2017-07-01, 11:06
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Tråden börjar bli lång nu, jag vet att jag läst en redogörelse för JM:s före detta och sett att det fanns en rektor för Vasagymnasiet bland dessa. Spontant tänkte jag då att stackars kille att bli associerad med Johanna och dessutom hade hon väl något barn med honom.

Men i de lugnaste vattnen... Jag kikad på andra tråden nyss och där har någon hittat en koppling mellan Rektorn och riktiga höjdare inom den kriminella världen. Tydligen så hade rektorn företag med personer kopplade till Uppsala maffian:

Här kan du se alla registrerade medlemmar i styrelsen för Andra Chansen AB.

Styrelse och andra övervakande befattningar

Issa, Sabriye (47 år, Södertälje)
Ordförande, Ledamot
El Hessi, Raed (41 år, Uppsala)
Ledamot
Gamalielsson, Per Axel (51 år, Eskilstuna)
Suppleant

Jag antar att gossarna som rektorn umgås med, får Johannas asylliga att blekna något. Se andra tråden för mer information (FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex

Ett intressant inlägg om JMs eventuella "nätverk"......

Sidan 541 i denna tråd......
Senast redigerad av Marie-Antoinette 2017-07-01 kl. 11:06. Anledning: Edit
Citera
2017-07-01, 11:06
Medlem
Kan inte nog stressa detta!!

JM har glömt engelskan.... hon är en person som förbereder och manupilerar.

Har tidigare lagt ut ang homeopatisk medicin som orsakar kvävning. Läs vidare - cyanotic - dvs TURKOS!!

Vilket av barnet kan ha haft kolik? Homeopatisk medicin ingår inte i toxin rapport.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743697/

"There are few reports of an association between homeopathic medications and severe respiratory distress.1 We describe the case of an infant presenting with choking clearly associated with the ingestion of the first dose of a homeopathic medicine for infantile colic. Acute-onset choking is also one part of an apparent life-threatening event (ALTE), which is an episode frightening to the observer and characterized by some combination of apnea (central or occasionally obstructive), colour change (usually cyanotic or pallid"
Citera
2017-07-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Eller hur!

Och finns det inga skräniga fiskmåsar som håller till vid Hjälmaren, och/eller kråkor, skator?? Bland fiskräns etc i hamnen närheten.

Märkligt att matresterna får vara ifred en hel natt på bordet på bryggan......

Mm där sa du nått, helt omöjligt att några matrester varit kvar nere på bryggan flera timmar efter det blivit ljust då det garanterat finns mås/skator/kråkor Och kajor där.
Citera
2017-07-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Detta verkar vara i linje med vad åklagare och advokat kommit fram till.
Åklagare fortsatte sedan: däremot är ett möjligt hjärtstopp sekundärt. Det är inte dödsorsak. De hänvisar till obduktionsprotokoll.
Du vill ha det till laryngospasm vilken när den släpper får honom att kvävas av sina spyor? Detta var ju det Hikes insinuerade. Hon ville få det till att det var möjligt då magsäcksinnehållet ej mätts upp. Vidare att laryngospasmen uppkom av att han föll i plurret och att kylan och överraskningen var det som utlöste reflexen.

Det orimliga i detta är vattendjupet och sommarvärmen. Samt att Aki beskrev sig själv som en mkt god och van simmare.

Tvivlet är inte rimligt. Det räcker inte att vi kan tänka det för att det ska godtagas som möjligt.

Detta kommer nog även HR att instämma i skulle försvaret använda sig av detta.

Vill få och vill få. Jag söker en rimlig förklaring till dödsfallet eftersom sådan saknas.
Citera
2017-07-01, 11:13
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jag tolkar det som sidan 541 i denna tråd, men jag har inte hunnit läsa om det ännu.
Ahaaa! Tack för klarläggandet!
Då undrar jag om det är sidan 541 numrerat efter hur många inlägg man sorterar per sida, men det gäller väl förmodligen "standardsorteringen".
Själv sorterar jag max antal inlägg per sida som inloggad och då blir ju sidan 541 en helt annan. Bättre att ange inläggsnummer för att undvika förväxling
Senast redigerad av Mimur 2017-07-01 kl. 11:17.
Citera
2017-07-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vill få och vill få. Jag söker en rimlig förklaring till dödsfallet eftersom sådan saknas.

Jag menade det inte som kritik, mer som om jag uppfattat dig rätt. Därav frågetecknet.
Citera
2017-07-01, 11:37
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramafikation
Har tidigare lagt ut ang homeopatisk medicin som orsakar kvävning. Läs vidare - cyanotic - dvs TURKOS!!
Vilket av barnet kan ha haft kolik? Homeopatisk medicin ingår inte i toxin rapport.

Som jag förstår det i hänvisningen reagerarde några barn på vissa ingredienser med respiratorisk distress - andningsnöd pga vissa ingredienser i något homeopatiska preparat - troligen antikroppsmedierat och allergiutlöst.

Homeopatiska "mediciner" fungerar inte enligt skolmedicinen. De blir endast godkända för användning i Sverige om man kan visa ett de inte har några större medicinska effekter. Placeboeffekten av vilken substans som helst uppgår till upp till 30%.

Att Aki skulle fått en anafylaktisk allergisk reaktion är fullt möjligt, kanske att obduktionsbilden också då kunde likna drunkning. Hans kropp var enligt uppgift också "svullen". Men "homeopatiska mediciner", jordnötter eller vad det kan ha varit är svårt att i så fall avgöra.
Citera
2017-07-01, 11:42
Medlem
Ang Johannas kunskaper om droger

< 1 minJohanna Rapp - EXPRESSEN
Han säger att Arbogakvinnan frågat hur man gör spice

42-åringen ska även ha honom ingående om droger.
- Hon ville veta hur snabbt olika substanser försvann från kroppen, och hur man blir när man tar droger, säger pojkvännen.

Pjkvännen var Wenny, Amandas pojkvänn.
Citera
2017-07-01, 11:44
Medlem
Jag forsätter med att kolla upp uppgiften om Aki i baksätet under dagen. Många förhör att läsa igenom.
Citera
2017-07-01, 11:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Jag har nog mest tänkt att hon gjort det första mordet själv. Analogt med Knutby så mördade Helge sin första fru själv. Andra mordet då var han redo att ta större risker och involvera en person till. Övermod och farligt för omgivningen när lösning på problem börjar bli mord. Tror inte att sådana personer slutar mörda av sig själv. Det enda som stoppar dom är att dom åker fast.

Jag håller med dig, men ärligt så finns det väl saker som pekar åt båda håll. JM var redan "sektledare" och hade "familjen" som potentiellt skulle kunna vara behjälpliga. Men det är förvisso vår efterformulering -- vi vet inte säkert hur råbarkade eller lättledda "familjen"/"sekten" är. Givet att de (flesta) går i vanlig skola och har kompisar och fäder och släkt och grannar och tittar på tv så framstår det ju som mindre troligt för mig att de vare sig kunde eller borde engageras -- bortsett kanske från JJ och folk han kan ha tagit med sig. Men annat tyder på att JJ inte var helt JM-övertygad. Men JJ borde nog nypas lite i armen till. Om en tillfällig återintroduktion av bilan ligger i potten (vilket jag vore villig att diskutera om barnen varit inblandade) så kanske myndigheterna ville se till att avancera lite i utredningen kring medhjälpet vid Granliden 7 aug. 2015. Och har JJ å sin sida bara lite knarkaffärer och vapenhandel eller ringa medhjälp till mord att skydda så tycker jag att han ska tänka om.

Å andra sidan är det svårt att tänka sig att JM själv tagit sig an AP. Åtminstone i den meningen att för mycket tycks hänga på för sköra trådar. Och själva knockningen är okänd, och/eller handhavandet med kroppen efteråt.

Men, återigen, väger man in allt så är för mig att JM gjorde det själv ändå det troligaste, eftersom tillförandet av fler individer inte på ett avgörande sätt förändrar bilden av hur det måste ha gått till.

Dessutom, även om JM gärna styr med folk och vill skaffa hållhakar på dem så är det samtidigt så att det är de föreslagna medhjälparna som hon strävar efter att råda över -- som familjeöverhuvud. Och mordet på Aki har mer tycke av att skaffa pengar för att bibehålla den rollen, att föregripa en skilsmässa som skulle kunna inverka menligt på JM:s auktoritet (inför familjen) och dessutom ställa henne ensam med tvillingarna och utan "hjälpreda" att rådda med, samt att "gallra" i familjeträdet för att själv återställa ordningen i det.

Eller m.a.o.: jag tror det kan vara så att hon inte ville att de skulle se och förstå vad hon gjorde för att kunna behålla makten över dem. Hon hade förvisso öppet stämplat, men det är möjligen delvis en sak av en annan period (uttryck för brutalt missnöje för bevarad egen myndig överhöghet?).

När allt ska avgöras tror jag att hon trots allt (tvingas?) förlitar sig på sig själv, för att inte riskera förlora initiativet och tilltron gentemot dem som hon vill behålla makten över. Hon har försökt förmå andra att ta initiativ till att mörda Aki, ev när hon själv inte är på plats alls på Granliden -- men har då säkert inte tänkt igenom hur Aki ska förmås åka dit utan likfläckar på kroppen etc. Mordet är då forftfarande på distans i förhållande till henne själv (när det ska utföras, vem som gör det och om denna kan "tystas" senare, men också i bemärkelsen att hon inte fullt ut satt sig in i hur det måste klaffa del för del). Men när tiden blir dyrbar inser hon att det kommer att bli upp till henne själv. Aki går ingenstans utan att tvillingarna och hennes underskrift på skilsmässopapper är på plats. Bara hon (inkl det ovan) kan komma Aki tillräckligt nära. Och när JM måste vara officiellt på Granliden under dödstillfället så är det inte lika roligt med idén om en knarkuppgörelse eller att barnen ska se eller ens behöva föreställa sig vad som utspelar sig, i närvaro av tvillingarna, deras halvsyskon, vars far de slår ihjäl. Det låter inte på mig som ett ansvarsfullt sätt att jobba på en hållbar "kärnfamilj" (med ev framtida make och plastpappa i utsikt?). Det är ju en sådan familj JM drömmer om och vill styra över -- och bekosta med sina mord. Hon kan på sin höjd involvera JJ, men även det känns tveksamt. Så har hon inte hittat någon utifrån själv, så har hon nog gjort det helt själv. När tiden tvingar planerar hon det som man planerar vilken utflykt som helst -- man förlitar sig på vad man har tillgång till och på sig själv, och går igenom steg för steg vad som måste göras och i vilken ordning. Hon behöver pengarna. Blandar man in andra blir det bara osäkerheter, oanade konsekvenser och mäck. Vad tror du om det?
Citera
2017-07-01, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fanns tydligen både öl-flaska och Bailysflaska.

Ur förhör 2016-11-01 med räddningspersonal som kom till Granliden på larm:
Protokollbilaga del 3, sid 356.

"På den större delen av bryggan såg Matin*l (en av räddningspersonalen) att det stod bord och stolar. Han såg även någon öl-flaska samt en flaska med Bailys som stod på bordet. Vidare låg där en mobiltelefon, vindruvor och korvrester. Han såg även ett par flip-flop skor."

"Andre*s (annan räddningspersonal) säger att det fanns en del matrester nere vid bryggan. Han tycker sig komma ihåg makaroner, någon pasta. Det stod även en flaska Bailys på bordet. Andre*s är osäker, men tror att det även stod en flaska öl på bordet. Det låg även en mobiltelefon på bordet. Det stod ett par tofflor på bryggan, några lättare sommarskor av plast. Andre*s kommer ihåg att skorna var av mansstorlek."

Ok, tack för utförligt svar. Hade koll på att en flaska Bailys hade inhandlats men glömt att den stod nere vid bryggan.
Skall/kan man tolka det senare vittnesmålet som att det kanske inte var flipflops som fanns på bryggan, kan det tex ha varit foppare-tofflor ('lättare sommarskor av plast')?
Citera
2017-07-01, 11:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Syftet med att skölja är ju att skölja bort. Det kan ju då ha sköljt ur en del alger.

Sedan förstod jag det så att stora delar av lungorna inte kunde provtas pga nedbrytning. Det ökar ju risken för att de prov som togs inte är representativa. På det hela taget inte någon idealisk situation om man vill bevisa det ena eller andra.
Hikes frågar AE om obduktion och om det har betydelse varifrån man tar prov för analys kiselalger relaterat till förruttnelse:

" Nej, föruttnelse i dom kroppsegna organen det är ju inte av betydelse för påvisande av kiselalger för dom är ju väldigt motståndskraftiga och dom finns ju kvar även vid förruttnelse, det är ju därför den här kiselalgsmetoden teoretiskt sett är så bra om det inte vore så att det finns kiselalger överallt i vår miljö."

Han talar således om att det finns risk för ett ökat antal. Men Aki har endast tre kiselalger.
Wenna i slutplädering:

" Allt under 20 kiselalger bedöms som kontamination och den kritik som man då kan framföra mot den här kiselalgmetoden som både Henrik Druid och Anders Eriksson nämnde det är ju att man har för många kiselalger i kroppen, det är det som är problemet, du kan få in dom här kiselalgerna på flera olika sätt, det är det som är bristen med metoden men här har vi ju en problematik som är tvärtom."
Avskrift ljudfiler från rättegång.

Fortsättningsvis berättar Druid, Professor i rättsmedicin vid Karolinska institutet:

"– Sannolikheten för att kiselalger som är väldigt resistenta skulle försvinna som funnits i en vävnad sulle försvinna är ganska liten. Det hade varit önskvärt att ta prover redan för början så man slipper ha den diskussionen. Det är större sannolikhet vid en provtagning efteråt snarare kan ha tillfört än ha förlorat kiselalger, säger Henrik Druid. "

Det är inte bara lungorna som det tagits prover från. Det är vävnadsprov tagna från andra organ. AE nämner även njure, AD hjärna:

" – Om man drunknar i ett vatten med mycket kiselalger förväntar man sig att se det i lunga eller hjärna.
– De tre kiselalgerna kan ha tillkommit under obduktionen eller passivt under tiden som kroppen låg i vattnet. "

"Hittade ni några kiselalger i kroppen?
– Nej, bara i lungorna. "

" Om någon drunknar i vattnet vid bryggan i sommartid borde det ge ett stort antal kiselalger i kroppen, enligt Henrik Druid.
– Det låga antalet påvisade kiselalger i lungorna och att det inte finns i vävnadsproverna talar emot drunkning i kiselalgrikt vatten, säger han.

Live svt
Citat:
Nej, antagligen dog han i sjön och då är algbeviset ett resultat av hypotes-, provtagnings- och/eller analysfel. Sådant händer.
Uppgifterna kommer från två professorer i rättsmedicin varav den ena är expert på kiselalger.
Nu är det beskrivet gång efter annan att,

- Kiselalger är oerhört motståndskraftiga,
- det är inte bara lungor som undersöks,
- förruttnelse påverkar inte provtagningen,
- en svaghet med undersökningsmetoden är att det snarare tillförs fler kiselalger via kontamination samt via att det finns kiselalger överallt,
- Hjälmaren är enormt kiselalgrik,
- den specifika platsen han återfanns på har hög grad kiselalger pga av djup etc.

Aki hade tre kiselalger och då bara i lungorna beträffande inre undersökta organ.
Senast redigerad av develi 2017-07-01 kl. 12:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in