2017-06-29, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Ja, i den teorin har JM stått för messandet från Akis mobil. Det var en massa förälskat trams som torde vara lätt att fejka. Bara att bläddra bakåt i historiken och skriva likadant.
De är väl knappast "trams" som gör att tesen förkastas - det är två mobiler som ska skötas relaterat till master av den inte vassaste kniven i lådan.
Senast redigerad av develi 2017-06-29 kl. 20:40.
Citera
2017-06-29, 20:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
Du tror på massmord alltså?

"Johannas 128 facebookvänner unfriendade - så dödades de en efter en"?

De 128 små möllerspojkarna?
Citera
2017-06-29, 20:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Hon har säkert smidit en enligt henne listig plan för hur hon ska lura skjortan av de dumma stackarna som ska undersöka henne, hon den mest grandiosa och storslagna människan på denna jord kommer givetvis att kamma hem det hon åsyftar, tre månaders vård sedan fri som fågeln.

Nej du, lilla mytoman och impulsstyrda freak, du kommer att bli friskförklarad i alla fall så mycket att du inte får fängelseförbud, livstid bakom galler är din lott i livet.
Speciellt med tanke på hennes kommentarer om p7an.
Citera
2017-06-29, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, de är isf mer trovärdiga. Det blir dock inte mer troligt "att han drunknade på egen hand" då det nu klassas som mord som förhandsvisning på domen - vilket väl är relaterat till för lite kiselalger.

Vi får se hur tingsrätten resonerat. Kan bli mycket om kiselalger i HR då.

Hikes hade en alternativ förklaring med kramp i luftstrupen (som kan hända om man drar i sig vatten) med åtföljande hjärtstopp.

Jag avstår från en egen uppfattning. Det är ju uppenbart att JM inte är sanningsenlig men hon är mytoman och ljuger tvångsmässigt som det verkar. Tyvärr blir väl inte RPUn offentlig, antar jag. Även om JM tänkt ta livet av AP kan han ju gå och drunkna på egen hand. Men det finns förvisso flera andra indicier.

Mitt problem med det här fallet är att jag inte riktigt kan tro på andra förklaringar än att han dött i sjön. Alternativen håller inte riktigt när han inte var förgiftad och inte hade några skador. Blir för mycket krångel. Drunknat själv eller doppats levande i sjön känns mer logiskt och rakt på.

Det enklaste är om han hänger över aktern på båten eller över bryggkanten med armarna över vattnet och någon sätter sig på ryggen och trycker ner huvudet.
Citera
2017-06-29, 20:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Vi får se hur tingsrätten resonerat. Kan bli mycket om kiselalger i HR då.

Hikes hade en alternativ förklaring med kramp i luftstrupen (som kan hända om man drar i sig vatten) med åtföljande hjärtstopp.
Det heter Laryngospasm och jag säger lycka till, Hikes, relaterat till kiselalger.
Citat:
Offret försöker initialt att hålla andan tills ofrivilliga andningsrörelser sätter in. Detta medför aspiration av en mindre mängd vätska, vilket leder till reflektorisk laryngo*spasm. Under denna period är andning inte möjlig, och hypoxi, hyperkapni och acidos utvecklas. När laryngospasmen släpper kan andan inte längre hållas, och offret aspirerar en större mängd vätska. Ofta sväljs vätska även till magsäcken.
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=12301
Citera
2017-06-29, 21:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Speciellt med tanke på hennes kommentarer om p7an.

Eller hur?

Den apkorkade varelsen kommer att tro att hon lurat alla men ack vad hon kommer att bedra sig, ingen vinstlott den här gången heller.
Citera
2017-06-29, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Tack för att du redde ut det. Då ökar trovärdigheten i gjorda analyser avsevärt. Samtidigt minskar möjligheten att han blivit drogad och det blir mer tänkbart att han drunknade på egen hand, trots alla indicier som pekar på motsatsen.

Det är bevisat att han inte drunknade i Hjälmarens vatten.
Hur menar du att det är "tänkbart att han drunknade på egen hand"?

Citera
2017-06-29, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja, för en logiskt tänkande person är frågan retorisk. Knivhuggen är hon ju likafullt.

Dock väntar jag fortfarande på svar, från den inte fullt så logiska, vad "framställningen" av brottsoffret har för relevans i brottsmålet?
Jag är uppriktigt nyfiken.
Brottsoffren har i rättegångar att göra sett utifrån försvaret å en sida, åk ser andra sidor men likaväl har offren diskuterats flitigt både i detta fall och andra. Aki får kärleksmanifestationer av släkten och dess filurer har åk som vittnen försvaret har visat annat att han fått sparken, ligger nerpissad på soffor, hanterar inte ekonomin etc etc. Gällande GM och AM framställs dessa av åklagarsidan som värsta JM-hatarna som strypt all ekonomi, tar tillbaka lägenheter och vägrar sälja sommarstugan t dottern. Försvaret hävdar att pappan var generös med pengar ca en mille fick hon bara så där, bilar köps, kontakten består etc etc. Detta kan inte undgått dig och visst kan jag ge dig tusentals exempel till men du borde inse att offren diskuteras och så görs det i varje rättegång. Oundvikligt att göra så faktiskt men att sitta och prata om barnbarnen och picknick turer är helt irrelevant finns inget värde annat än offentligt förnedra DB och JB inför hela svenska folket. Bra där mormor.
Citera
2017-06-29, 21:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo håller fullständigt med om att JM kan ha laborerat med lugnande och sömngivande mediciner till barnen. Hon har säkert inga hämningar eller moraliska betänkligheter. Har säkert även provat på någon vuxen ex. Aki också. Kvinnor och gift är ju som bekant ett känt tema.

Men hur skulle hon gått tillväga utan att substanser kunde upptäckas??
Kloroform, sömnmedel, insulin, förbjudna droger - det skulle upptäckts vid provtagning av hans kropp.
Om han hade varit vid medvetande skulle han fäktats, gjort motstånd och försökt komma loss - det borde gett hudavskrapningar, små eller stora vävnadsblödningar, begynnande blåmärken, inskärningar av rep eller liknande. Kanske avskrap under Akis naglar om han kämpat emot.

Framför allt - JM skulle inte kunna vara säker på att det inte skulle upptäckas. Hon hade ju åkt dit direkt med sin fiskestory om Aki hade haft sånna skador.

Aki hade avskrap under naglarna som man tog tillvara, man misstänkte blod under någon nagel.

För DNA analys behövs det en viss mängd vävnad av ex. blod. För några år sedan behövdes det mer, men man kommer allt längre i utvecklingen och allt mindre provmängder kan analyseras.
Vi 10 miljoner svenskar ligger naturligtvis inte i spetsen för den forskningen jmf med flera hundramiljoners länder världen över. Kan det vara därför man väntar på svar på prov=avskrapet som kanske skickats utomlands?
En lång process att ta fram DNA-bild från dessa små mängder man hittade?

Det man hittade innehöll DNA från en man uppges det, Aki själv kan naturligtvis vara fallet.
Men om det skulle vara från någon annan herre i omgivningen är det ju nästan bindande till att vederbörande varit inblandad i Akis död. Bäva må den skyldige!

Jag tycker ändå vi börjar komma ngnstans. Det smalnar av och allt förre scenarion framstår som gångbara.

Det fiffiga med ett mattscenario är att det i princip skulle förklara frånvaron av både märken på kroppen, motvärn och avsaknaden av sömnmedel / andra subsatanser. Svårigheten ligger i att knyta till säcken och hålla alla bollar i luften. Men det går väl tänka ut scenario där mattan har sin naturliga plats, som i en picnic (mormor Ankis paradgren?) på bryggan eller intill, och en förberedd spännrem utlagd under mattan? Jag filosoferar friskt. AP kan möjligen ha haft benägenhet att somna till av sig själv efter resa, mat och alkohol. Kan han ha fått ha barnen hos sig i gäststugan och fått sova på mattan på golvet? Eller sov han i sovsäck / sovtäcke eller på någon form av bädd direkt på bryggan, eller i gäststugan?

Annars hoppas man ju på något medel som inte låter sig spåras elller som kan förbrännas under den tid hon kunde hålla honom vid liv men invirad och tystad.

En egenhet är ju att mycket kring ett mordscenario som svarar för frånvaron av droger eller skador eller oväsen inte avsevärt förändras av att angriparna är fler än JM själv. Vilket talar för att det är lika troligt eller mer att hon har gjort det själv som att andra hjälpt till. Bara hon och tvillingarna skulle kunna komma honom så nära utan att han skulle hinna sätta sig till motvärn.
Citera
2017-06-29, 21:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet inte vad jag ska svara på det men om de inte fanns vid obduktionen så är det ju märkligt. Eller också var det födelsemärken som obducenten inte tyckte var något anmärkningsvärt.
Obducenten behöver likt mig anskaffa glasögon.
Citat:
- Ja, jag sa att det var runda ringar men jag minns faktiskt inte. Det såg ut som runda blåmärken, lite gråa, kanske brännmärken
Live svt
Fup:
Citat:
Redan under deras första date [30 maj, min anm.] så hade hon lagt märke till två stycken runda blåmärken på Akis underarmar. men det var ingenting hon ville ta upp med honom. Hon tyckte det kändes lite olustigt med de där blåmärkena, men ingenting hon frågade honom om. Men just den här kvällen på båten så började han berätta om det.
Han sa [31 juli, min anm.] att han blivit neddrogad en gång och varit helt borta från en fredag till en tisdag och när han vaknade upp fanns blåmärkena där. Han sa också till Nadja att hon var den enda som visste om detta.

Sen har hon talat med systrarna som sa att det kan ha samband med februari då han inte varit anträffbar en längre tid.
Citera
2017-06-29, 21:26
Medlem
Sleeptalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimby
De 128 vänner Johanna dras med på facebook...varför avslutar de inte bekantskapen? Tänker främst på en polisadminstratör (kvinna) från Örebro. Verkar klart olämpligt.

Finns visst något här i världen som heter: attention whores.

Och Internet slutar ju aldrig att förvåna, eller hur?

So, there you kanske go ... inte fan vet jag riktigt vad som gäller i denna mordkomplott. Men dom där vännerna kan ju knappast vara stolta över deras "väninnas" bedrifter direkt, eller?

https://en.wiktionary.org/wiki/attention_whore
Citera
2017-06-29, 21:31
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Var väl från nya flickvännen. Skulle hon ljuga?

Även en syster som såg märken julen 2014 har vittnat om dom.

Det finns anteckningar också i journaler som troligen gjorts 2015-02-12:

"Finns fortfarande en liten blålila knöl anteromedialt på underarmen som palperas tämligen hård och oöm. Ingen flukturation. Runt denna finns det cirka 2 cm stor randzon av rodnad. Känner en konsistensökning subcutis längre upp i proximal riktning på anteromedial sidan av underarmen."

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 34 enligt paginering.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-06-29 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in