2017-07-02, 16:33
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Jag kollade på denna youtubefilm: https://youtu.be/kr_CFydcBZc?t=2m30s

Han säger att om man åker i ljusets hastighet så stannar tiden. Einstein bevisade det, enligt han på youtubefilmen.

Men är det verkligen så? Jag tycker att Einsteins teorier låter lite förenklade. Typ som att slänga runt med roten ur tecknet i massa ekvationer.

Däremot är det sanning igenom tester att om du har två klockor. Ena klockan ligger på ett bord och andra klockan cirkulerar runt jorden i 1 år. Då kommer klockan som cirkulerar runt jorden, visas sig gå mycket långsammare än klockan som bara låg på ett bord. Detta är mätbart och har beprövat.

Så om jag åker i ljusets hastighet till en annan galax med en kompis med ett rymdskepp.
Då kommer vi se att vi inte åldras, eller hur?

Jag har uppfattningen att Einsteins teori sammanfattar att du åldras ändå, trots att du färdas i ljusets hastighet.
Eller har jag fel?
Citera
2017-07-02, 16:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag kollade på denna youtubefilm: https://youtu.be/kr_CFydcBZc?t=2m30s

Han säger att om man åker i ljusets hastighet så stannar tiden. Einstein bevisade det, enligt han på youtubefilmen.

Men är det verkligen så? Jag tycker att Einsteins teorier låter lite förenklade. Typ som att slänga runt med roten ur tecknet i massa ekvationer.

Däremot är det sanning igenom tester att om du har två klockor. Ena klockan ligger på ett bord och andra klockan cirkulerar runt jorden i 1 år. Då kommer klockan som cirkulerar runt jorden, visas sig gå mycket långsammare än klockan som bara låg på ett bord. Detta är mätbart och har beprövat.

Så om jag åker i ljusets hastighet till en annan galax med en kompis med ett rymdskepp.
Då kommer vi se att vi inte åldras, eller hur?

Jag har uppfattningen att Einsteins teori sammanfattar att du åldras ändå, trots att du färdas i ljusets hastighet.
Eller har jag fel?

Du åldras lika fort ändå, men allt runtomkring åldras oändligt mycket snabbare än dig. Du skulle inte uppleva tiden som långsammare, utan bara att allt annat utanför går snabbare.

Fast egentligen skulle du inte uppleva något alls eftersom du skulle dö om du färdades med ljusets hastighet.
Citera
2017-07-02, 16:54
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du åldras lika fort ändå, men allt runtomkring åldras oändligt mycket snabbare än dig. Du skulle inte uppleva tiden som långsammare, utan bara att allt annat utanför går snabbare.

Exakt! Jag skulle fortfarande åldras lika snabbt. Den enda gången man inte åldras är när man färdas från A till B på 0 sekunder.

Citat:
Fast egentligen skulle du inte uppleva något alls eftersom du skulle dö om du färdades med ljusets hastighet.

Mycket möjligt. Varför då?

Ljuset är det snabbaste för den är viktlös. Men ändå så påverkas ljuset av gravitation. Alltså måste fotoner ha en vikt trots allt?
Citera
2017-07-02, 17:06
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Exakt! Jag skulle fortfarande åldras lika snabbt. Den enda gången man inte åldras är när man färdas från A till B på 0 sekunder.

Ja, för under 0 sekunder åldras du inte alls.

Citat:
Mycket möjligt. Varför då?

Därför att massa är relativistisk också. Vid ljusets hastighet blir din vikt oändlig, då skulle du falla ihop till ett svart hål. Sen krävs det oändlig energi för att accelerera dig till ljusets hastighet, så egentligen kan det ändå inte hända.

Citat:
Ljuset är det snabbaste för den är viktlös. Men ändå så påverkas ljuset av gravitation. Alltså måste fotoner ha en vikt trots allt?

Fotoner har ingen vilomassa, men en foton är aldrig i vila.
Citera
2017-07-02, 17:07
Medlem
Citat:
Om du färdas med ljusets hastighet kommer du ta dig från A till B på 0 sekunder enligt din egen klocka.
Citera
2017-07-02, 17:21
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:

Hur?
Citera
2017-07-02, 17:29
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater
Hur?

Jag har för mig att USA skickade upp en atomur i en satellit och lät ett annat atomur vara nere på jorden.
Det visade sig senare att ena atomuret gick långsammare.
Citera
2017-07-02, 17:31
Medlem
Citat:
Jag har för mig att USA skickade upp en atomur i en satellit och lät ett annat atomur vara nere på jorden.
Det visade sig senare att ena atomuret gick långsammare.
Det där används i GPS. Det systemet hade varit mer eller mindre oanvändbart om man inte tog hänsyn till det.
Citera
2017-07-02, 17:39
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ja, för under 0 sekunder åldras du inte alls.

Därför att massa är relativistisk också. Vid ljusets hastighet blir din vikt oändlig, då skulle du falla ihop till ett svart hål. Sen krävs det oändlig energi för att accelerera dig till ljusets hastighet, så egentligen kan det ändå inte hända.

Fotoner har ingen vilomassa, men en foton är aldrig i vila.

Är det folk som har lagt teorier för detta? Låter som hittepå och enkelt formulerat.
I ett perfekt vakuum så finns det inget som hindrar en att färdas snabbare och snabbare. Eller finns det friktion ute i rymden?

Och varför skulle man svälla upp i ljusets hastighet?
Citera
2017-07-02, 17:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Är det folk som har lagt teorier för detta? Låter som hittepå och enkelt formulerat.
I ett perfekt vakuum så finns det inget som hindrar en att färdas snabbare och snabbare. Eller finns det friktion ute i rymden?

Och varför skulle man svälla upp i ljusets hastighet?

Även utan friktion krävs en kraft för att accelerera massa. Skillnaden är att med friktion blir det energiförluster. Det blir en negativ kraft i rörelseriktningen.

Lycka till med att få upp fart i vakuum överhuvudtaget, om du inte har något att spjärna emot, för övrigt.

Och ja, massa är relativistisk. Du blir tyngre ju fortare du rör dig.
Citera
2017-07-02, 17:54
Medlem
Citat:
För länge sedan tycke folk att det här med att jorden är rund och att jorden snurrar runt solen lät som hittepå.

Allt eftersom du accelererar ökar din massa, vilket gör att det krävs mer och mer energi för att fortsätta accelerera, och för att accelerera något med vilomassa till ljusets hastighet krävs en oändlig mängd energi.
Citera
2017-07-02, 17:54
Avstängd
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Även utan friktion krävs en kraft för att accelerera massa. Skillnaden är att med friktion blir det energiförluster. Det blir en negativ kraft i rörelseriktningen.

Lycka till med att få upp fart i vakuum överhuvudtaget, om du inte har något att spjärna emot, för övrigt.

Och ja, massa är relativistisk. Du blir tyngre ju fortare du rör dig.

Ja. Du tänkte på Herr Newton's accelerationslag F = ma. Men det skulle fungera om man accelererade upp långsamt.

Tids nog så kommer forskarna säga att det går att "vinkla" gravitationen så att ett rymdskepp "faller" framåt hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in