Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Hon är säkert inte värst raffinerad.
Jag ser henne fortsättningsvis som för dum att fixa detta elektroniska skådespel mellan sin egen uppe vid huset och hans vid sjön relaterat till master - på samma sätt som biokemisk kunskap.
Att JM har haft medhjälp betvivlar jag inte det minsta.
Har funderat på turerna kring den story MR återger och den stämmer dåligt då han inte är dränkt i Hjälmaren. Jag tror att MR har fått veta delaktighet men att storyn har anpassats till en mer klassisk dränkning - det kanske lät mer "normalt" än vad som egentligen skett?
Att JJ är förbannad på JM råder ingen tvekan om, det handlar om pengar hon håller inne, att hon betraktas som opålitlig. Hon verkar även känna sig väldigt säker i förhör - säger att han inte skulle göra nåt mot henne då hon är JBs mor och barnets mormor, är inte minsta rädd för honom.
De argumenten är rätt kassa i mitt tycke - det verkar snarare som om det finns hållhakar kors och tvärs emellan flera av dem. Öppnar en käften faller det nog flera likt dominobrickor även om det enbart kan röra sig om (för vissa) antingen passiv medverkan eller bara vetskap.
Så kan det vara.
Såvitt jag kunnat se och bedöma är MR:s vittnesbörd snarast kontraindikativt rörande JJ:s direkta inblandning i mordet på AP. Däremot indikerar det ju starkt att JJ direkt fattat att AP blivit dränkt av ngn eller att han trott så starkt och att han kanske insett att han kunde dras ner som behjälplig i något avseende.
(Ponera för övrigt att om stämplingarna mot AP inte har fallit i vidare god jord inom den lilla familjen före vårvintern 2015, så hoppas kanske JM på större entusiasm efter tecknandet av livförsäkringen. Den som vågar vinner.)
"Ryktet" att JJ skulle ha gjort det kan ju ha flera rationaliteter: att JM vill förstärka antalet möjliga misstänkta, att JM vill injaga respekt för JJ bland ungdomarna i kretsarna kring hemmet. Men fr.a. är det svårt att se att JJ skulle berätta för MR om AP:s död som mord om han själv varit där och om rättvisan höll saken för olycka. Det känns som att utmana ödet.
Jag håller än så länge ändå på tanken att JM också denna gång fick "utföra allt arbete själv", likt den gången hon hoppades att MR skulle kunna hitta mellan Eskilstuna och Granliden eftersom han hade hittat hela vägen från Teheran. Hon vill förstås ha hållhakar på folk men alla är inte så genomfördärvade så att de godvilligt ställer sig under galgen.