2017-07-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Artikeln är inte ny, troligen 2003 om man läser hur gammal den nyaste referensen i listan är.
Finns säkert en hel del nyare forskning om man letar. Jag har dock inte hittat något när jag sökt på nätet.
Tycker dock att frågeställningen i mordutredningar borde dykt upp i andra fall. Måste ju finnas mängder av dränkta maffiabossar och rika omgifta änkor som dränkts i badkaret men återfunnits i havet när de påståtts ramlat ur segelyachten

Googla diatoms + drowning så finns det mycket att läsa.
Citera
2017-07-04, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det här tycker jag ändå är lite bekymmersamt med algargumentet: det är ju rester av alger man söker?
Om vitala organ spolades medan algerna ännu var levande, är ju risken stor att det inte blev så många kvar som kunde lämna sina skelett för framtida diskussioner? När efter dödsfallet skedde den första obduktionen? Tillräckligt långt efter för att där skulle finnas döda alger, vilkas skelett sedan finns kvar för evig tid?
Vet du det ? Varför sade inte någon av experterna det i så fall ? Jag vet inget om rättskemi, men jag tycker att det du säger låter ologiskt.
Citera
2017-07-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Det är visat att algförekomsten vid denna tidpunkt och på denna plats, som är kända med exakthet, har flera storleksordningar högre algkoncentrationer än fynden i kroppen. Om Hikes ifrågasätter detta så kan man ta ett prov där vid bryggan nu i augusti. Det kommer hon inte att göra för hon vet att hennes case kommer att drunkna i alger. Om Aki drunknat där på egen hand skulle han dragit i sig algrikt vatten som hunnit pumpas ut i vävnaderna. Kiselalger kan inte ruttna bort utan att skeletten består. Att skölja bort vävnadsinnehåll torde vara omöjligt. Jag kan ju ingenting om lik, försöker bara tillämpa logik på vad jag hört. Hur som helst är tingsrätten övertygad. Återstår för Hikes att så tvivel i HR. Logiskt och sannolikt. Jag ser inte hennes ansats.

Ja. Hikes invändning att inga prover tagits på drunkningsplatsen och vid samma tid på året är sakligt korrekt men ändå irrelevant. Som påpekades borde halten mer sannolikt ha varit högre i den grunda viken.

Sedan är väl halten som högst om våren när kiselalgerna i Hjälmaren har sin stora blomning (enligt rapport från 1966 vill jag minnas) och sedan i september-oktober när de har en mindre blomning.

Hur stora variationerna är har inte nämnts och inte heller det faktum att algerna rör sig mot ytan under morgonen-dagen och sjunker mot botten under kvällen-natten. För mig som lekman verkar det inte så uppenbart att det sistnämnda borde ha någon avgörande betydelse på grunt vatten.

Vill Hikes kasta tvivel på algförekomsten får hon nog själv komma med några siffror som skakar om, det räcker inte med lösa spekulationer för att nå rimligt tvivel.

När det gäller lungorna tänker jag att det som kan sköljas in nog kan sköljas ut också om det inte är så att det sker väsentliga fysiologiska förändringar i och med döden. Att ingen har påstått detta publikt utesluter ju inte att det är så. Många andra organ är det nog svårt att skölja alger ur annat än precis i snittytor. Har för mig att rättsläkaren Anders Er*ksson (hette han väl?) sa att prov tagits på njurarna. Det borde vara en bra provtagningsplats; i vart fall bättre än en lårmuskel och ger då extra tyngd åt Druids slutsats.

Vill minnas att "föroreningsgränsen" i andra organ än lungorna är 3. Således är det normalt med lägre halter där än i lungorna.
Citera
2017-07-04, 21:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, man får nog i vart fall säga att attacken på föräldrarna har stor betydelse för APs mål. Den visar med all önskvärd tydlighet att hon är i stånd till i princip vilket brott som helst och att hon har förmågan att manipulera andra att gå hennes ärenden. Hade dränkningen tagits upp för sig och först är jag inte säker på att hon fällts. Nu blir indiciebilden tvärtom stark, grundad på en mental bilden av en galen och hänsynslös mörderska.

Hade fallet med föräldrarna tagits upp för sig hade hon säkert fällts ändå.

Absolut, det blir som LGWP sa, ett överspill på delen som gäller A*i i och med att JM är så fett insyltad i båda fallen, men som du skriver, enbart dådet mot hennes föräldrar räcker gott och väl för att skicka den överåriga tonåringen till Hinseberg på livstid.
Citera
2017-07-04, 21:09
Medlem
Citat:
Vet du det ? Varför sade inte någon av experterna det i så fall ? Jag vet inget om rättskemi, men jag tycker att det du säger låter ologiskt.
Jag vet inte något om detta, jag är inte rättskemist heller, men så mycket har vi väl fått veta som att det är spåren av alger, dvs deras lämningar=skelett man letar efter. Då tänkte jag med mitt försök att vara logisk - och observera att jag försökte och fortfarande försöker dänga in så många frågetecken som är möjligt - att
Om obduktionen ägde rum medan eventuella alger fortfarande levde och om organen spolades och om då de levande algerna spolades bort, då fanns det ju inte så många som sedan i dött skick lämnade kvar sina skelett? Kanske bara tre?
?????
Citera
2017-07-04, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Har du någon aning om vilka mängder som skulle vara aktuella vid drunkning i sjö sommartid, eller är det irrelevant utan referensvattenprov? Jag tänkte om det kan röra sig om tusen eller tiotusen? Eller 27? Det blir ju lite demonstrativ skillnad.

Nej, tyvärr inte. Jag vet inte ens vilken enhet Druid använts sig av. Jag gjorde en nonsensberäkning och kom fram till 10-14 alger per cm2 vid en halt av 200 000 i vattnet vill jag minnas. Men det är som sagt nonsens. Jag har sett några siffror där mängden angavs per mm3. Minns inte.
Citera
2017-07-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag vet inte något om detta, jag är inte rättskemist heller, men så mycket har vi väl fått veta som att det är spåren av alger, dvs deras lämningar=skelett man letar efter. Då tänkte jag med mitt försök att vara logisk - och observera att jag försökte och fortfarande försöker dänga in så många frågetecken som är möjligt - att
Om obduktionen ägde rum medan eventuella alger fortfarande levde och om organen spolades och om då de levande algerna spolades bort, då fanns det ju inte så många som sedan i dött skick lämnade kvar sina skelett? Kanske bara tre?
?????

Men algerna kommer ju in i organen via cirkulationen, och det här med minst 20 gäller lungor, för andra organ, tex njurar, gäller minst 50.
Citera
2017-07-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men algerna kommer ju in i organen via cirkulationen, och det här med minst 20 gäller lungor, för andra organ, tex njurar, gäller minst 50.
Men gäller det en död kropp, där inget cirkulerar?
(Jag vill verkligen inte vara påstridig och le', bara förstå!)
Citera
2017-07-04, 21:32
Medlem
Citat:
Ja. Hikes invändning att inga prover tagits på drunkningsplatsen och vid samma tid på året är sakligt korrekt men ändå irrelevant. Som påpekades borde halten mer sannolikt ha varit högre i den grunda viken.

Sedan är väl halten som högst om våren när kiselalgerna i Hjälmaren har sin stora blomning (enligt rapport från 1966 vill jag minnas) och sedan i september-oktober när de har en mindre blomning.

Hur stora variationerna är har inte nämnts och inte heller det faktum att algerna rör sig mot ytan under morgonen-dagen och sjunker mot botten under kvällen-natten. För mig som lekman verkar det inte så uppenbart att det sistnämnda borde ha någon avgörande betydelse på grunt vatten.

Vill Hikes kasta tvivel på algförekomsten får hon nog själv komma med några siffror som skakar om, det räcker inte med lösa spekulationer för att nå rimligt tvivel.

När det gäller lungorna tänker jag att det som kan sköljas in nog kan sköljas ut också om det inte är så att det sker väsentliga fysiologiska förändringar i och med döden. Att ingen har påstått detta publikt utesluter ju inte att det är så. Många andra organ är det nog svårt att skölja alger ur annat än precis i snittytor. Har för mig att rättsläkaren Anders Er*ksson (hette han väl?) sa att prov tagits på njurarna. Det borde vara en bra provtagningsplats; i vart fall bättre än en lårmuskel och ger då extra tyngd åt Druids slutsats.

Vill minnas att "föroreningsgränsen" i andra organ än lungorna är 3. Således är det normalt med lägre halter där än i lungorna.
Grejen, som jag fattat det, är att en levande, men drunknande, person drar i sig alghaltigt vatten som genast kommer i blodomloppet, därmed ut i vävnader på olika håll. Dessa borde inte gå att skölja bort. Jag förutsätter att obducenter vet vad de håller på med och talar sanning. (Hjälp, experterna i tråden, jag är ute på djupt vatten !)
Citera
2017-07-04, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59

Många olika siffror i omlopp:

"To get a more accurate result there has to be at least 20 diatoms in a 100 microliter sample. When dealing with testing on a human body having 5 complete diatoms from more than 2 different organs will also give a positive diagnosis."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Forensic_limnology

Edit: "Diatom analysis should be considered positive when number of diatoms is above a minimal established limit; 20 diatoms/ 100 μl of pellet obtained from 10 gm of lung samples and 50 diatoms from other organs and further matching of diatoms from bone marrow and drowning site can strengthen this supportive evidence and a positive conclusion can be drawn whether person was living or not when drowned. "

https://www.omicsonline.org/role-of-diatoms-in-the-world-of-forensic-science-2157-7145.1000181.php?aid=14679
Senast redigerad av Refraktor 2017-07-04 kl. 21:49.
Citera
2017-07-04, 21:38
Medlem
Citat:
Grejen, som jag fattat det, är att en levande, men drunknande, person drar i sig alghaltigt vatten som genast kommer i blodomloppet, därmed ut i vävnader på olika håll. Dessa borde inte gå att skölja bort. Jag förutsätter att obducenter vet vad de håller på med och talar sanning. (Hjälp, experterna i tråden, jag är ute på djupt vatten !)

Nej, de borde inte gå att skölja bort.
Citera
2017-07-04, 21:45
Medlem
Citat:
Många olika siffror i omlopp:

"To get a more accurate result there has to be at least 20 diatoms in a 100 microliter sample. When dealing with testing on a human body having 5 complete diatoms from more than 2 different organs will also give a positive diagnosis."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Forensic_limnology
Siffrorna kommer från: Role of Diatoms in the World of Forensic Science, och har som jag sagt tidigare 54 källhänvisningar, publicerades i december 2012.
Diatom analysis should be considered positive when number of diatoms is above a minimal established limit; 20 diatoms/ 100 μl of pellet (obtained from 10 gm of lung samples) and 50 diatoms from other organs [47] and further matching of diatoms from bone marrow and drowning site can strengthen this supportive evidence and a positive conclusion can be drawn whether person was living or not when drowned.
Senast redigerad av diva59 2017-07-04 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in