2017-07-02, 22:30
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Fortfarande bara jag som reagerar på varför JM har ett behov att tala om att hennes engelska är glömd?

Hon garderade sig med att hennes vänsterarm hade drabbats pga hennes påstådda stroke (nedsatt funktion) - MR var vänsterhänt och det var tydligt att knivhöggen hade utförts av en vänsterhänt.

För att förstå JM så måste man försöka förstå hennes tankegång och hennes driv. En av hennes drifter var ju förrutom det självvklara, ekonomisk vinning, även att eliminera folk som på något sätt störde hennes verksamhet. Må hända att vi talar om vardagsliv men för JM så var det folk som synade henne och de skall bort.
Vad gällde språk och arm så finns det ett djup där som jag inte finner någon annan här inne snuddat på planering av alibi/ursäkt.

Som jag tidigare nämnt så tog ju AP imovan som JM skaffat för honom. Det framgår ur förhör med NL. Inte helt uteslutet att det var just det som knocka honom.

För att återgå till språket - JM påstådda brist av -

JM är övertydlig med hur mycket alkohol AP konsumerat enligt obduktion. Samtidigt så vet vi om att han har mag och tarm problem. Flera personer vittnar om att AP inte förtär överdrivet med alkohol.
Det finns mediciner som faktiskt höjer promillehalten (skall iförskaffa för nästa fest )

Jag hade svårt att finna detta på svenska men relativt enkelt på engelska.... JM som har "förlorat" sin engelska har ju naturligtvis inte sökt på detta.

Anar att rättsläkaren, bakom stängda dörrar kan mycket väl ha avslöjat både zopiklon samt magkatarr/sår mediciner

'Medications Increasing Alcohol Blood Levels Several drugs including some anti-ulcer drugs (see below) can impair alcohol metabolism thus resulting in higher blood alcohol levels.'

http://www.worstpills.org/public/page.cfm?op_id=416

Det går så fort i tråden här, hinner ju inte svara eller kommentera på alla de inlägg som man skulle vilja , hem och familj har ju fått förfalla ett tag också, under de spännande rättegångsdagarna så ligger en del efter med städning m.m.

Jo, jag har reflekterat över att det var en mycket märklig kommentar. Det har legat och skavt i mitt bakhuvud, men sedan har så många bra uppslag presenterats i tråden, så jag har inte hunnit hinna till den biten. Den är liksom den där pusselbiten man inte har en aning om vart den hör, i början, en blå-himmel-bit.

Sedan tänkte jag också på om det fanns droger som kan förstärka alkoruset, men hann inte längre pga jättebra och många uppslag i tråden.

Alvedon och kodein också, kanske, i större doser.

Men för mig är det ett rätt stort problem att han för det första skulle frivilligt vara helt ensam med JM, för det andra dessutom åka till Granliden i hennes bil helt utan att själv kunna åka därifrån om det blev bråk och otrevligt, för det tredje hade GM och AM sagt att han inte fick vara på Granliden (vet ej om det framfördes till Aki av dem personligen dock), men inte omöjligt. För det fjärde verkar han inte ha meddelat Nadja om att de inte kommer och/eller varför de inte kommer.

Akis anhöriga har ju samstämmigt sagt att han absolut inte ville vara ensam med JM, och det umgänge med tvillingarna som skulle vara den dagen han dog, var bestämt att tvillingarna skulle överlämnas på offentlig plats. Sedan så skulle väl Aki åka tåg till Nadja med tvillingarna för umgänge över helgen. Jag är inte tvärsäker på detta, men jag tror att det står i någon artikel tidigt i tråden, omkring tiden för att hans "olycka" faktiskt till slut skulle synas av åklagare.

Enligt Akis anhöriga var det endast EN han möjligen litade på, och det var DB.

Aki själv var ju övertygad om att JM hade drogat honom i lönn tidigare, och han borde ju ha fattat att det hänt flera gånger, om inte annat om han varit utslagen fredag-tisdag en gång......man undrar ju vart helgen tog vägen förr eller senare, och då bör man ju förstå att man blivit drogad.

Man vistas inte ensam med en person som tidigare tvångsdrogat en, man tar inte emot mat eller dricka. Speciellt inte om man ska hämta sina 2-åringar för umgänge, eventuell lönndrog kan ju slå ut en på tåget och tvillingarna utan kapabel vuxen. Och man åker absolut inte ut i ensliga skogen och sover över med en som tidigare förgiftat/drogat en med en okänd injektion, dessutom utan egen bil att kunna fly i, om det skulle behövas.

Undrar om JM hade tillgång till något annat hus i närområdet, hon verkar ju ha köpt och sålt villor som en annan byter trosor. Eller något hus som JB, JJ eller DB hyrt kort som semesterhus med pool, kanske inomhuspool. Betalt med kontanter, eller fysisk insättning på uthyrarens bankkonto? I detta hus kan ju "mördarna" under tiden och/eller sedan ha festat på den berömda entrecoten och alkohol. Eventuella grannar hade nog inte brytt sig så mycket, bara varit irriterade över oljudet, men festen avslutades rätt tidigt på kvällen i alla fall, och den "fullaste" (döde) personen bar de ut i bilen för skjuts "hem" (fast till Granliden och dump i Hjälmaren). Och om flera håller i och trycker ned han under vattnet i mitten av poolen (i lealöst drogat tillstånd) så blir det kanske inga avvärjningsskador

Det blev en ny teori där, hahaa.

Uppstår det likfläckar saktare eller kanske inte alls, om man kan hålla kroppen flytande i ett par timmar i en pool ? Och om flera håller i och trycker ned han under vattnet i mitten av poolen (i lealöst drogat tillstånd) så blir det kanske inga avvärjningsskador

Faan att det inte gjordes en ordentlig rättsobduktion när han hittades

Fast nu försvann det där med att JM "glömt" sin engelska igen, hahaa.
Citera
2017-07-02, 22:32
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den delen har jag personligen inga större bekymmer med, den känns nästan enklast.
Hon har nog lurat honom flera ggr innan med falska löften och med barnen som vapen och mina tankar om motiv är följande:
Aki sitter i en rävsax pga tvillingarna och en komplett galen JM.

Med sin manipulativa förmåga lägger hon an all sin charm, beter sig som en oskuldsfull bimbo och övertalar hon honom att följa med en sista natt på Granliden med familjen. Med barnen som vapen, dvs att hon redan berättat att de ska fira pappa, så följer han med för att inte göra dem besvikna.
Hon kan även ha sagt att det är en sista familjär tillställning, att hon tänker gå med på skilsmässa.
Aki faller till föga och följer med och han hoppas samtidigt att det är sant - han står ut en sista natt ihop med JM.

Han verkar inte vara den utåtriktade personen - han beskrivs introvert och med det följer mycket grubblande snarare än att prata öppet och skicka signaler om hjälp.
Hans vacklande fram och tillbaka verkar indikera att han inte vågar ta steget rätt bort från JM, hon har en hållhake på honom och jag kan som sagt inte se annat än barnen.
Med tanke på att han är död så var hans farhågor de facto av allvarlig karaktär.

Vettiga kläder vet jag inte vad du menar - hans bag stod i köket. Han pratar med Nadja via messenger vilket de brukade.

Om jag förstår dig rätt så menar du att han hård-duperades / pressades till att gå med på att åka med till Granliden och jag håller med om att det också är ett tänkbart scenario. Det finns lite olika vittnesmål som pekar i olika riktningar, någon har sagt att han skulle hämta barnen i Etuna och någon annan att de skulle hämtas i sommarstugan. Kan också vara efterhandskonstruktion då vittnen blev kontaktade av JM. Bl.a. den finska grannen M verkar mer än lovligt svajig. Eftersom Aki inte hade egen bil blir det jäkligt meckigt för honom att ta sig från Granliden till Flen med barnen så i så fall borde någon ha lovat honom skjuts, åtminstone till tåget.

Precis som Marie-Antoinette så känns det för mig ganska långsökt att en man som var livrädd för sin fru och misstänkte att hon försökte döda honom skulle följa med till en enskild stuga. Han hade faktiskt polisanmält henne tidigare för narkotikainnehav vilket är ett tämligen beslutsamt och drastiskt tilltag. Så i detta läge borde han väl vågat ringa polisen direkt eller på något sätt försökt fly och larma medan de fortfarande var i Etuna, om han haft den möjligheten? Om din teori stämmer så kan han knappast ha upplevt någon överhängande livsfara.

Vas gäller kläderna så tänker jag på tröja och shorts som han hittades med, vad som fanns i bagen får vi väl aldrig veta.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-02 kl. 22:40.
Citera
2017-07-02, 22:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
tarvligt argument från dig på en undran som alla utanför tänker. Hur fan kan Anki begära medhörning på JM men inte på MR?
Vilken cirkus. Vilket spel påklappat av åkl. Go mormor, go Anki tänker dessa.

Lotta I fick frågan varför mormor kramade henne i väntan på att sätta sig i båset och även kramar efter. Hennes svar var "mormor erbjöd detta fast vi aldrig träffats". Ser du inte att detta är registrerat av arrangörer och ej naturligt återkom så förklarar jag närmare.

1) i jämförelse med att ha fått ett beställningsmord från sin dotter utfört på sig och ventilerat i offentlighet och riksmedia så framstår ett överfall av en inkräktare vilken som helst som en västanfläkt. Vad är bekymret där? Omognad och dålig inlevelseförmåga?

2) AM är målsägande i rättegången och har ett intresse av att sanningen kommer fram och att vittnen, som är kallade och ålagda att komma (och ta ledigt etc), känner sig trygga i sina roller som vittnen. Och kan vilja visa uppskattning för det besvär som "Möllers" tvingar dem att genomgå. När vittnen ska vittna mot målsägandens dotter kan detta ha ssk betydelse eftersom det kanske inte är så lätt för vittnet att säkert veta i förväg vad man vågar säga och inte säga med tanke på vad det får för konsekvenser för målsäganden och hennes dotter. Och för vittnet givet det beskydd som målsäganden varit under. Dessutom: folk tycker om att prata, samhället är litet och möjligen är de bekanta (eller borde varit) sedan tidigare. De kommer stöta på varandra i framtiden.

Dessutom: det är väl finfint om AM får lite betydelse i familjen efter att GM gått bort, och med tanke på de luckor i familjen som måste fyllas, och det rykte och den självkänsla som kommer behöva repareras så är det väl behövligt med lite samlande brösttoner och vad det kan vara för att betona att livet ändå måste gå vidare. De har många jobbiga år framför sig. Finns inget att säga.

Nu "skiter" jag personligen i personerna ifråga och ser ingen anledning att särbehandla dem, och vet inget och vill inte veta ngt om dem. Jag kan alltså inte heller hylla eller racka ner på saker som sker eller inte sker där under rättegången. Så jag ser mig som bra mycket mer objektiv än de som skriker om AM:s blod och allt vad det kan vara. Och de som likt likmaskar möjligen kan spekulera i ekonomiska fördelar beroende av hur olika saker faller ut. Möllers födde ett monster och den moraliska eller mänskliga skuld de kan ha däri har de fått betala för med råge. Sen finns det alldeles säkert andra krafter i omlopp som kan ha sin del i ansvaret, och som kanske hade kunnat göra annorlunda vid vissa tidpunkter. Det är inte så lätt att sia om. Men det är också därför som man juridiskt sett själv måste vara ansvarig för sina egna handlingar: för att inte bli provocerad att begå lagbrott av värsta slag för att någon peggat upp en boll med påskriften "8 miljoner". Slår jag till den så kanske jag vinner det som det står på den? Advokaten säger: "prova!"
Citera
2017-07-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är lite för trött för att se exakt vilken fil du menar. Kan ju inte se vad filerna heter eftersom de är förkortade. Med utgångspunkt från den här sidan får du gärna beskriva vilken det är.

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fminfil.org%2Fn0O9C6b5b4% 2FProtokollbilaga_2017-02-09__Dialogfo_rho_r.pdf
Citera
2017-07-02, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Haha, bra att du står ut och svarar! Men varför utesluter du Propavan och Theralen? Jag kan gå i god för att man är inte människa utan en zoombie av Propavan. Det var något av det värsta jag varit med om, rena hästmedicinen, absolut inte gjord för människor. Vem som helst kunde ta tag i mig och föst omkring mig hit och dit och den satt i. Alltså den narkotikaklassade zopiklon var ju ingenting, men propavan, den är f*n gjord för elefanter

Jag står väl upp för Propavan då! ;-)

Jag vet flera som säger som du. Helt nockade dagen efter.

Njae... Däremot, någon form av "hang over" långt in på nästa dag. Men de har sovit en längre stund iaf.

En person, som överdoserade Propavan beskrev, hallunicationer, seghet och oförmåga att röra sin kropp. Den hängde inte med. Ett regelbundet blommönster uppbådade sig om personen fäste blicken mer än 30 sek, på någonting. Krypningar i benen och lång biverkningstid. Kan vakna till några timmar efter intaget men somnar om ganska lätt.

Men Imovane/Zoplikon/Stilnoct är en annan typ av preparat. Snabbverkande, när de verkar: "Smadang". Djupsömn under 4 - 6 h.

Därför kombinerar man ofta: 1 Zoplikon med 1 -2 Propavan till behövande.
Citera
2017-07-02, 22:44
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Detta är en artikel utgiven av Universitätkliniken i Düsseldorf. Betydligt fler tyskar än svenskar drunknar varje år eftersom de helt enkelt är så många gånger fler, varför Uni.Klinikens uppgifter förenklat torde vara sådär 8 ggr mer tillförlitliga om man enbart skulle se till antalet fall.

Enligt artikeln tar man upp fyndet av kiselalger. Man uppger att dess värde vid drunkningsutredningar är omstritt och inte har tillräckligt bevisvärde i rättsliga utredningar för att man med säkerhet skulle kunna bevisa drunkning. Därvid kan det inte användas som bevis i domstol.

"An dieser Stelle bieten sich ein paar Worte zu den Kieselalgen oder Diatomeen an. Es sind in jedem Gewässer vorkommende Einzeller. Die zu Grunde liegende Überlegung ist die, dass Diatomeen beim Ertrinkungstod über die Lungen in den großen Kreislauf gelangen und hier z.B. in parenchymatösen Organen wie Leber und Niere nachgewiesen werden können. Auch wenn dieser Nachweis von einigen Autoren als vitale Reaktion aufgefasst wird, kommt diesem Diatomeen-Nachweis lediglich Hinweischarakter zu. Die Diatomeenprobe ist umstritten und hat für strafrechtliche Zwecke, d.h. Nachweis eines Ertrinkens mit an Sicherheit grenzender Wahrscheinlichkeit, keinen ausreichenden Beweiswert.

Jag tror att det här är så det har gått till, skulle gissa på att MRs berättelse om vad JJ sagt stämmer, Aki har rivit JJ när det hände. Och med tanke på det osäkra fyndet av kiselalger - är det mycket möjligt att Aki faktiskt drunknade som ovan. Keep it simpel - detta är den enklaste förklaringen.

JM åker dit - för man kommer hitta JJs blod under Akis nagel om mängden räcker för analys.

Väldigt intressant, för det du tar upp här kommer JM:s advokat att ta upp under Hovrättsförhandlingen. Så det är bra att ha så mycket hårdfakta som möjligt och inga önskedrömmar.

Det kommer att bli väldigt svårt att visa att en (såvitt vi vet nu) icke drogad Aki blev dränkt i en barnpool utan motvärnsskador. Det är bättre att veta nu vad som kommer att hända om ungefär en månad en att leva i en förvillelse och försöka hitta konstigheter som att han blivit dränkt i en låda.

Det räcker inte. Även om vi och de flesta andra är övertygade om att han mördades, så finns ingen gärningsbeskrivning. Så alla teorier om hur det kan ha gå till är bra och lika bra är det att veta att försvaret (av självklara skäl) kommer att tillkalla expertis från utlandet som det du beskriver ovan.
Senast redigerad av why123 2017-07-02 kl. 22:47.
Citera
2017-07-02, 22:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Enligt Akis anhöriga var det endast EN han möjligen litade på, och det var DB.

Uppstår det likfläckar saktare eller kanske inte alls, om man kan hålla kroppen flytande i ett par timmar i en pool ? Och om flera håller i och trycker ned han under vattnet i mitten av poolen (i lealöst drogat tillstånd) så blir det kanske inga avvärjningsskador

Faan att det inte gjordes en ordentlig rättsobduktion när han hittades

Läst igenom mina gamla protokoll och läroböcker samt googlat runt.

Likfläckar bildas initialt i botten av en kropp där mot-trycket inte är så stort. Ex i svanken, halsen, knäveck. Finns även likfläckar ex i tarmarna som kan upptäckas vid obduktion. Likfläckarna uppstår inom några timmar och kan masseras och tryckas bort, helt eller delvist, upp till 15 timmar efter döden, därefter är de permanenta.
Om någon drunknar t ex i ett badkar med vatten brukar likfläckarna uppstå på kroppen i höjd med vattennivåns linje.

Kroppsläge på en drunknad i vatten är nästan alltid magläge. Har att göra med att lungor trots allt innehåller luft liksom även viss luft i magsäck och tarmar, samtidigt som armar och ben är tunga utan någon luft. Armar och ben hänger då ner samtidigt som ryggdelen där lungorna sitter flyter högre. Det är lättare för armar, ben och huvud att falla och vika sig framåt samtidigt som själva kroppen kommer högre av luften i ex lungorna - den hamnar i magläge.
Att ligga på rygg är således ovanligt för en drunknad kropp.

Dock skulle ju detta kunna förklaras med att Aki faktiskt trycktes ner bakåt när han hade puttats i från båten. Om det var grunt där han hävdes i går det ju att trycka ner honom när han försöker komma upp, svårt för honom att att simma iväg. Han kan ju också hållits fast under vattnet, tryckts ner med den där åran(?)som inte låg i årtullen. När man gjort detta mot Aki har sannolikt mördarna gått ur båten vid bryggan/bryggspången - var ju nära - och puttat ut båten.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-02 kl. 23:10.
Citera
2017-07-02, 22:56
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Väldigt intressant, för det du tar upp här kommer JM:s advokat att ta upp under Hovrättsförhandlingen. Så det är bra att ha så mycket hårdfakta som möjligt och inga önskedrömmar.

Det kommer att bli väldigt svårt att visa att en (såvitt vi vet nu) icke drogad Aki blev dränkt i en barnpool utan motvärnsskador. Det är bättre att veta nu vad som kommer att hända om ungefär en månad en att leva i en förvillelse och försöka hitta konstigheter som att han blivit dränkt i en låda.

Det räcker inte. Även om vi och de flesta andra är övertygade om att han mördades, så finns ingen gärningsbeskrivning. Så alla teorier om hur det kan ha gå till är bra och lika bra är det att veta att försvaret (av självklara skäl) kommer att tillkalla expertis från utlandet som det du beskriver ovan.

Då har på pricken rätt! Håller helt med!
Det är det här som är problemet - allt talar för att JM mördade eller organiserade mördandet av Aki - men det måste gå att visa. Och det gör det tyvärr inte
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-02 kl. 22:58.
Citera
2017-07-02, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag är lite för trött för att se exakt vilken fil du menar. Kan ju inte se vad filerna heter eftersom de är förkortade. Med utgångspunkt från den här sidan får du gärna beskriva vilken det är.

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)

Helt otroligt. Helt plötsligt gick det.
Jag har gjort sökningar nu. Ingen större framgång. Eller så alldeles för stor framgång lol
Det är så sent nu. Får kolla mer sedan. "Tvillingarna" gav många träffar.
Citera
2017-07-02, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Såklart hon får men det kan ses lite udda att mormor vägrar vittna inför den "anstiftande" dottern men gladeligen sitter i samma rum som den som huggit sönder och samman hennes make och nästan henne själv. Känns inte äkta utan mera som ett arrangemang på fejkad rädsla och egna agendor påhejad av målsägande och åk.

Gladerligen?

Varför tillför du henne epitet som ingen annan ser?

Fortfarande är inte AM åtalad/anklagad för någonting. Vart vill du komma?

Jag känner, personligen att JM aldrig ska ut i samhället igen. Jag oroar mig för hennes barns säkerhet. Barnen går allid först.

Du kanske tycker en mamma kan begära att barnen ska ta på sig mord/ be sina barn att hjälpa till att mörda någon. Jag gör det inte. Mammor är dom som alltid älskar en. Inte allt man gör och allt man säger. AM vet att JM är farlig för sina barn. För hon har mördat sin man och sin egna pappa. Klart som fan att hon tycker det är bäst Johanna Möller är inlåst. Ska hon få mörda barnbarnen också?

Normalstörda familjer skyddar varandra. Man ber ALDRIG någon i familjen att mörda varandra. JB/DB vet inget annat.Men det gör jag. Alla borde skydda Johanna Möller nu, hela familjen. Se till att hon får hjälp. Blir inlåst Ser till att hon aldrig mer kan mörda/beställa mord på någon.

Eller hur tänker du?
Citera
2017-07-02, 22:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Läst igenom mina gamla protokoll och läroböcker samt googlat runt.

Likfläcker bildas initialt i botten av en kropp där mot-trycket inte är så stort. Ex i svanken, halsen, knäveck. Finns även likfläckar ex i tarmarna som kan upptäckas vid obduktion. Likfläckarna uppstår inom några timmar och kan massaras och tryckas bort, helt eller delvist, upp till 15 timmar efter döden, därefter är de permanenta.
Om någon drunknar t ex i ett badkar med vatten brukar likfläckarna uppstå på kroppen i höjd med vatten nivån

Kroppslägepå en drunknad i vatten är nästan alltid magläge. Har att göra med att lungor trots allt innehåller luft liksom även viss luft i magsäck och tarmar, samtidigt som armar och ben är tunga utan någon luft. Armar och ben hänger då ner samtidigt som ryggdelen där lungorna sitter flyter högre. Det är lättare för armar, ben och huvud att falla och vika sig framåt samtidigt som själva kroppen kommer högre av luften i ex lungorna - den hamnar i magläge.
Att ligga på rygg är således ovanligt för en drunknad kropp.

Dock skulle ju detta kunna förklaras med att Aki faktiskt trycktes ner bakåt när han hade puttats i från båten. Om det var grunt där han hävdes i går det ju att trycka ner honom när han försöker komma upp, svårt för honom att att simma iväg. Han kan ju också hållits fast under vattnet.
Du, hur blev det bara 3 kiselalger då?
Citera
2017-07-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Gladerligen?

Varför tillför du henne epitet som ingen annan ser?

Fortfarande är inte AM åtalad/anklagad för någonting. Vart vill du komma?

Jag känner, personligen att JM aldrig ska ut i samhället igen. Jag oroar mig för hennes barns säkerhet. Barnen går allid först.

Du kanske tycker en mamma kan begära att barnen ska ta på sig mord/ be sina barn att hjälpa till att mörda någon. Jag gör det inte. Mammor är dom som alltid älskar en. Inte allt man gör och allt man säger. AM vet att JM är farlig för sina barn. För hon har mördat sin man och sin egna pappa. Klart som fan att hon tycker det är bäst Johanna Möller är inlåst. Ska hon få mörda barnbarnen också?

Normalstörda familjer skyddar varandra. Man ber ALDRIG någon i familjen att mörda varandra. JB/DB vet inget annat.Men det gör jag. Alla borde skydda Johanna Möller nu, hela familjen. Se till att hon får hjälp. Blir inlåst Ser till att hon aldrig mer kan mörda/beställa mord på någon.

Eller hur tänker du?
Jag tänker att Anki tänker inte som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in