• 1
  • 2
2017-06-28, 17:47
Medlem
Bild från olycksplatsen: https://www.instagram.com/p/BV4ixQyD...y=swepixsweden
Citera
2017-06-28, 17:49
Medlem
SnakePlissskens avatar
Det var på Brommaplans bussterminal och mannen fördes bort i en blå liksäck..
Citera
2017-06-28, 18:12
Medlem
tittletattles avatar
Flygbussarna har kört hårt med "Avgår"-reklamen senaste tiden.

https://www.flygbussarna.se/om-oss/n...edelbar-verkan

Vi får se ifall någon avgår efter denna olycka.
Citera
2017-06-28, 19:07
Medlem
Barney Calhouns avatar
Är det samma nya busschauförer som kör dessa bussar som här i västerbotten?råkar ut för mystiska olyckor hela tiden.
Nya spännande Sverige.
Citera
2017-06-28, 19:28
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Är det samma nya busschauförer som kör dessa bussar som här i västerbotten?råkar ut för mystiska olyckor hela tiden.
Nya spännande Sverige.
De nya spännande chaufförerna har ofta sydländskt häftigt temperament, så det kan vara något sådant som inträffat, att busschauffören helt omotiverat tappat humöret och kört iväg häftigt. Det ska tydligen vara tillåtet att cykla inne på bussområdet, men det räcker ofta inte för att motorburna ska acceptera cyklisters närvaro.

Var med om det idag att en bilist jag tillrättavisade vänligt i vredesmod höll på att backa på en annan bil.
Citera
2017-06-28, 22:01
Medlem
TokfullSnubbes avatar
Av en händelse passerade jag just där bara en stund senare efter olyckan. Det var mitt på en stor plan där bussarna vänder.
Jag såg föraren, svensk och såg erfaren ut, äldre, inte gammal.
Det finns en cykelbana bara några meter bredvid!
Sen gick jag in på McDonalds och beställde en torr och smaklös big Mac och Co som jag åt i buss 509.
Citera
2017-06-28, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Nya spännande Sverige.

Så blir det när gamla "ospännande" svenskar är för fina för att köra buss.
Citera
2017-06-28, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
De nya spännande chaufförerna har ofta sydländskt häftigt temperament, så det kan vara något sådant som inträffat, att busschauffören helt omotiverat tappat humöret och kört iväg häftigt. Det ska tydligen vara tillåtet att cykla inne på bussområdet, men det räcker ofta inte för att motorburna ska acceptera cyklisters närvaro.

Var med om det idag att en bilist jag tillrättavisade vänligt i vredesmod höll på att backa på en annan bil.

Problemet jag ser är oftast att cyklister inne på bussterminaler tror att dom får bete sig hur som helst utan att behöva följa några som helst regler. Som bussförare är det rätt svårt att inte bli förbannad när man får tvärnita för en cyklist som skiter fullständigt i lagar och regler och kastar sig rakt ut framför 20 ton buss.
Nu brukar jag klara av att hålla mig till att enbart tuta, vilket dock sällan ger resultat eftersom cyklisten har lurar i öronen och inte ser att det finns andra runt om.
Citera
2017-06-29, 02:04
Medlem
BK3s avatar
Enligt uppgifter inifrån Flygbussarna ska polisen valt att inte göra en teknisk undersökning av den inblandade bussen. Hade man misstänkt att föraren av bussen varit vållande hade man säkerligen gjort en sådan undersökning. Detta tyder väl på att det finns vittnesuppgifter som pekar ut den nu döde cyklisten som vållande.
Citera
2017-06-29, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BK3
Enligt uppgifter inifrån Flygbussarna ska polisen valt att inte göra en teknisk undersökning av den inblandade bussen. Hade man misstänkt att föraren av bussen varit vållande hade man säkerligen gjort en sådan undersökning. Detta tyder väl på att det finns vittnesuppgifter som pekar ut den nu döde cyklisten som vållande.

Jag tror inte att det har med varandra att göra. Beroende på vittnesuppgifter så kanske man kan utesluta fel på bussen redan på plats. Teknisk undersökning görs nog mest bara om förare/vittnen säger att det var nått fel på bussen.
Citera
2017-06-29, 12:07
Medlem
BK3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Jag tror inte att det har med varandra att göra. Beroende på vittnesuppgifter så kanske man kan utesluta fel på bussen redan på plats. Teknisk undersökning görs nog mest bara om förare/vittnen säger att det var nått fel på bussen.
Mycket möjligt. Jag tror dock att om man har något som pekar på bussen som vållande, så utför man en teknisk undersökning för att samla in fakta.
Föreställ dig att föraren dagen efter när chocken lagt sig, hävdar att något felade och bussen inte lydde. Har ingen undersökning redan gjorts och bussen därför getts tillbaka till företaget och satts i trafik igen, då är det plötsligt försent. Mitt intryck är att man utför teknisk undersökning mer ofta än sällan, såvida omständigheterna inte är ganska klara från början.
Citera
2017-06-29, 19:30
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BK3
Med tanke på hur många av cyklisterna och gångtrafikanterna beter sig vid just den delen av Brommaplan så kan jag inte säga att jag är förvånad över att denna olycka hände. Jag ser flera gånger i veckan hur bussar får panikbromsa just för att inte köra på någon stressande gång/cykeltrafikant som inte orkar/vill ta sig bort till övergångsstället vid kinarestaurangen utan istället genar rätt över körfälten.

Detta var tyvärr enbart att vänta och att polisen inte kommer att ta det hela vidare talar starkt för att mannen som blev påkörd var den som orsakade olyckan. Tragiskt, både för den omkomne och för chauffören.
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-06-29 kl. 19:34.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in