2017-07-02, 21:14
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Lägg därtill fup där JM säger att han är INTE knarkare men använder valium och sömntabletter

https://www.d0pe.se/domarpdf/Sommarstugemordet-Arboga/Huvudprotokoll/Huvudprotokoll__5000-K1381959-16__Sta_mpling_till_mord.pdf

Ja, tack för det du! Då går det att helt avföra Imovane! Använde han dessutom benso så går det faktiskt inte att knocka honom med Imovane.

Jag tror inte på benso och absolut inte på bensoderivat, det är något annat vi söker.. Det troliga är att det vi söker efter är så enkelt att det inte finns med på något drogtest därför att ingen missbrukare får ett rus av det.
Då kommer vi bort ifrån allt narkotikaklassat och börjar leta där..

Jag har ett förslag, som jag sa tidigare så är läkare restriktiva (ja, personligen tycker jag det är löjligt) med att skriva ut "beroendeframkallande mediciner". Att jag medvetet skriver på det sättet är för att de mediciner läkare ger framförallt till äldre men även yngre är fruktansvärda. Jag hade en äldre familjemedlem som dog, hon hade fått utskrivet Propavan. Som jag skrev tidigare har jag haft problem med sömnen så jag gick in och kolla på fass om detta var något narkotikaklassat som jag absolut inte skulle röra. Men så var inte fallet, så jag tog en tablett och visst sov jag. Saken var bara den att jag sov så djupt och dagen efter var jag så omtöcknad att jag omöjligt skulle kunna gå ner till affären och handla.
Detta är den medicin våra äldre får, nu kan jag inte alla, men jag vet en till..
Citera
2017-07-02, 21:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ditt resonemang visar hur "många" i tråden ställer världen helt upp och ner. Svart blir vitt. Jorden blir platt och inte rund.
Nej, det är inte på något sätt naturligt att överse med en mördare som i raseri hugger ihjäl ens man och skadar en själv för livet.
Men om AM drivs av sitt hat mot en utav sina döttrar så går det ihop. Men då är AM den mest sjuke och farlige.
Varför börjar AM hata sin dotter? Hur kan man hata sitt barn så? Från ung ålder?

Det är något sjukt under ytan.

Och förresten - tänk om GM hjälpte till att få bort AP för att hjälpa sin dotter? Döda kan som bekant inte prata...
Som sagt finns mer ytan i det här fallet. I Västmanland.

Det låter på mig som du borde öppna andra rättsfall, andra socialutredningar och andra trådar och möjligen en burk pepparkakor. Och en aktiepost i en kvällstidning. AM står inte åtalad och oavsett vad hon gjort JM så är JM vid 40-42 vårar ansvarig för sina egna handlingar och för övrigt fullt kapabel att redogöra för statens funktionärer och sjukvård vad som fattas henne. Nu är ju ett utmärkt tillfälle.

Du trollar för att försöka få till att det pågår ett inbördeskrig här som angår alla, och hoppas locka några stackare ned i det potthålet som bara förstår ressentiment och smaskiga detaljer. Det är djupt oansvarigt i ett sånt här fall skulle jag säga. Loss! Du kan inte lösa all världens problem och fr.a. inte på det sättet. Du måste respektera rättssakens gång.

Sen kan du ju skriva brev till AM och fråga henne vad som gick snett och vad hon tycker själv hon gjorde fel. JM å sin sida skickar i kontrast afghaner med kniv -- det kan jag inte rekommendera att du gör. Håll dig till lagen.
Citera
2017-07-02, 21:27
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
JM har dessutom via sms till pappa G*ran ljugit om att de var skilda. Så det äktenskapet var inte så heligt.

Nej, från början så hette det säkert "från båda håll" att det var för tvillingarnas skull. Men så kom kallduschen för Johanna. Aki gifte sig som de både bestämt men ville sedan skilja sig. Hur skulle hon klara det? Hon var ju den som skulle i hålla taktpinnen och bestämma när det skulle ske. När hon insåg att det inte gick att förhindra började försäkringsbedrägeriet för någonting skulle hon ju tjäna på att Aki var så "omöjlig" och inte gick att charma.

Sedan har jag (nu uppmanar jag självklart ingen till det) kollat Akis ex som är jättesnygg på de bilder jag såg, alltså verkligen snygg. Sedan träffar han nyckfulla Johanna som också såg bra ut, men inget som sticker ut... Sedan ovanpå allt det så träffar han en yngre snygg tjej, alltså han var van att ha snygga tjejer. Det som gjorde att han inte kunde bryta med Johanna var tvillingarna..

Yes, dessutom tycker jag att Aki var jäkligt snygg
Citera
2017-07-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, tack för det du! Då går det att helt avföra Imovane! Använde han dessutom benso så går det faktiskt inte att knocka honom med Imovane.

Jag tror inte på benso och absolut inte på bensoderivat, det är något annat vi söker.. Det troliga är att det vi söker efter är så enkelt att det inte finns med på något drogtest därför att ingen missbrukare får ett rus av det.
Då kommer vi bort ifrån allt narkotikaklassat och börjar leta där..

Jag har ett förslag, som jag sa tidigare så är läkare restriktiva (ja, personligen tycker jag det är löjligt) med att skriva ut "beroendeframkallande mediciner". Att jag medvetet skriver på det sättet är för att de mediciner läkare ger framförallt till äldre men även yngre är fruktansvärda. Jag hade en äldre familjemedlem som dog, hon hade fått utskrivet Propavan. Som jag skrev tidigare har jag haft problem med sömnen så jag gick in och kolla på fass om detta var något narkotikaklassat som jag absolut inte skulle röra. Men så var inte fallet, så jag tog en tablett och visst sov jag. Saken var bara den att jag sov så djupt och dagen efter var jag så omtöcknad att jag omöjligt skulle kunna gå ner till affären och handla.
Detta är den medicin våra äldre får, nu kan jag inte alla, men jag vet en till..

Läs mitt tidigare inlägg.... angående mag medicin som ökar alkoholmätning
Citera
2017-07-02, 21:29
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och förresten - tänk om GM hjälpte till att få bort AP för att hjälpa sin dotter? Döda kan som bekant inte prata...
Som sagt finns mer ytan i det här fallet. I Västmanland.

Spännande tanke! Onekligen blev GM ganska arg när han fick reda på att JM och Aki var gifta (se SMS-växling i FUP). Hon svarade dock den gången att de var skilda.
Och vilket motiv menar du att GM skulle ha haft för att hjälpa till med ett mord?
Citera
2017-07-02, 21:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Har mycket svårt att tro att han följde med till Granliden frivilligt utan han trodde att han skulle till Eskilstuna..
Den delen har jag personligen inga större bekymmer med, den känns nästan enklast.
Hon har nog lurat honom flera ggr innan med falska löften och med barnen som vapen och mina tankar om motiv är följande:
Aki sitter i en rävsax pga tvillingarna och en komplett galen JM.

Med sin manipulativa förmåga lägger hon an all sin charm, beter sig som en oskuldsfull bimbo och övertalar hon honom att följa med en sista natt på Granliden med familjen. Med barnen som vapen, dvs att hon redan berättat att de ska fira pappa, så följer han med för att inte göra dem besvikna.
Hon kan även ha sagt att det är en sista familjär tillställning, att hon tänker gå med på skilsmässa.
Aki faller till föga och följer med och han hoppas samtidigt att det är sant - han står ut en sista natt ihop med JM.
Citat:
Om man tror att Aki följde med frivilligt så måste man ju också förklara varför han inte kommunicerade något sorts meddelande till NL eller andra om sina ändrade planer, varför han inte hade vettiga kläder med, och varför han inte använde sin mobil under bilfärden.
Han verkar inte vara den utåtriktade personen - han beskrivs introvert och med det följer mycket grubblande snarare än att prata öppet och skicka signaler om hjälp.
Hans vacklande fram och tillbaka verkar indikera att han inte vågar ta steget rätt bort från JM, hon har en hållhake på honom och jag kan som sagt inte se annat än barnen.
Med tanke på att han är död så var hans farhågor de facto av allvarlig karaktär.

Vettiga kläder vet jag inte vad du menar - hans bag stod i köket. Han pratar med Nadja via messenger vilket de brukade.
Citera
2017-07-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hej, jag ser att ni diskuterar Imovane. Att det inte krävs några större mängder för att däcka någon (tycker jag) är en sanning med modifikation. Att Imovane ö.h.t verkar är för att de sömnlösa får veta att de ska ta de direkt vid sänggående och vänta in sömnen. Det blir därför en förväntad sömn, om jag kan uttrycka mig så.
Det finns en orsak att de säger använd inte den varje dag för då blir det verkningslöst. Sen finns det givetvis de som inte kan somna utan tabletten (tror dem) men då är det ofta placebo.
Jag fick en liten förpackning utskriven för några år sedan, och det första läkaren sa till mig var " ta inte en tablett varje dag, utan känner du att du absolut inte kan sova så ta en". Hon sa dessutom att om jag hade fortsatt problem med sömnen och bara använde de vid behov så kunde jag få fler.

Men här kommer min stora invändning jag gjorde som läkaren sa, men likförbannat märkte jag att en tablett var inte tillräcklig för att somna på, så det var bara att strunta i dem. De var helt enkelt inte potenta.

Sen skriver du att de inte upptäcks på urinprov. Det känner jag en viss osäkerhet inför efter att ha googlat mycket och läst andra FUP, så tror jag faktiskt att de går att upptäcka på UP.
Däremot kan du mycket väl ha rätt i att de inte syns i de "vanliga" urinproverna som tramadol inte gjordes förut. Men numera går det att hitta om man söker specifikt efter dessa. Däremot finns det ju andra mediciner som inte är narkotikaklassade alls som knockar människor fullständigt. De finns ö.h.t inte på några drogtest och jag vet att de skrivs ut till äldre människor. De är dessutom lätta att få tag i eftersom de inte har någon ruseffekt.

Det är inte så längesedan Imovane betraktades med en axelryckning (och med all rätt, tycker jag) de såldes i de sydeuropeiska länderna utan recept liksom tramadol. Vi vistades mycket i Spanien då och jag vet att t ex tramadol som är en så eftertraktad missbruksdrog fick vi ut när vi gick in på apotek i Spanien. Vi hade inte en susning om vad det var och sa, vilket skit, paracetamol är bättre. Likaså var det när jag fick Imovane och fick reda på att den var narkotikaklassad, seriöst jag trodde det var ett skämt. Nu har jag förvisso läst på drogforumet vilka konstiga effekter de får, inte minst när de blandar med alkohol...Men Imovane är ju ett benzoderivat, alltså lika med benzo light..
För mig känns det alldeles otroligt att han skulle ha drogats med Imovane (alltså substansen zopiklon).

Det jag vill ha sagt är alltså, det är först när man får reda på att OJJ detta är minsann grejer, riktiga grejer som människor känner efter. Då börjas överanvändningen och människor upplever ett rus. Vet man inte om det så händer inte någonting. När man köper de över disk och tar enligt ordination märker man inte ett skit.

När det gäller zopiklon/imovane så är smaken så metallisk att det går inte att ge till någon utan att de märker det. Nu har jag inte köpt imovane/zopiklon utomlands så om det är annorlunda med den tydliga smaken där låter jag vara osagt.

Jomenvisst, du hade fått svar på detta. Men nu har jag skrivit det så du får stå ut!

Jag står ut! ;-)

Vill bara göra några tillägg.

Imovane har den metaliska smaken, inte Zopiklon.

De flesta jag vet som får någon typ av insomningstablett påverkas av om de nyligen ätit/druckit mycket innan intaget av tabletten. Då verkar inte tabletten på samma sätt eller inom samma tidsram. De påverkas även om de har ätit tabletten under längre tid. Att ta dubbel dos påverkar sällan sömnen positivt. De blir ofta bara noddiga och väck i kolan. Gör konstiga saker. Svårt att prata och röra sig. Om de rör sig kan de lika gärna gå baklänges som framlänges. De stannar upp i ev rörelse och "somnar" till. När ingen påfyllning av Zopiklonet sker så "nyktrar de till" ganska fort.

De har även gemensamt att de sover 2 - 4 h på insomningstabletten och därför kompletterar med Propavan, som inte är beroendeframkallande. Propavan är ett långtidsverkande preparat. Likaså kan det ju vara Theralen, Lergigan eller annat liknande preparat. Inget av dem syns på någon form av drogtest. Säkert syns det på direktsökning i blodspårning. Däremot ar jag svårt att se att någon av de preparaten skulle kunna använts i fallet Aki.

Ja, möjligheterna är många.
Citera
2017-07-02, 21:40
Medlem
Citat:
Detta är mycket intressant! Var hittar du uppgiften om att Aki intog Imovane?
I FASS står det:
"Alkohol bör undvikas när du använder Imovane eftersom alkohol kan förstärka effekten av Imovane. Effekten kan kvarstå till nästkommande morgon vilket kan inverka negativt på din förmåga att köra bil eller hantera maskiner."

Någon som vet - hur snabbt verkar dessa tabletter? Och hur länge sover man om man tar dem mitt på blanka dan?

Imovane/Zoplikon finns i 5, 7.5 och 10 mg.

I normala fall, utan intag av alkohol så har preparatet en halveringstid på 4 - 6 h.

Läkarens rekommendation är att du tar preparatet när du lägger dig. Det kan ta upp till 20 minuter innan de verkar. Det påverkas av hur mycket du ätit/druckit innan.

Jag har sett några styckna som överdoserat. Lilla "Yes" beskrivning av den nakna Aki på soffan påminner väldigt mycket om hur jag sett överdoserade betett sig.
Citera
2017-07-02, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag laddade ned en av filerna från FUP:en i iBooks och sökte på ordet patrull. Fick hur många svar som helst från förhörsprotokollen. Skickar bild på det.

https://minfil.org/f7i9Seb1be/IMG_4394.PNG

Jag måste inte fatta vad du menar eller så funkar det i iBooks. Det är i alla fall så jag gjort med FUP:ar i andra mål. Har sökt på ord och fått fram var de står i dokumenten.
Jag har alltså inte haft tid att läsa så mycket av FUP:en, så mitt svar bygger på mina iakttagelser och vad som allmänt gäller. Om man ser hålslag på en sida, så är det inte en pdf-text utan en bild. Med min gratisversion av Acrobat Reader kan jag mycket riktigt inte söka heller. Jag tyckte tillvägagångssättet var så anmärkningsvärt att jag skrev till tingsrätten och framförde min undran samt en omfattande rekommendation av hur de borde arbeta med moderna verktyg. Faktum är att jag fick instämmande svar med länk till deras metodutvecklingsprojekt - de skyller på polisen och deras form av leverans. Så i princip är min kritik riktig. Jag har också uppfattat det som en allmän erfarenhet bland tråddeltagarna.

Så till din erfarenhet. Om det fungerar som du säger, vilket jag inte betvivlar, så har du hittat verktyg med inbyggd OCR. Det är ju ett steg på rätt väg, men en nödlösning. Jag erinrar mig att Google Books tycks fungera så. Baksidan är att OCR alltid läser fel med en viss frekvens, så man kommer inte träffa på alla förekomster av ett ord. Det är också vad som händer i Google Books - mycket förrädiskt. Men jämfört med alternativet utan sökningsmöjlighet är det ju ett stort framsteg. Det man kan göra i en sådan felbenägen miljö är att söka på korta textfragment och lära sig undvika ofta fellästa kombinationer.

Jag kollade litet på utbudet. Det verkar mycket riktigt som att åtminstone vissa versioner av iBooks har inbyggd OCR. Även dyrare versioner av Acrobat Reader. Jag tog nu ett förhörsprotokoll på måfå och sökte med gratisversionen av Acrobat Reader på textsträngen 'och' - ingen träff.

Det var ett värdefullt fynd av dig, jag ska kolla vad Acrobat Readers olika versioner kan ge mig.
Citera
2017-07-02, 21:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det låter på mig som du borde öppna andra rättsfall, andra socialutredningar och andra trådar och möjligen en burk pepparkakor. Och en aktiepost i en kvällstidning. AM står inte åtalad och oavsett vad hon gjort JM så är JM vid 40-42 vårar ansvarig för sina egna handlingar och för övrigt fullt kapabel att redogöra för statens funktionärer och sjukvård vad som fattas henne. Nu är ju ett utmärkt tillfälle.

Du trollar för att försöka få till att det pågår ett inbördeskrig här som angår alla, och hoppas locka några stackare ned i det potthålet som bara förstår ressentiment och smaskiga detaljer. Det är djupt oansvarigt i ett sånt här fall skulle jag säga. Loss! Du kan inte lösa all världens problem och fr.a. inte på det sättet. Du måste respektera rättssakens gång.

Sen kan du ju skriva brev till AM och fråga henne vad som gick snett och vad hon tycker själv hon gjorde fel. JM å sin sida skickar i kontrast afghaner med kniv -- det kan jag inte rekommendera att du gör. Håll dig till lagen.
tarvligt argument från dig på en undran som alla utanför tänker. Hur fan kan Anki begära medhörning på JM men inte på MR?
Vilken cirkus. Vilket spel påklappat av åkl. Go mormor, go Anki tänker dessa.

Lotta I fick frågan varför mormor kramade henne i väntan på att sätta sig i båset och även kramar efter. Hennes svar var "mormor erbjöd detta fast vi aldrig träffats". Ser du inte att detta är registrerat av arrangörer och ej naturligt återkom så förklarar jag närmare.
Senast redigerad av stativera 2017-07-02 kl. 21:48.
Citera
2017-07-02, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Den delen har jag personligen inga större bekymmer med, den känns nästan enklast.
Hon har nog lurat honom flera ggr innan med falska löften och med barnen som vapen och mina tankar om motiv är följande:
Aki sitter i en rävsax pga tvillingarna och en komplett galen JM.

Med sin manipulativa förmåga lägger hon an all sin charm, beter sig som en oskuldsfull bimbo och övertalar hon honom att följa med en sista natt på Granliden med familjen. Med barnen som vapen, dvs att hon redan berättat att de ska fira pappa, så följer han med för att inte göra dem besvikna.
Hon kan även ha sagt att det är en sista familjär tillställning, att hon tänker gå med på skilsmässa.
Aki faller till föga och följer med och han hoppas samtidigt att det är sant - han står ut en sista natt ihop med JM.

Han verkar inte vara den utåtriktade personen - han beskrivs introvert och med det följer mycket grubblande snarare än att prata öppet och skicka signaler om hjälp.
Hans vacklande fram och tillbaka verkar indikera att han inte vågar ta steget rätt bort från JM, hon har en hållhake på honom och jag kan som sagt inte se annat än barnen.
Med tanke på att han är död så var hans farhågor de facto av allvarlig karaktär.

Vettiga kläder vet jag inte vad du menar - hans bag stod i köket. Han pratar med Nadja via messenger vilket de brukade.
Najs. Men vilka kiselalger gäller ?
3 eller 3 miljoner ?
Citera
2017-07-02, 21:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jag står ut! ;-)

Vill bara göra några tillägg.

Imovane har den metaliska smaken, inte Zopiklon.

De flesta jag vet som får någon typ av insomningstablett påverkas av om de nyligen ätit/druckit mycket innan intaget av tabletten. Då verkar inte tabletten på samma sätt eller inom samma tidsram. De påverkas även om de har ätit tabletten under längre tid. Att ta dubbel dos påverkar sällan sömnen positivt. De blir ofta bara noddiga och väck i kolan. Gör konstiga saker. Svårt att prata och röra sig. Om de rör sig kan de lika gärna gå baklänges som framlänges. De stannar upp i ev rörelse och "somnar" till. När ingen påfyllning av Zopiklonet sker så "nyktrar de till" ganska fort.

De har även gemensamt att de sover 2 - 4 h på insomningstabletten och därför kompletterar med Propavan, som inte är beroendeframkallande. Propavan är ett långtidsverkande preparat. Likaså kan det ju vara Theralen, Lergigan eller annat liknande preparat. Inget av dem syns på någon form av drogtest. Säkert syns det på direktsökning i blodspårning. Däremot ar jag svårt att se att någon av de preparaten skulle kunna använts i fallet Aki.

Ja, möjligheterna är många.

Tvillingarna kan nog "hanteras" ganska bra med Lergigan. Vet de som gjort. Men de är ju mot uppvak och spelar inte någon roll för insomning vad jag vet. Vet inte hur stora doser skulle slå när det gäller vuxna men det kan väl tänkas att man blir svårväckt och i alla händelser yr vid oregelbunden användning. Allt finns väl i veterinärdoser förstås, men har ingen anledning att tro att det inte är spårbart i kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in