2017-07-02, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, du gör skillnaden och tror att det är gångbart. Det är det inte och etnisk svensk har jag aldrig påstått att Ahmed är heller utan det är bara du som påstår det.
Kulturkrets? Finland är inte Sverige utan just Finland. Jomshof är andra generationens invandrare som dikterar som en pajas och partisekreterare för SD som presenterar sig som totalt laglösa.

Profeter och AIDS har ingenting med hans svenska medborgarskap att göra och det är dags för dig och SD att läsa lagen och förhålla sig efter den, och inte inbilla er att ni kan göra skillnad på invandrare och invandrare för att ni är rasister. Det håller inte helt enkelt vilket dom flesta förstår och lagen är till för en anledning och finns där tills lagstiftaren ändrar den.
Svenska svenskheten är nog rätt uttjatat nu och om man tror att en finne är etniskt svensk är man allt bra korkad.

Jomshof är född Lohikoski ingenting annat. Så nog fan kan han finska språket.
Det vet vi inte, han har ju en svensk mamma.

Jo, jag vet vad medborgarskap innebär och jag vet också att det delas ut alldeles för lättvindigt i Sverige.

Alltså, Ahmed har kommit till det land och kultur som Jomsof har fötts och vuxit upp i. Jomsof har därför naturligtvis rätt att kräva att Ahmed tar seden som finns i Jomshofs land (länder!) När Ahmed uttrycker sig så så spydigt om Åkessons rätt att besöka förorter får han därför finna sig i att få betalt med samma mynt. Mycket enkelt.

Igen - sin etnicitet får man när man växer upp som barn, det gäller även koreanska adoptivbarn i Sverige, om de kommit hit i tillräckligt låg ålder. Det har alltså inte med ras att göra.
Citera
2017-07-02, 01:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosomalisk
Det vet vi inte, han har ju en svensk mamma.

Jo, jag vet vad medborgarskap innebär och jag vet också att det delas ut alldeles för lättvindigt i Sverige.

Alltså, Ahmed har kommit till det land och kultur som Jomsof har fötts och vuxit upp i. Jomsof har därför naturligtvis rätt att kräva att Ahmed tar seden som finns i Jomshofs land (länder!) När Ahmed uttrycker sig så så spydigt om Åkessons rätt att besöka förorter får han därför finna sig i att få betalt med samma mynt. Mycket enkelt.

Igen - sin etnicitet får man när man växer upp som barn, det gäller även koreanska adoptivbarn i Sverige, om de kommit hit i tillräckligt låg ålder. Det har alltså inte med ras att göra.

Vad du vet är inte intressant utan jag har kontrollerat uppgifterna om Jomshof och vilket namn han är född med och vem hans far samt farföräldrar är och var dom är födda.
Medborgarskapet har Ahmed, och det är bara att svälja och följa den svenska lagstiftningen gällande den delen.
Jomshof kan inte kräva ett dugg utan Ahmed har betalat Jomshofs feta lön genom skatt, så kravet från tex medborgare som mig är att Jomshof som är partisekreterare följer lagen. Jomshof får följa svensk lagstiftning helt enkelt även om det kan vara svårt att inse att man är andra generationens invandrare. Det innebär dock inte att ta sig ton mot andra medborgare eller bestämma vilka som är välkomna och passar inte det kan han åka hem.

Vad Jomshof känner sig som vill jag skita i eftersom han fortfarande är andra generationens invandrare. Är det något oklart med definitionen? Vore det inte bättre att Jomshof städar undan alla kriminella dom har i partiet? Det kostar ju multum med den lekstugan dom har, och om man tror Jomshof eller Åkesson bestämmer vem som är välkommen i Sverige eller ställer krav på andra medborgare då har man missat mycket. Dom regerar inte Sverige och deras justitieutskottsledamot fälldes häromdagen för våldsbrott, så dom har inte riktigt torrt på fötterna.
Senast redigerad av Moosky 2017-07-02 kl. 01:41.
Citera
2017-07-02, 01:49
Medlem
[quote=Psykosomalisk|61116734

Igen - sin etnicitet får man när man växer upp som barn, det gäller även koreanska adoptivbarn i Sverige, om de kommit hit i tillräckligt låg ålder. Det har alltså inte med ras att göra.[/QUOTE]

Nej, etnicitet är just det som tidigare kallades ras, i högsta grad biologiskt definierat. Koreanska adoptivbarn är 100% svenskar oavsett, oroa dig inte.
Citera
2017-07-02, 01:49
Medlem
Citat:
Vad du vet är inte intressant utan jag har kontrollerat uppgifterna om Jomshof och vilket namn han är född med och vem hans far samt farföräldrar är och var dom är födda.
Medborgarskapet har Ahmed, och det är bara att svälja och följa den svenska lagstiftningen gällande den delen.
Jomshof kan inte kräva ett dugg utan Ahmed har betalat Jomshofs feta lön genom skatt, så kravet från tex medborgare som mig är att Jomshof som är partisekreterare följer lagen. Jomshof får följa svensk lagstiftning helt enkelt även om det kan vara svårt att inse att man är andra generationens invandrare. Det innebär dock inte att ta sig ton mot andra medborgare eller bestämma vilka som är välkomna och passar inte det kan han åka hem.

Vad Jomshof känner sig som vill jag skita i eftersom han fortfarande är andra generationens invandrare. Är det något oklart med definitionen?
Eftersom du inte fattar det där med nationell identitet och hur den uppstår (2:a generationens invandrare behöver inte ha samma etnicitet som sina föräldrar), så får jag väl formulera mig så att även du förstår resonemanget. Alltså jag, Jomshof m.fl säger till somalier i Skandinavien att om ni inte vill ta seden dit ni kommit, bör ni åka hem igen. Medborgarskapet ska inte ses som något heligt. Sveriges väl måste komma före somaliernas. Nu raljerade egentligen bara Jomshof, men principiellt har han ju rätt - afrikaner i Skandinavien måste anpassa sig efter vår kultur.

Sen ska vi inte "svälja" det där med medborgarskapet, anser jag. Lagar kan som bekant ändras och det ska ställas krav på dem som vill få ett svenskt medborgarskap.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2017-07-02 kl. 01:55.
Citera
2017-07-02, 01:56
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Eftersom du inte fattar det där med etnicitet och hur den uppstår, så får jag väl formulera mig så även du förstår.

Alltså jag, Jomshof m.fl säger till somalier i Skandinavien att om ni inte vill ta seden dit ni kommit, bör ni åka hem igen. Medborgarskapet ska inte ses som något heligt. Sveriges väl måste komma före somaliernas. Nu raljerade egentligen bara Jomshof, men principiellt har han ju rätt - afrikaner i Skandinavien måste anpassa sig efter vår kultur.

Sen ska vi inte "svälja" det där med medborgarskapet, anser jag. Lagar kan som bekant ändras och det ska ställas krav på dem som vill få ett svenskt medborgarskap.

Jag behöver enbart referera till medborgarskapet som Ahmed faktiskt har. En känsla fråntar inte Jomshof sitt ursprung och att hans far inte är född i Sverige.
Du kan sluta med Skandinavien osv och förhålla dig till svensk lag, och där har Jomshof inget att hämta då det gäller vem som är välkommen om personen har medborgarskap.

Vem som ska anpassa sig avgör inte heller Jomshof eftersom han är sekreterare för ett parti utan lagstiftaren ser till så vi får lagar i Sverige. Är det svårt tycker du? Folket väljer en regering och lagen stiftas och ska följas, och vill man bryta mot lagen och uttrycka sig som Jomshof, så kan man för all del blir dömd. Men dom verkar inte bry sig särskilt mycket utan bryter ständigt mot svenska lagstiftning. Vad du sväljer är ganska långt ifrån det som krävs för att slänga ut personer med svenska medborgarskap, och det är just där SD visar upp sin mest korkade sida. Dom lever inte i verkligheten och deras politik är inte genomförbar. Dom leker bara och snackar en massa och för varje dag blir dom överflödiga. Så lagen går före SD politiska åsikter och med det avslutar jag en meningslös diskussion. Återkom när lagen har ändrats.

Citat:
Alltså jag, Jomshof m.fl säger till somalier i Skandinavien att om ni inte vill ta seden dit ni kommit, bör ni åka hem igen.
Inte dom med svenska medborgarskap i alla fall. Det kan både du och Fjanthof glömma i dagsläget.
Senast redigerad av Moosky 2017-07-02 kl. 02:02.
Citera
2017-07-02, 02:01
Medlem
Citat:
Jag behöver enbart referera till medborgarskapet som Ahmed faktiskt har. En känsla fråntar inte Jomshof sitt ursprung och att hans far inte är född i Sverige.
Du kan sluta med Skandinavien osv och förhålla dig till svensk lag, och där har Jomshof inget att hämta då det gäller vem som är välkommen om personen har medborgarskap.

Vem som ska anpassa sig avgör inte heller Jomshof eftersom han är sekreterare för ett parti utan lagstiftaren ser till så vi får lagar i Sverige. Är det svårt tycker du? Folket väljer en regering och lagen stiftas och ska följas, och vill man bryta mot lagen och uttrycka sig som Jomshof, så kan man för all del blir dömd. Men dom verkar inte bry sig särskilt mycket utan bryter ständigt mot svenska lagstiftning. Vad du sväljer är ganska långt ifrån det som krävs för att slänga ut personer med svenska medborgarskap, och det är just där SD visar upp sin mest korkade sida. Dom lever inte i verkligheten och deras politik är inte genomförbar. Dom leker bara och snackar en massa och för varje dag blir dom överflödiga.
Usch vad vi upprepar oss...
Jomshof har faktiskt rätt att uttrycka en åsikt.
Visst, du tycker inte man ska göra Ahmed ledsen, men jag tycker absolut att man ska markera att det är Ahmed som har kommit till vår kultur och inte tvärtom.
Citera
2017-07-02, 02:05
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Ja, att han är etniskt halvsvensk går jag med på. Nu handlade det ju dock om helsvensk, vilket han inte är. Jaja, vem bryr sig egentligen.

Är man halvsvensk så är man biologiskt/etniskt svensk. Det var min poäng.

Den svenska delen av ens etnicitet/biologi försvinner inte bara för att den andra delen finns. Den svenska halvan finns där ändå.

Så du kan hävda att Jomshof inte är helsvensk. Men du kan inte hävda att han inte är etnisk/biologisk svensk.
Citera
2017-07-02, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Den svenska delen av ens etnicitet/biologi försvinner inte bara för att den andra delen finns. Den svenska halvan finns där ändå.

Så du kan hävda att Jomshof inte är helsvensk. Men du kan inte hävda att han inte är etnisk/biologisk svensk.
Han är etnisk svensk och har delvis rötter i Finland, kan man också uttrycka det.
Citera
2017-07-02, 02:12
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell

Hans svenska blod är blandat med finskt blod, kan man väl säga.
Citera
2017-07-02, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finkelsten
Nej, etnicitet är just det som tidigare kallades ras, i högsta grad biologiskt definierat.
Men...
Citat:
Idag är det vanligare att etnicitet används i kulturell mening, men även modersmål får ibland definiera etnicitet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etnicitet
Citera
2017-07-02, 02:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Hans svenska blod är blandat med finskt blod, kan man väl säga.
Men det intressanta för hans etnicitet är i vilken kultur och vilket språkområde som han vuxit upp i.
Citera
2017-07-02, 02:19
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Men det intressanta för hans etnicitet är i vilken kultur och vilket språkområde som han vuxit upp i.
Ja, och det är Sverige, naturligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in