för att kliva av tåget. Tänker att om han trodde att han var i Mjölby skulle han ha stigit av tåget direkt efter att det har stannat eller iallafall när han har pratat klart med sin mamma.
Dock kan det ju faktiskt vara så att han har drabbats av en psykos o inte hänger med riktigt utan måste fundera var det var hans skulle kliva av nånstans och får för sig att han ska gå av i Hallsberg.
Citera
2017-07-04, 22:27
Medlem
Citat:
Tyvärr har du nog rätt. Alla motgångar samlas på hög, de positiva sakerna i livet förbises och allt fokus hamnar på det negativa. En logisk slutsats blir att avsluta livet och slippa alla krav, misslyckanden och inte behöva göra folk besvikna mer. Det jag tycker är konstigt är att han väljer att stiga av på en helt främmande ort där han inte känner till omgivningarna. Folk som tar livet av sig brukar planera var och hur det ska ske, även o det är stundens ingivelse så har de tänkt ut hur det ska ske.

Om det är han som lämnat väskorna där de hittades, så ser det ut som han har gått mot samma tågspår som han ankom på, kanske sett något från tåget när han anlände till hallsberg.
Citera
2017-07-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nik145
Om det är han som lämnat väskorna där de hittades, så ser det ut som han har gått mot samma tågspår som han ankom på, kanske sett något från tåget när han anlände till hallsberg.
Tåget borde ju stannat i Kumla strax innan, tar ca 5 min. Och 10 min innan Örebro södra och ytterligare 2 min innan Örebro central. Eller tänker jag galet nu? Det är ju så kort om tid mellan stationerna då och inte finns det mycket att se mellan Kumla och Hallsberg, några åkrar typ...
Citera
2017-07-04, 22:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Är det verkligen så konstigt att man som förälder väntar in sista tåget i hopp om att sonen som "försvann på vägen" kanske ska vara med på detta tåg?

Jag tycker inte att det är konstigt. Dock så indikerar det faktum att anhöriga sannolikt stod och väntade på att P anländer med det ordinarie tåget att P:s tillstånd var allvarligt.

Resa kollektivt från Falun till Malmö på egen hand men förväntas inte kunna resa kollektivt inom Malmö?

Väntade en direkttransport till ett ställe dit P inte ville?
Citera
2017-07-04, 23:01
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tycker inte att det är konstigt. Dock så indikerar det faktum att anhöriga sannolikt stod och väntade på att P anländer med det ordinarie tåget att P:s tillstånd var allvarligt.

Resa kollektivt från Falun till Malmö på egen hand men förväntas inte kunna resa kollektivt inom Malmö?

Det är ju så olika hur man agerar och hur man tolkar situationer, men om mitt barn hade framstått som ur balans så hade jag definitivt mött upp på stationen alldeles oavsett om jag hade tänkt mig att transportera barnet till psykakuten eller ta med det hem. Hade det varit det sistnämnda hade det inte betytt att jag trott att barnet inte skulle klara av att ta sig hela vägen hem, utan för att liksom göra vad jag kan.
Citera
2017-07-04, 23:07
Medlem
Liberty75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

😰 Usch! Kom att tänka på att pappan skrev i gruppen att om han hittades var det ok att hålla fast honom och ringa polisen, som skulle köra honom direkt till sjukhuset.

Reagerade på det. Han är alltså SÅ sjuk? Hur vet de det? Och hur kan vittnen på tåget då ha sagt att de inte märkte något konstigt med Patrik?
Citera
2017-07-04, 23:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemma97322
Tåget borde ju stannat i Kumla strax innan, tar ca 5 min. Och 10 min innan Örebro södra och ytterligare 2 min innan Örebro central. Eller tänker jag galet nu? Det är ju så kort om tid mellan stationerna då och inte finns det mycket att se mellan Kumla och Hallsberg, några åkrar typ...

Ja, det ser ju tätt ut mellan stationerna innan Hallsberg. Borde han ha märkt kan man tycka.
Kanske han var upptagen med att prata i telefonen och inte märkte det?

https://www.sj.se/content/dam/Beta/pdf/Kartor/SJ_Hela%20Sverige%20karta_2017_SJ-trafik.pdf

Samtidigt hade han ju en stund på sig att kolla stationen i Hallsberg innan han klev av.
Han såg inte varken undrande eller tveksam ut på övervakningskamerorna.
Citera
2017-07-04, 23:19
Medlem
Är det bekräftat vilken tid han lade på samtalet med mamman och tid när han klev av? Hann han ringa ytterligare ett samtal? Kanske från sin egna innan batteriet dog helt? Tänker om han ringde en vän för upphämtning (kastade väskorna från bilen). Men visst borde man hört av sig på något sätt efter all uppståndelse då? Ett vykort åtminstone om man inte vill avslöja genom data/telefon var man är?
Möjligtvis om han sitter nerknarkad nånstans, visst va det tal om Grängesberg eller likn?
Citera
2017-07-04, 23:27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty75
😰 Usch! Kom att tänka på att pappan skrev i gruppen att om han hittades var det ok att hålla fast honom och ringa polisen, som skulle köra honom direkt till sjukhuset.

Reagerade på det. Han är alltså SÅ sjuk? Hur vet de det? Och hur kan vittnen på tåget då ha sagt att de inte märkte något konstigt med Patrik?
Kanske har de dragit den slutsatsen eftersom han fortfarande är borta. Kanske tänker de sig att han irrar omkring. Kanske hungrig, skadad och i allmänt uselt skick. Då är det ju bättre att ta fast honom så att han får hjälp.
Citera
2017-07-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wonderworker
Spekulation: funderar på vilka källorna är att P var så nere och deprimerad och ev drabbad av psykos? Han kanske ville byta liv, även en begåvning kan känna att pressen blir för stark. Kanske kom pressen från familj/släkt/hemmamiljön? Kanske fanns ett starkt psykologiskt motiv att bryta upp band till bakgrunden och börja ett självständigt liv? åren mellan 18-25 kan vara en turbulent identitetssökande period. Kan P har fattat ett beslut om uppbrott på tåget? Han sitter kvar några minuter men går sedan med bestämda steg iväg.
Detaljer som talar för detta kan vara att ev samtal om att välja en annan livsväg tolkas av föräldrarna som psykisk labilitet. Sättet att uttrycka sig i media och på fb ("han ville bara hem", "Patrik SKA HEM") skulle kunna förstås som uttryck för ett starkt mönster av kontroll av sonen. Frihetslängtan var inte accepterad. Man missar märkligt i beskrivningen av hur han var klädd, inga ljusa byxor etc.
Att slänga sin packning kan möjligen förstås symboliskt, som att göra sig kvitt sitt bagage och bli fri.
Så kanske P nu utforskar helt nya vägar, själv eller med lojal vän/vänner?

Ja, så har jag också tänkt. Men om han var på väg in i en psykos tror jag mer på självmord tyvärr. Däremot om han mådde dåligt men inte på psykosnivå s.a.s. så kan det ju tänkas att han ville "hoppa av", fly bort ett tag.
Senast redigerad av vinter-natt7 2017-07-04 kl. 23:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in