2017-06-30, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Att JM redan tidigt, innan livförsäkring, försökte få Aki dödad genom olika förfrågningar har en anledning.
Han visste något han inte borde ha vetat. När förhållandet sedan inte längre var stabilt utgjorde detta en fara för Johannas tillvaro.
Vad visste Aki? Jag tror att olika förslag varit uppe i tråden tex droger och andra kriminella samrören. Jag tror att det var något ännu mer bestickande. Något som gjorde honom livrädd. Jag tror det handlar om kunskap om hennes inblandning i ett tidigare mord.
Det har även tidigare varit uppe att det skulle kunna handla om de små fosterbarnen. Detta skulle kunna förklara hans stora rädsla och hur han satt och grät hemma hos Nadja.
Vad jag inte förstår då är varför han inte kontaktade polisen satt han på sådan info.
En möjlighet skulle kunna vara att JM vänligen upplyst honom om hennes förträffliga vänskap med poliserna i Eskilstuna.
Skulle han ändå ta mod till sig var det bäst om han framstod som en alkoholiserad, droganvändande och med en oförmåga att sköta sig själv och sin ekonomi.
Skulle en välgjord utredning finnas gällande fosterbarnen och Johannas inblandning däri avskrivits så har jag ingen svårighet att tänka mig att Johanna redan innan Aki varit inblandad i någon annans bortgång.
Undrar med vem hon bodde ihop med ..för tiden då de hade dessa fosterbarn?Ett ev dödsfall borde reg. av polisen?
Citera
2017-06-30, 10:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Rättspsykiatrisk undersökning. "Syftet: Att avgöra om hon kan straffas med fängelse eller behöver psykvård. Om hon "saknat förmåga att inse gärningarnas innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt"
Jag tycker att det verkar som om hon absolut förstår gärningarnas innebörd. Hon är inte utvecklingsstörd på det sättet när hon till och med får andra att hjälpa till.
http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-flyttas-fran-haktet/

Jag kan redan säga dig nu att hon inte varit psykotisk. Gärningarna hon kom att dömas för har föregåtts av planering långt innan. Det betyder att du varit närvarande och inte psykotisk. De som inte alltför ofta döms till rättspsyk är aldrig av sådan art. Då präglas de av impulsivitet och tillfällig sinnesförvirring ibland i kombination med inre demoner, paranoia och psykiskt sammanbrott. När det havererar totalt uppe i hjärnkontoret och du begått handlingar i ett psykotiskt tillstånd. Två sådana bedömningar görs. Vid brottet - och efter brottet.

Detta är inte vad som hänt här. De har planlagts, uppviglats, flertalet familjemedlemmar har tillfrågats, olika metoder har studerats, det har funnits en tydlig motivbild, det har funnits ett syfte med enskilda och isolerade händelser.

Detta gör att det finns absolut 0 % risk för att hon kommer att dömas till annat än fängelse på livstid.
Citera
2017-06-30, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JM använder motpartens argument som ett vapen: Om AP kritiserade henne för att någon ville driva in barnens knarkskulder skulle AP mördas av samma anledning, dvs att han hade knarkskulder – och därför var hon också inför omgivningen tvungen att göra även honom till narkoman. – Alla skulle på ett eller annat sätt drabbas av sin kritik mot henne och hennes bästa och av henne slipade verktyg: sina barn.

Tror att JM mellan dödsvarven med baseballträn, anläggandet av eld under sommarstugetrappan upp till föräldrarnas sovrum, torpeder som lyfte upp AP till en trädsnara, grov misshandel, osv, straffade AP (och andra som misshagade eller satte sig upp mot henne). Straffen kan man tänka sig bestod i allt från förtal, anonyma sms, repor i billackeringen... till att ”krydda” maten med lämpliga smakförstärkare, t.ex. insomningstabletter, psykofarmaka, råttgift, olika kemikalier mm. – Här tror jag inte att det fanns några som helst gränser för hennes påhittighet. Hon njöt sedan av vad hon lyckats åstadkomma och ställde gärna upp med goda råd hur hennes stackars offer skulle befrias från magplågor, huvudvärk, illamående, yrsel...

Alla hon tycker sätter käppar i hjulet, eller bara på ett allmänt plan irriterar eller retar upp henne, riskerar kännbara straff i form av såväl psykiska som fysiska men. - Hon saknar förmåga/vilja att argumentera på annat sätt än genom olika diktat eller dolkstötar i ryggen; hon är maktfullkomlig och pratar ofta om ”karma” som försvar för egna illgärningar.

Det behövdes säkert bara att AP kritiserat hennes uppfostringsmetoder, eller t.ex. sagt något om att hon kunde anses medskyldig till att hennes äldsta barn fått drogproblem, för att hon skulle snedtända och vilja ge honom svar på tal.

JM:s ”straffådra” tar sig bl.a uttryck i hennes fb-meddelanden till NL i vilka man riktigt känner hur skadeglädjen väller fram: Hon sätter en ära i att såra och förtala andra människor. Dessvärre synes hon också få en kick av att skada eller döda dem – för att sedan inför sig själv och andra hitta på olika anledningar till att de inte varit värda ett bättre öde.

Inte för inte var det viktigt att AP skulle kremeras. - Man drunknar inte heller 2 m från en brygga där man suttit och spelat en låt på Spotify för JM:s förhatliga rival: Ingen är bättre i sängen/snyggare/mer attraktiv än hon, och snuten har inga bevis mot henne. - Och skulle de kunna ha några ska de om möjligt gå upp i rök, precis som hon ville att AP skulle göra. - I värsta fall fick det bli drogerna som tog hans liv - precis som i GM:s fall men även detta i hennes intresse (fram till dess hon påmindes om MR:s avlyssning).

JM ställer själv den viktiga frågan i ett av sina brev till polisen: Till att börja med kan konstateras att den version MR via JJ fått sig till livs inte stämmer. - Sedan kan vi börja diskutera alternativen...

Detta låter också troligt. Kanske mer troligt än mitt förslag. Men det förklarar inte hans stora rädsla för henne. Fast jag gillar ditt förslag. Det låter som Johanna.

Hur vore det med en kombination?

Ditt scenario plus mitt med att hon så vänligen informerat honom om hennes goda kontakter inom polisväsendet så att medskyldig skulle hon aldrig bli. Vad hon än sa eller vad hon än gjorde (ha knark i garderoben tex, han tog tillbaka anmälan då hon toppade med misshandel. "Vem tror du de kommer tro på....") så skulle ingen tro honom.
Detta påtryckningsmedel använde hon även mot MR, det har vi hört under rättegången.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-30 kl. 10:29.
Citera
2017-06-30, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Jag kan redan säga dig nu att hon inte varit psykotisk. Gärningarna hon kom att dömas för har föregåtts av planering långt innan. Det betyder att du varit närvarande och inte psykotisk. De som inte alltför ofta döms till rättspsyk är aldrig av sådan art. Då präglas de av impulsivitet och tillfällig sinnesförvirring ibland i kombination med inre demoner, paranoia och psykiskt sammanbrott. När det havererar totalt uppe i hjärnkontoret och du begått handlingar i ett psykotiskt tillstånd. Två sådana bedömningar görs. Vid brottet - och efter brottet.

Detta är inte vad som hänt här. De har planlagts, uppviglats, flertalet familjemedlemmar har tillfrågats, olika metoder har studerats, det har funnits en tydlig motivbild, det har funnits ett syfte med enskilda och isolerade händelser.

Detta gör att det finns absolut 0 % risk för att hon kommer att dömas till annat än fängelse på livstid.

Du har så alldeles rätt. Och du uttrycker det så glasklart. Som korvspad.

Livstid säger både Bill och Bull
Citera
2017-06-30, 10:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av bblues
Du har så alldeles rätt. Och du uttrycker det så glasklart. Som korvspad.

Livstid säger både Bill och Bull

Visst är det så, Johanna Möller kommer att dömas till livstid, det finns ingen tvekan om det, den enda justering som HR kan komma att göra rör ansvarsdelen i A*i,s död, där kan HR underkänna domen men är den välskriven och logisk i sitt resonemang så kan även den delen stå fast.
Citera
2017-06-30, 10:36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Visst är det så, Johanna Möller kommer att dömas till livstid, det finns ingen tvekan om det, den enda justering som HR kan komma att göra rör ansvarsdelen i A*i,s död, där kan HR underkänna domen men är den välskriven och logisk i sitt resonemang så kan även den delen stå fast.

Korrekt. Det kan korrigeras så till vida att hon frikänns för mordet på Aki. Men påföljden kommer med största sannolikhet inte att förändras. Man beaktar försvårande och förmildrande omständigheter vid bestämning av påföljd. Tidigare skulle man dömas till fängelse i 10 år eller på livstid. Sedan mitten av 2014 kom en ny praxis där man skulle utgå från fängelse i 14 år och om omständigheterna varit försvårande eller förmildrande åt något håll upp eller ner. Man skulle enklare kunna dömas till livstid, därav tillintetgjordes diskrepansen mellan 10 år - livstid. Här ser vi massor av försvårande omständigheter och till synes noll förmildrande.
Citera
2017-06-30, 10:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Saxat ur Ekuriren

Ordföranden ber om ett förtydligande av hur mannens armar låg när styrkeledaren såg honom i vattnet. Han håller upp båda armarna i böjd vinkel.
– Så var dem, men de kan ha varit något mer utsträckta än så, säger han.

Detta är vad jag hittar
Live svt
Brandman 1:
Citat:
Brandmannen kommer inte ihåg vilket håll kroppen låg med huvudet.
- Jag minns bara hans armar, säger brandmannen och visar hur de låg och flöt i vattnet.

Brandman 2:
Citat:
- Han låg på rygg med armarna framsträckta.Som jag minns det var ansiktet mot strandlinjen.
För övrigt var det väl de ljusa handryggarna som sågs när solen låg på ytan, själv låg han på bara en meters djup. Det är väl likt som när armarna flyter upp när man ligger i ett badkar.
Citera
2017-06-30, 11:04
Medlem
Vintersol21s avatar
Citat:

Instämmer! Även om man förstås tycker att hon är sjuk så är/var hon inte sjuk på det sättet att hon saknade verklighetsuppfattning. Har sett många psykotiska personer och där handlar det om att t ex tro att man själv är Gud och en annan person är djävulen, att tro att man med tankekraft kan styra andra, att tro att alla myndigheter är i en konspiration emot en själv eller att man är avlyssnad av FBI och att de ska mörda en, att ha synhallucinationer, att höra röster som säger till en vad man ska göra m.m

Inget av detta har framkommit hos fröken Möller.
Citera
2017-06-30, 11:14
Medlem
Honan6s avatar
Funderar lite på kriminal-journalisten H*k*n Sl*gbr*nd som skrev väldigt mycket om allting och i stort sett bodde på Tingsrätten i Västerås. Han blev utsatt för flera budskap/hot i meddelanden, brandattack på hans bil och misshandlad hemma i dörren. Polisen lade ned undersökningen och hans uttalanden och reportage blev lite nedtonade.
Inte utan anledning, kanske....

Tror inte han blir den journalist som får intervjuerna till serien "Johanna - en attraktiv mördare med egna ögon".
Det mediabolag som bjuder högst får storyn.
Citera
2017-06-30, 11:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
JM använder motpartens argument som ett vapen:

Låter som en insiktsfull och fullt trolig spekulation om en maktfullkomlig psykopats beteende.

Citat:
JM ställer själv den viktiga frågan i ett av sina brev till polisen:
Citat:
Ursprungligen postat av JM
Om ngn gjort sig besväret att ta med Ak* i båten, varför bara åka ut 2 meter från bryggan?

Ännu en sån där halvsanning som jag tror att JM frekvent hasplar ur sig. Hon vet att det gick till på ett annat sätt, och i sin hybris kan hon inte låta bli att kommentera det.
Citera
2017-06-30, 11:25
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Det där är den bästa teorin hitintills i mitt tycke

Tack för uppmuntran!
Det jag klurar på nu är hur det skulle kunna hända att Aki har blod under naglarna från en annan man, rester av något blått mellan tänderna och samtidigt inga tecken på våld i övrigt på kroppen.

Kan han i desperation ha gripit efter gärningsmannen alldeles innan dödsögonblicket?

Hittades han med kläder på kroppen? Jag har ett minne av att ha läst att hans kläder låg i huset.
Kan de i så fall ha blivit nedskitade och att man därför behövde ta av dem innan han slängdes i vattnet? Sen hade man gott om tid att förstöra dem.
Citera
2017-06-30, 11:26
Medlem
Dom har tydligen fått bra och god mat i häktet iaf det här året för om man kollar på bilderna så har de gått upp ganska mycket i vikt båda två.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in