2017-06-29, 17:41
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Den är vid Grythem 100 hela tiden förutom
21.52.56
21.53.39
21.54.01
då den kopplar upp mot Götlunda T2 150, 3 SMS från JM.
Till vem/ vilka var dessa 3 sms , vet du ?
Citera
2017-06-29, 17:42
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
"Armarna framför sig" ger ju en associationer till bunden raklång vid påle/mast/stege (liggandes) eller fasthållen med armarna över huvudet (och benen å sin sida). Eller bunden på marken utsträckt mellan två träd. Eller sträckt / upphissad i något (nedsänkt i brunnen?). Eller rullad i matta/presenning/filt med utsräckta armar.

Fyf-n nu måste jag snart åter till min egen verklighet.

Presenning hade väl varit ett ypperligt sätt att släpa ut honom till båten för att undvika tråkiga gräs- och jordfläckar på kläderna. Lätt att göra sig av med efteråt.
Eller så fanns den kvar på Granliden och är nu uppgrävd och skickad på analys.....
Om vi utgår från att Aki inte dödades i sjön så måste man ha haft ett något sånär smidigt och enkelt sätt att flytta honom till båten.
Citera
2017-06-29, 17:47
Medlem
Citat:
Arbogakvinnan Johanna Möller, 42, ska undersökas, bedömas och testas av ett rättspsykiatriskt team i flera veckor.
Här – innanför det prisbelönta miljardbygget Helix säkerhetsstängsel – avgörs hennes öde.

Citat:
De flesta som genomgår rättspsykiatriska undersökningar har inga restriktioner. De får vara ute bland de andra på avdelningen och har egen tv på rummet.
I Johanna Möllers fall har tingsrätten meddelat att åklagarens tillstånd att ge henne restriktioner fortsätter att gälla – men Möllers advokat Amanda Hikes har överklagat: "Beslutet om restriktioner innebär en stor påfrestning för Johanna Möller. Hon har varit häktad med restriktioner i tio månader", skriver hon.

http://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-flyttas-fran-haktet/
Citera
2017-06-29, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack! Så den kan ha legat still sedan ankomsten förutom då JM skickar sms till den.. vilket sammanträffande
Vid samma tid så var väl JMs mobil också vid bryggan. Hon satt kanske med en i varje hand.

Temsat av en "app" som vem som helst kan ladda ner till sin telefon. Var "instrumentet" kalibrerat och godkänt såsom en teletekniker jobbar?

Svar knappast. Ny bevisning kommer i HR.
Citera
2017-06-29, 17:57
Medlem
Citat:
Det där med framåtsträckta armar -- låg han på rygg på botten med armarna upp mot ytan? Eller på rygg med armarna över /bredvid huvudet längs botten med händernas ovansida mot botten? Eller låg han framåtlutad / på mage med händerna sträckta framför sig / framåt-uppåt?

Jag har aldrig fått det klart för mig. Ska man drunkna i det vattnet måste man ju trilla och slå i huvudet, eller fastna i nät under ytan, eller få en hjärtattack och falla i vattnet. Eller totaldäcka av sprit och droger och glida i vattnet. Mycket annat finns väl inte (oaktat ufon och ryska ubåtsmän då). Svårt att tro att någon kan dränka sig själv med flit i självmordssyfte utan andra verktyg än väldig övertygelse, vikter och (missriktad) finsk sisu.

Jag har förstått det som att hans överarmar var jämnsmed utefter kroppen, sedan böjs armbågen så att underarmarna är framåt sträckta.
Detta gicks igenom av rätten ganska noga. Jag sparade det hela från svt live, ska se om jag hittar det så ni kan se om ni tolkar det som jag

Edit:var från ekuriren
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-29 kl. 18:24.
Citera
2017-06-29, 18:01
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Temsat av en "app" som vem som helst kan ladda ner till sin telefon. Var "instrumentet" kalibrerat och godkänt såsom en teletekniker jobbar?

Svar knappast. Ny bevisning kommer i HR.

Nu är svamlet i full gång ser jag. När Hikes inte läste lusen av tingsrätten då passar det att nedvärdera nämndemännen. Snacka om contempt of court. Du kan drömma om att HR ändrar detta. Och det kommer inte att göras om någon temsning, den är tillräckligt tillförlitlig. Du vet inte ett skit om hur teletekniker jobbar. Fortsätt drömma kosmiska drömmar ditt ufo.
Citera
2017-06-29, 18:01
Avstängd
Gillar vad Kaj Linna svarar på Johanna Möllers brev. Att hon inte fattar hur körd hon är..

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220302
Citera
2017-06-29, 18:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon är säkert inte värst raffinerad.
Jag ser henne fortsättningsvis som för dum att fixa detta elektroniska skådespel mellan sin egen uppe vid huset och hans vid sjön relaterat till master - på samma sätt som biokemisk kunskap.
Att JM har haft medhjälp betvivlar jag inte det minsta.

Har funderat på turerna kring den story MR återger och den stämmer dåligt då han inte är dränkt i Hjälmaren. Jag tror att MR har fått veta delaktighet men att storyn har anpassats till en mer klassisk dränkning - det kanske lät mer "normalt" än vad som egentligen skett?
Att JJ är förbannad på JM råder ingen tvekan om, det handlar om pengar hon håller inne, att hon betraktas som opålitlig. Hon verkar även känna sig väldigt säker i förhör - säger att han inte skulle göra nåt mot henne då hon är JBs mor och barnets mormor, är inte minsta rädd för honom.
De argumenten är rätt kassa i mitt tycke - det verkar snarare som om det finns hållhakar kors och tvärs emellan flera av dem. Öppnar en käften faller det nog flera likt dominobrickor även om det enbart kan röra sig om (för vissa) antingen passiv medverkan eller bara vetskap.

Så kan det vara.
Såvitt jag kunnat se och bedöma är MR:s vittnesbörd snarast kontraindikativt rörande JJ:s direkta inblandning i mordet på AP. Däremot indikerar det ju starkt att JJ direkt fattat att AP blivit dränkt av ngn eller att han trott så starkt och att han kanske insett att han kunde dras ner som behjälplig i något avseende.

(Ponera för övrigt att om stämplingarna mot AP inte har fallit i vidare god jord inom den lilla familjen före vårvintern 2015, så hoppas kanske JM på större entusiasm efter tecknandet av livförsäkringen. Den som vågar vinner.)

"Ryktet" att JJ skulle ha gjort det kan ju ha flera rationaliteter: att JM vill förstärka antalet möjliga misstänkta, att JM vill injaga respekt för JJ bland ungdomarna i kretsarna kring hemmet. Men fr.a. är det svårt att se att JJ skulle berätta för MR om AP:s död som mord om han själv varit där och om rättvisan höll saken för olycka. Det känns som att utmana ödet.

Jag håller än så länge ändå på tanken att JM också denna gång fick "utföra allt arbete själv", likt den gången hon hoppades att MR skulle kunna hitta mellan Eskilstuna och Granliden eftersom han hade hittat hela vägen från Teheran. Hon vill förstås ha hållhakar på folk men alla är inte så genomfördärvade så att de godvilligt ställer sig under galgen.
Citera
2017-06-29, 18:05
Avstängd
Här är även en lite längre dokumentär om Johanna Möller och allt som hänt. http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220287
Citera
2017-06-29, 18:07
Medlem
Citat:
Det där med framåtsträckta armar -- låg han på rygg på botten med armarna upp mot ytan? Eller på rygg med armarna över /bredvid huvudet längs botten med händernas ovansida mot botten? Eller låg han framåtlutad / på mage med händerna sträckta framför sig / framåt-uppåt?

Jag har aldrig fått det klart för mig. Ska man drunkna i det vattnet måste man ju trilla och slå i huvudet, eller fastna i nät under ytan, eller få en hjärtattack och falla i vattnet. Eller totaldäcka av sprit och droger och glida i vattnet. Mycket annat finns väl inte (oaktat ufon och ryska ubåtsmän då). Svårt att tro att någon kan dränka sig själv med flit i självmordssyfte utan andra verktyg än väldig övertygelse, vikter och (missriktad) finsk sisu.

Saxat ur Ekuriren

Ordföranden ber om ett förtydligande av hur mannens armar låg när styrkeledaren såg honom i vattnet. Han håller upp båda armarna i böjd vinkel.
– Så var dem, men de kan ha varit något mer utsträckta än så, säger han.

Detta är vad jag hittar
Citera
2017-06-29, 18:09
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Gillar vad Kaj Linna svarar på Johanna Möllers brev. Att hon inte fattar hur körd hon är..

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220302

Ja, att någon som suttit 13 år i fängelse och umgåtts med folk dömda för grova brott samt kämpar för de oskyldigt dömda, anser att hon är skyldig - ja, det säger mycket för mig.
Citera
2017-06-29, 18:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nu är svamlet i full gång ser jag. När Hikes inte läste lusen av tingsrätten då passar det att nedvärdera nämndemännen. Snacka om contempt of court. Du kan drömma om att HR ändrar detta. Och det kommer inte att göras om någon temsning, den är tillräckligt tillförlitlig. Du vet inte ett skit om hur teletekniker jobbar. Fortsätt drömma kosmiska drömmar ditt ufo.
Jodå, jag har koll på hur feta och åldrade telemiffon jobbar.
Polisens "tekniker" är enkla generalister, inte ingenjörer om du trodde det.
GW håller inte med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in