Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
Första inlägget för min del. Relativt nyexaminerad civilingenjör från teknis. Jobbar som konsult i en medelstor stad i Mellansverige. För mig är det öppenbart att vi har en ohållbar situation då jag inte Kan få tag på lägenhet i Sthlm även med en god lön på ca 40'. Hur är det då för brandmän/poliser osv? Blir intressant att se Sthlm i framtiden med personer från denna yrkesgrupp som måste pendla från Gävle att komma till jobbet. Måste kanske lönen upp rejält? Rimligt? Vi kan ju inte bara ha värdepappersmäklare och bankers i Stockholm 😆
Hur har du kommit fram till att det är ohållbart?
Vad ska hända?
Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
Problemet för min del är väl kontantinsatsen som inte finns ännu. Det kommer dröja ett par år att spara ihop till en sådan (och nej, mina föräldrar kommer inte punga upp insats). Kommer förmodligen inte investera i bostadsrätt förrän priserna antingen kraschat eller planat ut en längre tid.
Det var samma "problem" på 80-talet. Nyexade fick vackert sätta sig i HR, och spara ihop en kontantinsats.
(Det var i sig inte riktigt nödvändigt. Det fanns inga krav på kontantinsats. Och bankerna kunde ibland gå med på att ett par nyexade civing låna 100% till ett hus. Dock fick inte det kosta så mycket för annars blev de nominella räntorna väl höga).
Men för de flesta var det samma bekymmer som du har.
Varför skulle det vara ohållbart?
Du kan bygga själv också. Köp en tomt och var byggherre. Bygg i den takt lönen kommer in och banken går med på att låna. Då har du helt frikopplat dig från stora byggbolag. Varför gör nu inte massor med människor så?
Borde vara en folkrörelse om nu priserna dragit iväg från produktionskostnaderna. Men det är ju inte direkt så att vi ser den folkrörelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
Andra argument för bubbla är väl klassiska modellen med kurvor på löneökningar och boprisutveckling, klassiskt bubbelbeteende. Tydliga tecken för den som studerat tidigare bubblor är väl själva inställningen hos 'massorna' att man ska köpa nu innan det är försent och att priserna alltid kommer går upp. Sen ser man program på TV som Topmäklarna och Milion Dollar Listing, manisk fas? 😂
Garage för över två miljoner och 10 kvm för 1,9 m är väl också argument för att folk tappat fattningen och att de inte längre inser vilka belopp det här faktiskt är.
Att priser faller är ingen indikation på att det varit en bubbla. Det är väl få om ens någon som vill hävda att platt-tv har befunnit sig i en bubbla och den pyst ur de senaste 15 åren. Och där har vi sett prisfall.
Och att priserna faller vid en recession/depression har att göra med att det finns mindre inkomster och framtidstro. Får sägas ha med ren marknadsekonomi att göra.
När har vi haft en bubbla?
Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
Inflations/KPI snacket är intressant. Visst kan nettotillgångar/KPI dubblerats till följd av alliansens politik, låter inte orimligt. Men beror inte det mycket på att boendekostnaden är så pass låg med nuvarande ränteläge? Ökar räntan till normalläge på 4-6% blir det ju lite annorlunda...
En högre ränta kräver ett högre KPI. Och då stiger inte ränte
kostnaderna. Däremot ränte
utgifter. Men de senare avklingar dock med tiden. Det är inte uppenbart att det skulle dämpa viljan att köpa sig en bostad.
Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
En annan poäng som ni glömmer många gånger är att ni tittar på medelförmögenhet eller total förmögenhet. Det är ingen bra siffra då de rikaste förmodligen öka sin förmögenhet mest. Totala ökningen kan med andra ord vara enbart för Wallenbergarna och vanliga svensons kan ligga still på samma nivå... Medianförmögenhet hade varit ett bättre mått.
Vi glömmer inte det. Och jag har berört detta i tidigare inlägg. Där har jag gjort det troligt att ökningen är ganska jämnt fördelad. (Undantaget givetvis för de som konsumerar upp allt).
Citat:
Ursprungligen postat av
LordWaldemort
Det jag inte får ihop, och jag tror Alpha har identifierat huvudproblemet, är produktionskostnaden som är hög samt den låga avkastningen för byggföretagen. Har de så höga löner/bonusar/andra förmåner att de äter upp vinsten? Kartellbildning i kombination med detta? Varför har produktionskostnaden ökat???
Med rörelsemarginal som är så låga så borde folk ge upp tanken på att byggbolagens aktieägare norpar åt sig. Högre rörelsemarginaler skulle leda till att bolagen värderas högre (vilket skulle ge kursvinster) och kunna ge högre utdelning. Folk borde kunna utgå från att ägare och styrelse drivit på för att öka marginalerna. Men konkurrensen har inte medgett mer.
Uppenbarligen är konkurrensen så pass hård att bolagen fått så pass nedpressade marginaler.
Boverket har utrett de stigande produktionskostnaderna. Jag har länkat det flera ggr. Men folk i tråden är mer intresserade av att älta sina föreställningar än att ta in fakta.