2017-06-29, 17:14
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Gäststugan är lite intressant som möjlig brottsplats. Går kanske gasa ngn där. Stämmer generellt med uppgiften att JM låste ute AP för att han var för full. Skulle ev behöva saneras eller ses över på morgonen om ljuset var för dåligt på kvällen.

Annat turkost: klassiska gummihandskar (med DNA på insidan?)

Ja, det ger ett händelseförlopp som både är okomplicerat och kan bortförklaras i de flesta led. Ungefär såhär:

Aki plockas upp i bil och förmås tränga in sig därbak. Han får en flaska dricka med spetsat innehåll. Skulle polisen stoppa dem så är han bara full.
Vid framkomsten är han för "trött" och man leder in honom i gäststugan. Lätt att förklara för barnen.
Där ansluter en annan person som genomför kvävningen. Kroppen får ligga tills det är dags att bära ut till båten och dumpa i sjön.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-29 kl. 17:30.
Citera
2017-06-29, 17:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack helst!

Med vissa måste man ha hjärnan med sig också pga autokorrigering o annat.
Mobilen är lurig, den lever stundom sitt eget liv med ordval.
Nu fick jag mig iaf ett gott skratt till - nu åt mig själv och så gillade jag storleken på en 10-åring.
Citera
2017-06-29, 17:16
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Armarna uppåtsträckta
Den enda förklaring jag kommit på till att armarna pekade rakt upp där Aki låg på botten intill bryggan är att likstelhet (rigor mortis) börjat innan Aki dumpades i vattnet.
Likstelhet börjar efter några timmar och är fullt utvecklad efter ca 10-14 timmar.
Om förklaringen är likstelhet, så gissar jag att det tyder på att Aki hade en position med armarna framför sig innan han dumpades i vattnet.

En alternativ förklaring skulle kunna vara jäsning. Det borde inte börja så snabbt och inte ske i armarna före andra kroppsdelar.

"Han säger att Klas och Dimitri därefter omedelbart förde upp kroppen upp på stranden till vänster om bryggan.
Inga upplivningsförsök gjordes eftersom man tydligt kunde konstatera att mannen var död och även lite svullen."

Tilla_ggsprotokoll_II_2017-04-18__del_1__2_.pdf, sid 89 enligt paginering.

"Lite svullen" tyder på att Aki varit död en tid. Läkaren Jan Gräsberg, som konstaterade dödsfallet ca 11:45, uppskattade vid förhör att Aki varit död i "minst 8 timmar". "Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar." sade Jan vid rättegången.

Nån som minns hur det var med temsningen av Akis mobil. Hade den rört sig alls från bryggan?
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-06-29 kl. 17:30.
Citera
2017-06-29, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
1. Inget komplicerat upplägg. Enklast möjliga tillvägagångssätt. JMs planeringsförmåga är inte så raffinerad.
2. JM utförde inte själva dödandet, kanske var hon inte ens på exakt samma plats när det hände. Hennes modus operandi i övrigt har varit att delegera allt smutsigt hantverk.
3. Mycket av vad JM säger tycker jag har karaktären av "förvrängda halvsanningar" och jag tror att man kan läsa ut de verkliga förklaringarna mellan raderna i många fall.
4. Aki blev drogad tidigt, kanske med en "födelsedagsdrink" vid ankomsten eller i bilen när han blev upplockad i Etuna (halvsanning med PET-flaskan?). Något preparat som har kort halveringstid och/eller inte synd på vanliga drogtester. Preparatet testades ut tidigare samma år ("soff-incidenten").
5. JJ och JB var alla där, kanske även DB. I förhör med de misstänkta spekuleras friskt om detta. JJ och JB är varandras alibin. Det är inte säkert att JB och DB var med vid dödandet utan de kan ha haft andra roller, såsom att köra bil eller passa barn. De kan därför hävda att de inte vet vad som hände.

7. Hur gick själva kvävningen / dränkningen till? MR har återgett att JJ skulle ha tagit ut Aki i båten och dränkt honom ute på sjön. Troligen en halvsanning. Mer troligt IMO att Aki kvävdes eller dränktes på land, där det kunde ske i tysthet. Kanske sov han eller var medvetslös? Kanske i gästhuset som JM aldrig kollade (hon visste redan vad som fanns där)? Var förvarades båten när den inte användes?
Hon är säkert inte värst raffinerad.
Jag ser henne fortsättningsvis som för dum att fixa detta elektroniska skådespel mellan sin egen uppe vid huset och hans vid sjön relaterat till master - på samma sätt som biokemisk kunskap.
Att JM har haft medhjälp betvivlar jag inte det minsta.

Har funderat på turerna kring den story MR återger och den stämmer dåligt då han inte är dränkt i Hjälmaren. Jag tror att MR har fått veta delaktighet men att storyn har anpassats till en mer klassisk dränkning - det kanske lät mer "normalt" än vad som egentligen skett?
Att JJ är förbannad på JM råder ingen tvekan om, det handlar om pengar hon håller inne, att hon betraktas som opålitlig. Hon verkar även känna sig väldigt säker i förhör - säger att han inte skulle göra nåt mot henne då hon är JBs mor och barnets mormor, är inte minsta rädd för honom.
De argumenten är rätt kassa i mitt tycke - det verkar snarare som om det finns hållhakar kors och tvärs emellan flera av dem. Öppnar en käften faller det nog flera likt dominobrickor även om det enbart kan röra sig om (för vissa) antingen passiv medverkan eller bara vetskap.
Citera
2017-06-29, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Jag förstår inte alls din tankegång, vad har framställningen av AM i rätten för relevans? Menar du att hon anses mindre knivhuggen för att hon vill gå på picnic med sina barnbarn? Logiken fattas dig.
Tror du svarade bra på saken angående logik. Vad har Ankis picnic med i en rättegång att göra? Eller att hon avser göra sig ekonomiskt oberoende, utan att ge bort en cent till andra?

Vad har det med knivhugg att göra?
Citera
2017-06-29, 17:19
Medlem
Citat:
Detta är vad som sökts efter i samband med kompletterande rättskemisk undersökning (inkom till Uppsala från Linköping 2016-10-20) och ej påvisats:

"metanol, aceton, isopropanol, barbiturater, salicylsyra, läkemedel, droger,
fenetylaminer, piperaziner, katinoner, butan, digoxin eller kloroform i lårblod,
metanol, aceton, isopropanol, amfetaminer, opiater, cannabis, bensodiazepiner, kokainmetaboliter, buprenorfin, MDMA-analoger eller gamma-hydroxy-butyrat (GHB) i urin"

Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_1__3_.pdf, sid 28 enligt paginering.

Jag tolkar det som att det finns massor av preparat som inte finns här och som Aki kan ha drogats med.

tack för toxikologisk rapport

metylfenidathydroklorid = aktiv substans.
Vet inte om detta är ett derivat av en fenetylamin och borde gett utslag. Eller om det ryms inom läkemedel. Hoppas att masspektrometern tickar på och att de får in en träff på ämnet småningom.
Senast redigerad av Ramaria 2017-06-29 kl. 17:23.
Citera
2017-06-29, 17:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Armarna uppåtsträckta
Den enda förklaring jag kommit på till att armarna pekade rakt upp där Aki låg på botten intill bryggan är att likstelhet (rigor mortis) börjat innan Aki dumpades i vattnet.
Likstelhet börjar efter några timmar och är fullt utvecklad efter ca 10-14 timmar.
Om förklaringen är likstelhet, så gissar jag att det tyder på att Aki hade en position med armarna framför sig innan han dumpades i vattnet.

En alternativ förklaring skulle kunna vara jäsning. Det borde inte börja så snabbt och inte ske i armarna före andra kroppsdelar.

"Han säger att Klas och Dimitri därefter omedelbart förde upp kroppen upp på stranden till vänster om bryggan.
Inga upplivningsförsök gjordes eftersom man tydligt kunde konstatera att mannen var död och även lite svullen."

"Lite svullen" tyder på att Aki varit död en tid. Läkaren Jan Gräsberg, som konstaterade dödsfallet ca 11:45, uppskattade vid förhör att Aki varit död i "minst 8 timmar". "Om jag skulle gissa skulle jag säga 12-24 timmar." sade Jan vid rättegången.

Det där med framåtsträckta armar -- låg han på rygg på botten med armarna upp mot ytan? Eller på rygg med armarna över /bredvid huvudet längs botten med händernas ovansida mot botten? Eller låg han framåtlutad / på mage med händerna sträckta framför sig / framåt-uppåt?

Jag har aldrig fått det klart för mig. Ska man drunkna i det vattnet måste man ju trilla och slå i huvudet, eller fastna i nät under ytan, eller få en hjärtattack och falla i vattnet. Eller totaldäcka av sprit och droger och glida i vattnet. Mycket annat finns väl inte (oaktat ufon och ryska ubåtsmän då). Svårt att tro att någon kan dränka sig själv med flit i självmordssyfte utan andra verktyg än väldig övertygelse, vikter och (missriktad) finsk sisu.
Citera
2017-06-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Som jag då undrar är hur man tar urinprov på ett lik vid aktuell och nämnd drogscreening ett år senare?

Kan även vara svårt att se små blödningar under huden efter ett år.
Citera
2017-06-29, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Nån som minns hur det var med rensningen av Akis mobil. Hade den rört sig alls från bryggan?

Den är vid Grythem 100 hela tiden förutom
21.52.56
21.53.39
21.54.01
då den kopplar upp mot Götlunda T2 150, 3 SMS från JM.
Citera
2017-06-29, 17:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Armarna uppåtsträckta

"Armarna framför sig" ger ju en associationer till bunden raklång vid påle/mast/stege (liggandes) eller fasthållen med armarna över huvudet (och benen å sin sida). Eller bunden på marken utsträckt mellan två träd. Eller sträckt / upphissad i något (nedsänkt i brunnen?). Eller rullad i matta/presenning/filt med utsräckta armar.

Fyf-n nu måste jag snart åter till min egen verklighet.
Citera
2017-06-29, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ändringssekvensen är hög i stora rättegångar och som du själv googlat till dig är ny bevisning att förvänta då detta mål rör en "massa brott". Här kommer man säkert att se i domen att man vid bevisvärderingen värderat enskilda bevis sett utifrån ett helhetsbevis. Inte populärt det men så håller vi oss ännu bara på tingsrättsnivå med Roger Pistol som en av nämdemännen.

Det blir en allt-eller-inget-dom som trötta nämndemän inte orkar hålla isär alltför många argument, bevis och alla detta skvaller. I mångt om mycket står ord mot ord och åkl har lyckats med karaktärsbevisning. Moral är viktigt och nu ska du få höra..

..om man tittar lite på nämndemännen förstår man det idoga kaffedrickandet som rådmannen förordnade.

Fayad är 70, Allgårdh är 76 och Pistol 75, sist men inte minst Bröms 73. Tillsamans 294år gamla ej räknat med pojkspolingen till rådman.

Fyfan vilket bottenskrap till åldermän. De skulle inte kunna bevisvärdera i en sekund utan att somna. Dessa åderförkalkade hjärnor kommer inte till nytta i HR där en helt annan bedömning görs.

Tro mig
Citera
2017-06-29, 17:36
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Den är vid Grythem 100 hela tiden förutom
21.52.56
21.53.39
21.54.01
då den kopplar upp mot Götlunda T2 150, 3 SMS från JM.

Tack! Så den kan ha legat still sedan ankomsten förutom då JM skickar sms till den.. vilket sammanträffande
Vid samma tid så var väl JMs mobil också vid bryggan. Hon satt kanske med en i varje hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in