2017-07-02, 14:09
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
Jag har svårt att se hur Östling som 3 dagar innan mordet opererats för en brusten blindtarm hade kunnat röra sig obehindrat i rask takt. Jag har även svårt att se en organiserad verksamhet välja ut en nyopererad som skytt med tanke på riskerna.

Anna Hage tycker jag är ett intressant vittne. Dels är hon i rätt ålder för att kunna göra skarpa observationer, och framförallt är hon nykter. Det som stör mig är att uppgifterna från förhöret med henne på mordnatten är knapphändiga beträffande gärningsmannens utseende. När hon förhörs igen 3:e Mars beskriver hon mannen som bredaxlad och att han har ett litet huvud i förhållande till kroppen. I förhöret den 2:a April säger hon att mannen kan ha haft en kapuschong eller hög krage vilket kan ha gett henne intrycket av att han hade ett litet huvud.

Ska man göra några poliskopplingar utifrån dessa knapphändiga uppgifter så är Thomas Piltz bekant med höga kragar utifrån dom bilder som finns tillgängliga på nätet. Han passar även in på den övriga beskrivningen även om uppgifterna som sagt är knapphändiga.

I ett komplikationsfritt förlopp kan jag tänka att det varit möjligt för Carl Gustaf Östling att ha gjort denna löpning.

I och med att Östling dessutom valt att skriva ut sig själv tycks han ej ha varit allt för medtagen.

Vad menar du skulle ha begränsat Östlings förmåga att springa tre dagar efter operationen?

Begränsades Östling av smärta? Det är sannolikt. Dock finner jag det osannolikt att han begränsats i den omfattande utsträckning att han ej kunnat genomföra löpningen, i synnerhet då han kunnat parera smärtan med diverse opioider.
Citera
2017-07-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
I ett komplikationsfritt förlopp kan jag tänka att det varit möjligt för Carl Gustaf Östling att ha gjort denna löpning.

I och med att Östling dessutom valt att skriva ut sig själv tycks han ej ha varit allt för medtagen.

Vad menar du skulle ha begränsat Östlings förmåga att springa tre dagar efter operationen?

Begränsades Östling av smärta? Det är sannolikt. Dock finner jag det osannolikt att han begränsats i den omfattande utsträckning att han ej kunnat genomföra löpningen, i synnerhet då han kunnat parera smärtan med diverse opioider.

Han opererades akut för en brusten blindtarm vilket även brukar ge komplikationer i form av bukhinneinflamation som är mycket smärtsamt. Vittnen har även bekräftat att han var i dåligt skick samt hade svårt att röra sig dagarna efter operationen. Givetvis finns det inga vetenskapliga eller medicinska omständigheter som ger 100% alibi i detta fall men jag skulle nog hävda att det är nästintill vattentätt. Det viktiga här är att Östlings medicinska kondition möjligtvis ger honom alibi som gärningsman, det utesluter inte att han var inblandad i mordet som sådant.

Dessutom skrev han ut sig själv mot läkarens inrådan vilket väger ganska tungt.
Senast redigerad av Manprinsen 2017-07-02 kl. 17:41.
Citera
2017-07-02, 17:52
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Han opererades akut för en brusten blindtarm vilket även brukar ge komplikationer i form av bukhinneinflamation som är mycket smärtsamt. Vittnen har även bekräftat att han var i dåligt skick samt hade svårt att röra sig dagarna efter operationen. Givetvis finns det inga vetenskapliga eller medicinska omständigheter som ger 100% alibi i detta fall men jag skulle nog hävda att det är nästintill vattentätt. Det viktiga här är att Östlings medicinska kondition möjligtvis ger honom alibi som gärningsman, det utesluter inte att han var inblandad i mordet som sådant.

Ok. Möjligt att han var alltför begränsad i sin rörelseförmåga för att kunnat ha begått mordet. Dock tillräckligt pigg för att lämna sjukhuset mot inrådan.

Hur var Östlings tillstånd på sjukhuset kvällen före mordet samt på morgonen den 28/2?

Om Östling fortfarande var medtagen i den omfattning du påstår tyder det på att han fortfarande hade en infektion i kroppen.

Hade Östling feber på morgonen innan han lämnade sjukhuset?

Östling var en ung man av god fysik med inga övriga sjukdomar som nedsatte hans immunförsvar.

Det är möjligt att Östlings tillstånd var kritiskt då han opererades och att han hade ett infektiöst engagemang av bukhinnan.

Med ett lyckat operationsförlopp och tre dagars återhämtning med intravenösa antibiotikainjektioner finner jag det dock sannolikt att Östling kan ha återhämtat sig tämligen väl.

Jag tror inte att det finns någon medicinskt kunnig som skulle hävda att Östlings tillstånd ger honom alibi som gärningsman. Då skulle ytterligare information om hans hälsotillstånd behöva tillkomma.
Citera
2017-07-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Ok. Möjligt att han var alltför begränsad i sin rörelseförmåga för att kunnat ha begått mordet. Dock tillräckligt pigg för att lämna sjukhuset mot inrådan.

Hur var Östlings tillstånd på sjukhuset kvällen före mordet samt på morgonen den 28/2?

Om Östling fortfarande var medtagen i den omfattning du påstår tyder det på att han fortfarande hade en infektion i kroppen.

Hade Östling feber på morgonen innan han lämnade sjukhuset?

Östling var en ung man av god fysik med inga övriga sjukdomar som nedsatte hans immunförsvar.

Det är möjligt att Östlings tillstånd var kritiskt då han opererades och att han hade ett infektiöst engagemang av bukhinnan.

Med ett lyckat operationsförlopp och tre dagars återhämtning med intravenösa antibiotikainjektioner finner jag det dock sannolikt att Östling kan ha återhämtat sig tämligen väl.

Jag tror inte att det finns någon medicinskt kunnig som skulle hävda att Östlings tillstånd ger honom alibi som gärningsman. Då skulle ytterligare information om hans hälsotillstånd behöva tillkomma.

Jag har tyvärr inte tillgång till hans medicinska journaler vilket hade gett detaljerade svar på dina frågor. Det står dig givetvis fritt att dra dina egna slutsatser gällande hans lämplighet som gärningsman utifrån den information som finns. I dagsläget finns det ingen som sitter med facit till hands.

Personligen tycker jag det känns tämligen långsökt att Östling givet sin medicinska kondition skulle väljas ut som skytt i en mordgrupp. Vapenleverantör eller kommunikatör kan han mycket väl ha varit.
Citera
2017-07-02, 18:27
Medlem
DjungelJenss avatar
Citat:
Jag har tyvärr inte tillgång till hans medicinska journaler vilket hade gett detaljerade svar på dina frågor. Det står dig givetvis fritt att dra dina egna slutsatser gällande hans lämplighet som gärningsman utifrån den information som finns. I dagsläget finns det ingen som sitter med facit till hands.

Personligen tycker jag det känns tämligen långsökt att Östling givet sin medicinska kondition skulle väljas ut som skytt i en mordgrupp. Vapenleverantör eller kommunikatör kan han mycket väl ha varit.

I detta måste jag hålla med dig. Om mordet är väl planerat med flera involverade känns det osannolikt att Östling valts ut som den som skulle avlossa skotten och sedan fly mordplatsen.

Östlings hälsotillstånd förhindrar kanske inte att han kan ha avlossat skotten och därefter flytt brottsplatsen, dock borde en annan skytt ha varit ett lämpligare val.
Citera
2017-07-02, 18:41
Medlem
DjungelJenss avatar
En annan sak jag är lite nyfiken på är placeringen av skandiahuset. Jag har själv mycket begränsad kunskap om området runt Sveavägen. Finns det fönster inne på skandiahuset som vetter mot Sveavägen och biografen där Stig Engström kan ha haft uppsikt över när Olof Palme lämnat biografen?
Citera
2017-07-03, 11:30
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Skulle CGÖ, med (ny)opererad blindtarm, kunna ha varit den som sprang förbi Zahir och Nieminen på David Bagares gata?

Kanske. Löparen där beskrevs väl som "hukande". Typiskt för en som har ont i magen om man skall förflytta sig.
Det har tidigare nämts i tråden att det inte finns någon observation som kopplar mannen på David Bagares gata med mördaren, alltså, ingen har sett hela flyktvägen. Jag själv har ju varit inne på 2 personer som varit aktiva rent operativt på östra sidan om Sveavägen. En hypotes, förståss. Men jag hade ju tänkt mig någon annan än CGÖ som rymt för sjukhuset samma dag. Men visst, han passar ju annars in fint. Tillgång till lägenhet i området och allt. Det finns också en uppgift från en taxichaffis att han skulle ha kört en karl som såg ut som CGÖ från det här området strax efter mordet. Den uppgiften kom dock in först efter att CGÖs bild kom i tidnignarna, och chafisen hade INTE hört av sig tidigare till utredningen om körningen vilket gör att jag ser tipset som "sannolikt uppdiktat".
Citera
2017-07-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Kanske. Löparen där beskrevs väl som "hukande". Typiskt för en som har ont i magen om man skall förflytta sig.
Det har tidigare nämts i tråden att det inte finns någon observation som kopplar mannen på David Bagares gata med mördaren, alltså, ingen har sett hela flyktvägen. Jag själv har ju varit inne på 2 personer som varit aktiva rent operativt på östra sidan om Sveavägen. En hypotes, förståss. Men jag hade ju tänkt mig någon annan än CGÖ som rymt för sjukhuset samma dag. Men visst, han passar ju annars in fint. Tillgång till lägenhet i området och allt. Det finns också en uppgift från en taxichaffis att han skulle ha kört en karl som såg ut som CGÖ från det här området strax efter mordet. Den uppgiften kom dock in först efter att CGÖs bild kom i tidnignarna, och chafisen hade INTE hört av sig tidigare till utredningen om körningen vilket gör att jag ser tipset som "sannolikt uppdiktat".

Den hukande löpstilen kan ju även tänkas bero på att personen i fråga inte vill visa sitt ansikte för potentiella vittnen.
Citera
2017-07-03, 13:57
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Den hukande löpstilen kan ju även tänkas bero på att personen i fråga inte vill visa sitt ansikte för potentiella vittnen.

Ja, det är ju den förklaring som är den allmänna. Och kanske mest sannolika. Lite amatörmässigt dock. Vem lägger man mest märke till; en som uppenbart försöker gömma sig, eller en som bara joggar på längs gatan utan vidare?

Svårt att veta vem det var på David Bagares gata. Mördaren eller någon medhjälpare? Knappast någon tillfällig person i alla fall. Dom flesta icke-kriminella skulle väl höra av sig till polisen och berätta att vitnena sett fel person? I alla flal om man kunde styrka att man inte hade med mordet att göra. Kunde man inte styrka det var det nog säkrast att hålla låg profil, vilket fallet Christer Pettersson tydligt visar. Men jag tror att vid 1986 så var allmänhetens förtroeden för polisen så stort att dom flesta skulle ha hört av sig.
Till och med en kriminell karl hörde ju av sig till utredningen om sina iaktagelser, trots risk att råka illa ut.
Så, sammantaget så talar egentligen allt för att personen som observerades på David Bagares gatan, liksom hukandes, var involverad i mordet, på ett eller annat sätt.
Citera
2017-07-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Nu har jag också bläddrat litet i Hedbergs En Oväntad Vändning. Jag tycket inte boken verkar särskilt välskriven och resonemanget påminner mest om Krantz resonemang. Men det finns en detalj som intresserar mig. I boken finns det ett antal brev och pm skrivna av Ulf Lingärde omtryckta. Dessa sägs ha skrivits till Grk respektive (i ett fall) privat till Ingabritt Ahlenius.

I brevet till Ahlenius (skrivet 1998) uppger Lingärde att AGAG visserligen var verksamma under mordnatten, men att de arbetade för säks ryssrotel med att spana på en hög militär som misstänktes för samrörer med Ryssarna. Mordnattsoperationen kallades för "Operation Morgonrodnad". Militären sägs ha varit pensionär 1986, men "betydligt högre uppsatt" än Wennerström. Så här skriver Lingärde bla

"Männen hade alltså inget med mordet att göra. Men vem skulle tro dem? Det var en riktig höjdare på Bergsgatan, då hela toppgarnityret gjorde sina personliga förberedelser inför Operation Morgonrodnad, samtidigt som den ovetande ryssroteln arbetade ute på fältet i tillslagsområdet."

För mig aktualiserar brevet fyra frågor:
1) Är brevet verkligen autentiskt?
2) Lingärde uppger att Ahlenius i "dagspressen" 98-02-28 skall ha uttalat sig om iakttagelser av poliser vid samband med mordet. Jag har inte hittat något uttalande av Ahlenius den dagen. Är det någon som vet vilken artikel han syftar på?
3) Är Operation Morgonrodnad bekant från något annat sammanhang? Dvs finns det någon som helst av Lingärde oberoende bekräftelse på att en sådan här operation ägt rum?
4) Vad fanns på Bergsgatan? Den höge militären?

Först vill jag bara berätta att litentuvan inte har något som helst med Hedberg eller boken "En Oväntad Vändning" att göra. Jag har inte heller läst boken men tycker den har ett fräsigt omslag.

Nu till "Operation Morgonrodnad" . Hittade en teaterpjäs från 1976 med samma namn av "Fria Proteatern" dessa nyttjade Scalateatern mellan 1974-1990.
Detta kan ju verka synnerligen trivialt, men om vi nu diskuterar KGB frontar och subversiva verksamheter så blir plötsligt Scalateaterns address synnerligen intressant, nämligen Wallingatan 34. Om det kanske klingar bekant?

Se denna pikanta affish http://www.affischerna.se/progg_poster/operation-morgonrodnad-2/?cat=progg_posterartist&order=helena-henschen&y=

För övrigt släppte "Fria Proteatern" singeln "IB, ÖB och SÄPO" (singel) även den 1976.
Citera
2017-07-03, 16:58
Medlem
Saknar en del profiler i tråden.
Boboslacke
QEVeritas
Styckjunkaren

Sedan undrar man ju vad som kommer hända med det manuskript PG Näss har lämnat efter sig?
Kuppövning, AGAG, Operation Morgonrodnad, Knarkspan.... börjar bli trångt på Sveavägen
Citera
2017-07-03, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nej, Rimborn missförstod inte. LP berättade en halvtimme efter mordet att hon sett 2 gärningsmän. Spontan berättelse.

En av männen hon såg var AB. Bullig täckjacka, kort hals.

Hon kan även ha associerat till Nicola F som också hade bullig täckjacka och (extremt) kort hals.

LP såg i verkligheten inte mördaren annat än bakifrån springande in på Tunnelgatan. Därför är hennes utpekande av CP utan värde för utredningen.

Inget vittne som passerade Dekorima 23.13-23.20 såg någon person där. Alltså anlände GM mycket sent till mordplatsen, kanske så sent som 23.20.20.

Det finns alltså anledning att fundera över GM:s agerande. Valde han att gå över Sveavägen precis innan paret Palme kom fram till reklampelaren strax norr om mordplatsen? Så säger faktiskt IM, även om han är svävande. Men han säger att han såg GM strax innan paret Palme kom fram till Dekorima. Inte dessförinnan.

IM såg sig omkring. Hade inte fullt fokus på Dekorima och GM. Vandrade med blicken. Naturligt. Ingen anledning att fokusera just på Dekorima. Såg händelsen sent.

GM professionell. Attackerade bakifrån. Ett välriktat direkt dödande skott. LP nära att bli mördad. Skilde 5 mm mellan liv och död. Samma punkt. Mitt emellan skulderbladen.

GM gick från passivitet till våld tillbaka till passivitet på 5-10 sekunder. Skicklig. Sinnesnärvaro.

Valde en utifrån förutsättningarna vettig mordplats. Bestämde sig när paret Palme gick över gatan ca 23.18.

Flydde skickligt. Nieminen oklar. Men trolig som vittne.

Vem skulle annars ha sprungit där direkt efter mordet?

Det rörde sig många i området som av olika anledningar helst inte ville träffa på polisen. Mannen som YN ser tror jag inte har med mordet att göra. Mördaren hade redan passerat. Någon medhjälpare till mördaren tror jag inte heller på eftersom jag tror helt klart att mördaren var ensam operativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in