Flashback bygger pepparkakshus!
2017-06-28, 23:52
Medlem
Någon som vet om GABA och 5-htp är förbjudna i Sverige?
Kan tullen konfiskera dessa om man beställer från exempelvis Iherb?

Om dessa är förbjudna så innebär ju det att man då ska ta syntetiska ssri och benzodiazepiner - med allt vad det innebär - istället för tillskott med få biverkningar - som 5-htp och GABA?

Hur motiverar man det?
Hur/Vart köper man 5-htp och GABA om tullen tar det?
Citera
2017-06-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redcube

Om dessa är förbjudna så innebär ju det att man då ska ta syntetiska ssri och benzodiazepiner - med allt vad det innebär - istället för tillskott med få biverkningar - som 5-htp och GABA?

Hur motiverar man det?

Jag har beställt 5-HTP från en dansk sida 5-6 gånger och alltid fått mina piller.
Citera
2017-06-29, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av empompom
Jag har beställt 5-HTP från en dansk sida 5-6 gånger och alltid fått mina piller.

Kan du skicka sidan i pm eller länka här ?
Tack så mycket för svar.
Citera
2017-06-29, 00:08
Hur beter sig ångesten när man har GAD?

Är det alltid konkreta rädslor; "en komet kan träffa jorden när som helst", "min flickvän kan bli påkörd påväg till köpcentrat", "glömde jag stänga av spisen", eller är det mer en känsla av ångest?
Citera
2017-06-29, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Hur beter sig ångesten när man har GAD?

Är det alltid konkreta rädslor; "en komet kan träffa jorden när som helst", "min flickvän kan bli påkörd påväg till köpcentrat", "glömde jag stänga av spisen", eller är det mer en känsla av ångest?

Det är en orm inneboende i ryggraden som piskar med svansen i olika intensitet beronde på farlighetsgrad av tänkt eller mött scenario.

Hela nervsystemet påverkas.
Citera
2017-06-29, 00:47
Medlem
silbersteins avatar
Citat:

Hur motiverar man det?

5-HTP är ok, GABA kan tullen ta om man har otur, så bäst beställa från inom EU.
Citera
2017-06-29, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein

Tack så mycket.
Något tips på vart man kan köpa gaba inom EU?
Citera
2017-06-29, 08:27
Medlem
theralenas avatar
Citat:
Vadå har gaba som kostillskot på riktigt en ångestdämpande effekt?
Citera
2017-06-29, 13:55
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Tack så mycket.
Något tips på vart man kan köpa gaba inom EU?

Hej! Det verkar inte så svårt att hitta återfärsäljare, tex: https://www.rawpowders.co.uk/shop-by-category/health-and-skin/sleep-enhancement/gaba-125-g

Jag personligen är däremot ultraparanoid och väldigt noga med att producenten är GMP-certifierad osv, så skulle själv inte beställa från en så pass okänd tillverkare. Men tror jag är lite extrem i det avseendet, säkert inget fel på denna produkt (de har ju iaf en CoF, men personligen tycker jag inte ett gränsvärde på 10ppm för tungmetaller är särskilt tillfredställande, men man kan ju iaf vara trygg med i produkten inte är ubergiftig).
Senast redigerad av silberstein 2017-06-29 kl. 13:58.
Citera
2017-06-29, 13:59
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theralena

Jag har ingen åsikt i den frågan, men tullen verkar (felaktigt) anse det finns missbrukspotential. Bara ett symptom på den sinnesförvirring som gäller svenska myndigheters inställning till "psykoaktiva" substanser (intressant i sammahanget är att GABA inte ens verkar passera blod-hjärn-barriären, däremot är det möjligt att man kan få viss positiv effekt vad gäller ångest då det även finns mängder GABA-recpetorer i matsmältningssystemet tex.)
Senast redigerad av silberstein 2017-06-29 kl. 14:02.
Citera
2017-06-29, 17:23
Medlem
Citat:
Hej! Det verkar inte så svårt att hitta återfärsäljare, tex: https://www.rawpowders.co.uk/shop-by-category/health-and-skin/sleep-enhancement/gaba-125-g

Jag personligen är däremot ultraparanoid och väldigt noga med att producenten är GMP-certifierad osv, så skulle själv inte beställa från en så pass okänd tillverkare. Men tror jag är lite extrem i det avseendet, säkert inget fel på denna produkt (de har ju iaf en CoF, men personligen tycker jag inte ett gränsvärde på 10ppm för tungmetaller är särskilt tillfredställande, men man kan ju iaf vara trygg med i produkten inte är ubergiftig).

Tackar!
Citera
2017-06-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theralena

Gaba har i princip eliminerat klinisk ångest för mig. Det ger mig en tveklös effekt, och då anser jag mig kunna skilja på placebo och fysiologisk effekt. (efter att ha provat många tillskott).

Så i mitt fall, gaba = lösningen.
Köper now foods gaba.

Blir spänd och överbelastad av minsta intryck utan gaba. Det har känts som att mitt gaba tog slut för flera år sedan. Man ser på mig hur spänd jag blir om jag varit utan gaba några dagar. Har möjligtvis något drag åt autismspektrumet - i den mån att jag lätt blir överbelastad av intryck och ofta snöar in mig på saker.

Så gaba - > full poäng

Vet att det förekommer någon bbb-diskussion-tjofräs kring gaba, men det är irrelevant för min del då det bara fungerar.

Det är fritt fram med frågor angående gaba om jag - mest i egenskap av försökskanin - kan hjälpa till. Mitt sökande i denna tråd ledde avslutningsvis fram till gaba.

Tack så mycket till herr silberstein för råd och tips.

Rc
Senast redigerad av redcube 2017-06-29 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in