Citat:
Ursprungligen postat av
Liberty75
Precis så här har mina tankar gått. Varför lägger man ut en "efterlysning" med fel kläder och använder sig av de sämsta fotona man kan hitta?? Mamman säger att han inte varit hemma mycket och därför har de inga bättre. Men det ligger bra foton på Patriks egen facebooksida. Inte heller kan de ge rak info om t ex var väskorna hittades, det tog flera veckor. De har verkligen försvårat letandet. Varför?
Pappans ord: "Det är ju världens story. En ung skötsam kille går in i väggen och blir deprimerad och ska åka hem och få hjälp. Går av på fel station och får en förmodad psykos och blir så förvirrad att han inte hittar hem och drar runt i mellansverige och försöker överleva nu i 5 veckor. Samt att inte en enda människa känner igen och kan ta hand om honom så han kommer in och får vård."
Och hur **** vet pappa att Patrik drar runt i mellansverige och kan inte hitta hem?!! Det här är ju en fabricerad sanning.
Mina spekulationer: Patrik vill inte alls hem, han vill bara försvinna ett tag. Han ber någon kompis hämta upp i Hallsberg, säger till mamman att "orkar inte med er mer, nu drar jag!" vilket vittnen hört. Därmed letar inte polisen mer. Patrik hämtas upp (på baksidan av stationen där det är nästintill folktomt), de dumpar resväskan, plockar på vägen ut det han behöver från ryggsäcken (mobil, plånbok, kanske fler saker?) och slänger ut väskan genom bilfönstret. Nu gömmer han sig hos kompisen tills hysterin avtar. Om han bestämt sig för självmord, varför ta med sig rullväskan från tåget?? Tror faktiskt Patrik vet precis vad han gör. (Hoppas, hoppas!!)
Eller hur, Patrik?

Tror du verkligen att en kompis skulle ställa upp på allt det här, med tanke på den massmediala uppmärksamheten som varit?
En kompis som inte skulle gå att spåra? Någon som ingen annan känner till? För man har ju sagt att han inte hade några kontakter i Hallsberg så vitt jag vet.
Och sen då?
Hur ska Patrik komma tillbaka till samhället hade de tänkt? Efter det här. Om det var jobbigt innan, kan man ju gissa hur det kommer bli sen.
Jag kan tycka att föräldrarna är väldigt naiva som tror att Patrik är vid liv ännu och vem skulle inte vara det som förälder i deras situation, men det betyder ju inte att de med flit valt de sämsta bilderna (fast märkliga är de, fattar inte heller valet).
Patrik är ju ändå vuxen, 22 år och de är inte säkert att de hade så mycket bilder som var nya och tillräckligt tydliga för en efterlysning i brådrasket. Polisen kunde hjälpt föräldrarna med tips om facebook-bilder eller bilder från kompisar, tycker jag.
Vad gäller kläderna, kanske föräldrarna inte läst den detaljen så noga. I en sådan här stressad situation som de är i, kan man mycket väl missa en sådan detalj, lägger mycket i händerna på dem som är snälla och hjälper till. Man kunde ju tycka att den som skrev efterlysningen på Facebook gruppen borde ha dubbelkollat detaljerna!
För inte var väl klädmissen på polisens eller Missing Peoples efterlysning? Polisens strategi är säkert väl underbyggd, vad man vill lägga ut för information eller inte.
Hitta Patrikgruppen har ju ingen upparbetad organisation, ledning, erfarenhet eller utbildning som Polisen, Missing People eller FIKK har. Då blir det som det blir, kan man säga. Det blir lätt en soppa av allt, trots den goda viljan. Och soppa har det blivit.