Citat:
Ursprungligen postat av
blodgivaren
Vem har inte använt en matta för att flytta en byrå etc, själv ! Presenning över daggvått gräs kunde JM lätt dragit ned AP till vattnet i OCH UT i vattnet i Därefter eldar hon upp presenningen och lägger askan i en kolmila i skogen eller ? Är presenningen stor klipps den itu till några lätthanterliga bitar och är den blöt hälls lite bensin på så tar elden sej : hade de en större grillplats på tomten ?
Ytterligare scenario vid inrullning i matta: lura i AP en plasttratt (turkos?) och i häll i valfri vätska med förtäckt näsa. Täck över munnen när kräkningarna kommer.
Jag är f.ö. ganska säker på att JM inte bara nattade sina tvillingar utan även sövde dem med något. Jag kan utan vidare tänka mig att hon hade uppövat en tämligen god kännedom om hur man doserar till barnen i mat och välling och vad man kan förvänta sig i termer av hur länge de är "borta". Med sex barn i huset och visst karltycke och f.ö. samvetslös skulle jag ta det för otroligt om hon inte gjorde så mer eller mindre vanemässigt. Behovet av att -- ssk utan "karl i huset" att alternera med -- se till att tvillingarna inte bara sov, utan sov i fas med varandra borde ha varit av en tvingande natur. Visst kan de ha varit mönsterbarn som somnade samtidigt och på beställning, men det finns ju uppenbar risk att det inte var så, ssk efter övergång till flaskmatning. I alla händelser borde hon vara klar över exakt hur mycket de behövde för att vara utslagna tillräckligt länge för att få handlingsfrihet.
I vilken mån det går att sänka AP med större dos av samma medel är kanske svårt att svara på, men från soffinvidenten vet vi ju att hon s.a.s. förmått föra över sina kunskaper från barnsövning på AP. Om allt i det där och annat med AP är fullt sanningsenligt i alla avseenden spelar kanske inte så stor roll. Men soffincidenten framstår ju som en direkt och ovedersäglig förövning till vad som skulle komma. Och en akt helt i farmoderns (var det?) stil och anda f.ö.