2017-07-03, 16:39
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alltigenomgod
Enkelt, ta med en våg i rymdskeppet. Inget händer med din vikt.

Nära ljusets hastighet krävs det mera och mera energi för att accelerera
ett obkekt. Detta förklaras med att objektets massa ökar, vad som egentligen
sker är att den kinetiska energin närmar sig oändligt.

Säg att du flyter omkring i universum, plötsligt susar din kompis förbi nära
ljusets hastighet.
Han upplever samma sak, dvs han tycker att han flyter omkring i all stillsamhet
och det var du som susade förbi.
Detta är "inertial frames", båda har rätt. Ingen av eras tider eller vikter har ändrats.

Det är för att det är relativistiskt.
"An object moves with different speed in different frames, depending on the motion of the observer, so the kinetic energy in both Newtonian mechanics and relativity is frame dependent. This means that the amount of relativistic energy, and therefore the amount of relativistic mass, that an object is measured to have depends on the observer."

Ja, energi och mass-ekvivalensen. Kinetisk energi är energi. Energi är massa. När det kommer till fotoner utan vilomassa så accelererar aldrig dessa upp i sin hastighet, så massan av en foton ges av m=E/c2=h/λc, där m då är den relativistiska massan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_in_special_relativity åter igen.
Eller om så vill om vi pratar om fotoner: https://en.wikipedia.org/wiki/Relativistic_Doppler_effect

Citat:
Det är ingen kraft. Det är en krökning av tidrummet, fotonerna tar
helt enkelt kortaste vägen.

"Den kortaste vägen"(snarare där det är jämvikt mellan den kinetiska energin och den potentiella om jag tänker rätt) beror på massan.

"The above prediction, that all forms of energy interact gravitationally, has been subject to experimental tests. The first observation testing this prediction was made in 1919.[29] During a solar eclipse, Arthur Eddington observed that the light from stars passing close to the Sun was bent. The effect is due to the gravitational attraction of light by the Sun. The observation confirmed that the energy carried by light indeed is equivalent to a gravitational mass."

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Einstein själv använde begreppen vilomassa som är konstant och relativistisk massa, som ökar med hastigheten. Finns sämre förebilder.. Om m är vilomassan så är då den relativistiska massan
m' = γm = m/√(1-v²/c²)
och den totala energin (från massa och rörelse) lika med
E = m'c²

Men detta är ju mer än hundra år sen. Idag föredrar man av olika skäl att bara hålla sig till vilomassan m och att då skriva
E = γmc² = mc²/√(1-v²/c²)

Hur tyngden ändras är just ett sånt där skäl. Den totala kraften kan definieras som
F = dp/dt
där p=γmv är rörelsemängden, och där F, p och v är vektorstorheter.

För cirkulär rörelse med konstant fart får man då
F = γmv²/r
riktad inåt längs cirkelns radie r, som med hjälp av den relativistiska massan m' kan skrivas på det bekanta sättet
F = m'v²/r
Nästan precis som med Newton, fast med m' istället för m.

Men för linjär acceleration får man ett extra bidrag till derivatan från att farten ökar (och därmed även γ), vilket ger
F = γ³m dv/dt
Dvs då vill man ju snarare ha γ³m som sin relativistiska massa istället för γm.

Är "den relativistiska massan" olika stor beroende på om en kropp rör sig horisontellt eller faller vertikalt? Så vill man inte ha det. Och bl a därför håller man sig till att bara tala om vilomassa, och accepterar helt enkelt att formlerna för p och F och E mm blir annorlunda än med Newton.

De där siffrorna säger inte så mycket i denna kontexten.

"In relativity, all the energy that moves with an object (that is, all the energy present in the object's rest frame) contributes to the total mass of the body, which measures how much it resists acceleration. Each bit of potential and kinetic energy makes a proportional contribution to the mass."
https://en.wikipedia.org/wiki/Mass%E2%80%93energy_equivalence

Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Fotonerna åker bara rakt fram genom en böjd rymd, dvs. följer en böjd bana.

Den böjda banans vinkel beror på massan. Större massa mer vinkel och vice versa.

"The above prediction, that all forms of energy interact gravitationally, has been subject to experimental tests. The first observation testing this prediction was made in 1919.[29] During a solar eclipse, Arthur Eddington observed that the light from stars passing close to the Sun was bent. The effect is due to the gravitational attraction of light by the Sun. The observation confirmed that the energy carried by light indeed is equivalent to a gravitational mass. Another seminal experiment, the Pound–Rebka experiment, was performed in 1960.[30] In this test a beam of light was emitted from the top of a tower and detected at the bottom. The frequency of the light detected was higher than the light emitted. This result confirms that the energy of photons increases when they fall in the gravitational field of the Earth. The energy, and therefore the gravitational mass, of photons is proportional to their frequency as stated by the Planck's relation."
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-07-03 kl. 17:00.
Citera
2017-07-03, 17:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag kollade på denna youtubefilm: https://youtu.be/kr_CFydcBZc?t=2m30s

Han säger att om man åker i ljusets hastighet så stannar tiden. Einstein bevisade det, enligt han på youtubefilmen.

Men är det verkligen så? Jag tycker att Einsteins teorier låter lite förenklade. Typ som att slänga runt med roten ur tecknet i massa ekvationer.

Däremot är det sanning igenom tester att om du har två klockor. Ena klockan ligger på ett bord och andra klockan cirkulerar runt jorden i 1 år. Då kommer klockan som cirkulerar runt jorden, visas sig gå mycket långsammare än klockan som bara låg på ett bord. Detta är mätbart och har beprövat.

Så om jag åker i ljusets hastighet till en annan galax med en kompis med ett rymdskepp.
Då kommer vi se att vi inte åldras, eller hur?

Jag har uppfattningen att Einsteins teori sammanfattar att du åldras ändå, trots att du färdas i ljusets hastighet.
Eller har jag fel?

Ja, om man rör sig med ljusets hastighet står tiden stilla. Det innebär även att takyoner, hypotetiska partiklar som rör sig snabbare än ljuset, alltså skulle färdas bakåt i tiden.
Citera
2017-07-03, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin

Det är för att det är relativistiskt.

"Den kortaste vägen" beror på massan.

De där siffrorna säger inte så mycket i denna kontexten.

which measures how much it resists acceleration.

Bra.

Se upp att blanda acceleration mad hastighet. Acceleration
kan döda, precis som gravitation eftersom de är samma.
Citera
2017-07-03, 17:06
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Bra.

Se upp att blanda acceleration mad hastighet. Acceleration
kan döda, precis som gravitation eftersom de är samma.

Ja, jag vet. Jag har inte sagt något annat.

Vilket ytterligare styrker det jag säger eftersom massa är ett mått på hur mycket energi det krävs för att accelerera någonting, och fotoner vars relativistiska massa är en funktion av dess frekvens, sjunker i frekvens när man strålar dessa ut från en massa och blir röd/blå-skiftat då den kinetiska energin i frekvensen ändras till potentiell energi i gravitationsfältet. Fotoner är dock speciella eftersom deras kinetiska energi beror på frekvensen och inte hastigheten, men faktum kvarstår att högre hastighet, eller frekvens när vi pratar om fotoner, alltså kinetisk energi, ger högre massa. Eller vilken energi som helst. Dock i fallet med fotoner i ett gravitationsfält som röd eller blå-skiftar byter bara sin kinetiska energi mot potentiell, så den totala energin blir densamma oberoende på frekvensen, varför fotoner med olika våglängd inte böjs olika, eller röd/blå-skiftar oproportionerligt.
Så när vi pratar om gravitation som acceleration och dess påverkan på fotoner så är det inte energin i form av kinetisk sådan i hastigheten som förändras utan kinetisk energi i frekvensen. När det kommer till andra partiklar eller objekt så är det hastigheten.(egentligen bägge beroende på hur noggranna vi ska vara)
Senast redigerad av Bara-Robin 2017-07-03 kl. 17:54.
Citera
2017-07-03, 18:40
Medlem
Kom på att man inte kan mäta ljusets hastighet, helt omöjligt.

Ljuset är inge objekt som far fram.
Citera
2017-07-03, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Du åldras lika fort ändå, men allt runtomkring åldras oändligt mycket snabbare än dig. Du skulle inte uppleva tiden som långsammare, utan bara att allt annat utanför går snabbare.

Fast egentligen skulle du inte uppleva något alls eftersom du skulle dö om du färdades med ljusets hastighet.
Hur vet man om man inte redan färdas i ljushastigheten, och det är allt annat som står still. Eller tvärt om?
Citera
2017-07-03, 18:51
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Hur vet man om man inte redan färdas i ljushastigheten, och det är allt annat som står still. Eller tvärt om?

Vi kan börja med att du vet att du inte färdas med ljusets hastighet eftersom din massa är ändlig.
Citera
2017-07-03, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Där ser man - har alltid tyckt att det här att färdas i max 1x ljus hastigheten är
insnöat och ålderdomligt. Den här Alcubierre verkar vara inne på rätt spår i alla fall.

Läste någonstans då jag googlade på Alcubierre drive att skulle kosta minst
40 års global ekonomisk produktion motsvarande 3,500,000,000,000,000 dollars
för att skapa den antimateria som behövs för att driva ett rymdskepp.
Som bekant så skapar bankernas finansingenjörer pengar ur tomma intet
så den här lilla ekonomiska störningen skall inte vara helt omöjlig att komma runt.

Ett litet tvärvetenskapligt samarbete med fysiker inriktade på Alcubierre drive
och bankernas finansingenjörer -och vips så kommer vi ut i rymden med flera gånger
ljusets hastighet.

Jag personligen tror inte att det är möjligt Tror det är rätt kört det där med att färdas snabbare än ljusets hastighet och tror då också på att UFO:n/Aliens som besökare är rätt kört det med.

Är närmre religion än vetenskap. Folk tycker om att tro att allt är möjligt. Jag är lite mer cynisk.
Citera
2017-07-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Vi kan börja med att du vet att du inte färdas med ljusets hastighet eftersom din massa är ändlig.
I förhållande till en avlägsen galax, som avlägsnar sig med ljusets hastighet. Så färdas jag visst det. Tom fortare.
Citera
2017-07-03, 21:11
Medlem
Jag har inte satt mig in i problematiken men det går väl knappast att accelera upp en farkost till ljusets hastighet med människor ombord. Solsegel tar teoretiskt för lång tid.

Då tror jag mer på krökning av tid och rymd med möjligheter till rymdskutt och att man sedan har möjlighet att återgå till normal drift.

Såvitt jag vet har det bevisats med mätning av någon satellit att tiden verkligen går långsammare när man närmare sig ljusets hastighet, även om man var mycket långt ifrån denna hastighet, vill säga. Det rör sig om nanosekunder.

Beträffande Aliens i UFO:s har jag alltid betraktat dessa som tids-resenärer och den högre civilisationen skickar inte ut annat än konstgjorda humanoider, dom vill väl inte avslöja sig själva, vad dom kommer ifrån.
Citera
2017-07-03, 21:20
Medlem
Citat:
Enkelt.

Du mäter ljusets hastighet. Den kommer att visa att den är exakt 299 792 458 m/s snabbare än dig, även om det är i den riktning du åker.

Färdas du i 0 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 50 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 5 000 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 500 000 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 200 000 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 30 000 000 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 299 792 457 m/s så kommer du mäta att ljuset färdas i 299 792 458 m/s
Färdas du i 299 792 458 m/s så... Tja, du kommer inte att kunna mäta någonting eftersom det inte finns någon tid för dig att mäta inom. Men om du hade kunnat mäta så hade du mätt att ljuset färdades i 299 792 458 m/s

Fråga en foton hur länge sedan Big Bang skedde. Den kommer säga 0 sekunder
Fråga hur långt den har färdats. Tja, faktiskt ingenstans. (Eftersom rumtiden är samma sak. Tiden saktar in, och rummet (universum) krymper. När du nått 0 tid och 0 rum att röra dig inom så har du uppnått ljusets hastighet)

Vet du hur snabbt du rör dig genom universum just nu? Eller universum rör sig runt dig? Inte jag heller. Men något händer, väldigt, väldigt, väldigt snabbt.

Står du på ekvatorn så snurrar du i 460 meter per sekund runt jordens centrum.
Jorden snurrar runt solen i 30 000 meter per sekund.
Vårt solsystem snurrar runt galaxen i 220 000 meter per sekund.
Galaxen färdas i 1 000 000 meter per sekund mot ett objekt (mot den Stora Attraktorn)

(Eller också färdas allt detta mot oss, och vi står still)

Men ljusets hastighet är ändå 299 792 458 m/s i alla riktningar. Även om du byter riktning.
Senast redigerad av A-Z.a-z.0-9 2017-07-03 kl. 22:18.
Citera
2017-07-03, 21:21
Medlem
Perdites avatar
Citat:
I förhållande till en avlägsen galax, som avlägsnar sig med ljusets hastighet. Så färdas jag visst det. Tom fortare.

Fast det räknas inte på samma sätt. Det är inte galaxerna som avlägsnar sig i överljushastighet gentemot varandra, utan rummet mellan dom som expanderar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in