Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Göteborg känns som ett naturligt val. Nära fordonsklustret, tillgång på kompetens och exporthamn. Mark går nog att ordna.

Om det nu hade handlat om 3000 ingenjörer, det ställer jag mig lite tveksam till, så hade det varit svårt att trolla fram så många. Vi är inne i en stark högkonjuktur där de två stora problemen är 1) matchningsrelaterad problematik och 2) bostadsbrist, om vi tar ett annat exempel på en nyetablering som är ingenjörstät, CEVT, så lyckades dom bra pga att deras etablering sammanföll med Saabs haveri, då kunde dom plocka många fd Saab anställda till sin verksamhet, vilket har underlättat när företaget vuxit så snabbt som det gjort, det är även relativt lätt att pendla med både bil och järnväg till GBG från Trollhättan och fyrbodal också.
Annars håller jag väl med dig angående GBGs fördelar, regionens industriella kapacitet är hög, både i ett nationellt och internationellt perspektiv, det i kombination med att flera företag är väldigt forskningsintensiva vilket gör att det som produceras har höga förädlingsvärden, vilket gör att industrin i regionen faktiskt kan konkurrera internationellt.
Edit: I och med ovanstående, dvs hyfsad konkurrenskraft, så är faktiskt industrin viktig för Västra Götaland och Göteborgsregionen, den står för ca 30% av näringslivets totala produktion, och BRP för Västra Götaland är en ganska viktig del av landets totala BNP, #2 efter Stockholms län, både i absoluta tal, och i relation till folkmängd, dvs BRP per capita.
Angående batteriteknik, så finns det ett börsnoterat företag i Mölndal, Alelion, som jobbar med litiumjonteknik, dom utvecklar dock batteriteknik för truckar och andra industriella maskiner, och är väl mig veterligen inte inriktade på personbilar.