2017-06-30, 22:37
Medlem
develis avatar
Hon ser väldigt glad ut när pappa nyss mördats.
... tills skillnad mot minerna i rätten:
http://pbs.twimg.com/media/DDZNhfsXkAUAIOZ.jpg
https://w.cdn-expressen.se/images/f0/0f/f00f09f0c7774f88854e6383e1c664ed/16x9/920@80.jpg
https://x.cdn-expressen.se/images/6d/e9/6de98c177b8e478296416ac57a28d61b/16x9/920@80.jpg

Huja, den blicken:
https://w.cdn-expressen.se/images/3c/55/3c55478a040e47569d131f8d129ce153/16x9/680.jpg
https://imageproxy.b17g.services/convert/resize/400x225/shape/trimcut/source/https%3A%2F%2Fasset-images.tv4play.se%2FVMan-P392%2FVMan-P3922672_AE.jpg
https://w.cdn-expressen.se/images/33/12/3312a068e0ad43b4a59a7dd7bda56440/16x9/680.jpg

MR:
https://w.cdn-expressen.se/images/ff/95/ff9556a4aabb4ab99c04b47c6551b863/16x9/600.jpg
https://smab.imgix.net/2017/0628/593/593f3e57-4840-43c3-819b-4e9167851762/1/preview.jpg?w=1180&fit=clip&auto=format%2Ccompress &cs=tinysrgb&crop=faces&ixlib=imgixjs-3.0.4
https://w.cdn-expressen.se/images/fe/56/fe56195a25b049728be49f3e843133d0/16x9/680.jpg
https://y.cdn-expressen.se/images/d3/60/d360a7db907c4446b2904d3690e2c148/16x9/600.jpg
Senast redigerad av develi 2017-06-30 kl. 22:56.
Citera
2017-06-30, 22:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajfone
Rökte Aki? Vad?
Nej, inte mig veterligt.
Det är andra sjukdomar som jämförs i samma veva (du menar emfysem antar jag) gällande lungbilden.
Citera
2017-06-30, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeslaDC
Nä, 60-70000;- är inte småpengar, vart fanns skulden?

JJ uppger i förhör att han lånade ut dessa pengar till JM i samband med att hon startade upp Pangelius (=nov/dec -15). Han fick tjata för att få tillbaka lånet. Fick tillbaka pengarna strax efter att han och JB kom tillbaka från Pakistan (= början på aug -16), efter mordet på GM.
Citera
2017-06-30, 22:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Alternativen håller inte riktigt när han inte var förgiftad (..)
Jag är själv tveksam till drogad då provsvar obduktion är negativt.

GHB har förvisso kort spårtid men relaterat till mobilsamtal, master, spotify, att det ska hinna förbrännas i den levande kroppen så får jag inte det heller att gå ihop.
Vore väldigt intressant att veta mer om drog med mycket kort spårtid.

1. Det är en annan sak att droga nån och asgarva sadistiskt hemma - då ingenting ska spåras. Det ingår garanterat i en plan att framställa Aki som knarkare.
2. Hon har frågat om drogers effekter, hon har haft en plan på att mörda honom och arrangera
att han misshandlats till döds vid knarkaffär. Då kan (bör) han vara hur fullpumpad som helst.
3. - Sen växlar hon till arrangerad drunkning istället och hon behärskar inte biokemi och detektionstider. Oavsett manipulativ förmåga är hon redigt korkad.
4. Gällande Aki ska detektionstiden (inte halveringstid) vara mycket kort.
5. Den drogen hade garanterat varit väldigt attraktiv, men ingen mer än JM och nån langare tycks veta receptet.
Senast redigerad av develi 2017-06-30 kl. 22:48.
Citera
2017-06-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon ser väldigt glad ut när pappa nyss mördats.
... tills skillnad mot minerna i rätten

Vad är syftet? Att visa att hon slappade vid poolen när hennes pappa nydligen mördats? Eller att hon är sliten efter att ha suttit häktad med fulla restriktioner i 10 månader?

Missförstå mig inte, jag känner ingen sympati med henne men det där ser jag inte syftet med.

Fundera lite grann på vad du håller på med. Vill du vara en person som plockar billiga poäng genom att förlöjliga en annan människa?
Citera
2017-06-30, 22:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Vad är syftet? Att visa att hon slappade vid poolen när hennes pappa nydligen mördats? Eller att hon är sliten efter att ha suttit häktaded fulla restriktioner i 10 månader?

Missförstå mig inte, jag känner ingen sympati med henne men det där ser jag inte syftet med.

Fundera lite grann på vad du håller på med. Vill du vara en person som plockar billiga poäng genom att förlöjliga en annan människa?
Lägger upp bilder som nu inte längre är maskade i media.
Har kompletterat även med MR - håll till godo.
Citera
2017-06-30, 23:00
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du kanske ska ta det tvärt om som domstolens respekt och hedrande av familjen till specifikt ett av hennes offer, som tvingats vänta i ovisshet. De är ju ganska säkra på utslaget.
Det tror jag inte på. Skulle domstolen ta sådana hänsyn? Varför?
Citera
2017-06-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja, låt förresten inte JM hålla i tolkningsföreträdet vad gäller datumsammanfallet kring morden heller. Det där karmasnacket försöker bara leda tankarna bort från att det i själva verket var en slump att GM mördades på AP:s födelsedag. Hon vill få det att låta som att karma i form av de som vill beskydda henne och hennes familjegemenskap har utfört morden och att det tar symbolisk form i datumsammanfallet.

I själva verket är det inte hon som styr alls, utan slumpen och de andra, som lämnar henne. Och det är därför de ska dö. JM försökte sannolikt få ut AP till Granliden på hans födelsedag, men denne ville fira sin födelsedag med andra (NL) eller vågade inte (antar jag). Sannolikt kom han bara dit mot löfte om att få skilsmässopapprena påskrivna. Det var möjligen JM:s enda och sista chans.

GM (och AM) skulle ev ha mördats kvällen innan, och måste i alla händelser mördas den 3:e eftersom de skulle åka bort (var det inte så?) och ev sälja stugan och ändra testamente utan att vidare medddela detta till dottern.
För mig talar detta intuitivt för att hon tog livet av AP själv.

Det var inte JM som bestämde datumen, det var offren och omständigheterna. Om det var något som förenade datumen på något reellt sätt så var det att augusti är skördens och uppbrottets tid, uppbrottet från sommaren som varit. Det var inte JM:s uppbrott från dem utan deras från henne. Och det var därför som de måste dö -- innan de kom utom räckhåll. Hon må se det som att hon skördar frukterna så mycket hon vill, men den bilden ruttnar inifrån.

Men lugga för all del JJ och vem det vara månde. DNA-t under AP:s naglar behöver ju inte bli definitivt, är jag rädd. (Men det kan ju bli intressant om det skulle visa sig vara DB:s...)
Jag har nog mest tänkt att hon gjort det första mordet själv. Analogt med Knutby så mördade Helge sin första fru själv. Andra mordet då var han redo att ta större risker och involvera en person till. Övermod och farligt för omgivningen när lösning på problem börjar bli mord. Tror inte att sådana personer slutar mörda av sig själv. Det enda som stoppar dom är att dom åker fast.
Citera
2017-06-30, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, inte mig veterligt.
Det är andra sjukdomar som jämförs i samma veva (du menar emfysem antar jag) gällande lungbilden.
Nej.Du förde anteckningar och jag blev osäker när du påstod att han rökte. Gjorde Aki det? ❤️
Citera
2017-06-30, 23:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Några tankar om vad MR påstår att JJ sagt om mordet på Aki.
– Talar MR sanning om vad JJ sagt till honom? Jag tror det.
– Har JJ berättat hela sanningen? Troligen inte. Varför skulle han "ge bort" exakt vad som hänt till MR och därigenom riskera sin frihet?
– Varför berättade han överhuvud taget att det var han som tog livet av Aki? Han kunde lika gärna ha sagt att det var JM som mördade Aki. Kanske var det uppenbart att hon inte klarade det fysiskt?
– Vad var syftet med JJs berättelse? Att skrämma MR så att han skulle lämna JM? Både JJ och JB ansåg att MR fick fördelar, som pengar och att låna bil, som dom tyckte att dom skulle få i stället.

Varför stannade ändå MR hos JM? Varför gick han till och med med på att mörda JMs föräldrar?
Jag tror att det fanns både inslag av att JM utnyttjade hans beroendeställning och att MR såg möjliga fördelar för sig själv med att göra som JM uppmanade honom att göra. Naivt verkar det, men det verkar som han trodde att JM skulle betala flytt till Norge och uppstart av rörelse där. Kanske var det en av hennes idéer att göra det? Kanske var det, som DB sa, en sådan där plan som JM hade men som ingen tog på allvar?

Delar din uppfattning om att MR efter bästa förmåga redogjort för vad han uppfattat att JJ berättat, och MR verkar också ha lagt märke till minspel, outtalade meningar, blickar mm och härefter dragit sina egna slutsatser. – Vet inte hur avd. språkförbistring kan ha inverkat på snacket mellan JJ och MR, men hajade till lite när jag läste den här passagen i FUP (Protokollbil. 2017-02-09, s. 93):

MR söker imponera på sin kompis GH med ännu en fantasihistoria:
Citat:
M: S, N och B… Jag dödade S och N! (han använder ett uttryck som ordagrant är "fick deras huvud under vatten" som betyder eliminera ngn)
Fhl/Tolken kan också ha missförstått MR och vice versa. – Enl. MR pratar han persiska med JJ.

JJ verkar knappt själv veta hur drunkningen har gått till; han återger i stort JM:s officiella version (eller försöker få ihop hennes olika versioner till en + lägger ibland till och drar ifrån sina egna fantasier - precis som MR verkar göra).

JM:s forna kollega LI har i förhör berättat att JJ när han arbetade som tolk och allt-i-allo ofta varit osams med JM och då anklagat henne för att ha planerat drunkningen. – Det hade han knappast gjort om han (och/eller någon kompis) åtagit sig att dränka AP. - Däremot verkar han ändå ha dragits in i det hela på något sätt, dvs agerar närmast som om han blivit lurad av JM; som om han inte haft något val.

Att leverera AP färdigdränkt tror jag inte riktigt på; det skulle innebära förflyttning, biltransport och större risk för synlig åverkan på kroppen, oförklarliga likfläckar mm. – En alldeles för omständlig procedur. Däremot fanns flera vattenkällor inne i huset men då blir det fråga om en mer omständlig hantering och sedan transport av kroppen ned till bryggan. – Ett par välbetalda torpeder borde lätt ha kunnat åta sig uppdraget att eliminera AP, men varför då låta honom skendrunkna i Hjälmaren? Då hade de väl hellre valt en annan dödsmetod och en helt annan plats.

Valet av plats och dödssätt talar för att endast JM och hennes närmaste är inblandade.

En hypotes betr. JJ (DB, JB) är att de på uppdrag av JM deltagit mer i periferin, t.ex. genom att ta hand om barnen, för att sedan leverera dessa morgonen den 8 aug. Merparten av det som inhandlades kan ha varit avsett för en fest på G-gatan inkl. partylyktor på balkongen.

Inga partylyktor syntes till nere vid bryggan. JM kan ha sagt till AP att hon behövt hans hjälp med att placera ut kräftburar, för att sedan vittja dessa tidigt på morgonen den 8 aug inför den planerade lördagsfesten. De räknade sedan med att vara tillbaka någon gång under lördag fm och då skulle barnen också dyka upp efter att ha vistats hos en av JM:s affärsbekanta som hade barn i samma ålder.

Det fanns inte särskilt många tecken på att någon ”födelsedagsfest” ägt rum: En tallrik med lite matrester, ett par korvbitar och en champagnekork på bryggolvet, ett glas, en flaska… Inne i huset: 2 ölburkar på bordet, en kasse med mögligt bröd… AB har berättat om skaldjur och plättar… Det var väl i princip det enda som togs med ut: Rekvisitan i en mindre plastkasse. Inga sopor hade heller slängts. – Övrigt bör ha transporterats till JM:s bostad på G-gatan före avfärd, dvs en "skenfest" tillika "skenhandling" iscensattes för att få AP att ej ana oråd; för att få honom att se fram emot en riktig myslördag med matlagning, ädla drycker mm samt inte minst en avspänd samvaro tillsammans med sina barn. - Hur var det nu beteendevetaren hade sagt: "Man måste bjuda till i ett förhållande; det tjänar alla parter på, inte minst barnen."

Lördagen den 8 augusti skriver JM till AP:s ex att AP hittats drunknad.
Sön 06:13, 14:54 fortsätter JM skriva, bl.a. att hon hittat bilder av NL, att AP ser ”hög” ut på bilderna, osv... för att så småningom komma till sak. ”Han var påverkad av nåt när vi åkte till landet” – ”M var A*i missbrukare[?]”. Huvudprotokoll, del 1 (8), s. 111.

s. 117f:
Ons 10:20 ”Obduktion ringde nyss.
Han hade förstorat hjärta och åderförkalkning”
/.../
”Men hjärtat beror på droger”
/.../
Ӂt A*i medicin
Han gick in i psykos er kändes det som”

Här vill hon återigen understryka att AP nyttjade droger, kanske t.o.m. hallucinogena sådana. Hon vill gardera sig mot att man ska hitta något vid obduktionen. Samma syfte fyller kremeringen, och hennes lättnad går inte att ta miste på när hon kommer in på de här bitarna i samtal med If samt även under övriga förhör.

JM:s kollega LI har berättat att JM ville att JJ skulle sluta arbeta i firman. Hon och JJ bråkade ofta och när JJ var som argast ska han ha sagt att JM planerat drunkningen. - JJ verkade enligt LI gärna vilja berätta saker och ting men LI hade inte velat blanda sig i.

Betr. MR hade han tidigare sagt nej åtskilliga gånger men verkar den 3 aug ha fått i sig särskilt mycket droger med åtföljande underminering av omdöme, förståndsgåvor och hämningar; ett svaghetstillstånd JM inte varit sen att utnyttja. – För MR gällde överlevnad, uppehållstillstånd, trygghet och en dräglig framtid. Hans mångåriga drogande och kriminella livsstil hade naturligtvis avtrubbat både verklighetsuppfattning och tankeförmåga; hans moral var sedan länge naggad i kanten av de förhållanden han tvingats leva under och inte minst det umgänge med likasinnade han varit hänvisad till. Hans mentala ålder kan antas vara lägre än hans fysiska – trots att han själv sagt sig uppleva att han erfarenhetsmässigt var mer än dubbelt så gammal som JM – vilket kanske kan säga något om de bilder som fortfarande kan antas finnas kvar på hans näthinna efter flykten från en tröstlös tillvaro under svåra levnadsvillkor och med en fattigdom en välnärd socionom aldrig varit i närheten av – inte ens på sina soliga semesterresor.

JJ:s omsorg om MR upplever jag som äkta: JJ hade egen erfarenhet av JM och visste vad MR kunde råka ut för; han ville att MR omgående skulle flytta ut ur JM:s bostad och JM återgå till sin ordinarie roll som mor, mormor och svärmor. OK, att hans eget spelutrymme riskerade urholkas av MR, men hans huvudsakliga intention bör ha varit att det låg i MR:s eget intresse att komma bort från JM:s menliga inflytande. – Han har ju också i förhör berättat om hur han fått sitta och tolka när JM lagt sig ut för killar som varit yngre än hennes egen son, och att han skämts inför sina landsmän; inte minst kanske eftersom han själv kopplades till henne via sin sambo.
Citera
2017-06-30, 23:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det tror jag inte på. Skulle domstolen ta sådana hänsyn? Varför?

Så jag förstår. vad är det du inte tror på?
Citera
2017-06-30, 23:20
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Som jag förstod utlåtande och förhör med rättsläkaren så räknas drunkning som en form av kvävning och det är en uteslutningsdiagnos, dvs kvarstår när man kan avvisa andra tänkbara dödsorsaker.
Så kvävning lämnar inga tydliga spår, om jag förstått experterna rätt.
Det är nog därför folk kommit undan med kvävningsmord historiskt.
Det gäller bara att den som ska kvävas på något sätt är såpass inkapaciterad att den inte kan kämpa emot med våld.
Till exempel ha somnat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in