2017-06-29, 20:46
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/gt/sista-minuten-beskedet-om-mordaren-bilevicius/

Citat:
Björn Hurtig är Bilevicius advokat.
– Jag gissar bara nu men jag tror att han kommer få 15 år där borta. Så vitt jag förstår är det deras praxis, säger han.
Hurtig är inte på plats i Litauen utan följer förhandlingarna från Sverige. Han och Bilevicius har inte pratat med varandra på länge.

Stjärnadvokaten Hurtig verkar ha full koll. 17 februari lät det så här:

Citat:
Hur är det i ett litauiskt fängelse jämfört med ett svenskt?

– Jag kan inte säga att jag vet hur det är i fängelserna men jag vet ju att det är oftast... Jag skulle säga att det nog är svårare att få en ändring på sitt livstidsstraff i Litauen, än i Sverige. Vilket vi såklart har diskuterat. I Litauen är utgångspunkten att livstid är livstid. Man har inget omvandlingssystem som vi har i Sverige. Där kan antingen parlamentet eller presidenten omvandla straffet genom benådning eller nåd sedan kan man av hälsoskäl komma ut tidigare, säger Björn Hurtig och fortsätter.
– I övrigt sitter man en livstid och det vet han om. Det är nog tufft kan jag tänka mig. Trots det vill han komma dit och det var de personliga hänsynen som vägde över.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/i-litauen-%C3%A4r-utg%C3%A5ngspunkten-att-livstid-%C3%A4r-livstid-1.4162166

Om NB, enligt stjärnadvokat Hurtig, inte har några problem med att sitta på livstid så är det väl bara onödigt med en ny förhandling. Nej, dessa båda verkar inte ha mycket kontakt inte. Inte var han till mycket hjälp för sin klient.
2017-06-29, 21:01
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är väl imorgon förhandlingen i Litauen äger rum. Domaren har NB:s öde i sina händer. Men bara delvis eftersom KV kan välja att inte överföra honom om straffet blir för lågt. Som jag fattat har han att välja mellan att ge honom ett tidsbestämt straff eller verklig livstid.
Vid det senare fallet blir det också intressant att följa händelseutvecklingen; om NB överflyttas, har han då möjlighet att söka tidsbegränsat enligt svenska regler? Om inte, är detta ärende en delikat uppgift. Rätt så troligt att det kommer att ske någon form av bevisvärdering imorgon.

Om dom väl överförts och verkställts, kommer Nerijus aldrig kunna söka vare tids tidsbestämt eller resning i Sverige, då han ej är svensk medborgare samt saknar någon form av uppehållstillstånd.

Om domaren i Litauen fattar beslut om livstid, lär överklagan om Kriminalvårdens beslut om dom-översändelse inkomma till Örebro Tingsrätt i ett rött rapp. Däri kan det mycket väl bli intressant att följa fortsatt förfarande..
Om domaren däremot fattar beslut om 15års straff, lär Nerijus bli kvar här tills han blir skrumpen. KV kommer aldrig skicka iväg honom mot ett 15års-straff.
Det lär inte ske någon bevisvärdering i Litauen på det viset, det är ju inget åtal som lämnas in. Men det kan vara intressant att se hur en annan EU-stat resonerar av, i sådana här välskrivna och omfattande bm-domar.
2017-06-29, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Dig kan man lita på att det finns något läsbart, och du hinner alltid före mig.

http://www.expressen.se/gt/sista-minuten-beskedet-om-mordaren-bilevicius/

Kan man bidra till något så skall man det och jag måste ju "underhålla" tråden som jag startat med nyttig information när det kommer.

Hoppas på rätt beslut imorgon på förhandlingen i Litauen.
2017-06-29, 21:20
Medlem
sisotalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det är inte några svårigheter för mig att förstå vad du menar, trots diverse stavfel o ibland felaktig meningsuppbyggnad.
Svårigheterna ligger i att förstå varför du tolkar allt som framkommit i fallet så fel.
Var därför jag b.la undrade om du hade några problem med läsförståelsen i svensk text, som FUP t.ex. Är nämligen helt obegripligt hur du kan välja bort all tung teknisk bevisning och vad andra vittnen berättat - för att istället desperat klänga dig fast vid lögnerskan Irinas sista vittnesmål.

Förresten, tycker du inte att det är lite underligt att inte någon litauisk journalist börjat gräva i fallet?
Speciellt med tanke på det enda sanna vittnesmålet - Irinas?
Jag har en förmåga att se invandrarhat i svensk tex och det dominerar hos dem som försvarar hovrättens dom mot Neirius och säger elaka saker om en finne.

Här svenska militären är inblandat och det vore en diplomatiskt fråga om litauiska myndighet tar i och underkänner åklagarens material. Replikväxlingen mellan Expressen och domstolen lovar inte gått. Den senaste uppgiften är att domen har överlämnats idag och i morgon ska domaren fatta beslut. Han måste förvånas på samma sätt som LGWP gjorde, men åt motsatta håll. Hur kunde svensk hovrätt fatta beslut med detta underlag? Han vet säkert att svensk rättsväsende har i senaste tiden haft många motgångar, Quicks åtta mord och Linnas 13 år i fängelse.
2017-06-29, 21:32
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det finns all anledning att anta att NB kom för sent för att kunna närvara vid Lisas död. Ca kl 18:40 passerade en man ladan och hade fri sikt in genom porten. Sid 332:

Det stod alltså ingen bil framför porten. Senare passerade Gustav ladan. Sid 190:

Det var utan större tvekan NB:s bil. Tidpunkten var 18:41-18:51. Sid 1314:

NB hade aldrig ställt bilen på ladans östra sida om han hade mördat Lisa. Både han och bilen var för välkända i området, och det hade bara tagit några sekunder att gömma bilen på ladans västra sida. När han kom visste han inget om Lisas öde.

Kaféet stängde ca 18:15, NB kom ca 18:45. Något fick Lisa att dröja kvar i kaféets närområde i ca en halvtimme, och slutsatsen är att det var detta som orsakade hennes död. Det enda som är bevisat att hon gjorde är att hon ringde sin pappa kl. 18:26. Lisa var med största sannolikhet redan hängd när NB kom. Spåren uppstod när han förgrep sig på kroppen, skar ned den och flyttade den till Martorp.

Kan du styrka med någon form av bevis det fetmarkerade eller är det fortfarande dina sjuka fantasier som du försöker förmedla här?

Nerijus har med största sannolikhet brutalt mördat Lisa för sitt nöjes skull vilket åklagaren har bevisat och ingen, inte ens försvarsadvokaterna, har kunnat motbevisa det än. Dina ogrundade påståenden är inga bevis för dom har ju som bekant inte friat sexualsadisten Nerijus än. Kan du motbevisa åklagarens mycket starka bevisning eller inte?

Det där tramset att Nerijus bara har handskats med kroppen efter hennes död har Hurtig redan kört med och det gav ingen utdelning alls så du får anstränga dig mer än Hurtig för att kunna bevisa det det du försöker hävda.
Senast redigerad av PantherE 2017-06-29 kl. 21:45.
2017-06-29, 23:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Jag har en förmåga att se invandrarhat i svensk tex och det dominerar hos dem som försvarar hovrättens dom mot Neirius och säger elaka saker om en finne.
Men åh! Berätta mer om din speciella "förmåga"! Är det något övernaturligt? Någon form av tankeläsning? Eller ser du liksom någon osynlig skrift vid sidan om det man skrivit, där du tycks se detta "invandrarhat"? När jag tänker efter så låter det faktiskt mer obehagligt än spännande med din "förmåga" där du ger andra människor åsikter de inte har - för att du "har den förmågan". Riktigt otäckt sagt av dig.

"Säger elaka saker om en finne"? Det här och det du skrev om "invandrarhatet du har förmågan att se" är så infantilt så jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.
Förut så skrev jag "ondskan har ingen nationalitet" för att tala om för dig att Nerijus gärning är lika jävlig oavsett vilket land han kommer ifrån. Är ondskan man vänder sig mot, inget annat.
Nu kan jag tillägga att "dumhet har ingen nationalitet" men troligt är att den härstammar från Finland. Eller hur? Det kan jag skriva utan att få dåligt samvete eftersom du säger dig "ha förmågan" att se "invandrarhat", utan att någon tillstymmelse till dylikt ens förs på tal utan man hänvisar till en dom som man anser är alldeles korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av sisotalo
Här svenska militären är inblandat och det vore en diplomatiskt fråga om litauiska myndighet tar i och underkänner åklagarens material. Replikväxlingen mellan Expressen och domstolen lovar inte gått. Den senaste uppgiften är att domen har överlämnats idag och i morgon ska domaren fatta beslut. Han måste förvånas på samma sätt som LGWP gjorde, men åt motsatta håll. Hur kunde svensk hovrätt fatta beslut med detta underlag? Han vet säkert att svensk rättsväsende har i senaste tiden haft många motgångar, Quicks åtta mord och Linnas 13 år i fängelse.
Glöm Quick och Linna, deras fall har inget gemensamt med LH-fallets bevisning.
Så här ligger Sverige på "världsrankingen" i rättssäkerhet:
( Vilken plats ligger Finland på? )
Hög rättssäkerhet i Sverige
Sverige är världens tredje mest rättssäkra land, enligt World Justice Projects årliga barometer. Bara Danmark och Norge placerar sig högre. World Justice Project har rangordnat 99 stater, utifrån åtta olika faktorer såsom grundläggande rättigheter, frånvaro av korruption, rättsystem och kontrollfunktioner i det politiska systemet.
Rankningen bygger på enkäter med enskilda och djupintervjuer med jurister i de 99 länderna. Totalt ingår mer än 100 000 människors uppfattningar i underlaget.

http://www.publikt.se/artikel/hog-rattssakerhet-i-sverige-16555

En viktig fråga, med tanke på vad du skriver om hur Litauiske domaren kommer att tänka när han ser domen: Om Nerijus får livstid i morgon, hur skulle du tolka det? Erkänner du då att domen är riktig?
2017-06-30, 03:46
Medlem
Nu har det gått över två sedan denna makabra händelse ägde rum. Nerijus har befunnits skyldig i tre instanser till detta brott.
Fortfarande diskuteras hans inblandning i detta. Det åberopas DNA-plantering, militär inblandning, hans frus vittnesmål o.s.v.

Vad hände då denna ödesdigra kväll. Lisa hade slutat jobbet och skulle åka hem. Hon anmäldes försvunnen senare samma kväll.
Dagen efter uppgraderades detta till en särskild händelse. Detta på grund av att vissa speciella omständigheter rådde.
Vad hittades då när radarn gick igång. Jo vid aktuell tid befanns två personer på parkeringen utanför Lisas arbetsplats. Den ene var Lisa, vem var då den andre? De följdes åt till mjölkrummet. Vad sysslades med där?
Svaren på dessa frågor har senare klarnat och person nummer två har infångats och väntar nu på ev. utvisning.
Slutsatsen blir att ni som förnekar Nerijus inblandning i detta bör ställa frågan, vad i helvete sysslade han med denna Söndagskväll?
2017-06-30, 10:48
Medlem
Citat:
I en liten och intim förhandlingssal i domstolsbyggnaden i den litauiska staden Siauliai vände sig Nerijus Bilevicius advokat direkt till domaren – och vädjade.
Den livstidsdömde mördaren kräver att hans straff omvandlas till 15 års fängelse om han förflyttas till hemlandet Litauen.
– Det kan finnas förmildrande omständigheter, säger advokaten Zigmantas Lipnevičius.

Citat:
Åklagaren Jūratė Tamašauskienė var placerad några meter från advokaten, mitt emot honom. Hon menar att det är livstid som ska gälla också i Litauen.
– Det är nödvändigt att de svenska och de litauiska straffen överensstämmer och i vår brottsbalk finns det möjlighet till det vid försvårande omständigheter. Offret mördades särskilt brutalt och befann sig i en helt maktlös situation, säger Jūratė Tamašauskienė.

Citat:
Kring distriktsdomstolens besked är hon kritisk.
– Jag är förbryllad över distriktsdomstolens beslut om att Nerijus Bilevicius bara borde få 15 års fängelse. Därför ber jag domstolen att Göta hovrätts livstidsdom upprätthålls och att han ska avtjäna sitt straff i fängelse, säger Jūratė Tamašauskienė.

http://www.expressen.se/gt/just-nu-kravet-fran-bilevicius-i-rattssalen/
2017-06-30, 11:39
Medlem
Citat:
Den livstidsdömde mördaren kräver att hans straff omvandlas till 15 års fängelse om han förflyttas till hemlandet Litauen.
– Det kan finnas förmildrande omständigheter, säger advokaten Zigmantas Lipnevičius.

... Man blir ju onekligen lite nyfiken på vad denne advokat anser vara "förmildrande omständigheter" i fallet...
2017-06-30, 12:31
Medlem
boidis12s avatar
Det dröjer tydligen ytterligare några dagar med utslaget .

http://sla.se/skovde/2017/06/30/beslut-om-bilevicius-strafflangd
2017-06-30, 13:17
Medlem
Beslutet om Nerijus skall flytta till ett fängelse i Litauen har skjutits upp till den 4 Juli och anledningen är att domstolen behöver mer tid till att läsa handlingarna från Sverige.
2017-06-30, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Beslutet om Nerijus skall flytta till ett fängelse i Litauen har skjutits upp till den 4 Juli och anledningen är att domstolen behöver mer tid till att läsa handlingarna från Sverige.

Fast riktigt så är det väl inte; 4 juli ska domaren i Litauen bestämma om det blir 15 år el om livstidsdomen skall kvarstå vid en överflyttning.
Sedan är det upp till Sverige att bestämma om det blir en flytt.
Blir det 15 år så lär han nog bli kvar här. Vilket jag tänker mig var syftet med att sänka straffet; en 'taktik' för att 'tvinga' Sverige behålla fanskapet.
Åklagaren i Litauen har ju också vädjat till Sverige att behålla honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in