2017-07-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Siffrorna kommer från: Role of Diatoms in the World of Forensic Science, och har som jag sagt tidigare 54 källhänvisningar, publicerades i december 2012.
Diatom analysis should be considered positive when number of diatoms is above a minimal established limit; 20 diatoms/ 100 μl of pellet (obtained from 10 gm of lung samples) and 50 diatoms from other organs [47] and further matching of diatoms from bone marrow and drowning site can strengthen this supportive evidence and a positive conclusion can be drawn whether person was living or not when drowned.

Tack. La precis till just det som en edit.
Citera
2017-07-04, 21:54
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Jag har själv fiskat mkt kräftor med kräftburar som agnas med fisk som jag fått via nät, att lägga ut nätet på botten med agn har jag aldrig hört talas om, då måste man vara påpasslig hela tiden och dra upp nätet låter helt främmande för mig, alla har väl olika metoder kanske?!

Jag har läst i FUP att JM sa att de agnade burarna med korv men hittar inte sidan, varför då lägga ut nät, det påstods ju att de fick flera hundra kilo kräftor när AG ( kan ha fel när det gäller namn ) och ngn kompis fiskade kräftor vid ngt tillfälle.

De lade ut burarna på fredagen sen skulle de vittjas på lördagsmorgonen sen förhoppningsvis kokas och ätas på lördag kväll, sen skulle de åka hem på söndagen, all denna mat som inhandlades när skulle den ätas?

Hade det inhandlas ngn krondill för kokningen av kräftorna det har jag inte kunnat läsa mig till på kvittona?
Bra observation. Att koka insjökräftor kräver mycket dill. (Min mamma häller i en flaska öl också. Öl fanns det å andra sidan gott om. Fast kanske inte lättöl?!)

Slutsats: JM hade inga planer på att äta nyfångade - nykokta kräftor med Aki och tvillingarna nästa dag...
Citera
2017-07-04, 21:57
Medlem
Solglittrets avatar
Jag har visserligen tenterat rättmedicin och obducerat under 3-4 år, men är inte någon expert för det, var alldeles för många år sedan. Har glömt för mycket

Problemet är väl att dels att vi naturligtvis har för lite faktaunderlag och inte hela bilden, dels att fallet onekligen är speciellt. Här har vi ett dödsfall som genomgår en rättmedicinsk obduktion, konstateras ha dött drunkningsdöden i Hjälmaren, drogfri och utan övriga skador. Dödsattest utfärdas.

Han begravs och ett år senare görs en ny utvidgad Rättsmedicinsk obduktion som nu resulterar i att han ska ha mördats. Dock framkommer inte hur. Inga ytterligare droger eller skador har hittats. Enbart för få algskelett per någon enhet i hans vävnad?

Om det stämmer att hans magsäcksvätska togs tillvara vid första obduktionen, måste det vara rimligt att analysera den - är det Hjälmarvatten med kiselalgsskelett? Var finns analyssvaren??

Vad visade hans lungvävnad vid obduktion nr 1. - rikligt med absorberad vätska? Fanns det skum i de små bronkerna? Tecken på hemolys?

Vad finns det för referensfall rättsligt där någon drunknat i icke-sjövatten - algskelettantal??
Och om den personen genomgått en vattenspolande obduktion ett år före och sedan begravts?
Jmf med en sjö-drunknad som genomgått samma sak?
Vid en obduktion snittas vävnaden upp och det spolas massvis med algfritt kranvatten - tänk biltvätt!

Tycker det är jättesvårt att värdera detta helt enkelt, suck!
Citera
2017-07-04, 21:58
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Håller helt med dig i ovanstående.
Vi har för lite info och faktaunderlag för att kunna värdera vad man kommit fram till.
Förhoppningsvis tror jag som du, att man har mer på fötterna och att det framkommer såsmåningom.
I vart fall är det nog så att våra nöjesspekulationer här med referat av artiklar och påhittiga MO kanske läses och tas tillvara av Hikes&Co?
Vi kanske kommer få se våra egna teorier presenteras i HR?
Förhoppningsvis har även åkl Wenna&Co i så fall också läst här och är redo med motargument.
Det är väl inte det du mest hoppas på?
Citera
2017-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det här tycker jag ändå är lite bekymmersamt med algargumentet: det är ju rester av alger man söker?
Om vitala organ spolades medan algerna ännu var levande, så är ju risken stor att det inte blev så många kvar som kunde lämna sina skelett för framtida diskussioner? När efter dödsfallet skedde den första obduktionen? Tillräckligt långt efter för att där skulle finnas döda alger, vilkas skelett sedan finns kvar för evig tid?

Har inte sett något i tråden om kiselalgers storlek, mer än att de är jättesmå. Gjorde en googling och hittade måttet 25x4 µm på en art (varierar säkert). En röd blodkropp är som jämförelse 7-8 µm i diameter. Den aktuella algen (Fragilaria capucina) är alltså långsmal och dessutom spolformad med avsmalnande ändar. Finns ju möjligheten att det blir en hel del kvar efter spolning.med tanke på storlek och form.
Citera
2017-07-04, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har visserligen tenterat rättmedicin och obducerat under 3-4 år, men är inte någon expert för det, var alldeles för många år sedan. Har glömt för mycket

Problemet är väl att dels att vi naturligtvis har för lite faktaunderlag och inte hela bilden, dels att fallet onekligen är speciellt. Här har vi ett dödsfall som genomgår en rättmedicinsk obduktion, konstateras ha dött drunkningsdöden i Hjälmaren, drogfri och utan övriga skador. Dödsattest utfärdas.

Han begravs och ett år senare görs en ny utvidgad Rättsmedicinsk obduktion som nu resulterar i att han ska ha mördats. Dock framkommer inte hur. Inga ytterligare droger eller skador har hittats. Enbart för få algskelett per någon enhet i hans vävnad?

Om det stämmer att hans magsäcksvätska togs tillvara vid första obduktionen, måste det vara rimligt att analysera den - är det Hjälmarvatten med kiselalgsskelett? Var finns analyssvaren??

Vad visade hans lungvävnad vid obduktion nr 1. - rikligt med absorberad vätska? Fanns det skum i de små bronkerna? Tecken på hemolys?

Vad finns det för referensfall rättsligt där någon drunknat i icke-sjövatten - algskelettantal??
Och om den personen genomgått en vattenspolande obduktion ett år före och sedan begravts?
Jmf med en sjö-drunknad som genomgått samma sak?
Vid en obduktion snittas vävnaden upp och det spolas massvis med algfritt kranvatten - tänk biltvätt!

Tycker det är jättesvårt att värdera detta helt enkelt, suck!

Develi har i post #28409 skrivit ner vad A Eriksson sa, så där framkommer i alla fall lite om lungornas utseende etc. Plus att där står annat bra ang drunkning/kvävning.
Citera
2017-07-04, 22:10
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det är väl inte det du mest hoppas på?

Nej naturligtvis inte
Därför rimligt om även åkl tar info och har motargument.

Men det är onekligen lite fascinerande att en tråd här som befolkas av oss amatörer som av intresse och nöje försöker spåna om vad som kan ha hänt i ett brottsfall, kanske kan tillföra expertisen någon promille nytänkande. Lite spännande onekligen!

Lite "Messing evidens" som "Messing people". Gröna amatörer som pga sitt antal och engagemang kommer längre än utredarna. Är kanske att tillmäta oss för stor betydelse i sammanhanget men en liten, liten input kanske vårt spånande kan ge?
Citera
2017-07-04, 22:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Googla diatoms + drowning så finns det mycket att läsa.

Tack! "Gubbgooglande" will only take you so far.

Ganska instruktivt på Wikipedia (forensic limnology). Lite blandad kvalitet för övrigt vid hastig titt men metoder och analyser har utan vidare förbättrats.

Som man kunde tro handlar det om att veta vad man sysslar med.

Några "jäktade" indiska rapporter i närtid antyder lite löpande band-mentalitet där. Kanske av nöden där. Den här (2017) tämligen bra ändå:
http://journals.sbmu.ac.ir/ijmtfm/article/view/14047

Borde kunna ge otvetydiga resultat om korrekt genomfört. Särskilt ryggmärgsprov (hoppas AP inte behöver exhumeras igen bara).
Citera
2017-07-04, 22:12
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Bra observation. Att koka insjökräftor kräver mycket dill. (Min mamma häller i en flaska öl också. Öl fanns det å andra sidan gott om. Fast kanske inte lättöl?!)

Slutsats: JM hade inga planer på att äta nyfångade - nykokta kräftor med Aki och tvillingarna nästa dag...
De köptes väl inte korv heller att agna med?
Citera
2017-07-04, 22:16
Medlem
Smhfs avatar
Citat:

Ja precis lättöl ska det vara nej ngn lättöl inköptes inte vad jag sett på kvittona och mkt krondill ska det även vara, ölen som inköptes höll säkert en högre procent.

Nej JM hade inga planer på nykokta kräftor, den enda plan var att kontakta försäkringsbolaget så fort som möjligt ngr dagar efter, hon tom jobbade på måndagen efter den sk ''drunkningen'' så mkt sörjde den gråtande änkan, som ville kremera sin make så fort som möjligt så inga spår kunde påvisas.
Senast redigerad av Smhf 2017-07-04 kl. 22:22.
Citera
2017-07-04, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Har inte sett något i tråden om kiselalgers storlek, mer än att de är jättesmå. Gjorde en googling och hittade måttet 25x4 µm på en art (varierar säkert). En röd blodkropp är som jämförelse 7-8 µm i diameter. Den aktuella algen (Fragilaria capucina) är alltså långsmal och dessutom spolformad med avsmalnande ändar. Finns ju möjligheten att det blir en hel del kvar efter spolning.med tanke på storlek och form.

Ja, de finns i alla former. En del ser "lättspolade" ut, andra kan nog haka fast rätt ordentligt. Tyvärr är de flesta bilder på skeletten, inte på levande alger
Citera
2017-07-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
De köptes väl inte korv heller att agna med?

Nej om man inte tänkte mata med typ ölkorv då för det inhandlades, men jag har för mig att man faktiskt köpte dillkronor. Men som sagt inte helt säker och ooooooorkar verkligen inte kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in