Citat:
Ursprungligen postat av
Kallix
Ja, eller t.o.m. på Akis dödsdag? Och nästan på samma dag som JMs pappas dödsdag. Är det det JM kallar karma? Nej, det är det nog inte, men i vilket fall kommer hon väva in det i sina memoarer.
I förordet kan man läsa "På nästan samma datum som jag förlorade två av dom jag älskat mest, blev jag oskyldigt dömt för morden på mina två livs kärlekar. Förstår ni hur det kändes för mig?."
Nu spyr jag nästan av mina egna beskrivningar...
Ja, låt förresten inte JM hålla i tolkningsföreträdet vad gäller datumsammanfallet kring morden heller. Det där karmasnacket försöker bara leda tankarna bort från att det i själva verket var en slump att GM mördades på AP:s födelsedag. Hon vill få det att låta som att karma i form av de som vill beskydda henne och hennes familjegemenskap har utfört morden och att det tar symbolisk form i datumsammanfallet.
I själva verket är det inte hon som styr alls, utan slumpen och de andra, som lämnar henne. Och det är därför de ska dö. JM försökte sannolikt få ut AP till Granliden på hans födelsedag, men denne ville fira sin födelsedag med andra (NL) eller vågade inte (antar jag). Sannolikt kom han bara dit mot löfte om att få skilsmässopapprena påskrivna. Det var möjligen JM:s enda och sista chans.
GM (och AM) skulle ev ha mördats kvällen innan, och måste i alla händelser mördas den 3:e eftersom de skulle åka bort (var det inte så?) och ev sälja stugan och ändra testamente utan att vidare medddela detta till dottern.
Det var inte JM som bestämde datumen, det var offren och omständigheterna. Om det var något som förenade datumen på något reellt sätt så var det att augusti är skördens och uppbrottets tid, uppbrottet från sommaren som varit. Det var inte JM:s uppbrott från dem utan deras från henne. Och det var därför som de måste dö -- innan de kom utom räckhåll. Hon må se det som att hon skördar frukterna så mycket hon vill, men den bilden ruttnar inifrån.
För mig talar detta intuitivt för att hon tog livet av AP själv.
Men lugga för all del JJ och vem det vara månde. DNA-t under AP:s naglar behöver ju inte bli definitivt, är jag rädd. (Men det kan ju bli intressant om det skulle visa sig vara DB:s...)