2017-06-29, 00:26
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Återigen: Nån har tydligen pistol i misshandeln av flyktingkillarna juli 2016.
Vid mordet på sin far var hon ute efter pistol - men med MR som hitman. Hon själv äger uppenbarligen ingen..

Som hypotes, men utan egen underbyggnad: juli 2016 har betytt kriminell upptrappning och rör till del akuta behov att skrämma till tystnad i saker som inte gäller liv och död (eller inte kan göra det) men som gäller publicitet eller osynlighet. Pistolen behöver inte heller vara äkta vara.

Ett år tidigare flyger JM under radarn och borde vinna på att minimera utomstående inblandning, eller i alla fall utanför den närmaste familjen, när det gäller ett mord som inte får se ut som ett.
Citera
2017-06-29, 00:36
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Reagerade över JM:s handstil i brevet till Kaj Linna. Det är nämligen så stora mellanrum mellan orden. Se själva:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/oqkzV/johanna-moller-soker-stod--hos-kaj-linna

Blev nyfiken på vad en grafolog skulle säga om det. Och hittade passande nog detta:

Citat:
Avståndet eller avståndet mellan varje bokstav eller skrivna ordet avslöjar något om en persons karaktär. Ett stort utrymme mellan bokstäver eller ord indikerar någon som gillar att njuta av sin frihet och gillar inte att begränsas eller påtryckningar

http://jackabacon.com/article/vad-gr-din-handstil-avsljar-om-din-personlighet

Så sant som det var sagt!
Citera
2017-06-29, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nuzz
I Johanna ser man ju vad stillsittande och antidepressiva kan göra med en människas kropp/utseende

Ganska radikal förändring

Antidepressiva är relativt "mild" psykofarmaka, jag skulle tippa att hon får något "tyngre", i alla fall under rättegångsdagarna. Något lugnande. Fast jag kan inte mer än så här om ämnet. Någon annan här kanske känner till om lugnande tabletter.

Men visst, stillasittande häktesliv verkar inte så mysigt...
Citera
2017-06-29, 00:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Som hypotes, men utan egen underbyggnad: juli 2016 har betytt kriminell upptrappning och rör till del akuta behov att skrämma till tystnad i saker som inte gäller liv och död (eller inte kan göra det) men som gäller publicitet eller osynlighet. Pistolen behöver inte heller vara äkta vara.

Ett år tidigare flyger JM under radarn och borde vinna på att minimera utomstående inblandning, eller i alla fall utanför den närmaste familjen, när det gäller ett mord som inte får se ut som ett.
Sätter det uppradat så är det lättare att se min misstro mot övriga suspekta.
sommaren 2015:
Aki blir överrumplad och dumpad på Granliden. Hon har otaliga ggr försökt förmå barn inkl. respektive att mörda honom, hon har även efterfrågat andra torpeder.
När DB är pårökt säger han mer än han tänkt sig till sin flickvän och det inkluderar JJ och JBs närvaro på Granliden. Aktivitet okänd.

sommaren 2016:
De som är identifierade av killarna är JJ och MR. Det förekom en pistol i sammanhanget -möjligen en replika eftersom den snarare användes att slå med. JMs order igen.

JM försöker beställa en pistol via MR innan mordet på sin far men hon vill inte åka och hämta den i Danmark. Nästa våldsdåd finns det ingen pistol. Varför inte använda den som fanns vid överfallet i Juli? Hon verkar inte ha betalat JJ en drös med pengar, han är pissed off över en stor skuld inför MR och likaså JMs kollega dess innan då han arbetade på företaget.

Den hon nu förmår övertala till mord är MR men det får ske med kniv.
Senast redigerad av develi 2017-06-29 kl. 01:18.
Citera
2017-06-29, 00:53
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Jo pistol i all ära att hota med kan ju vara effektivt ibland. Men man kan ju faktiskt inte med en pistol hota någon att ta livet av sig. Folk låter då bli och låter sig hellre bli skjutna - eller ta chansen att vederbörande inte kan eller klarar av att skjuta.

Aki har nog inte varit bunden eller tejpad och sedan dränkt - hans motrörelser att instinktivt komma loss skulle gett synbara skador på handleder, nacke och andra kroppsdelar. Kroppen på en 90 kilos man som slåss för sitt liv skulle fått skador (kanske också omgivningen). Han slutar inte slåss för att han har en pistol mot tinningen om han samtidigt håller på att bli dränkt. Rent reflexmässigt gör man allt man kan för att få luft.

Han behöver inte varit hårt bunden - märkerna som uppstår kommer inte av repen eller tejpen, de kommer av kraften som han försöker slita sig loss med.
Aki genomgick en Rättsmedicinsk obduktion i anslutning till döden, inte bara en vanlig "sjukdomsletande" obduktion. Då letar man igenom hudkostymen efter just små blödningar eller intryckningar efter rep el dylikt. Man borde hittat dessa om det fanns några.

Han låg på rygg i vatten 1-2 meter från bryggan - i vatten med 1-1,5 m djup där han utan vidare bottnade. Hade han varit vid minsta medvetande hade han kunnat rest sig upp och fått luft. Lufthungerreflexen är väldigt stark.

Det är mystiskt hur man gått tillväga för att döda Aki, skulle vara väldigt intressant om någon till slut inte kunde hålla tyst längre....
Senast redigerad av Solglittret 2017-06-29 kl. 00:58.
Citera
2017-06-29, 00:53
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Återigen: Nån har tydligen pistol i misshandeln av flyktingkillarna juli 2016.
Vid mordet på sin far var hon ute efter pistol - men med MR som hitman. Hon själv äger uppenbarligen ingen..

Njae, hela huset på Granliden var ju full av vapen, både knivar (precis innanför entren hängde dem i rad) och gevär. Märkligt att JM inte lyckades manipulera till sig vapenskåpsnycklarna av sin alkoholiserade nydemente far, som tydligen ansåg JM som det bästa på jorden (enligt henne).

Jag tror att JM även verkligen NJUTER av att andra gör skitjobb åt henne, kanske t o m ger det henne den största kicken.

Man undrar ju med vem/vilka JM har delat sänghalm med mellan Aki och MR.......

Jag tror på drog, Aki blev på något sätt drogad nästan direkt när han kom till E-tuna. Om man nu lurat iväg honom till någon plats under förevändning att någon av tvillingarna var skadade, inte faan går man sedan och inhandlar festmat för en massa tusenlappar.

Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att han inte har haft mer kontakt med anhöriga då han "festade" med JM på Granliden, han var ju uttalat rädd för JM, riktigt rädd, och då brukar man hålla kontakt med anhörig, ofta och mycket, samt ha "koder" för att det är farligt.

Jag tror även på poliskvinnan som ansåg att ingen hade sovit i stugan, det var för välstädat. JM är ju verkligen välkänd för att just inte städa......
Citera
2017-06-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MariaMary
Antidepressiva är relativt "mild" psykofarmaka, jag skulle tippa att hon får något "tyngre", i alla fall under rättegångsdagarna. Något lugnande. Fast jag kan inte mer än så här om ämnet. Någon annan här kanske känner till om lugnande tabletter.

Men visst, stillasittande häktesliv verkar inte så mysigt...
Jag kanske är radikal, men jag tycker att det är lite konstigt att man kan få uppträda drogad i rätten. Det kan ju vara till den tilltalades nackdel också (man är obekymrad och försvarar sig inte effektivt). Trots allt är ju den tilltalade med hög sannolikhet skyldig till ett allvarligt brott (kan vara oskyldig men sannolikheten för skuld ska vara hög när man åtalas). Jag tycker att hon skulle ställas nykter och t o m osminkad inför rätten. Inget att gömma sig bakom.
Citera
2017-06-29, 01:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Njae, hela huset på Granliden var ju full av vapen, både knivar (precis innanför entren hängde dem i rad) och gevär. Märkligt att JM inte lyckades manipulera till sig vapenskåpsnycklarna av sin alkoholiserade nydemente far, som tydligen ansåg JM som det bästa på jorden (enligt henne).
Om det så vore tusen vapen på Granliden är det verkningslöst om det inte finns tillgång till vapenskåp. Men finns det en replika eller riktig pistol medtagen dit så är hot möjligt.
En kniv har absolut inte samma effekt på en vältränad man på 1.90.
Citat:
Jag tror att JM även verkligen NJUTER av att andra gör skitjobb åt henne, kanske t o m ger det henne den största kicken.
Håller med - det är dubbel effekt.
Citat:
Sedan tycker jag att det är mycket märkligt att han inte har haft mer kontakt med anhöriga då han "festade" med JM på Granliden, han var ju uttalat rädd för JM, riktigt rädd, och då brukar man hålla kontakt med anhörig, ofta och mycket, samt ha "koder" för att det är farligt.
Inte det minsta märkligt om han är ditlurad med dels tvillingarna som förevändning inklusive att sen skriva på äktenskapspapper - ge oss en sista natt på Granliden som familj säger JM melodramatiskt. Aki tänker sig genomlida skiten och sen dra till Nadja.
Citera
2017-06-29, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart inte, hela hennes modus är ju att inget skall binda henne till något brott. Riskerna skall bäras av andra utvalda. Som hon sedan aktivt kan anklaga för själva brottet, men själv gå fri från.

Jag tror inte att det existerat några vinflaskor eller entrecote mm på Granliden utan de enda som Aki fick på sin födelsedag var en skål räkor möjligen med en burk (grav)öl. Sedan åkte likören (som var avsedd för hans nya tjej) fram på bordet, som ren "staging" av att en fest pågått.

Jag tror att Johanna tog livet av Aki på egen hand med hjälp av någon drog. Hon hade ju testat sedan Egypten-resan med olika och i vilka doseringar. När hon fick Aki helt lealös i soffan var nog en seger för JM som fick henne att få blodad tand. Det finns droger med vansinnigt kort halveringstid dvs substansen lämnar kroppen fort på 1-2 timmar bara.

När obduktionen fick klartecken. Aki var inte drogad, kände hon sig nog stolt. Hon lät segerviss när hon inför IF kunde deklarera att obduktionen inte visat spår av droger. Trots att hon garderat med att Aki var beroende av desamma.

Varför betalade dom inte bara ut miljonerna på studs???? Till den sörjande änkan med de faderlösa små barnen.
JM har testat droger. Hon försökte säkert mörda honom i Egytpen där hon garanterat såg det som ett B-land gällande utredningar. Det sket sig. Hon har medvetet skapat en bild av Aki som missbrukare, det syns fortfarande i hennes brev till JB.
Hon har tänkt arrangera ett mord med AB som skulle se ut som ett gräl med en drogleverantör.

Kunskap om obduktion och spårämnen har hon inte.
Citat:
Det finns droger med vansinnigt kort halveringstid dvs substansen lämnar kroppen fort på 1-2 timmar bara.
Vilka?
Citera
2017-06-29, 01:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag tror att Johanna tog livet av Aki på egen hand med hjälp av någon drog. Hon hade ju testat sedan Egypten-resan med olika och i vilka doseringar. När hon fick Aki helt lealös i soffan var nog en seger för JM som fick henne att få blodad tand. Det finns droger med vansinnigt kort halveringstid dvs substansen lämnar kroppen fort på 1-2 timmar bara.

Japp, finns droger som går ur kroppen på några timmar - men det gäller en levande kropp där metabolismen fortsätter. Inte en död.
Citera
2017-06-29, 01:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Japp, finns droger som går ur kroppen på några timmar - men det gäller en levande kropp där metabolismen fortsätter. Inte en död.
Vilka?
Citera
2017-06-29, 01:21
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vilka?

Ber att få återkomma framöver, för trött att leta i mina papper just nu
Problemet med halveringstider etc är att det just är kroppen metabolism, oftast via levern och njurarnas arbete, som bryter ner substanserna. Själva ämnet,giftet, bryter inte ner sig självt likt en radioisotop. I samma ögonblick som kroppen dör avstannar metabolismen och det blir en "ögonblicksbild" hur det kemiskt såg ut när kroppen dog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in