Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-21, 12:49
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Jag har noterat att det ibland, men mkt sällan, händer att man anlägger gator med Kullersten även nu i modern tid.
och att man gör det som ett sätt att hålla nere bilarnas hastighet.

Jag tycker att det verkar som en alldeles utmärkt fartbegränsningstaktik faktiskt.
Inte bara får man det eftersökta resultatet (att fordon saktar ner), utan det blir dessutom estetiskt tilltalande också.

Två flugor i en smäll, kan man då väl säga =)


Så - borde man inte använda denna metoden ftare, mkt oftare?
Tex anlägga kullersten utanför Skolor - längst med hela gatusträ'ckan ...

Det hade ju också gått bra att anlägga kullersten i stadskärnorna, var biltrafik egentligen inte är särskilt önskvärd - i synnerhet inte buskörningstrafik ...
Till på köpet hade stadskärnorna fått ett mkt mer tilltalande "yttre" bara genom denna enkla metoden.

Visst hade det påverkat biltrafiken, men för de som vill köra fort så finns det ju trafikleder som bör hållas öppna som tillåter snabbare bilism.

Men ... finns det ens Något dåligt med detta?

Ur trafiksäkerhetssynpunkt torde kullersten vara slagbart.
Det Går ju inte att ägna sig år buskörning på kullerstensunderlag. Bilen (eller lastbilen) skakar ju sönder direkt i sådana fall).
Citera
2017-05-21, 13:21
  #2
Moderator
Neksnors avatar
Blir väl mer däckljud som kan störa boende, svårare att ploga och svårare för rullstolar och annat med små hjul?

Tillägg: Hur påverkas bromssträckan?
Citera
2017-05-21, 13:49
  #3
Medlem
Det är förskräckligt för många bussresenärer och bussförare och det har verkligen gått inflation i användandet av sten i fartdämpande syfte längs busslinjer.
Citera
2017-05-21, 13:55
  #4
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Tillägg: Hur påverkas bromssträckan?
Kan bli snorhalt när det regnar speciellt om stenarna legat några år så ytan polerats blank.
Citera
2017-05-21, 16:40
  #5
Medlem
Det skulle kunna fungera med sten på vissa så kallade gångfartsgator/gårdsgator i syfte att skapa ljud. Jag vet en sådan som egentligen är livsfarlig eftersom den sluttar. Det kan komma en bil som rullar sakta med kopplingen nertrampad och passera bakifrån på en halvmeters håll. Detta utan att man märker av bilen förrän den nästan passerat.
Citera
2017-05-22, 21:14
  #6
Medlem
hazzos avatar
Busschaufförer klagar ibland på ryggproblem pga olika typer av farthinder. För ambulansen kan det vara rent livsfarligt för akutpatienter att skumpa runt på kullerstenar.
Citera
2017-05-23, 11:29
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Busschaufförer klagar ibland på ryggproblem pga olika typer av farthinder. För ambulansen kan det vara rent livsfarligt för akutpatienter att skumpa runt på kullerstenar.
Det hade alltså endast varit tal om kullerstensbeläggning på vissa väl utvalda gator.

Som tex väg utanför skola.
Eller vissa av vägarna i de centrala delarna av städerna.

Helt enkelt endast där det behövs få ner hastigheten.
omkring måste såklart vanliga lättrafikerade leder finnas för snabb färd genom staden.


För de som pratar om "bromssträcka" måste jag nog uttrycka mig lit frågande.
För hela syftet med kullersten är ju att det inte går att köra snabbt.
och då man kör sakta blir bromssträckan Kort. Mkt kort.

Man hade ju även kunnat anlägga kullersten invid tex Öresundsbrons kontrollstationer.
För jag har sett att vissa bilister gasar på väldigt där.
Det hade de inte kunnat med kullersten

Jag tycker iaf att det hade varit ett fantastiskt initiativ, både ur säkerhetssynpunkt liksom rent estetiskt.
Jag kan tänka mig att det hade resulterat i ännu fler positiva saker också, då den unika miljön hade gjort lokalområdet mkt mer levande och attraktivt.
Citera
2017-06-29, 17:28
  #8
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Det finns bättre sätt att dämpa hastigheten än kullersten. Kullersten är en dyr lösning som gör sig bäst på "kulturytor" som exempelvis parker och liknande. Effektiv snöröjning försvåras osv.
Citera
2017-06-29, 17:36
  #9
Medlem
Kullersten är dyrt att anlägga, men vad jag vet så håller en korrekt anlagd kullerstensgata typ hur länge som helst? Dock blir stenarna blanka och hala.
Citera
2017-06-29, 20:27
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se33
Dock blir stenarna blanka och hala.
Gäller asfalt också, på sina håll slipas asfalten årligen för att bilar ska få bättre fäste mest inför rödljus...förr sköttes det av dubbdäck.
Citera
2017-06-30, 23:47
  #11
Medlem
oshin.cantwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain

Men ... finns det ens Något dåligt med detta?

Kan tänka mig att en och annan medelålders viking i lycra inte uppskattar tilltaget.
Citera
2017-07-02, 09:03
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Det hade alltså endast varit tal om kullerstensbeläggning på vissa väl utvalda gator.

Som tex väg utanför skola.
Eller vissa av vägarna i de centrala delarna av städerna.

Helt enkelt endast där det behövs få ner hastigheten.
omkring måste såklart vanliga lättrafikerade leder finnas för snabb färd genom staden.


För de som pratar om "bromssträcka" måste jag nog uttrycka mig lit frågande.
För hela syftet med kullersten är ju att det inte går att köra snabbt.
och då man kör sakta blir bromssträckan Kort. Mkt kort.

Man hade ju även kunnat anlägga kullersten invid tex Öresundsbrons kontrollstationer.
För jag har sett att vissa bilister gasar på väldigt där.
Det hade de inte kunnat med kullersten

Jag tycker iaf att det hade varit ett fantastiskt initiativ, både ur säkerhetssynpunkt liksom rent estetiskt.
Jag kan tänka mig att det hade resulterat i ännu fler positiva saker också, då den unika miljön hade gjort lokalområdet mkt mer levande och attraktivt.

Estetiskt med kullersten vid Öresundsbrons betalstation? Då menar du långa sträckor som verkligen syns?

Det är tullare och polis som behöver ta sig fram snabbt där. Ibland ambulanser och räddningspersonal.

Det är mängder av gods i både lastbilar och privatbilar som riskerar att skadas av ett ojämnt (speciellt om det är oväntat) vägunderlag.

Var ska stenen komma ifrån?

Varför inte nöja sig med ett par gupp?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback