2017-06-29, 01:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo pistol i all ära att hota med kan ju vara effektivt ibland. Men man kan ju faktiskt inte med en pistol hota någon att ta livet av sig.
Aki är knappast ombedd att dränka sig.
Citat:
Aki har nog inte varit bunden eller tejpad och sedan dränkt - hans motrörelser att instinktivt komma loss skulle gett synbara skador på handleder, nacke och andra kroppsdelar. Kroppen på en 90 kilos man som slåss för sitt liv skulle fått skador (kanske också omgivningen).
Nej, nej och åter nej. Nu har du inte fattat tejpningen alls jag har i åtanke. Han är INTE tejpad runt handleder.
Det är en så bred tryckbelastningsyta med silvertejp att det absolut inte uppstår de skador du framhäver.
Han har kläder på sig och sitter på en stol.
Han surras fast med silvertejp runt stolsryggen (inklusive armar) flera varv och samma sak med benen mot stolsbenen.
Detta ger givetvis totalt inskränkt rörelseförmåga.
Citera
2017-06-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag kanske är radikal, men jag tycker att det är lite konstigt att man kan få uppträda drogad i rätten. Det kan ju vara till den tilltalades nackdel också (man är obekymrad och försvarar sig inte effektivt). Trots allt är ju den tilltalade med hög sannolikhet skyldig till ett allvarligt brott (kan vara oskyldig men sannolikheten för skuld ska vara hög när man åtalas). Jag tycker att hon skulle ställas nykter och t o m osminkad inför rätten. Inget att gömma sig bakom.

Det räknas väl iofs som medicin, och inte som droger. Och man blir inte onykter. Fast visst, nyss hette ett apotek något med droghandel. Kronans droghandel?

Men du har rätt i att det kanske är lite konstigt. Jag har dock noll koll på sådant här - dvs vad som brukar gälla - och det var ju JM själv som ville berätta för alla att hon tog medicin och att detta gjorde att hon inte visade så mycket känslor.

Undrar om det gjorts någon slags bedömning om att hon inte skulle klara av en rättegång utan medicin.

Vet inte hur det brukar gå till i rättegångar, om det är vanligt eller ovanligt att anklagade får lugnande tabletter och dylikt. Har man diabetes är det säkert självklart att man får hjälp med det. Psykiska "åkommor" är kanske mera en gråzon?
Citera
2017-06-29, 01:28
Medlem
Citat:
Ber att få återkomma framöver, för trött att leta i mina papper just nu
Problemet med halveringstider etc är att det just är kroppen metabolism, oftast via levern och njurarnas arbete, som bryter ner substanserna. Själva ämnet,giftet, bryter inte ner sig självt likt en radioisotop. I samma ögonblick som kroppen dör avstannar metabolismen och det blir en "ögonblicksbild" hur det kemiskt såg ut när kroppen dog.

Nja inte riktigt, eller hur?
Inte så att lever och njurar slutar i samma sekund som hjärtat slutar slå. Ögonblicksbild är väldigt förenklat.
Citera
2017-06-29, 01:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ber att få återkomma framöver, för trött att leta i mina papper just nu
Problemet med halveringstider etc är att det just är kroppen metabolism, oftast via levern och njurarnas arbete, som bryter ner substanserna. Själva ämnet,giftet, bryter inte ner sig självt likt en radioisotop. I samma ögonblick som kroppen dör avstannar metabolismen och det blir en "ögonblicksbild" hur det kemiskt såg ut när kroppen dog.
Jag har full koll på vad aktiva metaboliter innebär men undrar vilket drog du har i åtanke.
Citera
2017-06-29, 01:30
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Japp, finns droger som går ur kroppen på några timmar - men det gäller en levande kropp där metabolismen fortsätter. Inte en död.

Kanske därför det var viktigt att kväva honom långsamt......
Citera
2017-06-29, 01:31
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Sätter det uppradat så är det lättare att se min misstro mot övriga suspekta.
sommaren 2015:
Aki blir överrumplad och dumpad på Granliden. Hon har otaliga ggr försökt förmå barn inkl. respektive att mörda honom.
När DB är pårökt säger han mer än han tänkt sig till sin flickvän och det inkluderar JJ och JBs närvaro på Granliden. Aktivitet okänd.

sommaren 2016:
De som är identifierade av killarna är JJ och MR. Det förekom en pistol i sammanhanget -möjligen en replika eftersom den snarare användes att slå med. JMs order igen.

JM försöker beställa en pistol via MR innan mordet på sin far men hon vill inte åka och hämta den i Danmark. Nästa våldsdåd finns det ingen pistol. Varför inte använda den som fanns vid överfallet i Juli? Hon verkar inte ha betalat JJ en drös med pengar, han är pissed off över en stor skuld inför MR och likaså JMs kollega dess innan då han arbetade på företaget.

Den hon nu förmår övertala till mord är MR men det får ske med kniv.

Det är i mitt tycke lite magstarkt t.o.m. för att komma från JM att begå mord tillsammans med sina skolungar till barn. "Lite stämpling" är trots allt inte utförande, och hon hoppas kanske rent av skapa tillräcklig osäkerhet kring en bestämd gärningsman om det finns vittnesmål om kontaktförsök från flera personer rörande kontraktsmord, vapen o.a. Och när det sedan visar sig handla om en drunkningsolycka utan synliga spår av droger och nedlagd utredning så förefaller ju mordspåret överspelat. Kanske kan vara en ingång.
Citera
2017-06-29, 01:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Aki är knappast ombedd att dränka sig.

Nej, nej och åter nej. Nu har du inte fattat tejpningen alls jag har i åtanke. Han är INTE tejpad runt handleder.
Det är en så bred tryckbelastningsyta med silvertejp att det absolut inte uppstår de skador du framhäver.
Han har kläder på sig och sitter på en stol.
Han surras fast med silvertejp runt stolsryggen (inklusive armar) flera varv och samma sak med benen mot stolsbenen.
Detta ger givetvis totalt inskränkt rörelseförmåga.

Förstår hur du menar och ser bilden framför mig.
Men liggande framstupa i något kar med vatten skulle han spänna sina ben och armuskler våldsamt. Han skulle uppbjudna sina yttersta krafter för att kunna komma loss och få luft. Hans ben, armar och övriga kropp skulle få märken av denna muskelkraft mot motstånd. Det skulle bildas blödningar i den sammanpressade vävnaden - hud, underhud och muskler - dessa blödningar syns tydligt vid obduktionen. Mycket svårt eller egentligen omöjligt att missa vid en Rättsmedicinsk obduktion.
Citera
2017-06-29, 01:32
Medlem
Jag blev faktiskt förvånad över att hon skrev brev till mamman och systern efter rättegången och skrev elakheter. Jag kan inte släppa tanken på att hon vill få diagnoser. På rättspsyk så får hon större friheter än i fängelset. Hon får ha internet mobilen sjukpenning slipper skadestånd osv.
Citera
2017-06-29, 01:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är i mitt tycke lite magstarkt t.o.m. för att komma från JM att begå mord tillsammans med sina skolungar till barn. "Lite stämpling" är trots allt inte utförande, och hon hoppas kanske rent av skapa tillräcklig osäkerhet kring en bestämd gärningsman om det finns vittnesmål om kontaktförsök från flera personer rörande kontraktsmord, vapen o.a. Och när det sedan visar sig handla om en drunkningsolycka utan synliga spår av droger och nedlagd utredning så förefaller ju mordspåret överspelat. Kanske kan vara en ingång.
Hur magstarkt det än låter så är det vad hon bett barnen och om de inte uppfattat henne annat än som seriös så ska vi nog inte försöka försköna det hela vid heller.
Det finns ingen anledning att sitta och planera våldsdåd inför sin ena dotter som är ett helt manus med basebollsträ - samt översända pengar till kontot, icke att förglömma.
Senast redigerad av develi 2017-06-29 kl. 01:38.
Citera
2017-06-29, 01:35
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Nja inte riktigt, eller hur?
Inte så att lever och njurar slutar i samma sekund som hjärtat slutar slå. Ögonblicksbild är väldigt förenklat.

Ögonblicksbild är naturligtvis en förenklad beskrivning, men blodflödet genom leverns och njurarnas små, små kärl upphör ju faktiskt direkt när pumpen stannar. Någon vidare "blodrening" eller urinproduktion fortsätter ju inte. Trafiken har ju stannat.
Citera
2017-06-29, 01:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Förstår hur du menar och ser bilden framför mig.
Men liggande framstupa i något kar med vatten skulle han spänna sina ben och armuskler våldsamt. Han skulle uppbjudna sina yttersta krafter för att kunna komma loss och få luft. Hans ben, armar och övriga kropp skulle få märken av denna muskelkraft mot motstånd. Det skulle bildas blödningar i den sammanpressade vävnaden - hud, underhud och muskler - dessa blödningar syns tydligt vid obduktionen. Mycket svårt eller egentligen omöjligt att missa vid en Rättsmedicinsk obduktion.
Jag håller tyvärr inte med. Vid överfall, tejpning med just silvertejp och mord kan spår av tejpen ses snarare än det du beskriver. Det beror som sagt på bred yta.
Citera
2017-06-29, 01:40
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Hur magstarkt det än låter så är det vad hon bett barnen och om de inte uppfattat henne annat än som seriös så ska vi nog inte försöka försköna det hela vid heller.
Det finns ingen anledning att sitta och planera våldsdåd inför sin ena dotter som är ett helt manus med basebollsträ - samt översända pengar till kontot, icke att förglömma.

Nej du har rätt. Jag glömde det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in