Dags att avliva denna utvecklingsstörda sugga som är FE. Här är två bilder tagna av undertecknad:
Sol 1
Sol 2
De är tagna vid solnedgång med ca 1 minuts mellanrum. Notera solen i bild 1 som precis tittar fram bakom huset. I bild 2 är solen helt bakom huset. Notera även molnen i bild 2. Upplysta underifrån av solen och mörka ovanpå. (Tack till JordenisPlatt som inspirerade mig till att rota igenom mina bildarkiv). Bilderna togs 9 september för några år sedan. Tidpunkten var 19:48. Vid just den tidpunkten befann sig solen i zenith 5 grader norr om ekvatorn i en plats i Stilla Havet. Om man drar en linje från Sverige till denna punkt i Stilla Havet via nordpolen, som solen cirkulerar runt i FE, så får man ett avstånd, i FE som på den runda jorden, på 12913 km. Och om man gör om Erastothenes experiment, men utgår från att jorden är platt och att solen är en punktljuskälla, så får man en FE höjd till solen på 5941 km. Med solen i zenith så får man en rät vinkel mellan solljuset och jordytan just där. Med höjden som motstående kateter och avståndet som närliggande kateter så får man en vinkel (sin a) mellan jordyta och sol vid denna tidpunkt på 24,7 grader. Avståndet från mig och byggnaden solen befinner sig bakom är 1,55 km. Om man räknar på detta igen fast med 1,55 km som närliggande kateter så får man att byggnaden i bilden, för att kunna täcka solen, måste vara 713 meter hög! Stämmer detta med verkligheten måntro? Hur hög är den högsta byggnaden i Sverige? Hur hög är
världens högsta byggnad? Huset i bilden må vara ett höghus på 10 våningar men det är huset jag står på med. De är lika höga (33 meter). Jag befinner mig på en höjd och det gör huset i bakgrunden med. En höjd som är 10 meter högre än höjden jag befinner mig på. 10 meter är
inte detsamma som 713 meter.
Detta är fel i en annan aspekt också. För vinkeln 24,7 grader
är den lägsta vinkeln solen kan ha gentemot jordytan i FE! Så hur mycket är 24,7 grader? Håll upp handen mot solen med armen helt utsträckt. Handflatans bredd motsvarar
10 grader. Så ta andra handen och håll upp den bredvid ena handen. Nu har vi 20 grader. Så håll upp båda dina händer mot horisonten och du är
fortfarande en halv handflata ifrån den minsta höjden över horisonten solen någonsin kan komma enligt FE. Stämmer detta på något sätt med verkligheten? Svar nej. För FE är en utvecklingsstörd sugga. *pang*