2017-06-28, 11:47
Medlem
Var extrapris hos ÖoB på Delicato "Chokladbollar" för 3 veckor sedan. Många har smakat av dem och fått reda på bakverkets egentliga namn. Nästa gång köper jag inte 4 askar utan 10!
Sådan här vardagspropaganda gillar jag när PK själva håller med argumenten.
Citera
2017-06-29, 12:36
Medlem
KanDuInteCyklaElrs avatar
Har inga barn, men om jag i framtiden skulle få, ja då skulle jag lära min unge att det heter chokladboll. Behöver jag ens lära ungen det? Känns inte som att många säger ordet negerboll idag, sen ser jag ingen anledning till att provocera andra, har inget problem med att det heter chokladboll, det är en boll av choklad, enkelt.
Citera
2017-06-29, 12:59
Medlem
Jag har inga barn och skulle jag få några i framtiden så får jag ta den diskussionen då, men troligen så kommer man lära de att det heter chokladboll eftersom det står så på skyltarna överallt och de vet ju inte om att den hette negerboll innan.

Jag själv är uppvuxen och lärde mig att det heter negerboll och det håller jag mig till.
Citera
2017-06-30, 14:34
Bannlyst
Absolut inte!
Neger är ett hatiskt ord, vill inte att mina barn ska gå runt och säga ord som folk kan ta illa upp av.
Inte en chans...
Citera
2017-07-01, 11:36
Medlem
hihahihas avatar
Jag kommer lära mina barn att det heter chokladboll, och ja jag kommer att rätta dom om dom säger fel.
Citera
2017-07-01, 19:49
Medlem
När jag var barn hette det kokosboll. I alla fall de farmor gjorde. Negerbollar har jag inget
minne av.
Citera
2017-07-01, 21:17
Medlem
Klart att man säger negerboll. Det är ju det det är. När jag var liten bakade vi både Negerbollar, Negerkyssar, Dammsugare, Arraksbollar och Skåningar. Det är de klassiska svenska namnen på klassiska svenska bakverk.

Varför skulle någon bli "kränkt" av ett sådant trevligt bakverk som Negerbollar. Skåningarna blir ju inte arga? Negrer är nu faktiskt en ras, och inget skällsord. Namnet syftar förstås på den mörka färgen, negro, som kaffet och kakaon gör på Negerbollen.

Att kalla dem Chokladbollar blir ju helfel då Chokladbollar är ett helt annat bakverk som innehåller choklad men inte kaffe.

Havrebollar, också fel. Det är en beige boll med annan smak.

Kokosbollar går ju inte heller. Det är de stora, skumfyllda bakverken som är något helt annorlunda.

Nej, Negerbollar innehåller kakao och starkt kaffe, däremot inte choklad. Rullas i kokos eller pärlsocker, efter tycke och smak.

Det är inte fel att använda korrekta namn på maträtter och bakverk.

Förstår inte varför PK-folk kallar ett av våra vanligaste bakverk för något helt felaktigt. Jag beställer alltid Negerboll på kondiset och tänker fortsätta med det.
Senast redigerad av pretty-spry 2017-07-01 kl. 21:24.
Citera
2017-07-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
När jag var barn hette det kokosboll. I alla fall de farmor gjorde. Negerbollar har jag inget
minne av.

Min fina sympatiska farmor gjorde negerbollar. I söndagsskolan stoppade jag en slant i bössan som bestod av en neger. Negern bockade och tackade för gåvan som säkerligen gick till hednamissionen. Under andra världskriget hade USA bataljoner med negersoldater. Så fanns det förstås negermusiker. Som alla visste då hade ju negern rytmen i blodet.

När min farmor "runkade på huvudet" så menade hon att hon skakade på huvudet.

Tider och språk förändras. Nutidens barn har i de flesta fall fått lära sig att man inte runkar på huvudet längre och att man blir ansedd som som gammalmodig eller "lite efter" om man säger neger. Men så var språket förr. Idag skulle mina barn skämmas eller bli generade om jag hade använde det språket.

Undrar hur man om hundra år uppfattar denna diskussion.
Citera
2017-07-01, 21:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatan
Absolut inte!
Neger är ett hatiskt ord, vill inte att mina barn ska gå runt och säga ord som folk kan ta illa upp av.
Inte en chans...

Neger kommer från negro, svart. Menar du att det är fult att vara svart? "Nigger" är måhända hatiskt, men verkligen inte neger och definitivt inte negerboll. Var inte hjärntvättad. Slit dig loss från det mentala fängelset.
Citera
2017-07-01, 23:16
Medlem
Chokladboll! Minns när vi stod i en kö och skulle beställa fika. Då sa mitt barn; "pappa, hon är brun som en negerboll *pekar på en neger*".

Jag tycker att man ska få säga negerboll. Dock är det svårt att lära barn både och. Hemma säger man negerboll, utomhus säger man chokladboll. Då är det lika bra att lära som säga chokladboll.
Citera
2017-07-06, 06:05
Medlem
Kolonialhistoria, slavhandel och dess efterverkningar gör att flertalet svarta människor tar illa vid sig av ordet neger. Då har jag inga problem att säga chokladboll istället för negerboll.
Citera
2017-07-06, 06:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draveldravel
Kolonialhistoria, slavhandel och dess efterverkningar gör att flertalet svarta människor tar illa vid sig av ordet neger. Då har jag inga problem att säga chokladboll istället för negerboll.

Svartingarna som bebor Sverige har ingenting med vare sig kolonialhistoria eller slavhandel att göra. Men även om så vore fallet är det inte upp till en invandrad minoritet av rasfrämlingar att bestämma över svenskarnas språk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in