Citat:
Ursprungligen postat av
Diamondgrit
Menar du då att blåare ljus = mer massa = mer böj på banan?
I så fall skulle man kunna mäta en rödskiftning pga. ljusets massa hos i stort sett alla astronomiska strålningskällor, speciellt de som spyr ur sig extrema mängder strålning t.ex. kvasarer.
Nej. Om du sätter på en ficklampa befinner sig fotonerna i ficklampans ljus helt momentant när du sätter på ficklampan och helt samtidigt i Paris, tre kilometer under Mars yta, och i Andromedagalaxen. Men ja den "högsta sannolikhetspunkten" är precis framför ficklampan. Inte bara det: när fotonen ("den del av fotonens sannolikhet som är störst") efter en extremt kort tid når fram till soffan du lyser på, försvinner fotonen såklart från alla andra ställen i universum. Samtidigt.
Nja, som tidigare nämnt så tror jag inte det blir mer böj på banan. Nu ska vi hålla isär saker här, för det stämmer att fotoner mer högre frekvens har högre relativistisk massa(all energi utöver vilomassan) och därför agerar ett gravitationsfält starkare på dessa. Detsamma gäller andra partiklar med högre energi av någon sort.
Dock tror jag inte att banan blir mer böjd eftersom matten som beskriver rummets krökning och banan man faller genom inte tar massa i beräkning. Varför det är så vet jag inte, mina kunskaper sträcker sig inte så långt tyvärr, men så ska det tydligen vara. Hittade en wiki-länk som tar upp det dock för de som är bra på matte.
https://en.wikipedia.org/wiki/Geodesics_in_general_relativity
Ja då det kan man göra. Tydligen gjorde man det från solen redan -62, dock inte via mer böj på banan, utan på skiftningen i frekvens. Dock är det ju enklare att bara kolla frekvensen om man vill räkna ut massan på fotoner eftersom energi-mass-ekvivalensen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravitational_redshift
Alltså, en foton i ett gravitationsfält böjs inte annorlunda eftersom rumtidens krökning och linjerna man "faller" igenom inte har massa som faktor, men det stämmer att en foton med högre frekvens påverkas mer av gravitationsfältet än någon med lägre energi. Sen får man inte glömma att en foton som faller i ett gravitationsfält och blir blåskiftat byter ut sin potentiella energi i gravitationsfältet(vilken då är högre för högre frekvens) till kinetisk energi i frekvensen som då ökar frekvensen.
Alltså, om en foton med frekvens/energi/massa 1000 är i ett gravitationsfält med "kraft" 100 faller ner till gravitationsfält med kraft 200, så skulle frekvensen bli t.ex. 2000,
medans en foton med frekvensen 100 i ett gravitationsfält med kraft 100 som sedan faller ner till 200 endast skulle öka i frekvens till t.ex. 150 eftersom den initiala energin/massan/frekvensen är lägre, så den potentiella energin i gravitationsfältet är lägre, så skiftningen i frekvens kommer bli lägre.
Att massan inte spelar någon roll för böjen tror jag beror på samma fenomen som att en fjäder och ett bowlingklot faller lika snabbt i vakuum. Däremot så påverkas röd/blå-skiftningen annorlunda i gravitationsfält eftersom fotoner med högre energi som sagt var också har högre massa enligt energi-mass-ekvivalensen.
Det där sista med ficklampan förstår jag inte. Menar du att utbredningen sker direkt? Det skulle ju innebära att i osannolika fall så skulle en foton vars sannolikhetsvågs utbredningshastighet som då är direkt, där en foton sänds ut någonstans ifrån, direkt skulle kunna interagera med en elektron längre bort än c gånger tiden. Det skulle bryta massor med naturlagar.
Det jag hittar på nätet styrker inte heller detta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wave_packet
"As an example of propagation without dispersion, consider wave solutions to the following wave equation from classical physics
*matte
where
c is the speed of the wave's propagation in a given medium."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wave_propagation
"In the special case Ω(k) = ck, with c a constant, the waves are called non-dispersive,
since all frequencies travel at the same phase speed c."
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
/Moderator[/b]
Point taken! Skrev medans du skrev så hann inte se innan jag postade.