2017-07-01, 18:34
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
I såfall så såg du helt enkelt fel första gången, att den var så långt borta att du tyckte dig bara se masten, för skrovet var för litet på det avståndet och kanske hade likande färg som havet och därför svårt att urskilja. Men med kikare så gick det.

Nej jag såg inte fel...jag kollade flera gånger eftersom jag tyckte det var märkligt. Jag hade kollat på båten som sakta "sjönk" ner bakom horisonten..tog upp kikaren och där var typ hela båten igen! Kanske är det ett optiskt fenomen...hade hoppats på någon sådan förklaring.

Skulle vara roligt om folk som ska semestra vid kust med horisont-sikt i sommar själva kunde checka...dvs kolla in ett fartyg som försvinner ner bakom horisonten...när båten precis gått ner ta fram en kikare och kolla efter om båten syns igen eller inte.
Citera
2017-07-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppp333
Nej jag såg inte fel...jag kollade flera gånger eftersom jag tyckte det var märkligt. Jag hade kollat på båten som sakta "sjönk" ner bakom horisonten..tog upp kikaren och där var typ hela båten igen! Kanske är det ett optiskt fenomen...hade hoppats på någon sådan förklaring.

Skulle vara roligt om folk som ska semestra vid kust med horisont-sikt i sommar själva kunde checka...dvs kolla in ett fartyg som försvinner ner bakom horisonten...när båten precis gått ner ta fram en kikare och kolla efter om båten syns igen eller inte.

Kollade du filmerna jag länkade till...?
Citera
2017-07-01, 19:00
Medlem
Sadomans avatar
Dags att avliva denna utvecklingsstörda sugga som är FE. Här är två bilder tagna av undertecknad:

Sol 1
Sol 2

De är tagna vid solnedgång med ca 1 minuts mellanrum. Notera solen i bild 1 som precis tittar fram bakom huset. I bild 2 är solen helt bakom huset. Notera även molnen i bild 2. Upplysta underifrån av solen och mörka ovanpå. (Tack till JordenisPlatt som inspirerade mig till att rota igenom mina bildarkiv). Bilderna togs 9 september för några år sedan. Tidpunkten var 19:48. Vid just den tidpunkten befann sig solen i zenith 5 grader norr om ekvatorn i en plats i Stilla Havet. Om man drar en linje från Sverige till denna punkt i Stilla Havet via nordpolen, som solen cirkulerar runt i FE, så får man ett avstånd, i FE som på den runda jorden, på 12913 km. Och om man gör om Erastothenes experiment, men utgår från att jorden är platt och att solen är en punktljuskälla, så får man en FE höjd till solen på 5941 km. Med solen i zenith så får man en rät vinkel mellan solljuset och jordytan just där. Med höjden som motstående kateter och avståndet som närliggande kateter så får man en vinkel (sin a) mellan jordyta och sol vid denna tidpunkt på 24,7 grader. Avståndet från mig och byggnaden solen befinner sig bakom är 1,55 km. Om man räknar på detta igen fast med 1,55 km som närliggande kateter så får man att byggnaden i bilden, för att kunna täcka solen, måste vara 713 meter hög! Stämmer detta med verkligheten måntro? Hur hög är den högsta byggnaden i Sverige? Hur hög är världens högsta byggnad? Huset i bilden må vara ett höghus på 10 våningar men det är huset jag står på med. De är lika höga (33 meter). Jag befinner mig på en höjd och det gör huset i bakgrunden med. En höjd som är 10 meter högre än höjden jag befinner mig på. 10 meter är inte detsamma som 713 meter.

Detta är fel i en annan aspekt också. För vinkeln 24,7 grader är den lägsta vinkeln solen kan ha gentemot jordytan i FE! Så hur mycket är 24,7 grader? Håll upp handen mot solen med armen helt utsträckt. Handflatans bredd motsvarar 10 grader. Så ta andra handen och håll upp den bredvid ena handen. Nu har vi 20 grader. Så håll upp båda dina händer mot horisonten och du är fortfarande en halv handflata ifrån den minsta höjden över horisonten solen någonsin kan komma enligt FE. Stämmer detta på något sätt med verkligheten? Svar nej. För FE är en utvecklingsstörd sugga. *pang*
Senast redigerad av Sadoman 2017-07-01 kl. 19:05.
Citera
2017-07-01, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
I den verkliga världen vet vi varför vi har ny- och fullmåne:
https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5nfas

Vad jag är nyfiken på är hur detta fungerar på den platta jorden:
Hur uppstår månens faser på "flat earth"?
Vad är egentligen månen, hur hålls den uppe och vad kommer skenet ifrån?
Tack för din länk! Massor med intressant information. På dina frågor har jag inga svar, men det visste ju du. Däremot upptäckte jag något intressant i din wikipedialänk.

Månens olika positioner beroende på var du befinner dig. På norra och södra sidan är avtagande och tilltagande måne motsatta. Men om vi befinner oss på ekvatorn finner vi månen liggandes?

Om jag gick söderut på globen från Sverige till ekvatorn så skulle månen först vara stående men vid slutet av min promenad vara liggande. Min latitud har ändrats men vinkel mot polen är densamma, varför ligger månen nu? Se denna vackra bild på fenomenet, notera även höjden på månen. Var i förhållande till jorden befinner sig denna måne, borde man inte på ekvatorn se den mer rakt upp.

Fortsätter jag sen att gå med min blick riktad söderut så reser den sig åt motsatt håll. Varför? För att jag nu är 'upp och ner', men jag tittar ju åt samma håll.

Jag tror att detta är design. Månen kan visa oss var vi befinner oss i tid och rum.
Citera
2017-07-01, 20:07
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag tror att detta är design. Månen kan visa oss var vi befinner oss i tid och rum.
Dålig design i så fall. Man kan på sin höjd ta reda på om man är på södra eller norra halvklotet.
Citera
2017-07-01, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Dags att avliva denna utvecklingsstörda sugga som är FE. Här är två bilder tagna av undertecknad:

Sol 1
Sol 2

De är tagna vid solnedgång med ca 1 minuts mellanrum. Notera solen i bild 1 som precis tittar fram bakom huset. I bild 2 är solen helt bakom huset. Notera även molnen i bild 2. Upplysta underifrån av solen och mörka ovanpå. (Tack till JordenisPlatt som inspirerade mig till att rota igenom mina bildarkiv). Bilderna togs 9 september för några år sedan. Tidpunkten var 19:48. Vid just den tidpunkten befann sig solen i zenith 5 grader norr om ekvatorn i en plats i Stilla Havet. Om man drar en linje från Sverige till denna punkt i Stilla Havet via nordpolen, som solen cirkulerar runt i FE, så får man ett avstånd, i FE som på den runda jorden, på 12913 km. Och om man gör om Erastothenes experiment, men utgår från att jorden är platt och att solen är en punktljuskälla, så får man en FE höjd till solen på 5941 km. Med solen i zenith så får man en rät vinkel mellan solljuset och jordytan just där. Med höjden som motstående kateter och avståndet som närliggande kateter så får man en vinkel (sin a) mellan jordyta och sol vid denna tidpunkt på 24,7 grader. Avståndet från mig och byggnaden solen befinner sig bakom är 1,55 km. Om man räknar på detta igen fast med 1,55 km som närliggande kateter så får man att byggnaden i bilden, för att kunna täcka solen, måste vara 713 meter hög! Stämmer detta med verkligheten måntro? Hur hög är den högsta byggnaden i Sverige? Hur hög är världens högsta byggnad? Huset i bilden må vara ett höghus på 10 våningar men det är huset jag står på med. De är lika höga (33 meter). Jag befinner mig på en höjd och det gör huset i bakgrunden med. En höjd som är 10 meter högre än höjden jag befinner mig på. 10 meter är inte detsamma som 713 meter.

Detta är fel i en annan aspekt också. För vinkeln 24,7 grader är den lägsta vinkeln solen kan ha gentemot jordytan i FE! Så hur mycket är 24,7 grader? Håll upp handen mot solen med armen helt utsträckt. Handflatans bredd motsvarar 10 grader. Så ta andra handen och håll upp den bredvid ena handen. Nu har vi 20 grader. Så håll upp båda dina händer mot horisonten och du är fortfarande en halv handflata ifrån den minsta höjden över horisonten solen någonsin kan komma enligt FE. Stämmer detta på något sätt med verkligheten? Svar nej. För FE är en utvecklingsstörd sugga. *pang*
Jag är inte säker på att jag uppfattar dig rätt, men att täcka solen kan jag göra med min kaffekopp. Plattjordsteorin menar att detta är perspektivet, du kan ju med lätthet skyla ett objekt på avstånd. Ett objekt minskar skenbart med ökande avstånd.
Citera
2017-07-01, 20:44
Medlem
Citat:
Jag är inte säker på att jag uppfattar dig rätt, men att täcka solen kan jag göra med min kaffekopp. Plattjordsteorin menar att detta är perspektivet, du kan ju med lätthet skyla ett objekt på avstånd. Ett objekt minskar skenbart med ökande avstånd.

Vad menar du med att det är "perspektivet"?

(förövrigt vågar jag mig på en gissning att alla plattjordare som menar att detta är någon sorts "perspektiv"grej inte har en aning om hur perspektiv faktiskt fungerar)
Citera
2017-07-01, 22:28
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Nej, du ljuger, eller var du full.

Om ett skepp går bortanför horisonten så kommer dess underdel att börja skymmas av horisonten, det sista man ser innan det försvinner helt bakom horisonten är dess högsta punkter, master etc. tar man då fram kikaren så kommer man inte att se något mer än samma master fast i förstoring. Det bara är så oavsett vilka fantasier och påståenden du kommer med.

Jag har jobbat i 19 år ute på havet och tittat på massvis med fartyg med kikare när de kommit eller gått vid horisonten, och aldrig upplevt det du påstår, och då har vi jäkligt kraftfulla kikare till förfogande.

Vad man kan misstänka hände här är att kikaren gjorde så att brytningar och dis vid havsytan blivit klarare. Det man tror är horisonten är bara oklarheter i sikten. Har haft det fenomenet på Öresund. Båten låg definitivt inte under horisonten för så brett är inte sundet, men när jag tog fram zoomen på kameran blev nederkanten klarare. Med det korta avståndet var det bara en liten kant längst ner som var "borta".
Citera
2017-07-01, 23:08
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Du uppfattar mig verkligen inte rätt. Förstår du dig på rätvinkliga trianglar? Pythagoras sats? Det är högstadiematematik. Och med den har jag visat att solen på FE inte kan komma närmare horisonten än 24,7 grader. Förstår du vad det innebär? Det skulle aldrig bli natt någonstans på jorden. Nånsin. FE tillhör inte verkligheten. Det är en sjuk fantasi.
Citera
2017-07-01, 23:11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Jorden live-cam uppifrån:

https://youtu.be/RtU_mdL2vBM

Ser den platt ut kanske?
Citera
2017-07-01, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Vad menar du med att det är "perspektivet"?

(förövrigt vågar jag mig på en gissning att alla plattjordare som menar att detta är någon sorts "perspektiv"grej inte har en aning om hur perspektiv faktiskt fungerar)
Perspektivet i en tredimensionell bild. I den långa korridoren flyter golv och tak samman.
Citera
2017-07-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Du uppfattar mig verkligen inte rätt. Förstår du dig på rätvinkliga trianglar? Pythagoras sats? Det är högstadiematematik. Och med den har jag visat att solen på FE inte kan komma närmare horisonten än 24,7 grader. Förstår du vad det innebär? Det skulle aldrig bli natt någonstans på jorden. Nånsin. FE tillhör inte verkligheten. Det är en sjuk fantasi.
Plattjorden menar att solen går i en bana över den platt jorden och anledningen till att du inte ser den, det blir mörkt, är du inte längre ser den. Som en ficklampa som försvinner i mörkret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in