Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Det är visat att algförekomsten vid denna tidpunkt och på denna plats, som är kända med exakthet, har flera storleksordningar högre algkoncentrationer än fynden i kroppen. Om Hikes ifrågasätter detta så kan man ta ett prov där vid bryggan nu i augusti. Det kommer hon inte att göra för hon vet att hennes case kommer att drunkna i alger. Om Aki drunknat där på egen hand skulle han dragit i sig algrikt vatten som hunnit pumpas ut i vävnaderna. Kiselalger kan inte ruttna bort utan att skeletten består. Att skölja bort vävnadsinnehåll torde vara omöjligt. Jag kan ju ingenting om lik, försöker bara tillämpa logik på vad jag hört. Hur som helst är tingsrätten övertygad. Återstår för Hikes att så tvivel i HR. Logiskt och sannolikt. Jag ser inte hennes ansats.
Ja. Hikes invändning att inga prover tagits på drunkningsplatsen och vid samma tid på året är sakligt korrekt men ändå irrelevant. Som påpekades borde halten mer sannolikt ha varit högre i den grunda viken.
Sedan är väl halten som högst om våren när kiselalgerna i Hjälmaren har sin stora blomning (enligt rapport från 1966 vill jag minnas) och sedan i september-oktober när de har en mindre blomning.
Hur stora variationerna är har inte nämnts och inte heller det faktum att algerna rör sig mot ytan under morgonen-dagen och sjunker mot botten under kvällen-natten. För mig som lekman verkar det inte så uppenbart att det sistnämnda borde ha någon avgörande betydelse på grunt vatten.
Vill Hikes kasta tvivel på algförekomsten får hon nog själv komma med några siffror som skakar om, det räcker inte med lösa spekulationer för att nå rimligt tvivel.
När det gäller lungorna tänker jag att det som kan sköljas in nog kan sköljas ut också om det inte är så att det sker väsentliga fysiologiska förändringar i och med döden. Att ingen har påstått detta publikt utesluter ju inte att det är så. Många andra organ är det nog svårt att skölja alger ur annat än precis i snittytor. Har för mig att rättsläkaren Anders Er*ksson (hette han väl?) sa att prov tagits på njurarna. Det borde vara en bra provtagningsplats; i vart fall bättre än en lårmuskel och ger då extra tyngd åt Druids slutsats.
Vill minnas att "föroreningsgränsen" i andra organ än lungorna är 3. Således är det normalt med lägre halter där än i lungorna.