2017-06-24, 09:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du är så välkommen till att presentera dessa.

Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Ja, kanske det, men om du läser min post igen så har jag lagt till ordet "indikationer".

Dvs - inga benhårda bevis, men ett antal indikationer som talar för att Gud finns.
Då blir min ståndpunkt lite klarare, hoppas jag. Sen vet jag inte om det är värt att
berätta om dessa indikationer/bevis, i sånt fall måste jag dra ett par anekdoter.

Och när kommer du till BEVIS-delen (som tråden efterlyser)?

Det räcker inte med att du retorisk försöker röra ihop indikationer med bevis.
Senast redigerad av Bogomil 2017-06-24 kl. 09:26.
Citera
2017-06-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Om du tror att indikationer är bevis så är det en indikation på att du är ute och seglar i nattmössan utan roder.

Att ett berg mullrar och spur ut rök och eld är en indikation på att guden inne i berget är arg på människorna som bor i byn vid bergets fot.

Att islam är den idag snabbast växande religionen är en indikation på att det är den rätta religionen.

Den höga arbetslösheten bland ungdomar i Sverige idag är en indikation på att dagens ungdomar är lata.

Vet att +1 inte är tillåtet längre, men fan vad bra formulerat! Spot on!
Citera
2017-06-30, 16:14
Medlem
Citat:
Du får ju naturligtvis ha din uppfattning, men efter vad jag har varit med om så är jag av den
uppfattning att Gud finns.

Men hur leder man det i bevis? Det finns ett antal bevis som inte har tagits upp i den här tråden,
jag kan räkna upp en sju-åtta indikationer/bevis på att Gud finns. En del starkare än de andra.

Där gjorde det ont i ögat där du sammanblandade bevis med indikationer. Det är två begrepp miiiiilsvida ifrån varandra.
Citera
2017-06-30, 16:18
Medlem
Citat:
Att landet Israel finns, är en indikation på att Gud finns. Inget glasklart bevis och jag vill nog
inte gå längre än så, men det finns fler liknande "indikationer" om man letar lite.

The truth is out there.

Jag döööör. Enda anledningen till att Israel finns idag är för att miljontals judar under 1930-talet till 1945 dödades i miljontals av nazister. Med din logik då kan man faktiskt påstå att nazisterna är Gud
Citera
2017-06-30, 16:24
Medlem
Citat:
Jag har gjort det tidigare i tråden, jag kan kort sammanfatta det med att eftersom det står i
bibeln att Gud ska ge sitt folk ett land, dvs Israel. Så är det ett bevis. Jag orkar inte leta upp var i
tråden den diskussionen fördes. Men jag blev sågad jäms med fotknölarna, alltså det godtogs inte
som ett bevis. Men det finns fler sådana bevis, om man letar lite, som sagt.

Klart att ingen godtog det.

Men om vi nu ska köra på ditt sätt att tänka så eftersom judarna "fick" Israel så var gud först tvungen att döda några miljoner av dem och starta världskrig och annat roligt. Och palestinerna blev som i en bisats statslösa. Heja gud.
Citera
2017-06-30, 16:27
Avstängd
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Jag döööör. Enda anledningen till att Israel finns idag är för att miljontals judar under 1930-talet till 1945 dödades i miljontals av nazister. Med din logik då kan man faktiskt påstå att nazisterna är Gud

Finns även andra makter än från himmelriket..
Citera
2017-06-30, 16:32
Medlem
Man kan inte bevisa något som ingen kan säga vad det är grr

Det är dom som sett något som ska säga vad dom sett tex, jag har sett att han givit mig lugn !

Alltså är gud en tanke som ger harmoni i själen, inget annat.
Senast redigerad av troligengud 2017-06-30 kl. 16:40.
Citera
2017-06-30, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Finns även andra makter än från himmelriket..

Nu skrev ju han om nån bibelcitat att just att ge bort ett land var ett bevis på gud så om andra gudar skötte guds jobb börjar det blir trångt där i himlen. Glöm för all del inte bort att han är den enda guden och så vidare, det vet vi ju eftersom det står i GT. Så bort med dig just från denna diskussionen.

Däremot får du gärna förklara det du skrev ovan om du har lust
Citera
2017-06-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man kan inte bevisa något som ingen kan säga vad det är grr

Det är dom som sätt något som ska säga vad dom sätt tex, jag har sätt att han givit mig lugn !

Alltså är gud en tanke , inget annat.

Sätt? Ska jag sätta mig för att få lugn och ro?
Citera
2017-06-30, 16:41
Medlem
JAAA jag hade problem med sätt , :sorry ska läsa mer svenska :O
Citera
2017-06-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
JAAA jag hade problem med sätt , :sorry ska läsa mer svenska :O

Ja det är lättare att bli förstådd då på ett svenskt forum
Citera
2017-06-30, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vilken hemlighet?
Hur kan man med mänskligt förstånd avgöra vad som är större än mänskligt förstånd?

Du menar "stort sett"?
Vad menar du med "en lögn blir tydlig ovanför den som ljuger"?

Vilket mänskligt förstånd menar du då? Om gud är så speciell så att vi inte kan förstå hans existens (nu hoppar jag in sent i diskussionen här och erkänner att jag inte vet helt vad ni har pratat om innan) så kan man undra varför han gjorde det så jävla svårt för oss för att förstå att han finns? Är det för att han ska komma undan med att uppfinna maskar vars livscykel endast går ut på att äta upp barns ögon?
Senast redigerad av Persienne 2017-06-30 kl. 16:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in