2017-05-21, 18:52
Medlem
Tradens avatar
Så hur gick det med det här luftslottet höll jag på att säga.... Är det någon som vet hur det går?
Citera
2017-05-21, 22:10
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traden
Så hur gick det med det här luftslottet höll jag på att säga.... Är det någon som vet hur det går?

Northvolt har i alla fall besökt alla städer som blivit utvalda att kanske få fabriken.
Citera
2017-05-21, 23:23
Medlem
321js avatar
Kommunerna slåss för fullt:

http://sverigesradio.se/sida/sok.aspx?q=northvolt&programid=83&filter=false
Citera
2017-05-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Göteborg känns som ett naturligt val. Nära fordonsklustret, tillgång på kompetens och exporthamn. Mark går nog att ordna.

Om det nu hade handlat om 3000 ingenjörer, det ställer jag mig lite tveksam till, så hade det varit svårt att trolla fram så många. Vi är inne i en stark högkonjuktur där de två stora problemen är 1) matchningsrelaterad problematik och 2) bostadsbrist, om vi tar ett annat exempel på en nyetablering som är ingenjörstät, CEVT, så lyckades dom bra pga att deras etablering sammanföll med Saabs haveri, då kunde dom plocka många fd Saab anställda till sin verksamhet, vilket har underlättat när företaget vuxit så snabbt som det gjort, det är även relativt lätt att pendla med både bil och järnväg till GBG från Trollhättan och fyrbodal också.

Annars håller jag väl med dig angående GBGs fördelar, regionens industriella kapacitet är hög, både i ett nationellt och internationellt perspektiv, det i kombination med att flera företag är väldigt forskningsintensiva vilket gör att det som produceras har höga förädlingsvärden, vilket gör att industrin i regionen faktiskt kan konkurrera internationellt.

Edit: I och med ovanstående, dvs hyfsad konkurrenskraft, så är faktiskt industrin viktig för Västra Götaland och Göteborgsregionen, den står för ca 30% av näringslivets totala produktion, och BRP för Västra Götaland är en ganska viktig del av landets totala BNP, #2 efter Stockholms län, både i absoluta tal, och i relation till folkmängd, dvs BRP per capita.

Angående batteriteknik, så finns det ett börsnoterat företag i Mölndal, Alelion, som jobbar med litiumjonteknik, dom utvecklar dock batteriteknik för truckar och andra industriella maskiner, och är väl mig veterligen inte inriktade på personbilar.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-05-22 kl. 16:25.
Citera
2017-06-21, 21:55
Medlem
fidelios avatar
Var det inte sagt att besked skulle komma vid denna tidpunkt ungefär?
Citera
2017-06-21, 22:12
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fidelio
Var det inte sagt att besked skulle komma vid denna tidpunkt ungefär?

Det har blivit framflyttat enligt lokaltidningen. Bolaget kommer presentera de två utvalda kommunerna till slutstriden under Almedalsveckan 2-9 juli.
Citera
2017-06-21, 23:55
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av direktörn
Det har blivit framflyttat enligt lokaltidningen. Bolaget kommer presentera de två utvalda kommunerna till slutstriden under Almedalsveckan 2-9 juli.

Så att dessa båda kommuner får största möjliga offentliga och politiska press på sig att erbjuda de mest förmånliga villkoren
Citera
2017-06-28, 23:27
Medlem
Onan-erarens avatar
Jag hoppas inte att Karlstad är en av städerna för vi ligger mitt i landet å ingen bryr sig om batteridrift här, Vi bryr oss om elektronik (å visst den går ju delvis på batteri) å tänk på att Värmland är bonnigt län med undantaget Karlstad, vi är ego å divor å vill inte anstränga oss för andra, bara för vår egen vinnings skull. Så snälla inte Karlstad.
Citera
2017-06-29, 08:47
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onan-eraren
Jag hoppas inte att Karlstad är en av städerna för vi ligger mitt i landet å ingen bryr sig om batteridrift här, Vi bryr oss om elektronik (å visst den går ju delvis på batteri) å tänk på att Värmland är bonnigt län med undantaget Karlstad, vi är ego å divor å vill inte anstränga oss för andra, bara för vår egen vinnings skull. Så snälla inte Karlstad.

Du behöver inte vara orolig, Karlstad är inte bland de utvalda kommunerna.

Citat:
De åtta kommunerna i Sverige som valts ut är: Malmö, Västerås, Göteborg, Luleå, Skellefteå, Norrköping, Gävle samt ett kommunsamarbete mellan Mariestad och Skövde. Även kommunerna Vasa och Kotka-Hamina i Finland finns med i urvalsprocessen.
Citera
2017-06-30, 22:42
Medlem
angarnas avatar
Skrattar fortfarande åt alla som tror att någon svensk kommun har någon chans. Finsk storseger alla gånger. Men lite fria luncher från de inte alltför kompetenta svenska kommunerna ifråga skadar ju inte att fördriva tiden med........................
Citera
2017-07-04, 08:20
Medlem
Då var det klart, Västerås och Skellefteå gör upp om det.

Tror Västerås tar det tack vare närhet till Stockholm. Att Skellefte ska vaska fram 3000 ingenjörer är en utopi.
Senast redigerad av fille277 2017-07-04 kl. 08:23.
Citera
2017-07-04, 11:18
Medlem
Att någon av alternativen i norr skulle vara med var väntat. Västerås var dock lite överraskande eftersom de varken har närhet till råvarutillförsel eller slutkund. Det är väl ungefär 10 mil mellan Stockholm och Västerås så det där med närhet kan nog diskuteras. Jag tror att det är lite för långt pendlingsavstånd för att det riktigt skall locka. Västerås är nog ändå favorit att ta det då bolaget är Stockholmsbaserat och personer i ledningen får närmare till verksamheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in