2016-09-04, 21:40
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Gör det det - gäller yppandeförbudet för målsägande o dennes ombud också tro?
Hur var det i Lisa Holm fallet - uttalade sig inte målsägandeombudet, eller minns jag fel?

Det är just det jag undrar över gäller yppandeförbudet även för dem, om det gäller målsägande och dennes ombud också så är Massi-Fritz ett solklart felval, hon driver alla sina stora fall i media.
Citera
2016-09-04, 21:47
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Hazarerna är ju illa sedda i Afghanistan och antagligen rätt illa behandlade (afghaner är rasister), men det kan vill inte vara tillräckligt skäl för att automatiskt få stanna ?
En längre artikel om de ensamkommande "barnen" från Afghanistan och däribland dessa
hazarer länkas nedan.

Jag har själv undrat en del över varför den överväldigande majoriteten av dessa
ensamkommande är "pojkar". Varför så påfallande få flickor? Är det inte egentligen de som har störst anledning att vilja lämna hemlandet och söka sig någon annanstans?
Svaret på det får man här:
Citat:
Kvinnosynen kan också förklara varför ensamkommande flyktingbarn nästan helt uteslutande är killar.
– Därför är så många grabbar. Tjejerna är inte på samma sätt värda att satsa på. Det är ett utslag av synen på könens värde, säger Anders Rydén.
När familjen väljer vem de ska skicka vill föräldrarna inte skicka flickan av rädsla att hon ska förlora sin heder och våldtas. Den synen är generell oavsett folkgrupp, enligt Rydén.
Vidare:
Citat:
En majoritet av de afghanska flyktingarna som tar sig till Europa och Sverige är hazarer.
Vad det beror på kan Anders Rydén, Migrationsverkets landanalytiker och expert på Afghanistan, inte riktigt svara på.

Enligt honom finns det ingen generell diskriminering mot minoritetsgruppen hazarer förutom möjligen i samhällen där pashtuner är i stor majoritet.
Wiiu Lillesaar , pensionerad socionom och samhällsplanerare med lång karriär inom Rädda Barnen, UNHCR, Svenska Afghanistankommittén och den internationella migrationsorganisationen International Centre for Migration Policy Development (ICMPD):
Citat:
Ensamheten, svårigheter att klara skolan, att hitta jobb och att integreras visas inte upp på bilderna som postas i sociala medier. Den felaktiga bilden förvrängs också när det kommer till synen på svenska kvinnor, menar hon. Den nu pensionerade Lillesaar berättar om det hon kallar Amerikabrev, som skickats hem till anhöriga i Afghanistan och som hon fått läsa.

"Vi har kommit till ett land där allt är gratis. Vi har en varm bostad. Vi har fri sjukvård. Barnen går i skolan utan att vi behöver betala något. Och dessutom betalar man lön till oss utan att vi gör något".

Hon har även sett brev där en afghan uppmanar de i hemlandet komma till Sverige för flickorna "ställer upp och knullar".

http://www.expressen.se/nyheter/anklagelserna-lognerna-och-radslan/

On topic: Endera dagen så lär "älsklingen" ha såna pass jobbiga abstinensbesvär att han
blir benägen att kvittra ut. Den där sönderdiskuterade tramadolen som han visst ska vara
så beroende av (eller var det kanske nåt annat han stod på i drogväg?) ger man väl inte
honom på häktet? Hur han än tjatar? Eller det är kanske just vad man gör?
Hans kära älskarinna i sin tur ligger nog i häktescellen och blir bara allt mer orolig för att
afghanen ska läcka. Snor sina händer av nervositet. Svetten rinner. Hjärtat bankar.
För en vecka sedan, borta i Thailand, var hon nog ganska säker på att ha kommit undan med allt.
Så jävla säker så att hon stack till ett av Sveriges grannländer för att få sig ett efterlängtat skjut
av sin älskade "18-åring"...
En "18-åring" som jag absolut inte skulle utesluta har mördat förut också. I hemlandet.
Åtminstone ha sysslat med grövre brottslighet.
Senast redigerad av Grandioso 2016-09-04 kl. 21:55.
Citera
2016-09-04, 21:54
Medlem
quieenies avatar
Har inte läst så noga sedan häktningen.Undrar om det framkommit om JM firade midsommar med föräldrarna.Det är ju möjligt i så fall att hon,där och då,berättade om den inlämnade hindersprövningen.Kan ju föreställa mig hur sillen satte sig i vrångstrupen på mamma och pappa.Samt att den redan ansträngda stämningen mellan JM och föräldrarna inte blev till det bättre.Under veckan som följde kanske telefonerna har gått varma.

Om JM blev upplyst om att hon endast skulle få laglotten av arvet kanske proppen gick efter att även försäkringspengarna uteblev i samma veva.

Att JM hade en 18-årig loverboy kan jag tänka mig var illa nog.MEN att gifta sig med honom,DET tror jag nog tog priset i föräldrarnas ögon.Det måste tagit "hus i helvete"
Citera
2016-09-04, 22:22
Medlem
Om JM är skyldig så skulle jag spekulera i att mordet på något sätt har med hennes affärsverksamhet att göra. Någon bör rimligen ha investerat ett antal miljoner i de lokaler mm som verksamheten krävde. Denna någon kan ha satt ned foten. Jag kan garantera att det inte var en bank.
Citera
2016-09-04, 22:31
Medlem
Butteris avatar
Tråden börjar bli lång nu, jag vet att jag läst en redogörelse för JM:s före detta och sett att det fanns en rektor för Vasagymnasiet bland dessa. Spontant tänkte jag då att stackars kille att bli associerad med Johanna och dessutom hade hon väl något barn med honom.

Men i de lugnaste vattnen... Jag kikad på andra tråden nyss och där har någon hittat en koppling mellan Rektorn och riktiga höjdare inom den kriminella världen. Tydligen så hade rektorn företag med personer kopplade till Uppsala maffian:

Här kan du se alla registrerade medlemmar i styrelsen för Andra Chansen AB.

Styrelse och andra övervakande befattningar

Issa, Sabriye (47 år, Södertälje)
Ordförande, Ledamot
El Hessi, Raed (41 år, Uppsala)
Ledamot
Gamalielsson, Per Axel (51 år, Eskilstuna)
Suppleant

Jag antar att gossarna som rektorn umgås med, får Johannas asylliga att blekna något. Se andra tråden för mer information (FB) Kvinnlig chef på flyktingboende tvingade pojkar till sex
Citera
2016-09-04, 22:37
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Om JM är skyldig så skulle jag spekulera i att mordet på något sätt har med hennes affärsverksamhet att göra. Någon bör rimligen ha investerat ett antal miljoner i de lokaler mm som verksamheten krävde. Denna någon kan ha satt ned foten. Jag kan garantera att det inte var en bank.

Vilken slump att du skrev detta samtidigt som jag kopierade in lite information från andra tråden. Kan investerarna möjligen ha med "Andra chansen AB" att göra?
Citera
2016-09-04, 23:10
Medlem
boqpods avatar
Citat:

Sämsta teorin i hela tråden.
Citera
2016-09-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Sämsta teorin i hela tråden.

Woops, trampade jag på en öm tå?
Citera
2016-09-04, 23:23
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Woops, trampade jag på en öm tå?

Absolut inte.
Ibland måste man bara sätta ner foten (så att den går att trampa på).
Här har det inte investerats några miljoner i verksamheten, var så säker.
Citera
2016-09-04, 23:23
Medlem
Citat:

Ja hennes pappa kan det ha varit. Han hade ställt upp för henne ekonomiskt många gånger. Kanske tröttnade han till sist.
Citera
2016-09-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Absolut inte.
Ibland måste man bara sätta ner foten (så att den går att trampa på).
Här har det inte investerats några miljoner i verksamheten, var så säker.

Jag tänker att ett antal lägenheter i brf:er bör ha kostat en slant. Bilar, kontor, större lokaler mm kan man hyra, förutsatt att man har en tillräckligt fet balansräkning. Brukar vara svårt för ett nystartat företag att få större krediter och risken är rätt stor att hyror mm måste betalas för flera månader i förskott. Företaget fanns inte länge men drev flera boenden. Nu kan jag ju ha fel och förklara då gärna varför så behöver vi inte fundera mer på det.
Citera
2016-09-04, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja hennes pappa kan det ha varit. Han hade ställt upp för henne ekonomiskt många gånger. Kanske tröttnade han till sist.

Tänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in