Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-06-11, 22:43
  #5053
Medlem
Run3s avatar
Vilken föredrar ni mellan Whey-80 och PureSwe Whey? Whey-80 har pyttelite mer BCAA per 100 g, men spelar det någon större roll?
Citera
2017-06-11, 22:47
  #5054
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vilken föredrar ni mellan Whey-80 och PureSwe Whey? Whey-80 har pyttelite mer BCAA per 100 g, men spelar det någon större roll?

Spelar ingen roll. Ingen av dom har tillsatta aminosyror eller liknande, köp det du tycker är godast.

Använder mig själv utav Whey-80.
Citera
2017-06-12, 06:52
  #5055
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Vilken föredrar ni mellan Whey-80 och PureSwe Whey? Whey-80 har pyttelite mer BCAA per 100 g, men spelar det någon större roll?
Har förmodligen ingen signifikant betydelse så länge bägge ligger inom ramen för att få klassas som fullvärdiga. Personligen föredrar jag PureSwe då det, förutom att det smakar gott, är gjort på svenska råvaror. Men listpriset är på tok för dyrt så jag köper det bara när det är prissänkt.
Citera
2017-06-12, 07:36
  #5056
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Har förmodligen ingen signifikant betydelse så länge bägge ligger inom ramen för att få klassas som fullvärdiga. Personligen föredrar jag PureSwe då det, förutom att det smakar gott, är gjort på svenska råvaror. Men listpriset är på tok för dyrt så jag köper det bara när det är prissänkt.
180 spänn för PureSwe känns lite att ta i ja. Bunkrar du upp på den när den reas ut, eller vad köper du annars istället?
Citera
2017-06-12, 07:38
  #5057
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
180 spänn för PureSwe känns lite att ta i ja. Bunkrar du upp på den när den reas ut, eller vad köper du annars istället?
Ja, jag har beställt fem-sex påsar åt gången när det säljs för 110-130 kr per kg. Annars köper jag deras egna märke.
Citera
2017-06-12, 09:21
  #5058
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Ja, jag har beställt fem-sex påsar åt gången när det säljs för 110-130 kr per kg. Annars köper jag deras egna märke.
Smart! Vilket är deras egna märke? Body Science Whey?
Citera
2017-06-12, 10:07
  #5059
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Smart! Vilket är deras egna märke? Body Science Whey?

Ja, det stämmer!
Citera
2017-06-25, 21:48
  #5060
Medlem
Om man tar en proteinshake som återhämtning efter ett pass, är det då meningslöst med BCAA/EEA?
Citera
2017-06-25, 21:54
  #5061
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Om man tar en proteinshake som återhämtning efter ett pass, är det då meningslöst med BCAA/EEA?

BCAA är alltid meningslöst jämfört mot proteinpulver. EAA behövs antagligen inte heller om du täcker proteinbehovet under dygnet, och får du i dig protein från fullvärdiga källor inklusive vassle, antar att det var det du menade med proteinshake, så får du i dig fullt tillräckligt med essentiella aminosyror och då finns ingen anledning att ta ytterligare EAA i fri form.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-06-25 kl. 21:57.
Citera
2017-06-25, 21:59
  #5062
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
Om man tar en proteinshake som återhämtning efter ett pass, är det då meningslöst med BCAA/EEA?
Så här ligger det till. BCAA/EAA marknadsförs som ett "snabbare" alternativ till proteinpulver i vanlig bemärkelse. Man kan ju kalla BCAA/EAA för proteinpulver också, även om det är ett fåtal aminosyror. Saken, eller det "fantastiska" med BCAA/EAA ska vara just att det tas upp snabbare och effektivare av kroppen när proteinsyntesen peakar, får det väl förstås. Tanken är alltså att du ska ta detta på fastande mage för att det snabbt ska tas upp i kroppen utan att bromsas ned av en massa annat i matspjälkningssystemet.

De flesta proteinpulver, i vanlig bemärkelse (det finns ju ingen allmänt vedertagen definition på vad ett proteinpulver ska innehålla i form av aminosyror), innehåller BCAA/EAA även de, men eftersom proteinpulver i vanlig bemärkelse är sammansatt av flera olika aminosyror, vanligtvis alla essentiella i vart fall, så tas detta då, enligt marknadsföringen, upp för långsamt av kroppen.

Det tvistas dock en hel del om hur trovärdig denna marknadsföring kring BCAA/EAA är. Det lutar väl åt att de flesta seriösa anser det vara humbug, mer eller mindre. Utifrån det, bör du skippa BCAA/EAA och hålla dig till proteinpulver. Ska du prompt ta BCAA/EAA lik förbannat, bör du göra det på fastande mage. Tar du det ihop med proteinpulver i vanlig bemärkelse kommer det påstått snabba upptaget att utebli.
Citera
2017-06-25, 22:09
  #5063
Medlem
tack för svaren!

en annan fråga:
Att få en akut förhöjd proteinsyntes:
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt proteinpulver skall man inte ha ätit mat en timme innan, eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver.
Hur mycket?
Jag dricker min proteinshake direkt efter träning då jag använder det som min återhämtning för kroppen. Dock hade jag uppfattningen att man ändå ska äta riktig mat så fort som möjligt efter träningen.
Bör jag alltså vänta mer än en timma att äta då jag tagit min proteinshake? duger då min proetinshake som återhämtning?
Citera
2017-06-25, 22:15
  #5064
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolzlo
tack för svaren!

en annan fråga:
Att få en akut förhöjd proteinsyntes:
Hur?
Dricka ensamt på tom mage. Tom mage menas med att inom tidsramen då man dricker sitt proteinpulver skall man inte ha ätit mat en timme innan, eller en timme efter det man dricker sitt proteinpulver.
Hur mycket?
Jag dricker min proteinshake direkt efter träning då jag använder det som min återhämtning för kroppen. Dock hade jag uppfattningen att man ändå ska äta riktig mat så fort som möjligt efter träningen.
Bör jag alltså vänta mer än en timma att äta då jag tagit min proteinshake? duger då min proetinshake som återhämtning?

Det är inget negativt att ta en proteinshake i anslutning till träning, just "tajming" av protein så vet man inte hur stor roll det faktiskt spelar, troligen så att dygnets totala intag av protein är viktigare. Även om det finns en skillnad lär den vara liten rent praktiskt. Har du möjlighet att ta den så gör det och ät sedan när du blir hungrig. Det är inte bara i anslutning till träning som återhämtningen sker, det är vad du gör resterande tiden av dygnet eller fram tills nästa träningspass. Det är heller inte enbart protein som är viktig för återhämtningen.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-06-25 kl. 22:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback